Ultraljudstvätt från kjell.com - Rengöringsvätskor?

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hej!

Fick en kjelltvätt i julklapp (1.4l - 42 khz) men inte fan lossnar rost och annan oljig smuts från skruvar och muttrar, så nu undrar jag vad fan man ska använda för att få dom som renast?! Endast kört med vatten men nån sa att fotogen funkar också.. Baljan är ju rostfri och korgen i plast, så annat än vatten ska ju gå fint att använda. Men vad? Ren avfettning? Utspädd avfettning? t-röd? salt/citronsyra? :va ja kom med förslag, gärna ni som har en likadan eller liknande ULtvätt :)

Allt för smutsiga saker blir inte så rena, men tex halsband fick ganska fint resultat! Blir förgasare mycket finare av en tvätt på 8 min (längsta tiden i ett svep) eller ska man köra några gånger för bästa resultat?

Tacksam för svar! :)
 

Bifogat

  • 1_39888_FS.jpg
    1_39888_FS.jpg
    14 KB · Visningar: 1,033

RobinHolmström

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Hojlös:O
Vi använde något industri rengöringsmedel på jobbet.
Stor blå dunk. Kommer inte ihåg vad det hette exakt.
Frätte igenom kläderna, så rent blev det!
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Vi använde något industri rengöringsmedel på jobbet.
Stor blå dunk. Kommer inte ihåg vad det hette exakt.
Frätte igenom kläderna, så rent blev det!

Till en tvätt av industristorlek då antar jag? Är inte säker på att den här lilla manicken klarar av så starka saker :näsblod

Eller det jag ska tvätta för den delen
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har själv en likadan och man får nog välja rengöringsmedel efter vad som ska rengöras.

Tex så körde jag koppar saker med ljummet vatten och citronsyra med bra resultat

och jag tycker att ljummen-varm vätska är ett måste man man vill där ska hända något.
Dock låter jag den oftast gå ett tag dvs startar om tiden några gånger för bra resultat
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Har själv en likadan och man får nog välja rengöringsmedel efter vad som ska rengöras.

Tex så körde jag koppar saker med ljummet vatten och citronsyra med bra resultat

och jag tycker att ljummen-varm vätska är ett måste man man vill där ska hända något.
Dock låter jag den oftast gå ett tag dvs startar om tiden några gånger för bra resultat
Okej, har inte direkt tänkt på vilken tempreatur jag har på vattnet, men körde en aluminiumkopp som var svarvad ganska grovt ändå och den rengjorde mycket fint i alla små spår :) Samma sak med min klocka
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Classic bike provade just den och gjorde man som det står i instruktionerna, dvs använder vatten händer absolut ingenting.

Det var visst väldigt viktigt att använda rätt medel, rätt temp, då fungerade den bra.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag kör i en blandning av diesel och fotogen. Jag har även i några % aceton och 2-taktsolja för att tvätta insprutningsspridare med gott resultat. Dock äter det rejält på den klara plasten i locket om man kör med petroleum..

det alstrar även en hyggligt brandfarlig dimma om man kör i petroleum.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Jag kör i en blandning av diesel och fotogen. Jag har även i några % aceton och 2-taktsolja för att tvätta insprutningsspridare med gott resultat. Dock äter det rejält på den klara plasten i locket om man kör med petroleum..

det alstrar även en hyggligt brandfarlig dimma om man kör i petroleum.

Hur klarar plasten på spridarna av petroleumlösningar?

Blir verkligen spridarna rengjorda invändigt av detta?

Någon som märkbart känt skillnad efteråt, eller tom gjort en sprutbildskontroll, före och efteråt?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag kör i en blandning av diesel och fotogen. Jag har även i några % aceton och 2-taktsolja för att tvätta insprutningsspridare med gott resultat. Dock äter det rejält på den klara plasten i locket om man kör med petroleum..

det alstrar även en hyggligt brandfarlig dimma om man kör i petroleum.

Precis, man vill ju inte spränga garaget eller förstöra nån plast, men ska försöka hitta lämplig temperatur och inte allt för starkt medel att blanda i
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör alkaliskt rengöringsmedel spätt till 5% vid alubitar. Det är rätt aggressivt.
Tempen brukar jag hålla på 80 grader ca.

Kör jag med tvättnafta så sänker jag tempen till 60.

Följ instruktionerna och prova på en del som man kan "offra" för se så man inte får skador.

Tvättar allt från skruv till hela förgasare. Blir som nytt :yoparty
Dock har jag en lite större maskin(20l), men poängen är densamma..
Riktigt nergrisade och sönderkorroderade förgasare plockas isär i beståndsdelar.
Brukar ta 4-5 timmar innan de är helt rena. (men sen lämnar jag inget åt slumpen heller...)
Gjort ett 20.-tal fuggar och de senaste har blivit exeptionellt bra.
Då kör jag först med tvättnafta och därefter alkaliskt. Sen smörjes förgasardelarna per omgående med 5-56 eller motsvarande för att undvika angrepp från syret..
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Kör alkaliskt rengöringsmedel spätt till 5% vid alubitar. Det är rätt aggressivt.
Tempen brukar jag hålla på 80 grader ca.

