Utbildning / Pengar

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
i mitt området biokemi och forskning är vi överösta med Masters folk och PhD men oavsett så är det lön man är ute efter så är arbetslivserfarenhet ovärdeligt..
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Här svarade du själv på vad som är vitsen med civ.ing. Den skall ge studenterna förmåga att angripa problem samt söka ny kunskap, det är förmågor man har nytta av under ett helt yrkesliv. Dagsaktuella specifika kunskaper blir snart föråldrade.

/Anders
också civ.ing. (och lite till)

Jag vet vad som är vitsen med att läsa till civing, men jag anser att utbildningen kunde anpassas bättre till vad som krävs ute i arbetslivet. För den sakens skull behöver man inte göra avkall på "tänkandet"
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet


Högskoleingenjör är en tillämpad yrkesutbildning. Civilingenjör är det inte.
Det är två olika utbildningar med två olika syften, nivån på teorin är högre på civil, och mer tillämpad på h.
Av anledningen att h-are fortare ska bli produktiva i företagen, arbeta med befintlig teknik, närmare marknaden. Nu har jag begränsad erfarenhet, men jag har ändå sett en skillnad.

Angående svårighetsgraden, jag tror säkert du skulle klara att gå på johanneberg, men de jag känner som bytt har sagt att nivån är avsevärt högre. Själv har jag ingen insikt i kurserna på H, men det vore slöseri att lägga så mkt tid på riktigt basisk teori på en treårig utbildning. Det verkar även som att h-are generellt menar att, "det är samma sak fast på 3 år", medan de som går på civ.ing spelar artiga och säger "ja visst är det det".

Och det handlar inte om enskilda kurser, det handlar om paketet av kurser och hur programmet är uppbyggt, det finns en tanke med allt.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Jag vet vad som är vitsen med att läsa till civing, men jag anser att utbildningen kunde anpassas bättre till vad som krävs ute i arbetslivet. För den sakens skull behöver man inte göra avkall på "tänkandet"

Det kan man lära sig själv. Annars kan man bli högskoleingenjör.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Högskoleingenjör är en tillämpad yrkesutbildning. Civilingenjör är det inte.
Det är två olika utbildningar med två olika syften, nivån på teorin är högre på civil, och mer tillämpad på h.
Av anledningen att h-are fortare ska bli produktiva i företagen, arbeta med befintlig teknik, närmare marknaden. Nu har jag begränsad erfarenhet, men jag har ändå sett en skillnad.

Angående svårighetsgraden, jag tror säkert du skulle klara att gå på johanneberg, men de jag känner som bytt har sagt att nivån är avsevärt högre. Själv har jag ingen insikt i kurserna på H, men det vore slöseri att lägga så mkt tid på riktigt basisk teori på en treårig utbildning. Det verkar även som att h-are generellt menar att, "det är samma sak fast på 3 år", medan de som går på civ.ing spelar artiga och säger "ja visst är det det".

Och det handlar inte om enskilda kurser, det handlar om paketet av kurser och hur programmet är uppbyggt, det finns en tanke med allt.

Jag själv gick den treåriga mekatronikutbildningen. Valde vi till en överbryggningskurs i matte och reglerteknik kunde vi gå rakt in och läsa master på Z. Så skillnaderna de tre första åren kan då inte vara särskilt stora. Kollar man kursplanen så skiljer det inte särskilt mycket, jag ser att Z har statistik som obligatorisk kurs medan denna är tillval på H t.ex. men sen är det rätt lika.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det kan man lära sig själv. Annars kan man bli högskoleingenjör.

Vilket skall man lära sig själv? Att tänka eller hur det funkar i arbetslivet? Hur skall du lära dig hur det funkar i arbetslivet medan du pluggar hade du tänkt? Att jobba lite extra på sommaren med okvalificerat arbete ger ingen vidare insyn i hur det funkar på riktigt.

