Väglinjer

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Lidingö- Sundsvall
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Hur lång är en varningslinje på 70-väg? (mittlinje där sikten är något skymd)

Jag har lyckats söka upp att mellanrummet mellan linjerna är 1/3 av mittlinjen, men hur lång är mittlinjen för denna varningslinje? :huvet

362px-4_1_3.svg.png


Anledning till att jag frågar är för att jag försöker beräkna hastigheten på ett fordon genom att studera ett videoklipp!

Den som kan svaret får en guldstjärna! :banana

Jag tror jag hittat svaret!

9 m och 3 m lucka!

Guldstjärna till mig :D
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Loffe skrev:
2229446 Hur lång är en varningslinje på 70-väg?

Varningslinjen är 9 meter lång, och mellan rummet är precis som du sa, 1/3 del, alltså 3 m... :tummenupp

EDIT: Fan, du han före med typ 30 sekunder..! :huvet
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
då har jag en annan fråga om mittlinjer när ni kör över dem inte rakt över utan snett från sidan som in efter omkörning känner ni hur hojen glider ner från kanten när bakdäcket närmar sig den? Min gör nämligen de..180kg torr o 130/70-17 som bakdäck..tycker nämligen de känns skumt men de kanske e alla som e så
:hihi
 

Freedom

Guest
Zenit skrev:
2229499 då har jag en annan fråga om mittlinjer när ni kör över dem inte rakt över utan snett från sidan som in efter omkörning känner ni hur hojen glider ner från kanten när bakdäcket närmar sig den? Min gör nämligen de..180kg torr o 130/70-17 som bakdäck..tycker nämligen de känns skumt men de kanske e alla som e så
:hihi
Jo dom flesta hojar känns så, men det förstärks om du har ett slitet däck där förslitningen sitter mitt på däcket vilket inte är så vanligt för er som är inne på detta forum :D
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Freedom skrev:
2229531 Jo dom flesta hojar känns så, men det förstärks om du har ett slitet däck där förslitningen sitter mitt på däcket vilket inte är så vanligt för er som är inne på detta forum :D

ah ok tack då hehe
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Tänk på att alla målade linjer kan vara äckligt, vansinnigt snorhala! Bara lite heads up.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
GeFeldz skrev:
2229809 Tänk på att alla målade linjer kan vara äckligt, vansinnigt snorhala! Bara lite heads up.

Har för mig att de bara är hala när det regnat?
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Mja, de är oftast hala medan/efter regn. De kan ju vara blöta av annat också, till exempel dagg osv. Dessutom tror jag de är rätt så mycket halare än asfalt även i torrt tillstånd och det kan räcka. Det äckligaste är nog blankslitna brunnslock iofs, men det var ju en del OT!
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
GeFeldz skrev:
2229824 Mja, de är oftast hala medan/efter regn. De kan ju vara blöta av annat också, till exempel dagg osv. Dessutom tror jag de är rätt så mycket halare än asfalt även i torrt tillstånd och det kan räcka. Det äckligaste är nog blankslitna brunnslock iofs, men det var ju en del OT!

Tågövergångar är ännu värre...
Du har säkert varit och kört i piteå, tågövergången som är snett genom korsningen utanför robin hood (coop). Den är livsfarlig när det har regnat / regnar / dagg.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top