Uppkörning frågor

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
jag körde upp i Höstas första var bara klanteri ifrån min sida , så den kuggades. (Tappade hojen i lågfarten, fick hemläxa att öva på)

Nästa uppkörning gick super bra körde då på en lånad Kawasaka ER-6F (tidigare på en betydligt tyngre hoj GSX 750F -93.

Och jag körde lågfarten bra samt undermanövern gick fint.
kom till inbromsning i 70km/h , han tyckte jag passerade bromspunkten med 1meter innan jag bromsade.
Vidare till 90Km/h för inbromsning , jag sa att jag var missnöjd med den.
Fick förfrågan varför , jag sa det att jag fick låsning på bakhjulet och pumpade lätt på fotbromsen. (den låste sig någon gång till. (åkte INTE till stillastående med låst hjul) OCH viktigaste släpp inte efter på frambromsen! om inte det hjulet skulle låst sig men då ligger man troligen ner readan.
Fick till svars att det var ett bevis på att jag behärskade bromstekninken och kände mycket väll hur greppet var.

Trafik körningen gick bra , hade inget att klaga på.

Jag körde privat 3*10 mil landsväg och 1,5 tim stadstrafik.

men haft bil kort i 18år snart

jag tog hojen på släpvagn till uppkörningen , fick flytta den med släpvagn ifrån manöverplan till stadstrafik körningen.

I uppsala går det även att hyra "Manöverplan" ifrån ägaren helger halvdag 250kr Körde där ett antal gånger innan 2 uppkörningen .
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Skönt att de är stabila i sin bedömning i Uppsala... :dummer
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Jag tror att mycket är en helhets bild över hur man hanterar en hoj. Jag fick lära mig att först ska forbromsen användas kort ögonblick innan frambroms. För att hojen sjunker ihop lite och bromsingen blir bättre.
Men nyper man bara till med abs bromsar hejdlöst under uppkörning så kan ju inte dem garantera att man klarar en kraftig inbromsning med en hoj utan abs. Därför vill dem se att man hanterar kraftig inbromsning till möjligaste nivå utan abs systemets hjälp.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Helhetsbilden är det som avgör garanterat, och det säger ju inspektören med. Ett mindre misstag hit eller dit spelar oftast inte någon större roll. Jag själv råkade bla få kärringstopp i krypkörningen för första gången just vid uppkörningen, men startade om snabbt utan att jag hann stanna. Han sa inget om det.
En tjej i gruppen välte dock två koner i slalomen och blev ändå godkänd, vilket absolut borde gett kuggning egentligen, men alla vet ju att kvinnor blir positivt särbehandlade av de manliga inspektörerna...hehe ??
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top