Undkomma nykterhetskontrollerna

Status
Ej öppen för fler svar.

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
Trådskaparen måste skoja. Så dum i huvudet kan väl ingen vara på riktigt...?!?! Eller ?!?!

Egentligen borde man tipsa polisen om denna tråd...
 

TSHT

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Örebro
Hoj
KTM 660
Jag tycker faktiskt att ett körkort är ett bevis på att du har dom kunskaper som behövs för att framföra ett fordon på våra svenska vägar, fixar man inte körkortet har man inte kunskaper nog att vara på vägarna överhuvudtaget! Är man vettig nog att nog att skaffa ett körkort är man också vettig nog att färdas ute på vägarna, kan du inte ta kortet har du fan inget att göra på någon väg alls! / Hultqvist på brors SH-konto
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Veckorna innan min uppkörning vågade jag mig ut med en polare som hade körkort då.. han körde mig till solvalla parkeringen där jarla har sina övningsbanor.. risken att bli kollad där var troligtvis ganska liten samt att jag aldrig körde trafik själv ...det jag vill säga är att oavsett om kortet kostar 10 eller 20 tusen att ta ..så får du behålla det resten av livet (förhoppningsvis) vågar du ta risken? ...jag instämmer med tidigare skribenter, ta en extra lektion!
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Det krävs en viss personlig mognad för att kunna ta körkort och förstå riskerna i trafiken.
Att övningsköra utan körkort eller handledare visar just brist på denna mognad, i allra högsta grad. Dessutom är det kriminellt!.

Mitt råd är helt enkelt att avstå från körkortet i alla fall de närmsta åren.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Bäääh! Jag har iaf kört i drygt 4 år nu och bara blivit stoppad en ggn, på sveavägen;) i Nykterhetskontroll dessutom=P Haha. Gjorde samma sak jag med innan jag tog lappen, några dagar innan uppkörningen var jag ut själv på min 125a och kollade så allt lirade. - Och uppkörningen satt perfekt=) Ditt val dock...
 

Peepoo

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Företagets Yamaha XT660R/XT660Z, suktar efter en egen motard...
Tveksamt att skolan mjölkar dig om du känner dig osäker i trafiken, blir stressad och glömmer blinkers :va

Vad kör du för hoj? Ska se till att hålla stort säkerhetsavstånd och inte göra några oväntade rörelser :3freak
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kör bara, men inte på stora trafikerade vägar. Orka med all moralpredikan som vissa försöker få vuxenpoäng för med andra sekunden bryter själva mot hastighets och andra trafik regler.

Jag körde själv med egen hoj utan kort. Tog A kortet för ca. 3000kr på egen hand, polarn vart mjölkad av trafik skolan på 24 000kr och tror du han lärde sig mer än mig? Killen vet inte ens hur man kör en hoj och redan skrotat en hoj och vurpat med den andra.

Se bara till att inte köra på vägar där mycket folk dagligen kör, snuten står oftast på platser som passeras av många, inte mitt ute i ingenstans där fåtal personer passerar. Du bör kunna vägarna bra också så att ev. snutjag med bil kan riskfritt avbrytas genom att ta in på en mindre väg där en bil inte kan passera.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Kör bara, men inte på stora trafikerade vägar. Orka med all moralpredikan som vissa försöker få vuxenpoäng för med andra sekunden bryter själva mot hastighets och andra trafik regler.

Jag körde själv med egen hoj utan kort. Tog A kortet för ca. 3000kr på egen hand, polarn vart mjölkad av trafik skolan på 24 000kr och tror du han lärde sig mer än mig? Killen vet inte ens hur man kör en hoj och redan skrotat en hoj och vurpat med den andra.

Se bara till att inte köra på vägar där mycket folk dagligen kör, snuten står oftast på platser som passeras av många, inte mitt ute i ingenstans där fåtal personer passerar. Du bör kunna vägarna bra också så att ev. snutjag med bil kan riskfritt avbrytas genom att ta in på en mindre väg där en bil inte kan passera.

Blev din polare mjöklad?
Han kanske insåg att han inte var redo för körkort förren körskolan ansåg det eftersom det gick på 24 000 kr.

Skillnaden är väl att han hade råd!

HA ha ja du köra ifrån polisen är ju jätteenkelt när man är novis, som sagt jag hoppas polisen läser detta. Nej förresten de gör jag inte för dom måste ju tycka att vi är idioter!
Kan ni inte skaffa er ett eget moppeforum eller nåt:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kör bara, men inte på stora trafikerade vägar. Orka med all moralpredikan som vissa försöker få vuxenpoäng för med andra sekunden bryter själva mot hastighets och andra trafik regler.

