Undersöka krashad hjälm?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Lånar den här gamla tråden.

Jag köpte en sprillans ny hjälm år 2003. Det är bara jag som haft den och med 100% säkerhet
är den inte tappad. Inte ens från 1 m ;)

Nu undrar jag om den är ok år 2013? Finns det "bäst före" datum på hjälmar? :rodnar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Replacing Your Helmet
Replace your helmet if it was involved in a crash; it probably absorbed
some impact shock. Some helmet manufacturers will inspect and,
when possible, repair a damaged helmet. If you drop your helmet and
think it might be damaged, take advantage of this service.
Most helmet manufacturers recommend replacing your helmet every
few years. If you notice any signs of damage before then, replace it
sooner.
Why replace your helmet every few years if it doesn't appear
damaged? Its protective qualities may deteriorate with time and wear.
The chin strap may fray or loosen at its attaching points; the shell
could be chipped or damaged. The best reason is that helmets keep
improving. Chances are that the helmet you buy in a couple of years
will be better – stronger, lighter, and more comfortable – than the one
you own now. It might even cost less!
Can't remember when you bought your present helmet? Check the
chin strap or permanent labeling. New helmets must have the month
and date of production stamped on it. If there's no date at all, you
should definitely replace your helmet – now!

http://www.msf-usa.org/downloads/helmet_CSi.pdf


Why should you replace your helmet every five years?

The five-year replacement recommendation is based on a consensus by both helmet manufacturers and the Snell Foundation. Glues, resins and other materials used in helmet production can affect liner materials. Hair oils, body fluids and cosmetics, as well as normal "wear and tear" all contribute to helmet degradation. Petroleum based products present in cleaners, paints, fuels and other commonly encountered materials may also degrade materials used in many helmets possibly degrading performance. Additionally, experience indicates there will be a noticeable improvement in the protective characteristic of helmets over a five-year period due to advances in materials, designs, production methods and the standards. Thus, the recommendation for five-year helmet replacement is a judgment call stemming from a prudent safety philosophy.

http://www.smf.org/helmetfaq#aWhyReplace

"I dropped my helmet! Do I have to go buy a new one?"

Generally the answer is probably not. Helmets are one-use items, but are quite durable otherwise, at least the ones we certify. Frequent dropping or spiking a helmet on the ground, or other hard surfaces may eventually degrade the helmet's performance. Similarly if the helmet falls to the ground at highway speeds unoccupied, the owner must be aware that some degradation may have occurred. In general, the real damage comes when the helmet contacts an object with a head inside. The Foundation recommends that if you are participating in an activity that requires that you wear a helmet, you avoid hitting stuff with your head. It can be difficult to readily determine if a helmet has been damaged, and the protective capabilities compromised without a thorough inspection by a trained professional. Some manufacturers may provide this service or direct you to these others that can perform these inspections. The Foundation recommends that if you suspect your helmet may be compromised, then replace it. If the helmet has been involved in an impact while in use, replace it.

http://www.smf.org/helmetfaq#aDroppedHelmet
 
Last edited:

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Lånar den här gamla tråden.

Jag köpte en sprillans ny hjälm år 2003. Det är bara jag som haft den och med 100% säkerhet
är den inte tappad. Inte ens från 1 m ;)

Nu undrar jag om den är ok år 2013? Finns det "bäst före" datum på hjälmar? :rodnar

Bör bytas ut om den använts så lång tid enligt "MET". De påstår att en hjälm är safe och håller hög kvalitet i upp till 8 år
www.helmets.org/replace.htm (scrolla ner till "An honest manufacturer "
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
En hjälm som förvaras svalt och inte utsätts för solljus håller i princip hur länge som helst.

Det är inte speciellt många timmar en hjälm används under en 10-års period. Man byter antagligen ut den för att det har blivit ofräsch, ful eller för att man har använt den ( kraschat)
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
En hjälm som förvaras svalt och inte utsätts för solljus håller i princip hur länge som helst.

Det är inte speciellt många timmar en hjälm används under en 10-års period. Man byter antagligen ut den för att det har blivit ofräsch, ful eller för att man har använt den ( kraschat)

Detta!

Hjälmtillverkarna vill så klart att man slänger sin hjälm efter fem år...
konstigt att de säger så... :rolleyes:

Jag kommer antagligen att köpa en ny hjälm ändå, men det blir ett
köp baserat på hörsägen och myter. Det blir inte ett köp baserat på
fakta... Eftersom min tio år gamla hjälm är i stort sett i nyskick.

När jag har köpt en ny hjälm, då skulle det vara kul att testa den
gamla hjälmen och se om den pulvriseras bara man råkar tappa ett
riskorn på den... :rolleyes:

Skämt åsido, sa han som sorterade äpplen, jag har full respekt för
att man ska vara överdrivet noggrann med skyddsutrustningen
,
som hjälmen t.ex. Men att Shoei går ut med ett testresultat
där de skriver att man ska kassera sina hjälmar efter fem år...
you do the math...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hjälm som förvaras svalt och inte utsätts för solljus håller i princip hur länge som helst.

