Tyda däckslitage, gatdäck på bana

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Hallå i vintermörkret!

Körde några bandagar förra säsongen och fler kommer det bli i år känner jag!

Tänkte därför skaffa mig lite kunskap om vad som går att göra annorlunda (läs bättre) och tänkte därför be om lite hjälp att tyda dessa däck...

Det är ett par Metzeler M5 som går med ca 2.15-2.2 bar fram och 2.4-2.5 bar bak (kalltryck).

Är jag helt fel ute om jag gör bedömningen att jag gått på lite hårt med kalla däck, tycker mig ana lite kallrivning eller är det tvärtom; varmrivning? Tycker mig kunna se detta både på framdäcket och bakdäcket.
Skulle även vilja säga att jag har lite snabb retur på baddämpningen med hänsyn till slitaget i skårorna?
Skulle även kunna gå på med gas lite tidigare ut ur kurvan istället för att vrida på hårt för sent...

All hjälp är välkommen!

slitage1.JPGSlitage2.JPGSlitage3.JPGSlitage-f1.JPG
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tycker det ser ganska normalt ut. Det du tolkar som varm- eller kallrivning är nog snarare gummirester som vandrar/smetas ut. M5:eek:rna är ju ganska kletiga av sig.
Beträffande den uppvikta kanten så tyder det, som du säger, på för liten returdämpning, och andra sidan finns det bara längs ut mot kanten. Tycker inte det ser extremt ut på ngt sätt. Är det så att du går på gas väldigt tidigt?
Om du vill kan du väl prova med att skruva åt returen två snäpp och se om du trivs med det, om inte så tycker jag nog att du kan åka som det är.
Jag är ingen expert på däck, men har kört upp ett antal set M5 som haft liknande uppvikningar.
Nu är det lätt att misstolka bilder, men jag tror att det är ganska ok. Har du tur får du ett riktigt svar av Tom@work.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tycker det ser finfint ut! Nu är jag ju inte speciellt bra på gatdäck, men om mina racerdäck såg ut så där, och var fina att köra på, så skulle jag inte ändra någonting!:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tycker det ser finfint ut! Nu är jag ju inte speciellt bra på gatdäck, men om mina racerdäck såg ut så där, och var fina att köra på, så skulle jag inte ändra någonting!:tummenupp

Så glad jag blir för mina R10 ser ut ungefär så.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Tycker det ser ganska normalt ut. Det du tolkar som varm- eller kallrivning är nog snarare gummirester som vandrar/smetas ut. M5:eek:rna är ju ganska kletiga av sig.
Beträffande den uppvikta kanten så tyder det, som du säger, på för liten returdämpning, och andra sidan finns det bara längs ut mot kanten. Tycker inte det ser extremt ut på ngt sätt. Är det så att du går på gas väldigt tidigt?
Om du vill kan du väl prova med att skruva åt returen två snäpp och se om du trivs med det, om inte så tycker jag nog att du kan åka som det är.
Jag är ingen expert på däck, men har kört upp ett antal set M5 som haft liknande uppvikningar.
Nu är det lätt att misstolka bilder, men jag tror att det är ganska ok. Har du tur får du ett riktigt svar av Tom@work.

Vad roligt att höra, då gör jag inga större ändringar annat än dämpningen! Jag har som mål på nästkommande bandagar att laborera lite med dämpningen, jag har ju ändå kostat på mig en R-modell med ställbar dämpning så då ska jag väl se till att nyttja det med!

Vad gäller gasen så försöker jag gå på så tidigt som möjligt, ska också erkänna att jag mestadels kör typiska "SMC-svängar" med gaspådrag genom hela kurvan.
Ska ändra lite på det kommande och försöka öka min ingångshastighet och använda mer motorbroms in i kurvan... Har bara 4 bandagar i bagaget så man får ta saker sakta med säkert!

Tack för ett bra svar!
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kan vara jag som är vilse i pannkakan men 2,4-2,5 i kalltryck är väldigt mkt. Bakdäcket har man generellt lägre tryck i för att få mer gummi i backen och fram högre för att bli stabilt.
Prova att gå ner till åtminstone 2,0 bak i kalltryck.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Kan vara jag som är vilse i pannkakan men 2,4-2,5 i kalltryck är väldigt mkt. Bakdäcket har man generellt lägre tryck i för att få mer gummi i backen och fram högre för att bli stabilt.
Prova att gå ner till åtminstone 2,0 bak i kalltryck.

Rekommenderat bak är 2.9 på min cykel och jag levde i tron om att gatdäck inte är uppbyggda för så låga däcktryck som 2bar....
Kanske är annat för just M5:an och då tar jag tillbaka ovanstående!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Rekommenderat bak är 2.9 på min cykel och jag levde i tron om att gatdäck inte är uppbyggda för så låga däcktryck som 2bar....
Kanske är annat för just M5:an och då tar jag tillbaka ovanstående!