Jag körde själv med egen hoj utan kort. Tog A kortet för ca. 3000kr på egen hand, polarn vart mjölkad av trafik skolan på 24 000kr och tror du han lärde sig mer än mig? Killen vet inte ens hur man kör en hoj och redan skrotat en hoj och vurpat med den andra.

Se bara till att inte köra på vägar där mycket folk dagligen kör, snuten står oftast på platser som passeras av många, inte mitt ute i ingenstans där fåtal personer passerar. Du bör kunna vägarna bra också så att ev. snutjag med bil kan riskfritt avbrytas genom att ta in på en mindre väg där en bil inte kan passera.
Det är skönt att se att ironin inte är död. :tummenupp


Trådstartaren: att vara en vinglig nybörjare som glömmer bort blinkersen och köra runt i Stockholms innerstad är att tigga om att bli stoppad av polisen.

Skulle du börja på att vingla till det med blinkersen och samtidigt t.ex. köra över en heldragen linje vid ett filbyte eller något samtidigt som du har en civil polisbil bakom dig så skulle det t.ex. någon av de här två sakerna kunna inträffa:
* Polisbilen blinkar blått direkt och stannar dig. Antingen för att du är en vingelpelle och polisen vill se varför du är en vingelpelle, eller så för att du missat blinkersen.
* Polisen gör en slagning i registren och ser där att fordonets ägare saknar A-kort. Då kan de anta att det är något som inte riktigt stämmer och stoppar dig därför.

Ett annat tänkbart scenario skulle kunna vara att du får en målad polisbil bakom dig och känner dig stressad av det. I stressen så tänker du lite för mycket på polisbilen och lite för lite på allt annat runtomkring dig så att du håller på att klippa en fotgängare på ett övergångsställe eller köra mot ett rödljus. Då riskerar det också att bli disco i backspeglarna.

Om det psykiska spökar för dig redan nu och får dig att missa vad du ska göra när du är ute i trafiken så finns ju risken att det inte direkt blir bättre av att du är ute och kör olagligt och får snutnoja av det. :näsblod

Tänk på att kostnaden för ett nytt körkortstillstånd är dyrare om man har fått det tidigare återkallat. Istället för 220kr kostar det då 1670kr. Sedan lägger du den kostnaden på bötesbeloppet för olovlig körning (dagsböter) och att göra om riskutbildningarna. Hur mycket tjänar du på det?
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Det är skönt att se att ironin inte är död. :tummenupp


Trådstartaren: att vara en vinglig nybörjare som glömmer bort blinkersen och köra runt i Stockholms innerstad är att tigga om att bli stoppad av polisen.

Skulle du börja på att vingla till det med blinkersen och samtidigt t.ex. köra över en heldragen linje vid ett filbyte eller något samtidigt som du har en civil polisbil bakom dig så skulle det t.ex. någon av de här två sakerna kunna inträffa:
* Polisbilen blinkar blått direkt och stannar dig. Antingen för att du är en vingelpelle och polisen vill se varför du är en vingelpelle, eller så för att du missat blinkersen.
* Polisen gör en slagning i registren och ser där att fordonets ägare saknar A-kort. Då kan de anta att det är något som inte riktigt stämmer och stoppar dig därför.

Ett annat tänkbart scenario skulle kunna vara att du får en målad polisbil bakom dig och känner dig stressad av det. I stressen så tänker du lite för mycket på polisbilen och lite för lite på allt annat runtomkring dig så att du håller på att klippa en fotgängare på ett övergångsställe eller köra mot ett rödljus. Då riskerar det också att bli disco i backspeglarna.

Om det psykiska spökar för dig redan nu och får dig att missa vad du ska göra när du är ute i trafiken så finns ju risken att det inte direkt blir bättre av att du är ute och kör olagligt och får snutnoja av det. :näsblod

Tänk på att kostnaden för ett nytt körkortstillstånd är dyrare om man har fått det tidigare återkallat. Istället för 220kr kostar det då 1670kr. Sedan lägger du den kostnaden på bötesbeloppet för olovlig körning (dagsböter) och att göra om riskutbildningarna. Hur mycket tjänar du på det?

he he för tidigt på morgonen för ironi ju :D

Men visst minns jag rätt att de kostar 170 kr för en handledare. ett tipps o så billigt sen :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Riktigt jävla smart att uppmana en kille som inte ens har A-kort att försöka komma undan snutjag eller köra utan körkort överhuvudtaget. Killen glömmer att sätta på BLINKERS!!!!! hur jävla säker tror du han är i trafiken då?? Han blir stressad av en vanlig vardagssituation, vill du verkligen möta honom i trafiken, eller köra om honom? Blåser du om honom på motorvägen o han vinglar till så sätter han inte bara sitt liv i fara utan dig o alla andra han möter. Vi pratar inte om någon som har erfarenhet eller kunskap utan någon som öppet medger att han inte klarar av en vardaglig situation i trafiken.