Hade däremot utbildningarna gjorts om en aning för att ta hänsyn till detta tror jag man skulle komma upp snabbare på banan. Nu tror jag det tar 3-5 år innan man fattat vad det handlar om på riktigt. Jag gick iofs ut 1996. Det kan såklart ha hänt en hel massa på högskolorna, men jag tror inte det.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Så skillnaderna de tre första åren kan då inte vara särskilt stora. Kollar man kursplanen så skiljer det inte särskilt mycket, jag ser att Z har statistik som obligatorisk kurs medan denna är tillval på H t.ex. men sen är det rätt lika.

Också en stor anledning till varför jag tror att det är rätt så lika, för att vi enkelt blir behöriga.

Vart jobbar du idag?
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Precis det jag menar, "Det är samma sak" säger alla som läst till h.
Såhär säger Chalmers: http://www.chalmers.se/sv/utbildning/att-studera-pa-chalmers/Sidor/default.aspx

Ni får dock inte en civilingenjörsexamen för att ni har tagit en master, och, om det ska vara nyttigt eller inte lägger jag ingen vikt vid. Men Chalmers är måna om sitt varumärke och det kommer alla som tagit en civ.ing vara också, till de som inte gått den vägens förlust.

Om du vill se hur lika dom så be att få tillgodoräkna dina kurser till ett civ.ing-program.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag skrev ju att de tre första åren är det i princip samma. Det säger ju sig själv att på dom två år mastern är så hinner man fördjupa sig mer..

Civilingenjörsexamen är väl inte särskilt annorlunda mot en master vad jag minns. Var väl i princip en eller två kurser att komplettera med.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Vilket skall man lära sig själv? Att tänka eller hur det funkar i arbetslivet? Hur skall du lära dig hur det funkar i arbetslivet medan du pluggar hade du tänkt? Att jobba lite extra på sommaren med okvalificerat arbete ger ingen vidare insyn i hur det funkar på riktigt.

Hade däremot utbildningarna gjorts om en aning för att ta hänsyn till detta tror jag man skulle komma upp snabbare på banan. Nu tror jag det tar 3-5 år innan man fattat vad det handlar om på riktigt. Jag gick iofs ut 1996. Det kan såklart ha hänt en hel massa på högskolorna, men jag tror inte det.
Att skapa en utbildning där du kommer ut i arbetslivet med full koll motsvarande 5 års arbetslivserfarenhet inom området är nog tyvärr både praktiskt och teoretiskt omöjligt, men visst kan saker och ting förbättras. Kan dock nästan lova att det hänt en hel del sen -96 iaf. :)
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Vilket skall man lära sig själv? Att tänka eller hur det funkar i arbetslivet? Hur skall du lära dig hur det funkar i arbetslivet medan du pluggar hade du tänkt?

Gissa...

Det jag fått veta att företagen efterfrågar är gedigna teoretiska kunskaper, programvaror, företags egna arbetsprocedurer är ändå för unika. Det är upp till företagen att bli bra på att lära ut och slussa in istället.
För övrigt så går det utmärkt att jobba extra som tex. konsult under studietiden, vilket jag gjort.

Och jag tror att skolan har förändrats en del, bra kontakt med företag och riktiga case, i alla fall på masternivå.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att lära en civilare att fungera i arbetslivet kan i många fall ta längre tid än själva anställningen.

Flertalet jag känner fungerar knapp privat.:hihi
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Har både börjat och i princip avslutat ett arbete på en konsultfirma, företaget passade inte mig helt enkelt. I samma vända som jag kom på att jag inte ville vara kvar, hörde ett företag av sig som jag varit i kontakt med tidigare i år, med lite tur börjar jag där inom kort. Det finns många jobb att söka, dock vill jag jobba där, typ managementkonsult inom kvalité och produktionsutveckling. CAD/Beräkningsjobb finns hur mycket som helst, men är varken intresserad eller har vidare kunskap i ämnet. :hej
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag har pluggat högskoleingenjör men är inte riktigt klar än. Vad jag förstår är civil ett svenskt påfund när det gäller längden på utbildningen och kommer kanske att försvinna i den formen.

Alltså i Utlandet: Bachelors degree = högskoleingenör, Master degree = civil

I Sverige: Högskoleingenjör 3 år med möjlighet att läsa vidare till antingen civil eller master, eller läsa civil 5 år.

