Utebliven garanti, hur tänker ni?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag håller med många andra och litar inte ett dugg på verkstäderna.
Sist återmonterade en större återförsäljare/verkstad en innerslang fylld med punkaspray vid däckskifte, de sa inte ens till!? Alternativet är att de själva nöp hål på den och "räddade" situationen... Jag hade gladeligen betalat för en ny slang! Vid samma tillfälle skulle ventilkontroll göras, sjukt svårt att kontrollera ventilerna om man inte ens bryter låslacken på ventilkåpornas skruvar...
Jag köper hellre någonting av någon privatperson som har koll, bryr sig om sina grejer och har dokumenterat vad som är gjort.
Min 2021 har ingen garanti kvar då jag inte vill lämna in den för en "stämpel service" hos någon som inte bryr sig om hojjen!
Punkaspray i slang? Funkar det?

Bara testat en gång och det gick inte.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Punkaspray i slang? Funkar det?

Bara testat en gång och det gick inte.
Alltså det verkar uppenbarligen ha hållit tätt under det år och 1300mil som jag kört hojjen... Men jag hade aldrig valt att göra det själv. Är tacksam för att min lokala däckhandlare ringde upp mig vid däckbytet. De sa att de inte vill återmontera slangen i det skick den var i och erbjöd sig att beställa en ny slang.
Ingen är gladare än jag för att de inte vill gör ett halvdant jobb!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Cyklar som verkligen behöver garanti har ingen i realiteten (KTM)

Sedan finns det ett märke som verkligen behöver garanti, som är generösa med den - men som också släpper ifrån sig hojar på typ Sigma-test nivå och som måste byggas klart ute hos återförsäljarna. I omgångar. Över flera år.
En nyköpt BMW mår helt klart bäst av servas på en bra auktoriserad verkstad.
Efter några år har man fått det man trodde man köpte...

Japanska hojar är kanske inte så felfria som många tror.
Den asiatiska "förlorainteansiktet-kulturen" leder till en hel del åtgärder under bordet - somliga tämligen omfattande. Nu är det kanske bättre, men 70- och 80-talets Hondaverkstäder fick tidvis jobba dubbla skift för att hinna smygbyta komponenter - eller nästintill bygga om hojar utan att det skulle märkas.

Så...?

Gör som du vill. Det finns konsekvenser av allt.
Är man noggrann gör man ett bättre jobb än verkstaden.
Alla repor på kåpor och skruvskallar är dessutom ens egna...

En BMW skulle jag serva hos Kenneths. Bodde jag borta i Avigstan skulle jag ändå ta mig dit, om så bara för varannan eller var tredje service - bara för att vara säker på att få hojen lajnad med Berlin.

En KTM skulle jag inte köpa. ...och det bara för deras svinaktiga agerande på eftermarknaden.

En japan? Dagsform och relation till verkstaden får styra - samt hur länge man tänkt behålla hojen. En livetutare servar man givetvis själv, men köper du nytt så finns det inga pengar att spara på att serva själv inom garantitiden om du planerar att sälja/byta de första åren.
Dom pengarna och mer därtill kommer din köpare att pruta bort när det är dags för affär.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Punkaspray i slang? Funkar det?

Bara testat en gång och det gick inte.


Brukar inte räcka med en burk i slangdäck.
Man får ösa i typ 3 på raken för att närma sig - till högre pris än vad en slang hade kostat. ...och ändå är det bara en temporär fix.
Det kommer börja pysa igen, när man som minst behöver det.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Beror helt på verkstaden o vad dom anger i register systemet. Ktm är stenhårda iallafall. Yamaha är ödmjuka. VW suger häst balle. Osv osv
Enligt handlaren så kör yamaha med digital servicebok som uppdateras via datorn som kopplas in i hojen under servicetillfället. tvivlar på att deras ödmjukhet sträcker sig till 180 mil.

det lutar nog åt att serva själv :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte, men jag har svårt att begripa mentaliteten hos återförsäljare och märken som nekar garantiärenden för att någon har ”överskridit” en servicegräns med några enstaka mil eller någon enstaka dag.

