Tyvärr Rekord

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tragiskt, minst sagt! Det vore dock kul att se statistiken, hur det fördelar sig mellan krockar/singelolyckor, hojtjuvar (som i många fall inte ens har hojkort) mm.
Å sen är det väl bara att se fram emot NTFs uttalanden om mc-döden, 30 som högsta toppfart å regplåtar runt om :huvet
 

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Då tar jag tillfället i akt och hijackar tråden!

Vet någon hur jag får tag i statistik (tänker mest på STRADA). Jag har varit runt på SCB, VV etc etc. All statistik är bristfällig och det går inte att utröna något av någon större vikt.

Jag har hittat några intressanta artiklar på ELINaLund (ibland är det skönt att fortfarande ha student-login), men ingenting som är så värst relevant i den här diskussionen. Något som de flesta kanske anade, men nu är "bevisat" är att de med A-behörighet är betydligt mindre sannolika att orsaka en mc-bil-olycka när de kör bilen.

Hur som helst, jag funderar på att kompilera all tillgänglig data till en relativt lättsmält rapport som diverse intresserade (NTF? VV? SMC? mfl) gärna skulle få ta del av. Jag är väldigt intresserad var de får sin data ifrån, eftersom jag har sådana problem att hitta något användbart.

Något som jag dock har kunnat se i diverse studier är att typen av olyckor bland motorcyklar har förändrats rätt så drastiskt (tex ration mellan olyckor i tätområde:landsbygd). Finns nog många andra intresasnta aspekter att hitta om man bara har tillgång till datan.

För att summera; finns det någon som skulle kunna hjälpa mig hitta data (jag är _väldigt_ intresserad av STRADA-data). Nästa steg är väl att börja ringa runt till diverse myndigheter och försöka få tag i folk som faktiskt sammanställer statistiken.

ps. Innan ni frågar, jag är mer flängd än de flesta på det här med statistik, men jag jobbar inte som statistiker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur som helst, jag funderar på att kompilera all tillgänglig data till en relativt lättsmält rapport som diverse intresserade (NTF? VV? SMC? mfl) gärna skulle få ta del av. Jag är väldigt intresserad var de får sin data ifrån, eftersom jag har sådana problem att hitta något användbart.
Du menar Mc-Ola som VV gjorde förra året? Den hade en himla massa statistik, och om jag inte missminner mig var den ganska vettig. Sök här så hittar du länkar till den!

Men jag köper konceptet faktiskt, att man ska titta på VILKA olyckor som har hänt, och VARFÖR dom hände, inte bara klumpa ihop det i "mc-döden" å annan lösnummersäljande rappakalja! :tummenupp
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Ingår inte fyrhjulingar i mc-statistiken också ? Eller har jag fel.
I så fall kan vi direkt dra bort ett 15-tal omkomna, och helt plötsligt slå rekord åt andra hållet. Fyrhjulingar har ju först på senare tid blivit riktigt populära.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Avskaffa Nollvisionen! Det som NTF och Vägverket kallas vetenskapligt trafiksäkerhetsarbete har snarare blivit en religion som gjort tjänstemännen på dessa organisationer till besatta och galna fundamentalister.
De viktigaste ingridienserna i denna nya religion är att de största synderna i världen är att köra över hastighetsgränsen eller att köra motorcykel!
Man vrider och vänder på all fakta och statistik för att bevisa att denna religion är sanningen!
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ingår inte fyrhjulingar i mc-statistiken också ? Eller har jag fel.
I så fall kan vi direkt dra bort ett 15-tal omkomna, och helt plötsligt slå rekord åt andra hållet. Fyrhjulingar har ju först på senare tid blivit riktigt populära.


