Uppkörning Västerhaninge HJÄLP!

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Stort grattis till uppkörningen!!

Får man fråga om du vet ungefär vilka vägar du körde? Har själv uppkörning i Västerhaninge den 18/9 och är nervös som fan efter ett flertal missade uppkörningar på andra förarprov...
Ekonomin börjar tryta och denna gång ska jag fan sätta det.

Skulle väldigt gärna vilja öva runt omkring på vägar som de brukar låta en köra i Västerhaninge så man bekantar sig lite med området (självklart vet jag att det inte är säkert att just jag får just den vägen, men vill i alla fall vara lite förberedd på vad som KAN komma).
Hur gick rutten från Trafikverket typ?
:)

Tack som fan :)
Tackar ?.
Hmm.. ska se ifall jag minns exakta vägen, vi började med att köra ut från området där det var högerregel typ bara någon hundra meter ifrån, vänster vid huvudled, mot tungelsta, svängde in INNAN stora korsningen i tungelsta in på ett villaområde. Där körde vi vidare till sorundavägen som vi var kvar på ett bra tag, fick vända i landsväg, starta från backe och köra mot mål. Det som de kollar extra noga på är just kurvteknik och att man är bromsberedd vid alla utfarter, vrid på huvudet mot alla utfarter o infarter o deras moster. Visa att du verkligen kollar, kolla speglar, skär in i kurvorna. Kommer säkert gå bra. Jag har tyvärr sålt hojen nu och inte hittat en ny ännu annars kunde jag hängt med er och visat ganska exakt vilken/vilka vägar de tar. Nu slapp jag köra motorväg men polaren fick köra motorväg ganska lång bit.
Hoppas detta hjälper, jag håller tummarna för dig!
 

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tackar ?.
Hmm.. ska se ifall jag minns exakta vägen, vi började med att köra ut från området där det var högerregel typ bara någon hundra meter ifrån, vänster vid huvudled, mot tungelsta, svängde in INNAN stora korsningen i tungelsta in på ett villaområde. Där körde vi vidare till sorundavägen som vi var kvar på ett bra tag, fick vända i landsväg, starta från backe och köra mot mål. Det som de kollar extra noga på är just kurvteknik och att man är bromsberedd vid alla utfarter, vrid på huvudet mot alla utfarter o infarter o deras moster. Visa att du verkligen kollar, kolla speglar, skär in i kurvorna. Kommer säkert gå bra. Jag har tyvärr sålt hojen nu och inte hittat en ny ännu annars kunde jag hängt med er och visat ganska exakt vilken/vilka vägar de tar. Nu slapp jag köra motorväg men polaren fick köra motorväg ganska lång bit.
Hoppas detta hjälper, jag håller tummarna för dig!
Stort, stort Tack!

Tror jag vet ungefär vilken väg det är, så ska dra ett varv och testköra den lite. Några detaljer eller platser som du vet att de kollade lite extra på?

Återigen - tusen tack för din hjälp och erbjudande om att hänga på och köra om du kunnat! Det uppskattas mycket!!
:)
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
OBS - räkna inte med att det blir den vägen, då börjar det snurra i skallen om det blir en annan väg - det kan bli vadsomhelst i området. Ta det lugnt - det fixar sig, vägen spelar ingen roll, du grejar allt om handledaren tycker du är färdig.
 

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
OBS - räkna inte med att det blir den vägen, då börjar det snurra i skallen om det blir en annan väg - det kan bli vadsomhelst i området. Ta det lugnt - det fixar sig, vägen spelar ingen roll, du grejar allt om handledaren tycker du är färdig.
Du har helt rätt i det!
Ska inte fokusera för mycket på det utan snarare känna på området och skaffa lite lokalkännedom :)
 

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Tackar ?.
Hmm.. ska se ifall jag minns exakta vägen, vi började med att köra ut från området där det var högerregel typ bara någon hundra meter ifrån, vänster vid huvudled, mot tungelsta, svängde in INNAN stora korsningen i tungelsta in på ett villaområde. Där körde vi vidare till sorundavägen som vi var kvar på ett bra tag, fick vända i landsväg, starta från backe och köra mot mål. Det som de kollar extra noga på är just kurvteknik och att man är bromsberedd vid alla utfarter, vrid på huvudet mot alla utfarter o infarter o deras moster. Visa att du verkligen kollar, kolla speglar, skär in i kurvorna. Kommer säkert gå bra. Jag har tyvärr sålt hojen nu och inte hittat en ny ännu annars kunde jag hängt med er och visat ganska exakt vilken/vilka vägar de tar. Nu slapp jag köra motorväg men polaren fick köra motorväg ganska lång bit.
Hoppas detta hjälper, jag håller tummarna för dig!
Kan med glädje meddela att uppkörningen gick kanonbra och rullar numer på egen hand ute på väganra.
Den sträckan som blev är exakt den som du nämner ovan, men att villaområdet jag testades i skedde i slutet på uppkörningen och i området direkt till sydväst om Trafikverket.
Så: vänster på Tungelstavägen, Höger på Skogs Ekebyvägen, höger på Södertäljevägen, vänster på Sorundavägen. Vändning efter ca 10 minuter på den vägen och sen mer eller mindre samma väg tillbaka.
:)
Tack för alla era tips inför uppkörningen och hoppas fler kan få inspiration till att träna inför körprovet utefter denna rutt.
:)
 

FearCat

Medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
-09 Honda CB600F
Grattis till kortet! Bra jobbat ?.
Jag är glad att rutten hjälpte dig, hoppas vi ses på vägarna ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top