Du kanske var mycket säkrare i sådana situationer och förmodligen redan hade bilkort i handen vilket gjorde att du var mer avslappnad i trafiken, denna person verkar inte ha det och är mycket mer osäker hur kan du då föreslå att personen ska försöka undkomma snutjag o välja vägar där polisen inte kommer åt?

Mitt inlägg har inget med moralpredikan att göra utan handlar rent om att personen inte alls är redo för trafik och dess situationer han kan mötas. Bryr mig inte så mycket om personen har körkort eller inte, men han säger själv att han blir stressad i vissa situationer, för mig visar det att han inte är redo att släppas lös ensam i trafiken.
Finns fler alternativ än körskolan om han tycker dom mjölkar en på pengar. Vill man så kan man. :tummenupp



Kör bara, men inte på stora trafikerade vägar. Orka med all moralpredikan som vissa försöker få vuxenpoäng för med andra sekunden bryter själva mot hastighets och andra trafik regler.

Jag körde själv med egen hoj utan kort. Tog A kortet för ca. 3000kr på egen hand, polarn vart mjölkad av trafik skolan på 24 000kr och tror du han lärde sig mer än mig? Killen vet inte ens hur man kör en hoj och redan skrotat en hoj och vurpat med den andra.

Se bara till att inte köra på vägar där mycket folk dagligen kör, snuten står oftast på platser som passeras av många, inte mitt ute i ingenstans där fåtal personer passerar. Du bör kunna vägarna bra också så att ev. snutjag med bil kan riskfritt avbrytas genom att ta in på en mindre väg där en bil inte kan passera.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tycker inte heller han ska övningsköra själv.
Men jag tycker ni har en övertro på hur pass bra förare man är bara för att man har tagit körkort!
Att man tagit körkort innebär endast att statlig kontrollmyndighet anser att du får fortsätta öva på egen hand inte att man är trafikvan och mogen etc.

Om killen är i slutfasen av sin utbildning och klarat teoridelen så är skillnaden inte så stor mellan honom och nån som har två dagar färsk lapp.

Om killen inte ens påbörjat än utbildning alls så är det betydligt mer illa.
Men o andra sidan så är skillnaden mot alla moppefuckon som far runt som bålgetingar på sina opluggade EU-mopeder 80-100knyck inte så stor heller. Förhoppningsvis har TS hjälmen över huvudet istället för på iaf.

Moment 22 råder. Bra o säker förare blir man av körvana o personlig mognad.
För att få det måste man köra o skaffa sig erfarenhet.
Gör det på en körskola
Dessutom är Körskolläraren o uppkörningskontrollanten ofta gamla kompisar.
Dvs du slinker igenom enklare med en halvdan uppkörning på skola en som privatist;)

OT: Hur kommer det sig att 12åriga tjejer får framföra lynniga hästar i trafiken???:va
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
till TS: 30km/h sträckor är poppis å stå på.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
du skojar nu va??!!

Har man inget körkort så kör man inte, enkelt!!

äh petitesser de här är sporthoj lixom... inte mcföralla.se



popcorn.gif
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om TS vill lära sig att hantera hojen i stan så är ju t ex manöverbanorna en ganska bra grej. I början blir det ju ofta rätt mkt fokus på att inte hålla balansen istället för att t ex blinka. När du sen är säker på hojen så blir stressen mindre över att köra i stan.

Be nån polare köra till nån stor parkering eller liknande nån kväll så kan du köra runt där.
Visst, det är lika olagligt. Men risken att det står någon sorts kontroll på en parkering är minimal. Dessutom känns det som att chansen att komma undan med en varning ökar om man faktiskt tagit sig tiden att åka till ett avlägset ställe för att "bara öva krypkörning" (om de skulle fråga).

Jag köpte ett gäng koner och rullade ner till en riktigt stor asfaltsplan i närheten av där jag bor och nötte nån timme per dag även utan handledare.

Här är ett ställe med stora ytor som är helt dött på kvällarna:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...se/images/point.png"><t>asfalt</t></pt></pts>
 

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Tacksam för information i förväg om när du ska ge dig ut på övnningstur i innerstan så att jag håller mig inomhus. Tack på förhand!

P.s Kan man få sms-notifikation om man inte hänger vid datorn utan glider på stan?
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Har hört att en del har fått sina körkort i cornflakes paket.Köp ett paket och kolla om du också har tur.....:D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top