Visst, att bomma första servicen med nästan dubbla antalet mil är inte bra. Min egen åsikt är att detta serviceintervall om något borde göras kortare. Det är ju det oljebytet som förmodligen är det viktigaste under hojens livstid…

Men att hålla på och bråka med någon som av praktiska skäl kommer in med hojen på 102 istället för 100 mil…vad fan…den enda garantin i det fallet är ju att den kunden inte blir en återkommande kund.

Men det är kanske så man måste bete sig om man säljer indisk dynga som något annat med ambitionen att bli störst, bäst och vackrast…? Kör över allt och alla i Führerns namn. Försäljningen här och nu, eller rättare sagt - att verkligen ta alla chanser att minimera sina egna utgifter här och nu - är mycket viktigare än en lång relation med kunden…?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Brukar inte räcka med en burk i slangdäck.
Man får ösa i typ 3 på raken för att närma sig - till högre pris än vad en slang hade kostat. ...och ändå är det bara en temporär fix.
Det kommer börja pysa igen, när man som minst behöver det.
En i sällskapet fick punka bak på sin GSX1100E -82.
Slangen spruckit i en söm så sprayen var verkningslös. Varför slanga ett slanglöst däck, undrade vi? Klippte loss ventilen, monterade med silikon, mutter och kopparbricka. Däcket helt. Ventilen satt så tills han sålde hojen.

Tack till hillbillyverkstaden någonstans i Norge. Verkstadskillen tog ett par tior, sa något om att hojåkare hjälper varandra, stängde och försvann över ett krön på ett hjul på sin neonlackade, krauserväskorförsedda FJ1100.

Snygg sorti!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt handlaren så kör yamaha med digital servicebok som uppdateras via datorn som kopplas in i hojen under servicetillfället. tvivlar på att deras ödmjukhet sträcker sig till 180 mil.

det lutar nog åt att serva själv :)

Exakt vilken Yamahamodell talar vi om…?

Något sådant fanns i alla fall inte på den sista någorlunda moderna Yamaha jag ägt, en 2015 R1’a. Då var det vanlig servicebok med stämpel som gällde.

Den hojen ”uppdaterades” förvisso med högre Euroklassning och det där obligatoriska OBD-uttaget till 2017, men jag har då inte hört att man införde någon form av elektronisk servicebok…?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alltså det verkar uppenbarligen ha hållit tätt under det år och 1300mil som jag kört hojjen... Men jag hade aldrig valt att göra det själv. Är tacksam för att min lokala däckhandlare ringde upp mig vid däckbytet. De sa att de inte vill återmontera slangen i det skick den var i och erbjöd sig att beställa en ny slang.
Ingen är gladare än jag för att de inte vill gör ett halvdant jobb!
Mest imponerande är 1300 mil på ett däck. Hur går det till ens?
Skummade mitt framdäck på min gamla Cb900f. Pappspik. Höll de 350 mil däcket hade kvar i sig. Det skulle man visst inte köra så länge med. Ung och fattig, då kör man slut på däcken. Inget byttes förrän corden såg ut som en borste.
Tur det fanns en nattöppen Statoil i Värnamo. Fick aldrig bort ävjan där den träckt ut i skarvarna på de nitade comstarhjulen.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Mest imponerande är 1300 mil på ett däck. Hur går det till ens?
Skummade mitt framdäck på min gamla Cb900f. Pappspik. Höll de 350 mil däcket hade kvar i sig. Det skulle man visst inte köra så länge med. Ung och fattig, då kör man slut på däcken. Inget byttes förrän corden såg ut som en borste.
Tur det fanns en nattöppen Statoil i Värnamo. Fick aldrig bort ävjan där den träckt ut i skarvarna på de nitade comstarhjulen.
Jag kör ganska passivt, det tillsammans med en ganska blygsam effekt och relativt låga hastigheter bidrar troligtvis till att det höll så länge.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vet inte, men jag har svårt att begripa mentaliteten hos återförsäljare och märken som nekar garantiärenden för att någon har ”överskridit” en servicegräns med några enstaka mil eller någon enstaka dag.