Vi kan väl säga som så att på dunlop racedäck ligger man runt 1,5 i varmtryck bak.

Rekomenderat gattryck kan du ta av en del på när du kör på bana. Fram vill du inte ta så mkt på men bak ska du lätt kunna ta 0,3-0,5 och tar du för mkt så känner du det och det är bara att åka in och fylla på.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tom at work kanske har pålitliga svar men det är väl vanliga M5 Interact du menar?
Jag hade passat mig för att labba för mycket med däcktryck på dessa eftersom stommarna inte verkar gjorda för att flexa för mycket (sort of, jag tolkar infon så i alla fall).

"Thank you for your enquiry For tyre pressures, we always revert to the advice in your owners operating manual. These will provide the optimum pressures to ride on, for your motorcycle. For track riding, you could experiment by dropping these 1 – 2 PSI after first sessions (remembering to set your pressures from cold), but you will enjoy best performance and longevity using the recommended pressures. Thank you for choosing to ride with Metzeler."

http://www.metzeler.com/site/uk/en/answers/detail?idDomanda=14201

Jag tror du ligger ganska rätt som du gör.

Hälsningar Mr. Slow Deluxe.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vi kan väl säga som så att på dunlop racedäck ligger man runt 1,5 i varmtryck bak.

Rekomenderat gattryck kan du ta av en del på när du kör på bana. Fram vill du inte ta så mkt på men bak ska du lätt kunna ta 0,3-0,5 och tar du för mkt så känner du det och det är bara att åka in och fylla på.

Men nu säger ju TS att rekommenderat tryck bak för hans däck är 2,9 och han kör med 2,4-2,5 vilket innebär att han faktiskt sänkt det med 0,4-0,5. dvs han ska enligt din riktlinje inte sänka mer än han redan gjort.

Samtidigt ska man inte glömma att dom flesta tillverkare rekommenderar att man inte ska sänka trycket i gatdäck mer än 1-2 PSI vilket blir 0,05-0,1 bar. Dvs däcktillverkarna själva hävdar att gatdäcken inte mår bra av att man sänker mer än 0,1 bar.

det som är problemet med gatdäck är ju att dom dels inte har stommar som klarar av att hantera lägre tryck samtidigt som att dom har gummiblandningar som ska funka skapligt redan vid kalla däck med resultatet att dom inte alls tål högre temperaturer särskillt bra. Ett bandäck ger ju som bäst grepp vid typ 80 grader medan ett gatdäck tappar prestanda redan någonstans vid 50 grader. Det kombinerat med att stommarna inte kan hantera lägre tryck gör att det går väldigt fort att överhetta ett gatdäck vid bankörning om man väljer att sänka trycket för mycket.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag åker med Michelin Pilot Power och har lagt mig på 1.9 bak och 2.0-2.15 fram och det funkar fint vid bankörning.
Går upp 3-4 hekto på landväg

Edit:
Bör väl tilläggas att jag inte kör ett stenhårt tempo utan är som TS rätt så ny banåkare. Däcktrycket jag åker på har jag blivit tipsad av de gamla rävarna i depån där jag av de flesta fick rådet att lägga mig strax under 2 bar, sen har jag naturligtvis testat mig fram och tycker detta känns bra.
 
Last edited:

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Men nu säger ju TS att rekommenderat tryck bak för hans däck är 2,9 och han kör med 2,4-2,5 vilket innebär att han faktiskt sänkt det med 0,4-0,5. dvs han ska enligt din riktlinje inte sänka mer än han redan gjort.

Samtidigt ska man inte glömma att dom flesta tillverkare rekommenderar att man inte ska sänka trycket i gatdäck mer än 1-2 PSI vilket blir 0,05-0,1 bar. Dvs däcktillverkarna själva hävdar att gatdäcken inte mår bra av att man sänker mer än 0,1 bar.

det som är problemet med gatdäck är ju att dom dels inte har stommar som klarar av att hantera lägre tryck samtidigt som att dom har gummiblandningar som ska funka skapligt redan vid kalla däck med resultatet att dom inte alls tål högre temperaturer särskillt bra. Ett bandäck ger ju som bäst grepp vid typ 80 grader medan ett gatdäck tappar prestanda redan någonstans vid 50 grader. Det kombinerat med att stommarna inte kan hantera lägre tryck gör att det går väldigt fort att överhetta ett gatdäck vid bankörning om man väljer att sänka trycket för mycket.

Jag håller mig nog kvar på de tryck jag testat tidigare... Kanske laborerar lite beroende på utetemperaturen :)
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Vi kan väl säga som så att på dunlop racedäck ligger man runt 1,5 i varmtryck bak.