Det är inte speciellt många timmar en hjälm används under en 10-års period. Man byter antagligen ut den för att det har blivit ofräsch, ful eller för att man har använt den ( kraschat)

Skulle tro att (förutsatt att jag inte köpte ny hjälm varje år för att jag tröttnat på den gamla och/eller tappat den, gått in i dörrar eller någon tacksam själ slagit den i marken åt mig på en parkering) hamnar antalet timmar på 2000-2500 utifrån nuvarande körstatistik. Vet inte vad som är mycket för en hjälm i bruktstid däremot. Har du någon länk till information om sånt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var alla timmar i stark solsken ?

Nej, förra året var det inte många timmar i solsken tex... Men det är ju inte bara plasthöljet som ska vara i gott skick, även dämpmaterialet som skyddar huvudet från det mekaniska våldet bör ju vara funktionsdugligt, och det försämras ju inte av solen, utan av användande.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Om man repar en bil ska man byta ut den med då?

Klart att tillverkaren tycker man ska byta direkt så fort den är 5 år gammal eller man har tappat den.

Som nybliven småbarnsfar fick man höra att en barnstol absolut inte ska vara mer än 5-6 år gammal, för då är den i princip värdelös eller kanske rent av livsfarlig. Undrar om det är fakta bakom ett sådant uttalande eller om det är något som man försöker med för att kränga iväg nya stolar och försöka döda begagnatmarknaden.

//O
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Om man repar en bil ska man byta ut den med då?
//O

Jag blir uppriktigt riktigt fascinerad när jag ser sådana analogier. Hur resonerade du? Funderade du på vilka skäl som kunde ligga till grund för åsikterna om att hjälmar ska bytas ut efter si och så många år eller efter ett tapp på en meter osv och fann att dessa skäl också låg till grund för hur man resonerar om en repa på en bil?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Finns det några publicerade studier som jämför krocktester med gammal hjälm, eller hjälm som befunnit sig i solljus?

Glasfiber/kolfiber absorberar UV från solen så det tränger inte in till de dämpande/absorberande materialen. Frågan är hur mycket som är propaganda från hjälmtillverkarna för att vi ska köpa nya hjälmar och hur stor skillnad det egentligen gör?

Om du har tappat hjälmen eller slagit i lätt i marken så har du kanske deformerat lite av det absorberande materialet, men det kanske är jämförbart med att köra med en hjälm som inte hade rätt form från början!? Eller så har den tryckts till och passar bättre, precis som många använder skedar och liknande för att få insidan att passa huvudet bättre!

Självklart om det finns synliga sprickor eller djupare skador så ska man ju byta, men är det ett skrapmärke i lacken så påverkar det ju inte säkerheten! (Om du tappar en hjälm i en affär blir den repig och ful, därför vill de att du ska vara försiktig, men det kan aldrig tvinga dig att köpa den, de har försäkringar som täcker sådant!)
 
Last edited:

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Rent generellt tycker jag att man inte skall köpa dyrare/finare hjälm än att man har råd att byta den om man är osäker. Inkråmet åldras och tappar stötupptagande förmåga beroende på förvaring och användning, dvs hur utsatt den blivit av fett och fukt. Svårt att avgöra men om foamet är fast och inte smuligt eller missfärgat så har det troligen skyddsförmågan kvar, troligen alltså.
Ytterskalet tål repor i lacken men har repan gått igenom gelcoaten så är den kass.
Detta för att fiberlagrena inte klarar fukt.
Man kan testa skalet genom att pressa ihop tvärs i nederkant, känns den mjuk eller om det "knäpper" så är den skadad. Knäppljudet är om fiberlagrena delaminerat och rör sig inbördes.
Men lägg märke till att detta är metoder för att hitta specifika skador, det kan finnas annat som skadat din hjälm.
// Racerpelle
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Arai har gjort det enkelt. De lackar sina hjälmar med en rosa tunn färg först. Därefter vit färg och sist den slutliga färgen samt ev. dekaler med klarlack ovanpå.

Skrapar man hål så det rosa lagret syns eller pentrerats skall hjälmen byta sut. Om inte kan den med fullgott skydd användas (allt. enl. Arai själva).
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag har aldrig läst eller hört om någon som fått förvärrade skador på grund av att h*n haft en hjälm som varit i backen. Borde man inte sett såna fakta eller spekulationer om det verkligen kunde inverka?
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
ingen kommer ihåg en fegis, kör förfan.
Dock kommer alla ihåg han som dog av skallskador...
lite moment 22, lycka till =)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top