Jo, även dessa fyrhjulingar ingår i statistiken. Värdelöst! I.s.f. ska ju båtar och permobiler också inneslutas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ingår inte fyrhjulingar i mc-statistiken också ? Eller har jag fel.
I så fall kan vi direkt dra bort ett 15-tal omkomna, och helt plötsligt slå rekord åt andra hållet. Fyrhjulingar har ju först på senare tid blivit riktigt populära.
Om man läser artikeln ovan så var det 4 pers som dog på fyrhjulingar, varav två män på en cykelbana mitt i natten... :va

Avskaffa Nollvisionen! Det som NTF och Vägverket kallas vetenskapligt trafiksäkerhetsarbete har snarare blivit en religion som gjort tjänstemännen på dessa organisationer till besatta och galna fundamentalister.
De viktigaste ingridienserna i denna nya religion är att de största synderna i världen är att köra över hastighetsgränsen eller att köra motorcykel!
Man vrider och vänder på all fakta och statistik för att bevisa att denna religion är sanningen!
Problemet är att man har fokuserat på hastigheten som en enda orsaken till olyckor och dödsfall i trafiken, eftersom det är mätbara värden, det går att göra trender, statistik, procentsatser mm till förbannelse. Jag är övertygad om att hastigheten i sig väldigt sällan är den grundläggande orsaken, den är nog bara den sista spiken i kistan. Istället tror jag att det är attityd, grupptryck, okunskap, vilt mm som är dom grundläggande orsakerna. Visst, håller men 70 istälet för 170 så blir krocken med rådjuret mildare, men man har iaf inte en chans att stanna när det kutar upp 2 m framför hojen :fakta
Problemet är bara att attityd, okunskap och andra mjuka värden aldrig går att få in i statistiken, och därmed är det inget som varken VV, NTF eller våra "kära" politiker vill befatta sig med. Och, vad värre är, alla här är medvetna om hur fort dom kör, det är bara att kolla lixom. Men är alla medvetna om sina attitydsbrister, sin okunskap eller grupptrycket?
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Ingår inte fyrhjulingar i mc-statistiken också ? Eller har jag fel.
I så fall kan vi direkt dra bort ett 15-tal omkomna, och helt plötsligt slå rekord åt andra hållet. Fyrhjulingar har ju först på senare tid blivit riktigt populära.


Olyckor med fyrhjulingar som är Mc-registrerade ingår, alla är inte det.
Hela förra året (som var det första som de registrerades som Mc) dog 55 personer varav 2 på fyrhjuling. I år tom sept är det 57 personer varav 4 på fyrhjuling. (Som finns med i Olyckstråden iaf)
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Vars har du läst att det var 5? I artikeln stog det ju 4 :va
Jag var sen med svaret :) Fick med killen i Örebro som dog 1/10 också...
Men enligt Olyckstråden är det 57 döda tom sept :va , kan vara någon "svårt skadad" som avlidit men som det inte skrivits om i tidningarna ...
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Vidare kan man fundera på hur många som tyvärr avlidit på grund av klåpare till bilförare ... Lite som att säga att det är farligt att ha kalsonger, vilket de flesta har som avlider i allehanda olyckor, men egentligen är det inte kalsongernas fel???

OKEJ!!!! Medveten om att inte den jämförelsen va direkt klockren, men ni got my point ...

Nu skall jag ut å åka!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vidare kan man fundera på hur många som tyvärr avlidit på grund av klåpare till bilförare ... Lite som att säga att det är farligt att ha kalsonger, vilket de flesta har som avlider i allehanda olyckor, men egentligen är det inte kalsongernas fel???

OKEJ!!!! Medveten om att inte den jämförelsen va direkt klockren, men ni got my point ...