Rekomenderat gattryck kan du ta av en del på när du kör på bana. Fram vill du inte ta så mkt på men bak ska du lätt kunna ta 0,3-0,5 och tar du för mkt så känner du det och det är bara att åka in och fylla på.




Jag har medvetet gått ned till 2.2 i fram, dvs. -0.15bar från rekommenderat och sedan gått ned till 2.4bak, dvs. -0.5bar från rekommenderat... Anledningen att jag "vågat" gå ned så mycket på ett rent gatdäck är att rekommenderade trycket på brorsan Triumph Daytona är 2.5 bak, anledningen till detta är som jag förstått det argument för aggressivare körning och enbart föraren. Street Triplen som jag förstått det har ett rekommenderat tryck på 2.9 för att utan problem ta med sig passagerare....
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Jag åker med Michelin Pilot Power och har lagt mig på 1.9 bak och 2.0-2.15 fram och det funkar fint vid bankörning.
Går upp 3-4 hekto på landväg

Edit:
Bör väl tilläggas att jag inte kör ett stenhårt tempo utan är som TS rätt så ny banåkare. Däcktrycket jag åker på har jag blivit tipsad av de gamla rävarna i depån där jag av de flesta fick rådet att lägga mig strax under 2 bar, sen har jag naturligtvis testat mig fram och tycker detta känns bra.

Går du upp lika mycket bak som fram då?
Kan tänka mig att våra däck beter sig lite olika också?
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Tom at work kanske har pålitliga svar men det är väl vanliga M5 Interact du menar?
Jag hade passat mig för att labba för mycket med däcktryck på dessa eftersom stommarna inte verkar gjorda för att flexa för mycket (sort of, jag tolkar infon så i alla fall).

"Thank you for your enquiry For tyre pressures, we always revert to the advice in your owners operating manual. These will provide the optimum pressures to ride on, for your motorcycle. For track riding, you could experiment by dropping these 1 – 2 PSI after first sessions (remembering to set your pressures from cold), but you will enjoy best performance and longevity using the recommended pressures. Thank you for choosing to ride with Metzeler."

http://www.metzeler.com/site/uk/en/answers/detail?idDomanda=14201

Jag tror du ligger ganska rätt som du gör.

Hälsningar Mr. Slow Deluxe.

Ja det är vanliga "Metzeler M5 Interact Sportec" jag rullar på...

När dessa är slut funderar jag på ett par Supercorsa SP, de borde väl vara en steg närmare banprestanda men fortfarande fullt kapabla på väg?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Skägget som du justerar med returdämpningen kan du ej räkna med att få perfekt över hela däcksytan, då fjädringen jobbar olika vid olika nedlägg. Då gäller det att kompromissa efter dagens förutsättningar. Är 70% av mönsterskåran ok får man vara nöjd.
 

sneJe

Medlem
Gick med
28 Apr 2015
Ort
Norrköping
Hoj
Cyklar för tillfället.
Skägget som du justerar med returdämpningen kan du ej räkna med att få perfekt över hela däcksytan, då fjädringen jobbar olika vid olika nedlägg. Då gäller det att kompromissa efter dagens förutsättningar. Är 70% av mönsterskåran ok får man vara nöjd.

Bra där, då ska jag inte hålla på att sträva efter någonting jag inte kan uppnå ;) Skulle göra mig galen efter ett tag om du inte berättat detta :D
 

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Ort
Ankarsrum
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
Kapar tråden lite,kör också Street triple R på diverse bandagar och har aldrig haft några större problem med slitage förens jag körde med Michelin pilot power RS förra säsongen.
De tog slut efter ett par dagar på kinnekulle eller iaf på högersidan.
Körde med rekommenderat bantryck men de började se knepiga ut redan vid lunchtid första dagen.1500838389269.jpg
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tycker det ser ganska normalt ut. Det du tolkar som varm- eller kallrivning är nog snarare gummirester som vandrar/smetas ut. M5:eek:rna är ju ganska kletiga av sig.
Beträffande den uppvikta kanten så tyder det, som du säger, på för liten returdämpning, och andra sidan finns det bara längs ut mot kanten. Tycker inte det ser extremt ut på ngt sätt. Är det så att du går på gas väldigt tidigt?
Om du vill kan du väl prova med att skruva åt returen två snäpp och se om du trivs med det, om inte så tycker jag nog att du kan åka som det är.
Jag är ingen expert på däck, men har kört upp ett antal set M5 som haft liknande uppvikningar.
Nu är det lätt att misstolka bilder, men jag tror att det är ganska ok. Har du tur får du ett riktigt svar av Tom@work.

Om du inte gjort det, så kolla att du har rätt häng.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top