Visst, att bomma första servicen med nästan dubbla antalet mil är inte bra. Min egen åsikt är att detta serviceintervall om något borde göras kortare. Det är ju det oljebytet som förmodligen är det viktigaste under hojens livstid…

Men att hålla på och bråka med någon som av praktiska skäl kommer in med hojen på 102 istället för 100 mil…vad fan…den enda garantin i det fallet är ju att den kunden inte blir en återkommande kund.

Men det är kanske så man måste bete sig om man säljer indisk dynga som något annat med ambitionen att bli störst, bäst och vackrast…? Kör över allt och alla i Führerns namn. Försäljningen här och nu, eller rättare sagt - att verkligen ta alla chanser att minimera sina egna utgifter här och nu - är mycket viktigare än en lång relation med kunden…?

Om du menar min bekant som blev av med garantin på sin nya ktm för 3 sketna mil.

Sanni gen är att han ringde bike först o frågade om han kunde köra ned till Trollhättan för att det skulle bli 3 över mil eller ta hojen på kärran efter bilen till bike.

Fick svaret att nu har vi talats vid o naturligtvis kan du köra till verkstan utan att detta påverkar garantin.

Det man inte har på papper gäller ej. Slut.

Nå bike o ktm har hittills tappat 4 nya hojar o Yamaha har fått sälja 4 nya hojar istället. O då kör ju bägge grabbarna varsin o är skit nöjda med handlaren i Lidköping, längre att åka men tydligen trevligare bemötande..

Jag har själv inget imot bike då jag har handlat för åtskilliga 100,000 där utan bekymmer, men aldrig en ny hoj.

Garantin är igentligen slitsamma, varenda cross/enduro/trial osv är ju ingen garanti på o dessa rasar ju inte speciellt ofta o med vad detta utsätts för borde ju en landsväg hoj klara sig med oljebyte o lite allmän koll utan några bekymmer alls.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Exakt vilken Yamahamodell talar vi om…?

Något sådant fanns i alla fall inte på den sista någorlunda moderna Yamaha jag ägt, en 2015 R1’a. Då var det vanlig servicebok med stämpel som gällde.

Den hojen ”uppdaterades” förvisso med högre Euroklassning och det där obligatoriska OBD-uttaget till 2017, men jag har då inte hört att man införde någon form av elektronisk servicebok…?
Har en nyinköpt Yamaha T7 (årsmodell 23) och där har man infört digital servicebok.Vet inte om det gäller för hela yamahautbudet men det är väl ganska troligt.

Så nu gäller det att hålla ordning på alla verkstadskvitton för att ha något att visa upp den dag man säljer den :-/
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har en nyinköpt Yamaha T7 (årsmodell 23) och där har man infört digital servicebok.Vet inte om det gäller för hela yamahautbudet men det är väl ganska troligt.

Så nu gäller det att hålla ordning på alla verkstadskvitton för att ha något att visa upp den dag man säljer den :-/
Jag fick även en analog servicebok till min, som jag tvingar dom att stämpla :giggle:
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
KTM.... Företaget som levererade nya cyklar till kunder runt om i världen med skeva fälgar. När köparna tog upp det med handlarna fick de svaret att vobbel i 130 fick man minsann räkna med. Det var inom speccccccc.... Vet flera handlare i mitt närområde som inte tar i märket med tång när det gäller inbyten. För krångligt med garantiärenden och uppdateringar i absurdum. När jag tänker på det så gäller samma sak för BMW. Ett premiummärke som har qualitycheck i klass med en vodkafull ryss verkar det som. Rostiga kardaner som byts till nya kardaner som sen också rostar.

