Utrustning Supermotard

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
måste fråga er som har lite erfarenhet..
en KTM 525 exc -06 motardkittad.. 140 timmar, nyservad och alla lager bytta, acra helsystem för 44.000
är det ett rimligt pris?
 

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Lånar tråden lite. Är det någon som kör med leatt brace och raceställ med puckel funkar det? Om man nu måste modifiera stället hur har ni gjort i så fal?
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Varför välja crosshjälm istället för vanlig integral vid motard åkning?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Varför välja crosshjälm istället för vanlig integral vid motard åkning?

Vette fan, vissa säger att det är bättre synfält i en crosshjälm än integral, men de flesta väljer det antagligen för det helt enkelt ser coolare ut.
 

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Ort
S-tälje
Hoj
Eldsklinga
Vette fan, vissa säger att det är bättre synfält i en crosshjälm än integral, men de flesta väljer det antagligen för det helt enkelt ser coolare ut.

De är min uppfattning också...

undrade bara om de fanns någon vettig förklaring mer än för ballfaktorn...
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
De är min uppfattning också...

undrade bara om de fanns någon vettig förklaring mer än för ballfaktorn...

Ptjae, det beror ju på, för gatmotardåka är det ju mest skitsamma och mest för ballhetsfaktorn, på banan så är det ju lite annat smått o gott som ventilation o det med synfältet som vissa tycker är bättre.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Lånar tråden lite. Är det någon som kör med leatt brace och raceställ med puckel funkar det? Om man nu måste modifiera stället hur har ni gjort i så fal?


skär ett snitt i puckelns ovankant närmast ryggen och tryck ner skenan.

vet en som gör så, hur det funkar har jag ingen aning om.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
De är min uppfattning också...

undrade bara om de fanns någon vettig förklaring mer än för ballfaktorn...

Testa köra så du blir rejält flåsig med integral och se sen om du ser ut genom visiret.
Crossintegral + goggles ger även möjlighet att använda tear offs (finns iofs oxå till integraler) och roll-offs.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Testa köra så du blir rejält flåsig med integral och se sen om du ser ut genom visiret.
Crossintegral + goggles ger även möjlighet att använda tear offs (finns iofs oxå till integraler) och roll-offs.

Men slänger man på en pinlock på visiret så flåsar man inte igen det :fakta

(och lyckas man flåsa igen det, då kan man sluta sin dayjob och börja dubba porrfilm till tüska :fakta)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Men slänger man på en pinlock på visiret så flåsar man inte igen det :fakta

(och lyckas man flåsa igen det, då kan man sluta sin dayjob och börja dubba porrfilm till tüska :fakta)

ok.

Har en hjälm med pinlock som jag kör RR med i regn. Tror inte den skulle palla mitt våldsfrustande under ett sumorejs men jag låter det vara osagt.

lägger även till "om du inte vill få hjärnskador pga syrebrist i den oventilerade integralen" då - förihelvete :arsele

:D
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
slänger upp en fråga här du det finns många kunniga..
ja behöver en smärt lösning för att fixa slangen från vevhusventilationen ner till ett expansionskärl... har kollat lite på de men har väldans svårt med placering av kärlet och vilken slangjäkel ja ska använda...
har ni lite bilder på hur ni har löst det så skulle det uppskattas väldans!
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
slänger upp en fråga här du det finns många kunniga..
ja behöver en smärt lösning för att fixa slangen från vevhusventilationen ner till ett expansionskärl... har kollat lite på de men har väldans svårt med placering av kärlet och vilken slangjäkel ja ska använda...
har ni lite bilder på hur ni har löst det så skulle det uppskattas väldans!

Hittade inga kort men har haft min sittandes på vänster ramben fram, tror slangen kan gå bakom motorn men jag hade min framför på gamla bajken, sen får det väl eventuellt plats med nåt under förknasaren med...
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
slänger upp en fråga här du det finns många kunniga..
ja behöver en smärt lösning för att fixa slangen från vevhusventilationen ner till ett expansionskärl... har kollat lite på de men har väldans svårt med placering av kärlet och vilken slangjäkel ja ska använda...
har ni lite bilder på hur ni har löst det så skulle det uppskattas väldans!



slangen går upp på högersidan längst fram. dra den framför cylindern under avgasutblåsen och sätt kärlet på vänstersidan. bunta fast i ramen.