Nu skall jag ut å åka!!
Jag startade två trådar om vem som egentligen bär ansvaret, oavsett vad lagen säger:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257
Tyvärr är det många som anser att det är bilistens fel, trots att dom själva har brutit mot det mesta sunda förnuft som finns. Lite som att leka på järnvägen å inte förstå varför man blir påkörd av tåget...
Det här är väldigt cyniskt, men det vore intressant att veta vad som som har råkat ut för såna här olyckor i sommar har svarat i trådarna... Och om dom har ändrat uppfattning efter olyckan. Det är rätt meningslöst att ligga i gipsvaggan å mumla att man iaf hade lagen på sin sida, eller skriva det på stenen... :död
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Man blir så jävla less på detta tjafs, klart folk kommer att förolyckas på våra vägar,tyvärr.Statistik går ju alltid att vända som man vill ha det.Frågan är ju om en som är under 16 kör en 4-hjuling som kraschar och omkommer också räknas in i denna statistik?? Denna säsong har man blivit prejad ett flertal tillfällen då bilister inte sett mig,men skulle jag ha kraschat så kan man ge sig fan på att tack vare att jag kör hoj och en sportis så är det mitt fel. Har du ett annat rör så det låter lite även fast du kör lagligt och blir påkörd så är det garanterat att man som hojförare åker på det också,kanske inte försäkringsmässigt men väl statistiskt.
Sverige är ett mkt fint land med en massa skit politiker som tros sig vet något fast de har noll koll , jag blir imponerad utav hur jävla naiva de kan vara och skrämd att dessa har dessutom mandat att bestämma. Att höja försäkring kommer säkert dra ner olyckorna så att nollvisionen blir verklighet,,,,,,,OR NOT!! Lite off topic,jag vet ,,måste få ur mig lite,,,

Int ja bitter int
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tragiskt! Så tråkigt med bara en siffra det som skulle var INTRESSENT att veta av dessa 58 för att inte dra ner hela hojåkarkollektivet är:
1) Hur många var alkohol/narkotikapåverkade?
2) Hur många saknade körkort?
3) Hur många körde oregistrerad hoj ex en cross
4) Hur många av dessa saknade hjälm och direkta dödsorsaken är våld mot huvudet?
5)Hur många av Dessa var en kombination av några eller alla punkter ovan nämt?

Dessa 4 högst relevanta punkterna skulle vara mycket intressent att veta för en jämförelse med tragiska dödsolyckor som inte skulle behövt ha hänt och dödsolyckor som bara är tragiska.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Tragiskt! Så tråkigt med bara en siffra det som skulle var INTRESSENT att veta av dessa 58 för att inte dra ner hela hojåkarkollektivet är:
1) Hur många var alkohol/narkotikapåverkade?
2) Hur många saknade körkort?
3) Hur många körde oregistrerad hoj ex en cross
4) Hur många av dessa saknade hjälm och direkta orsaken är våld mot huvudet?
5)Hur många av Dessa var en kombination av några eller alla punkter ovan nämt?

Dessa 4 högst relevanta punkterna skulle vara mycket intressent att veta för en jämförelse med tragiska dödsolyckor som inte skulle behövt ha hänt och dödsolyckor som bara är tragiska.

Den statistiken kommer väl runt mitten av 2008 skulle jag tro, uppföljning av Mc-OLA? Då kommer även ålder och typ av Mc med...
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Den statistiken kommer väl runt mitten av 2008 skulle jag tro, uppföljning av Mc-OLA? Då kommer även ålder och typ av Mc med...

Enl. sydsvenskan så:

Så gamla var de omkomna
19 år och yngre: 11.
20–39 år: 19.
40–59 år: 24.
60 år och äldre: 4.
Sju av de omkomna var kvinnor.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Enl. sydsvenskan så:

Så gamla var de omkomna
19 år och yngre: 11.
20–39 år: 19.
40–59 år: 24.
60 år och äldre: 4.
Sju av de omkomna var kvinnor.

Jag såg det, första gången jag sett det i en tidningsartikel faktiskt :)
Funderar lite på hur många som var utländska medborgare, minst 3 iaf varav en kvinnlig förare.
Det har omkomit svenskar utomlands också, bl a i Norge :(
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top