Ska man känna någorlunda ro i själen så handla japanskt.

Förresten BIKE. Var det inte dem som delade på sig för den ena avdelningen misskötte sig något enormt och sen ficka lägga ner och konka? Var inne i ena butiken och fick verkligen ingen bra feeling så inte helt oväntat iofs.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Vad är en stämpel i serviceboken värd. Jag köpte en V70 med alla servicestämpelar i serviceboken. Efter köpet visade det sig att kamremmen som skall bytas vid 15000mil-servicen inte var bytt. Bilen hade gått 22000mil när jag köpte den. Det är tydligen fritt fram att sätta en stämpel i serviceboken fastän man inte gjort det som ingår i servicen.

Nu svarde jag visst inte på frågan. Serva själv och skit i garantin skulle jag valt.
I just ditt fall gjordes nog service precis som den skulle vid 15k mil. Att sedan Volvo minskade intervallet från 24k mil till just 15k mil har säkert med saken att göra.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Om du menar min bekant som blev av med garantin på sin nya ktm för 3 sketna mil.

Sanni gen är att han ringde bike först o frågade om han kunde köra ned till Trollhättan för att det skulle bli 3 över mil eller ta hojen på kärran efter bilen till bike.

Fick svaret att nu har vi talats vid o naturligtvis kan du köra till verkstan utan att detta påverkar garantin.

Det man inte har på papper gäller ej. Slut.

Nå bike o ktm har hittills tappat 4 nya hojar o Yamaha har fått sälja 4 nya hojar istället. O då kör ju bägge grabbarna varsin o är skit nöjda med handlaren i Lidköping, längre att åka men tydligen trevligare bemötande..

Jag har själv inget imot bike då jag har handlat för åtskilliga 100,000 där utan bekymmer, men aldrig en ny hoj.

Garantin är igentligen slitsamma, varenda cross/enduro/trial osv är ju ingen garanti på o dessa rasar ju inte speciellt ofta o med vad detta utsätts för borde ju en landsväg hoj klara sig med oljebyte o lite allmän koll utan några bekymmer alls.
Men, det där låter väl mer som en Bikegrej än en KTM-grej?

Hade något gått åt fanders i det läget så måste ju Bike vara de som driver på mot generalagenten. Det kan ju inte finnas en generalagent som på riktigt tror att de kan köra över sina återförsäljare in absurdum.
Om ingen vill sälja KTM till slut för att det bara är krångel mot importören så blir det förhoppningsvis vågor nere i Österriket.

Men, sen måste jag undra - skrev du fel i att Yamaha har fått sälja fyra hojar men menade något annat märke? Enda Yamaha-handlaren inom 10 mils omkrets är ju Bike.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I just ditt fall gjordes nog service precis som den skulle vid 15k mil. Att sedan Volvo minskade intervallet från 24k mil till just 15k mil har säkert med saken att göra.
Tyvärr är det inte så. Det var föregående ägare som inte ville ha den bytt vid 15000mil (eftersom han lade pengarna på att byta koppling i stället) vilket han informerade bilförmedlaren om. Bilförmedlaren som jag köpte bilen av informerade i sin tur inte mig om det. Om bilverkstaden får sätta en stämpel i serviceboken när inte hela servicen utförts kan man ju fundera på.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tyvärr är det inte så. Det var föregående ägare som inte ville ha den bytt vid 15000mil (eftersom han lade pengarna på att byta koppling i stället) vilket han informerade bilförmedlaren om. Bilförmedlaren som jag köpte bilen av informerade i sin tur inte mig om det. Om bilverkstaden får sätta en stämpel i serviceboken när inte hela servicen utförts kan man ju fundera på.
Bryr man sig verkligen om en sketen stämpel på en bil som gått 15k mil? Är ju bara typ 3-5k mil innan allt på en modern bil börjar jävlas o inte minst på en Ford eller Kina bil.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top