Utmaning på jobbet, 100 armhävningar 22a december

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Vi har en utmaning på jobbet att göra 100 armhävningar den 22a december. I rad utan avbrott. Nu är frågan; hur mycket kan jag träna? Träna morgon/kväll två dagar, vila en? Kommer kroppen orka återhämta sig eller är det för mycket?

Det blir mer eller mindre bara armhävningar som tränas, jag har inte tillgång till gym och kommer inte orka.

Hur gör jag? När ska jag sluta träna och vila? Två dagar vila innan 'tävlingen', blir det bra för max prestation 22a?

Tilläggas bör att jag kanske klämmer ur mig 50 just nu, finns nog inte störst chans att klara 100 men om ingen gör 100 vinner den mest flest så köra så hårt jag kan räcker eventuellt.

HJÄLP! :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tränar du för mycket så kommer du bara bryta ner musklerna. Det är under vilan som kroppen återuppbygger/stärker musklerna, så jag skulle inte rekommendera att träna samma muskelgrupp två gånger om dagen, varje dag.

Kanske sikta på att sabotera för din/dina motståndare istället? :hihi
Det viktigaste är inte att vinna, det är att se till att alla andra förlorar :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tränar du för mycket så kommer du bara bryta ner musklerna. Det är under vilan som kroppen återuppbygger/stärker musklerna, så jag skulle inte rekommendera att träna samma muskelgrupp två gånger om dagen, varje dag.

Kanske sikta på att sabotera för din/dina motståndare istället? :hihi
Det viktigaste är inte att vinna, det är att se till att alla andra förlorar :tummenupp
Det beror ju på hur hårt man tränar/bryter ner. Kör man tex 20-25 armhävningar varje morgon och varje kväll så är det ju lugnt. Kör man 1h stenhård träning av enbart pectoralis major så ska man nog vila lite mer ja :hihi Mycket proteinrik mat och lite extra magnesium för att underlätta muskeluppbyggnaden är nog inte fel heller :)
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag mer än fördubblade min kapacitet kortvarigt med "evil russian" på 2 veckor :tummenupp

Vecka 1
Maxtest 50 Fyll-i-fält

DAG Intervall (min) % av max Antal rep Antal set Totalt Antal
Dag 1 60 30% 15 10 150
Dag 2 60 50% 25 10 250
Dag 3 45 60% 30 13 400
Dag 4 60 25% 13 10 125
Dag 5 30 45% 23 20 450
Dag 6 60 40% 20 10 200
Dag 7 90 20% 10 7 67
Total 80 1642


Vecka 2
Maxtest 60

DAG Intervall (min) % av max Antal rep Antal set Totalt Antal
Dag 1 45 35% 21 13 280
Dag 2 20 55% 33 30 990
Dag 3 15 65% 39 40 1560
Dag 4 60 30% 18 10 180
Dag 5 45 50% 30 13 400
Dag 6 60 45% 27 10 270
Dag 7 120 25% 15 5 75
Total 3755


vila en dag (men kör typ 2 set x 15) sen maxar du

edit, spaltades lite otydligt men men...
 
Last edited:

Jooker

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Linköping
Hoj
Cbr600 -06
Kör armhävningar morgon och kväll. Komplettera med andra kroppsövningar som dips och chins för att träna upp rygg och armar.
Försök hålla din kroppsvikt eller till och med gå ner några kilon för att klämma ut de sista armhävningarna.

Kom själv upp till 70-75 armhävningar som mest.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Kör 100 pushups-appen som finns på ifånen, är väl uppe i 80 reps per dag eller så nu. Men det är skillnad på att göra 15-20-15.... än att göra i rad.

Grr, måste gå FORTARE! =)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Till att börja med vill jag fråga, vilken nivå är du på nu? För är man en sån människa som knappt kan göra 10 armhävningar i rad och helt plötsligt får för sig att inom en månad ska det gå att göra 100, då blir utgångsläget ett annat än om man kan göra en 70-80 stycken och bara behöver krama ur de allra sista för att nå målet. I det första fallet skulle jag säga att en månad är alldeles för lite tid, i det andra fallet handlar det snarare om att övertyga hjärnan om att du orkar de där sista 20. Det är trots allt inte kroppen som lägger av först, det är "orken". Är du redan nära målet så kör på, men ta inte ut dig helt. Överträning ger bara motsatt resultat. Det du behöver nu är inte styrka utan snarare kondis, du ska orka många repetitioner i rad. Du orkar ju redan lyfta din egen vikt från marken i armhävningsställning, nu ska du bara orka göra det upprepade gånger. Läs på lite om konditionsträning kontra styrketräning. Lycka till:)

Edit: Fixar du 80 i rad redan nu så säger jag som ovanstående, det fixar du på vilja. Det är bara att ta i och kämpa sig förbi de sista 20, du har ju redan gjort 80 liksom:D 20 till är ingenting;)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag provade max för två veckor sen, då gjorde jag 40 i rad men det var fan första gången jag gjorde armhävningar på flera år. Nu skulle jag nog klämma ur mig 60 kanske så det är en bit kvar till 100.

Får kanske göra maxtest imorgon och se vad jag hamnar på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag provade max för två veckor sen, då gjorde jag 40 i rad men det var fan första gången jag gjorde armhävningar på flera år. Nu skulle jag nog klämma ur mig 60 kanske så det är en bit kvar till 100.

Får kanske göra maxtest imorgon och se vad jag hamnar på.

I så fall har du nog en bit kvar... Men som sagt, mycket går med vilja. Om du verkligen pushar dig så kanske du kan komma upp i en 70 nånting, och isåfall är det inte så mycket mer som krävs för att klara 100. Men träning kommer nog behövas, från 40 till 100 är ingenting man klarar med bara vilja. Men som sagt, överträna inte. Då kommer du bara klara färre i slutändan. Vilan är minst lika viktig som träningen om man vill att det hela ska ge resultat. Och sen så är det viktigare att träna lite och regelbundet än att exempelvis maxa en dag, vila en vecka och sen maxa igen. Det senare ger negativt resultat om något, medan det första ger positivt resultat även om man bara gör kanske en 10-20 stycken varannan dag.

Tänk dessutom lite på vad du äter, träning utan vettig kost är ganska meningslöst. Kroppen behöver både energi och byggstenar till musklerna för att kunna kämpa och utvecklas.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hmm, kör väl vidare på 100 pushups-appen varannan dag då ungefär, eller funkar två dagar och vila en kontinuerligt? Kör ju inte riktigt tokmax utan det är oftast 15-20-15-15+15 (minst) eller liknande med 60-120 sek vila mellan.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har fått för mig att kreatin inte ger så mycket mer styrka utan mer volym?

Alla fusk är naturligtvis tillåtna, inom lagens gränser that is. :)

Kreatin.. tja, kanske.
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
Jag har fått för mig att kreatin inte ger så mycket mer styrka utan mer volym?

Alla fusk är naturligtvis tillåtna, inom lagens gränser that is. :)

Kreatin.. tja, kanske.

"volymen" du får av kreatin är vätskeansamlingar i muskeln. Det du däremot tjänar på att ta kreatin är att du får mer energi och ka göra några extra armhävningar! så testa ;)
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
"volymen" du får av kreatin är vätskeansamlingar i muskeln. Det du däremot tjänar på att ta kreatin är att du får mer energi och ka göra några extra armhävningar! så testa ;)

Hmm, tänk om extra vätskan och vikten gör att jag blir för tung för mina armar och inte orkar några armhävningar? :D
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top