Tvåtaktsnostalgi: NS400R -85

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Problem med NS en

fazerfun inlagt: 10/9-08 12:41
Hej, Har dykt på en gammal tonårsdröm, en väldigt fin NS400R, helrenoverad och i originalskick, i UK. Är det något speciellt man bör tänka på med just den här modellen (förutom att det är ett helvete att hitta delar om något pajar...). Hur är tillförlitligheten givet att den servats ordentligt? Hur många ex såldes i Sverige tro? Tackar på förhand /marcus aka fazerfun
Snabbsvar | Besök | Radera

Hej, ett problem som NSen har, det är växellådan. Växlarna åker ur. Om det är växelföraren som blir skadad eller om felet ligger i dreven vet jag ej. Har för några år sedan sökt efter lösning men ej funnit svar. Det blir lite jobbigt att köra aktivt när man ej litar på växellådan, sitta och hålla foten under spaken blir lite jobbigt. Men jag kör inte så många mil med pärlan varje år.
4000 euro ok, riktigt fin blir säkert lite till. Som sagt det är sällan några tip/top till salu. Är själv lite intresserad utav hur många finns det utav respektive färgvariant och årsmodeller. I sverige såldes ju Hondas HRC lackade medans det ser ut som det var flest Rothmanslackade i Tyskland. MVH/Toyman
 

Bifogat

  • IMG_1656 sh.jpg
    IMG_1656 sh.jpg
    203.8 KB · Visningar: 91
  • IMG_1657 dark hp.jpg
    IMG_1657 dark hp.jpg
    232.2 KB · Visningar: 74

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej, ett problem som NSen har, det är växellådan. Växlarna åker ur. Om det är växelföraren som blir skadad eller om felet ligger i dreven vet jag ej. Har för några år sedan sökt efter lösning men ej funnit svar. Det blir lite jobbigt att köra aktivt när man ej litar på växellådan, sitta och hålla foten under spaken blir lite jobbigt. Men jag kör inte så många mil med pärlan varje år.
4000 euro ok, riktigt fin blir säkert lite till. Som sagt det är sällan några tip/top till salu. Är själv lite intresserad utav hur många finns det utav respektive färgvariant och årsmodeller. I sverige såldes ju Hondas HRC lackade medans det ser ut som det var flest Rothmanslackade i Tyskland. MVH/Toyman

Aj då...hmm, är det ett typfel (klen låda) eller råker det vara ditt/dina ex?

Just det här exet är lackat som den hojen längst fram dock utan HRC loggan. (ATAC och TRAC loggorna är på plats) Ägaren bedyrar att den är så original som den kan bli, varenda skruv. Å andra sidan är den inplockad från Japan 1990 och där kan ju specarna se lite annorlunda ut...sprang tex på en gsxr 1100 -86 för ett tag sedan, begåvad med en singel fyrkantig lykta fram (som RG500) och jodå, det var fabriksmonterat liksom en oljetrycksmätare.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Aj då...hmm, är det ett typfel (klen låda) eller råker det vara ditt/dina ex?

Mer regel med felet än undantag. Gafflar och "slappt" skimsat verkar det som. Om man snurrar lite på en NS400-låda så undrar man hur fan kan växlarna lyckas vara "i".

Orginal vevaxelprylar finns ej att få tag på (via Honda) – precis som mycket annat till hojen.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mer regel med felet än undantag. Gafflar och "slappt" skimsat verkar det som. Om man snurrar lite på en NS400-låda så undrar man hur fan kan växlarna lyckas vara "i".

Orginal vevaxelprylar finns ej att få tag på (via Honda) – precis som mycket annat till hojen.

Att delar av veven inte finns att få tag i är lite bekymmersamt, helt klart.

Vad gäller växellådan har jag hört att detta tveklöst var ett problem på första årsmodellen. Denna är en -87 med omfattande revideringar (gafflar, drev, växelförare etc) som inte ska vålla några bekymmer...allt enligt ägaren (som samlar på tvåtaktare) och ett engelskt ns400 forum.

