Utrustning under övningsperioden?

Molin

Dear lord Babyjesus..
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Haninge
Hoj
Snart en motard
Hej på er allihopa!

Ska ta hojkort nu, har bara lite frågor om några grejer..

Jag har ingen egen hoj, hade tänkt hyra trafikskolans hoj under övnings och uppkörning. Är något sånt möjligt eller måste jag ha egen hoj?

Jag kör cross på fritiden, så jag har fullständig utrustning (Hjälm, överkroppsskydd, knäskydd och stövlar) för crossåkning... Duger det som utrustning eller kräver dom mer "vägkörningsutrustning"?

Tacksam för hjälp! Hare gött :tungan
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tror inte någon skola vill hyra ut en cykel utan tillhörande instruktör tyvärr. Cross utrustning är väl inte så lämpad för asfaltsåka nej, förutom hjälmen då. Skorna kan du använda på en motard / offroad men annars är det trångt med crosstövlar.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
...ska man vara petig så brukar väl crosshjälmar vara gjorda i plast vilket inte heller är det optimala om man kör fort på asfalt... hmm... ser lite dystert ut men de är gjorda för olika ändamål helt enkelt.. inte så mycket hasa på hårt underlag i 20meter när man kör cross... Tror inte heller att näriga körskolor lånar ut hojen...

Men ring å hör med dem.. om båda grejerna!. :) Lycka till! F-n va kul å ha allt hojåkande framförsig!! :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
...ska man vara petig så brukar väl crosshjälmar vara gjorda i plast vilket inte heller är det optimala om man kör fort på asfalt... hmm... ser lite dystert ut men de är gjorda för olika ändamål helt enkelt.. inte så mycket hasa på hårt underlag i 20meter när man kör cross... Tror inte heller att näriga körskolor lånar ut hojen...

Men ring å hör med dem.. om båda grejerna!. :) Lycka till! F-n va kul å ha allt hojåkande framförsig!! :)

Är ingen skillnad på cross och integral hjälmar, man får va man betalar för helt enkelt :tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Från:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

"Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador."
 

Rallytossa

Gör om - Gör rätt!
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Nykvarn
Hoj
Mille -01, Beeejbybläjd -98 och moppilon Gary Uno -96 :-D
Köra privat = egen hoj. Att hyra till uppkörning kan fungera, förutsatt att det finns ngn ledig hoj förstås... (alla tr.skolans elever har förtur)
Alla trafikskolorna har all skyddsutrustning till lånes :tummenupp men, men, bara under lektionen med dem förstås... :tungan

Lycka till!
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
När jag körde upp som privatist hade jag delar av min crossutrustning på mej. Fick låna skinnställ och ryggskydd av en polare. Annars inga problem. Hjälm, brillor och stövlar. Minns inte om jag hade knä och armbågsskydden på mej.

Det såg visselligen förjävligt ut men vad spelar det för roll nu. Körde upp på en offroad så det underlätade iofs lite.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top