Här svarade du själv på vad som är vitsen med civ.ing. Den skall ge studenterna förmåga att angripa problem samt söka ny kunskap, det är förmågor man har nytta av under ett helt yrkesliv. Dagsaktuella specifika kunskaper blir snart föråldrade.
/Anders
också civ.ing. (och lite till)
Har jag fel?
Jag vet vad som är vitsen med att läsa till civing, men jag anser att utbildningen kunde anpassas bättre till vad som krävs ute i arbetslivet. För den sakens skull behöver man inte göra avkall på "tänkandet"
Högskoleingenjör är en tillämpad yrkesutbildning. Civilingenjör är det inte.
Det är två olika utbildningar med två olika syften, nivån på teorin är högre på civil, och mer tillämpad på h.
Av anledningen att h-are fortare ska bli produktiva i företagen, arbeta med befintlig teknik, närmare marknaden. Nu har jag begränsad erfarenhet, men jag har ändå sett en skillnad.
Angående svårighetsgraden, jag tror säkert du skulle klara att gå på johanneberg, men de jag känner som bytt har sagt att nivån är avsevärt högre. Själv har jag ingen insikt i kurserna på H, men det vore slöseri att lägga så mkt tid på riktigt basisk teori på en treårig utbildning. Det verkar även som att h-are generellt menar att, "det är samma sak fast på 3 år", medan de som går på civ.ing spelar artiga och säger "ja visst är det det".
Och det handlar inte om enskilda kurser, det handlar om paketet av kurser och hur programmet är uppbyggt, det finns en tanke med allt.
Det kan man lära sig själv. Annars kan man bli högskoleingenjör.
Så skillnaderna de tre första åren kan då inte vara särskilt stora. Kollar man kursplanen så skiljer det inte särskilt mycket, jag ser att Z har statistik som obligatorisk kurs medan denna är tillval på H t.ex. men sen är det rätt lika.
Att skapa en utbildning där du kommer ut i arbetslivet med full koll motsvarande 5 års arbetslivserfarenhet inom området är nog tyvärr både praktiskt och teoretiskt omöjligt, men visst kan saker och ting förbättras. Kan dock nästan lova att det hänt en hel del sen -96 iaf.Vilket skall man lära sig själv? Att tänka eller hur det funkar i arbetslivet? Hur skall du lära dig hur det funkar i arbetslivet medan du pluggar hade du tänkt? Att jobba lite extra på sommaren med okvalificerat arbete ger ingen vidare insyn i hur det funkar på riktigt.
Hade däremot utbildningarna gjorts om en aning för att ta hänsyn till detta tror jag man skulle komma upp snabbare på banan. Nu tror jag det tar 3-5 år innan man fattat vad det handlar om på riktigt. Jag gick iofs ut 1996. Det kan såklart ha hänt en hel massa på högskolorna, men jag tror inte det.
Vilket skall man lära sig själv? Att tänka eller hur det funkar i arbetslivet? Hur skall du lära dig hur det funkar i arbetslivet medan du pluggar hade du tänkt?
Att lära en civilare att fungera i arbetslivet kan i många fall ta längre tid än själva anställningen.
Flertalet jag känner fungerar knapp privat.
Jag har pluggat högskoleingenjör men är inte riktigt klar än. Vad jag förstår är civil ett svenskt påfund när det gäller längden på utbildningen och kommer kanske att försvinna i den formen.
Alltså i Utlandet: Bachelors degree = högskoleingenör, Master degree = civil
I Sverige: Högskoleingenjör 3 år med möjlighet att läsa vidare till antingen civil eller master, eller läsa civil 5 år.
I utlandet finns civil också men där betecknar det yrkesområdet (väg, vatten, byggnation) istället för utbildningens längd som här i sverige.
Det stämmer väl.
Ska du läsa utomlands är civil inte så viktigt.
Inrikes är civil lite finare i kanten än bachelor + master
Är inne på mitt andra år som högskoleingenjör i maskin, trivs ganska bra och har intresse av utbildningen.
Mastern automotive engineering ligger nog högst på listan nu, men är lite osäker på när jag ska läsa mastern. Det får jag känna av om/när jag blir klar med bachelorn. Finns mycket positivt med att jobba några år efter kandidaten och sedan ta studieledigt för att plugga en master.
Jag tillhör inte den skaran som läser en master för att det är "nyttigt" utan det är enbart intresse. Får jag inte läsa automotive engineering blir det ingen master.
Har hört mig runt lite och det skiljer inte så mkt i arbetsuppgifter mellan högskoleingenjörer, civilingenjör, bachelor och master förutom någon/några tusingar högre i ingångslön. Värt att tänka på om man inte har ett genuint intresse av en master, man kan lätt bli besviken på att det faktiskt i grund och botten inte gör en sådan stor skillnad som man skulle kunna tro att 2 års vidareutbildning gör.
Om du har intresse att läsa Automotive så tycker jag absolut att du ska göra det. Vi har ju tre spår att välja på, förbränning, chassidynamik och säkerhet. Har du koll på vilket av spåren du är intresserad av?
Har hört mig runt lite och det skiljer inte så mkt i arbetsuppgifter mellan högskoleingenjörer, civilingenjör, bachelor och master förutom någon/några tusingar högre i ingångslön.
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |