Uppkörning med quickshifter & mobil

ma6s

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2024
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 790 Duke
Hej alla,
Är ny här på forumet. Tänkte försöka köra upp så snart det finns tider att boka men funderar över två saker, är det någon som har koll?

- Quickshifters, är de tillåten utrustning på uppkörning? Om inte, är det ok att bara slå av den (kan göra det elektroniskt på min 790 Duke) eller får den inte finnas alls?
- Vad gäller mobil, är det ok att ha den monterad på styret med google maps på under uppkörningen? Trevligt att se kommande kurvor och inte minst vilken hastighet som gäller om man nu skulle missa en skylt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
På många nya hojar är ju quickshifter antingen standard, tillval eller extrautrustning som är gjord för den hojen. I de fallen kan jag inte se varför det skulle vara någon som helst problem då det är en naturlig del av hojen. Är det ett separat tillbehör som inte är godkänt för hojen skulle jag kanske monterat av - onödigt att väcka extra uppmärksamhet kring sådant.

Däremot skulle jag valt att växla på traditionellt sätt under själva uppkörningen. En del av det som kontrolleras är ju trots allt att du klarar av att växla på ett bra sätt. Samma sak med mobilen. Du skall på uppkörningen kunna visa att du kan läsa vägen, ha den uppmärksamhet som krävs inför skymda kurvor och läsa skyltar osv. Ger inget bra intryck att då ta hjälp av google maps för detta.

Kort sagt, använd varken mobilen eller quickshiftern under uppkörningen, men du behöver troligen inte montera av quickshiftern.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Instämmer.
Om inspektören får intrycket av att du "inte kan växla ordentligt utan quickshifter" så stärker det inte dina odds. Det måste inte vara sant (....att du inte kan), men det får absolut inte ge hen en chans att missförstå.

Samma med Google Maps. Jag håller med. Det är en fördel. Men om inspektören får intrycket av att du "inte kan anpassa farten ordentligt utan gps" så stärker det inte dina odds. Det måste inte vara sant (....att du inte kan), men det får absolut inte ge hen en chans att missförstå.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Alltså det är enkelt, uppkörningsgubbarna är ju MC snubbar själva och har koll.
Kom dit med din hoj, ha din mobil på styret om du vill det.
Innan du börjar köra frågar du enkelt, ska jag avaktivera quickshifter och ska jag plocka bort mobilen från styret? Du får svar av dom vad som gäller. Ingen idé att gissa eller lyssna på vad vi i expertpanelen på detta forum tror. Lycka till.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klarar man inte hålla hastigheten med hjälp av trafiksituationen, sikten, vägen, väglaget och skyltar, så kanske man ska öva lite till innan uppkörning. Tycker jag.

Ännu ett skäl är att speciellt i stadsmiljö har jag upplevt att GPS i bil visat fel hastighet.
I Göteborg 50 km/h när det var 70 km/h på leden där jag körde.
Var tvungen stänga av GPS / Navigering i bilen för bli av med det d-a pipandet.
I Umeå där kom jag körande i skyltade 70 km/h, sedan sänktes hastigheten till 50 km/h strax före en korsning men bilen visade fortfarande 70 km/h maxhastighet och efter korsningen lagom till hastigheten åter var 70 km/h så visade bilens GPS att nu var det dags sänka till 50 km/h. :huvet
 
Last edited:

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Jag bor i Stockholm och körde upp för A-kort i Västerås i höstas. Hade samma tankar som du. Jag frågade inspektören om det var tillåtet att ha mobilen, med gps, påslagen på styret under uppkörningen. Han sa att det var tillåtet, men tyckte det var onödigt. Så jag fegade och lät den ligga i fickan. (Gick bra ändå)
 

ma6s

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2024
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 790 Duke
Tack, bra tankar. Har faktiskt inte använt slagit på quickshiftern en enda gång än utan tänkt just att jag vill lära mig köra utan den. Mobil kan ju lugna de där "shit, det är väl 70 här?"-situationerna som kan uppstår på uppkörning, men vore ju illa om man blev lurad av fel gps hastighet :lol
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Quickshifter funkar bäst när man växlar upp under fullgas när man passerat maxeffekt. Det lär du inte behöva under uppkörning. I alla andra lägen ger QS en ryckigare uppväxling vilket bara är obekvämt och ger intrycket att man inte kan köra smidigt. Låt bara bli under uppkörning och spara tills du ger järnet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du måste åka runt och titta på mobilen för att se vad du ska hålla för hastighet är du inte redo för att hantera en normal trafikmiljö.

Och vad händer om Google har fel? Vi har en väg här i närheten där Google säger en sak, och skyltarna en helt annan.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För egen del anser den här griniga medlemmen från generation X att mobilen gör sig bäst i en väska, ficka eller under sadeln. Jag nyttjar min visuella förmåga till att möta omgivningens krav så gott jag kan. Att ha en skärm till inom synhåll skulle störa mig. Hastighetsmätaren på hojen är mycket tydligare än displayen på telefonen i mitt fall.

Visst har jag använt gps i telefonen. Men då har jag klarat mig med rösten i örat via snäcka som guidat mig.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag har en kompis som arbetat inom trafikutbildning hela sitt yrkesliv. Han har varit trafikskollärare, förarprövare och nu på slutet direktör till sin egen trafikskola.

Jag frågade honom om ifall man fick använda alla de hjälpmedel som en modern bil är utrustad med och han svarade absolut får man det. Man får använda allt från elektrisk självstart, servostyrning och vindrutetorkare till automatisk fickparkering och klimatanläggning. Jag förutsätter att detsamma gäller för motorcykel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en kompis som arbetat inom trafikutbildning hela sitt yrkesliv. Han har varit trafikskollärare, förarprövare och nu på slutet direktör till sin egen trafikskola.

Jag frågade honom om ifall man fick använda alla de hjälpmedel som en modern bil är utrustad med och han svarade absolut får man det. Man får använda allt från elektrisk självstart, servostyrning och vindrutetorkare till automatisk fickparkering och klimatanläggning. Jag förutsätter att detsamma gäller för motorcykel.
Och kör man upp med en bil med Automatlåda så får man Bilkörkort för automatlåda !
Men så långt har man väl inte kommit med MC !
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Och kör man upp med en bil med Automatlåda så får man Bilkörkort för automatlåda !
Men så långt har man väl inte kommit med MC !
Tydligen har man kommit så långt vad jag läste mig till:

"Hastigheten ska regleras med kopplingen, så kallad krypkörning. Om du har en automatväxlad motorcykel som saknar kopplingshandtag, får du reglera hastigheten på annat sätt, men då markeras det med villkorskod på körkortet (kod 78). Du får då enbart behörighet att köra automatväxlade motorcyklar."
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top