kan vara allt från en petflaska till egendesignad cnc-fräst behållare. funktionen är den samma.

kör inte ner dräneringsslangen från kylaren i samma bara. då skickar du vatten in i motorn om hojen skulle börja koka.

tänk oxå på att kärlet inte får vara helt tätt.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
slangen går upp på högersidan längst fram. dra den framför cylindern under avgasutblåsen och sätt kärlet på vänstersidan. bunta fast i ramen.

kan vara allt från en petflaska till egendesignad cnc-fräst behållare. funktionen är den samma.

kör inte ner dräneringsslangen från kylaren i samma bara. då skickar du vatten in i motorn om hojen skulle börja koka.

tänk oxå på att kärlet inte får vara helt tätt.

Tackar så mycket för svaren, med andra ord kommer slangen från vevhusvent på högersidan så det blir lättast att dra den till höger ramben framtill.
Har inte kollat på hojjen än så ja är inte 100 på vart slangen kommer från..
Funkar det att ha en lite längre slang som man stoppar i uppifrån med 1 mm för stort uppborrat hål som den kan ventilera genom?

Hittade inga kort men har haft min sittandes på vänster ramben fram, tror slangen kan gå bakom motorn men jag hade min framför på gamla bajken, sen får det väl eventuellt plats med nåt under förknasaren med...
under förgasaren blir nog trångt med 0.5l behållare.. men tackar för tipsen, ska kollas! =)



Va kör ni med för korrigeringsskydd i kylaren?
kör ni med nått eller tappar på glykol efter race?

helt ärligt så är fanimej motardåkarna och Superdukeåkarna de mest hjälpsamma på detta forum.. det är så jäkla skönt!
Tusen tackar!

nån som har koll på vart man kan köpa stålomspunna frambromsslangar till bra pris föresten?
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Tackar så mycket för svaren, med andra ord kommer slangen från vevhusvent på högersidan så det blir lättast att dra den till höger ramben framtill.
Har inte kollat på hojjen än så ja är inte 100 på vart slangen kommer från..
Funkar det att ha en lite längre slang som man stoppar i uppifrån med 1 mm för stort uppborrat hål som den kan ventilera genom?


under förgasaren blir nog trångt med 0.5l behållare.. men tackar för tipsen, ska kollas! =)



Va kör ni med för korrigeringsskydd i kylaren?
kör ni med nått eller tappar på glykol efter race?

helt ärligt så är fanimej motardåkarna och Superdukeåkarna de mest hjälpsamma på detta forum.. det är så jäkla skönt!
Tusen tackar!

nån som har koll på vart man kan köpa stålomspunna frambromsslangar till bra pris föresten?


slangen kommer upp på höger sida, behållaren ska sitta på vänster.

det räcker gott att du gör hålet lite större. eller oxå gör du ett hål till brevid så sitter slangen där den ska.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nej det är inte så bra med för stort borrat hål. Spottar hojen ur sig en del olja och du sen lägger den finns det stor risk att oljan rinner ut.

Gör helst ett kärl med med riktiga slanganslutningar. Alt är att borra riktigt tight, säkra på insidan och sen täta med silicon eller liknande.

Vevhuskärlet ska ge så lite motstod som möjligt. Så se till att använda slang & montera så att det inte blir några veck på vägen & samma dimension på luftningsslangen från kärlet.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Nej det är inte så bra med för stort borrat hål. Spottar hojen ur sig en del olja och du sen lägger den finns det stor risk att oljan rinner ut.

Gör helst ett kärl med med riktiga slanganslutningar. Alt är att borra riktigt tight, säkra på insidan och sen täta med silicon eller liknande.

Vevhuskärlet ska ge så lite motstod som möjligt. Så se till att använda slang & montera så att det inte blir några veck på vägen & samma dimension på luftningsslangen från kärlet.

hade en tanke om att borra tight och silikon och en separat "luftnings-slang" också silkon försluten och fastsatt lite bakåt så när man drar på skallen så rinner inte ev. olja ut den vägen..
va är de för dimension på slangen orginal?
(har fortfarande inte varit ute till hojjen å kikat vart den kan tänkas sitta eller hur den ser ut =))
ska man köra hydralslang fram till behållaren?
eller kan man kanske använda den som sitter på orginal?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bromsslangar drar du till HydroScand eller liknande o ber dem tillverka ett par nya åt dig.
Tar du med de gamla så gör de nya fina likadana på 5 minuter.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top