I utlandet finns civil också men där betecknar det yrkesområdet (väg, vatten, byggnation) istället för utbildningens längd som här i sverige.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har pluggat högskoleingenjör men är inte riktigt klar än. Vad jag förstår är civil ett svenskt påfund när det gäller längden på utbildningen och kommer kanske att försvinna i den formen.

Alltså i Utlandet: Bachelors degree = högskoleingenör, Master degree = civil

I Sverige: Högskoleingenjör 3 år med möjlighet att läsa vidare till antingen civil eller master, eller läsa civil 5 år.

I utlandet finns civil också men där betecknar det yrkesområdet (väg, vatten, byggnation) istället för utbildningens längd som här i sverige.

Det stämmer väl.

Ska du läsa utomlands är civil inte så viktigt.

Inrikes är civil lite finare i kanten än bachelor + master :)

Är inne på mitt andra år som högskoleingenjör i maskin, trivs ganska bra och har intresse av utbildningen.

Mastern automotive engineering ligger nog högst på listan nu, men är lite osäker på när jag ska läsa mastern. Det får jag känna av om/när jag blir klar med bachelorn. Finns mycket positivt med att jobba några år efter kandidaten och sedan ta studieledigt för att plugga en master.

Jag tillhör inte den skaran som läser en master för att det är "nyttigt" utan det är enbart intresse. Får jag inte läsa automotive engineering blir det ingen master.

Har hört mig runt lite och det skiljer inte så mkt i arbetsuppgifter mellan högskoleingenjörer, civilingenjör, bachelor och master förutom någon/några tusingar högre i ingångslön. Värt att tänka på om man inte har ett genuint intresse av en master, man kan lätt bli besviken på att det faktiskt i grund och botten inte gör en sådan stor skillnad som man skulle kunna tro att 2 års vidareutbildning gör.
 
Last edited:

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Det stämmer väl.

Ska du läsa utomlands är civil inte så viktigt.

Inrikes är civil lite finare i kanten än bachelor + master :)

Är inne på mitt andra år som högskoleingenjör i maskin, trivs ganska bra och har intresse av utbildningen.

Mastern automotive engineering ligger nog högst på listan nu, men är lite osäker på när jag ska läsa mastern. Det får jag känna av om/när jag blir klar med bachelorn. Finns mycket positivt med att jobba några år efter kandidaten och sedan ta studieledigt för att plugga en master.

Jag tillhör inte den skaran som läser en master för att det är "nyttigt" utan det är enbart intresse. Får jag inte läsa automotive engineering blir det ingen master.

Har hört mig runt lite och det skiljer inte så mkt i arbetsuppgifter mellan högskoleingenjörer, civilingenjör, bachelor och master förutom någon/några tusingar högre i ingångslön. Värt att tänka på om man inte har ett genuint intresse av en master, man kan lätt bli besviken på att det faktiskt i grund och botten inte gör en sådan stor skillnad som man skulle kunna tro att 2 års vidareutbildning gör.


Om du har intresse att läsa Automotive så tycker jag absolut att du ska göra det. Vi har ju tre spår att välja på, förbränning, chassidynamik och säkerhet. Har du koll på vilket av spåren du är intresserad av?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Om du har intresse att läsa Automotive så tycker jag absolut att du ska göra det. Vi har ju tre spår att välja på, förbränning, chassidynamik och säkerhet. Har du koll på vilket av spåren du är intresserad av?

Förbränning och chassiedynamik är väl det jag hade kunnat tänka mig att syssla med. Dvs en kombination av båda... det är ju det jag är intresserad av.

Jag har lovat mig själv att läsa den mastern någon gång, enda jag är osäker på är tidpunkten :) Har en vän som blivit klar i år och han har talat mycket gott om utbildningen.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Har hört mig runt lite och det skiljer inte så mkt i arbetsuppgifter mellan högskoleingenjörer, civilingenjör, bachelor och master förutom någon/några tusingar högre i ingångslön.

När vi var på studiebesök på universitet fick jag det förklarat i en mening av en gammal gråhårig proffessor.
"Civilingenjörer konstruerar, högskoleingenjörer implementerar."
Ligger lite i det :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top