Kör jag med tvättnafta så sänker jag tempen till 60.

Följ instruktionerna och prova på en del som man kan "offra" för se så man inte får skador.

Tvättar allt från skruv till hela förgasare. Blir som nytt :yoparty
Dock har jag en lite större maskin(20l), men poängen är densamma..
Riktigt nergrisade och sönderkorroderade förgasare plockas isär i beståndsdelar.
Brukar ta 4-5 timmar innan de är helt rena. (men sen lämnar jag inget åt slumpen heller...)
Gjort ett 20.-tal fuggar och de senaste har blivit exeptionellt bra.
Då kör jag först med tvättnafta och därefter alkaliskt. Sen smörjes förgasardelarna per omgående med 5-56 eller motsvarande för att undvika angrepp från syret..
Grymt! Ska ta hetvatten och köra min förgasare i nu, men var köper du dessa kemikalier? :confused: Färgfirma?

Vad är det för frekvens på maskinen? har sett allt från 31 till 48 kHz men min arbetar på 42

Så länge, innan jag skaffat dessa rengöringsmedel, kan jag köra med några procent röd etanol då? eller som nån annan, köra helt i fotogen?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Medlet Elma A4 och A5 för aluminium, från Automatik Production AB på 08-500 267 30. Och 60 grader varmt vatten.


Straight outta Classic Motor nr. 8 2008
 

Analoguno

Med Lem
Gick med
3 Dec 2009
Ort
GBG
Hoj
Yamaha R6-07
Hej !

Jag använder en likadan i mitt jobb i den har jag citronsyra och vatten , sen har jag en ultraljudstvätt som heter Elma den kostar ca6000:- och har lite fler funktioner i den har jag ett miljövänligt diskmedel jag kör oljiga och saltvattenangripna delar i dessa och det blir tokbra. Om du har bara diskmedel i din så kan du ha ett löst decilitermått med citronsyra och sänka ner i vattnet så behöver du inte byta vätska för att tvätta olika saker.Om du har varmt vatten går det fortare att få det rent.
slutsats, bäst resultat uppnås av att tvätta i både citronsyra och tvättmedel så är det för mig.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hej !

Jag använder en likadan i mitt jobb i den har jag citronsyra och vatten , sen har jag en ultraljudstvätt som heter Elma den kostar ca6000:- och har lite fler funktioner i den har jag ett miljövänligt diskmedel jag kör oljiga och saltvattenangripna delar i dessa och det blir tokbra. Om du har bara diskmedel i din så kan du ha ett löst decilitermått med citronsyra och sänka ner i vattnet så behöver du inte byta vätska för att tvätta olika saker.Om du har varmt vatten går det fortare att få det rent.
slutsats, bäst resultat uppnås av att tvätta i både citronsyra och tvättmedel så är det för mig.

Okej, har bara tvättat koppen än så länge i 50 gradigt vatten (varmaste direkt ur kranen) och man ser oxid som lossnar här och var, men ingen direkt skillnad på helheten.. Ska prova med diskmedel nu :)

Och hoppas på skumparty :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Okej, har bara tvättat koppen än så länge i 50 gradigt vatten (varmaste direkt ur kranen) och man ser oxid som lossnar här och var, men ingen direkt skillnad på helheten.. Ska prova med diskmedel nu :)

Och hoppas på skumparty :yoparty

Medlet jag använder är från Snowclean (nån industrikemfirma) Men alkalisk avfettning som finns i biltillbehörsbutik bör funka. Man får testa sig fram med blandningen så det inte fräter på alu...
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
bara leeeeer:)... sök dig till närmaste livsmedelsindustri.. jag jobbar som teknikansvarig inom området... finns famnen full med preparat som verkligen funkar..sök på (KERNITE)....dom hjälper dig även som privat. lycka till mvh Kenth.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
bara leeeeer:)... sök dig till närmaste livsmedelsindustri.. jag jobbar som teknikansvarig inom området... finns famnen full med preparat som verkligen funkar..sök på (KERNITE)....dom hjälper dig även som privat. lycka till mvh Kenth.

:Bugar

Tack ska du ha, ska söka som en tätting senare i veckan när man ska in mot stan. just nu testar jag diskmedel som tidigare nämnts, och ska prova citroncyra. Det vet jag att det funkar, men inte hur det blir tillsammans med UL. Intressant :nicka
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hur klarar plasten på spridarna av petroleumlösningar?

Blir verkligen spridarna rengjorda invändigt av detta?

Någon som märkbart känt skillnad efteråt, eller tom gjort en sprutbildskontroll, före och efteråt?

Bilen går märkbart bättre efteråt, Jag pulsar svepande spektrum med en funktionsgenerator och förstärkare för att kunna rengöra spridarna invändigt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top