Tja fan trot...:gnissla
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Att delar av veven inte finns att få tag i är lite bekymmersamt, helt klart.
Vad gäller växellådan har jag hört att detta tveklöst var ett problem på första årsmodellen. Denna är en -87 med omfattande revideringar (gafflar, drev, växelförare etc) som inte ska vålla några bekymmer...allt enligt ägaren (som samlar på tvåtaktare) och ett engelskt ns400 forum.
Tja fan trot...:gnissla

Nu ar ju NS400R ingen brukshoj/pendlarhoj. Jag kor min 100-150mil/ar och med lite TLC dvs basta 2taktoljan, riktig varmkorning + inga fler-km-langa fullgasvandor sa har 700mil gatt efter helrenovering av motor (vxl-ladan uppdaterad) gatt kanon:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nu ar ju NS400R ingen brukshoj/pendlarhoj. Jag kor min 100-150mil/ar och med lite TLC dvs basta 2taktoljan, riktig varmkorning + inga fler-km-langa fullgasvandor sa har 700mil gatt efter helrenovering av motor (vxl-ladan uppdaterad) gatt kanon:tummenupp

Inte??? Jag som har hittat packväskor och crosstyre :hihi ;)

Allvarligt, visst är det så och om det blir deal (jag säger OM eftersom det fortfarande är en prisdiskussion) så kommer den att leva ett mkt behagligt liv. Hoppas jag kan få "receptet" av dig för seriös tvåtakts-TLC :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte??? Jag som har hittat packväskor och crosstyre :hihi ;)

Allvarligt, visst är det så och om det blir deal (jag säger OM eftersom det fortfarande är en prisdiskussion) så kommer den att leva ett mkt behagligt liv. Hoppas jag kan få "receptet" av dig för seriös tvåtakts-TLC :tummenupp

Högkvalitativ 2Tolja,syntet helst.
Låt helst bli de sista 10% av tillgängligt varvtal.
Rödmarkeringen är inte ett förslag,det är max.
Kolla flottörnivå med jämna mellanrum så han inte går magert,inte bra.
Kolla förgasargummin så den inte tar tjuvluft,illa.
Kolla efter en sväng så inget varvat loss(lite HD det!)
Kolla komp efter säsong,riv,kolla och byt ringar om det behövs.

Annars är det som en vanlig hoj. :)

Henrik
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Högkvalitativ 2Tolja,syntet helst.
Låt helst bli de sista 10% av tillgängligt varvtal.
Rödmarkeringen är inte ett förslag,det är max.
Kolla flottörnivå med jämna mellanrum så han inte går magert,inte bra.
Kolla förgasargummin så den inte tar tjuvluft,illa.
Kolla efter en sväng så inget varvat loss(lite HD det!)
Kolla komp efter säsong,riv,kolla och byt ringar om det behövs.

Annars är det som en vanlig hoj. :)

Henrik

Ok tackar.
Gillar speciellt det där med "riv" om kompen är dålig....men å andra sidan, det är ju bara tre cylindrar :rolleyes:
Hur känslig är den vad gäller oljeinblandningen? En del RG500 ägare kopplar ju tydligen ur oljepumpen och blandar direkt i tanken a la Yamaha Disco för att få exakt rätt blandning eftersom de inte litar på pumpen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok tackar.
Gillar speciellt det där med "riv" om kompen är dålig....men å andra sidan, det är ju bara tre cylindrar :rolleyes:
Hur känslig är den vad gäller oljeinblandningen? En del RG500 ägare kopplar ju tydligen ur oljepumpen och blandar direkt i tanken a la Yamaha Disco för att få exakt rätt blandning eftersom de inte litar på pumpen.

Kan inte svara för Hondan eller Sukan men håller man bara pumpen i skick så funkar iaf yamahapumpen klanderfritt.

Problemen kom väl från -80talet med olja som inte var riktigt så pumpbar när det var kallare ute än en högsommardag om jag fått saken rätt berättad för mig men ska inte vara något problem med en modern syntetolja.

Dom som tävlade hade ju inte heller något motiv till pump då de hela tiden låg på varvtal med maxinblandning och lite effekt tar den väl(har till och med hört att det fanns de som kopplade bort generatorn och körde enbart med batteri som räckte en tävling men vet inte sanningshalten i det)

Henrik
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
87? Den fanns bara 85-86?
Har 3st vänster avgasrör liggandes nya original i kartong! 1000:-/st
Har även 1st set kolvringar och några mer smådelar..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
87? Den fanns bara 85-86?
Har 3st vänster avgasrör liggandes nya original i kartong! 1000:-/st
Har även 1st set kolvringar och några mer smådelar..

I Sverige fanns den att köpa mellan 85-87. Nypris 1985 43 190 SEK.

Blir det affär så är jag def. spekulant. Hör av mig isf :tummenupp
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nu har jag dubbel kollat.. Modellen tillverkades ´85 och ´86 men det såldes ´86or även ´87.
 

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Mitt NS400R-minne börjar även svika mig, men på den tiden jag hade två, så hörde jag en siffra på 27 st NS400R i Sverige.
Borde plocka fram min någon dag...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top