Video Tvåhjulsdrift av 950 adventure

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Typiskt amerikaner. Istället för att utveckla något fungerande så gör de något sämre själv. Öhlins utvecklade ju 2wd i slutet av 90-talet som är betydligt bättre än detta hemmasnickrade kit. Jag har mycket svårt att se att det skulle vara en bra ide med alla dessa kedjor,axlar, vinkelväxlar och skräp. Dessutom har jag svårt att tro att kraftöverföringen via de fjädrande elementen i framgaffeln gör underverk för fjädringens prestanda.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Öhlins va la hydraliskt väl, tycket detta "skräpet" verkar mer solid än öhlins sys

Vad baserar du ditt tyckande på?

Öhlins system pallade att överföra 50hk,det var möjligt att justera ingrepp och mängd överförd effekt, det rullade 4 gånger i Paris Dakar utan strul osv. Dessutom består systemet bara av 1st hydrualmotor och 1st hydrualpump samt 2st slangar, allt är beprövat sedan länge inom industrin.

I det här systemet har du 4 vinkelväxlar, 1 kedja och deras special fjädrande kraftöverföringsaxlar. Massor av felkällor och obeprövad teknologi.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Typiskt amerikaner. Istället för att utveckla något fungerande så gör de något sämre själv.

Funderade på om Öhlins kanske har patent på någon teknisk lösning som gör att det inte är alldeles enkelt att fortsätta på samma spår?

Förövrigt kul att läsa att det är typiskt amerikaner förresten. Hade verkligen ingen susning om att det var typiskt för amerikaner. Man lär sig något nytt varje dag! Kan du berätta mer om det eller passa mig vidare till någon vederhäftig källa?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Öhlins va la hydraliskt väl, tycket detta "skräpet" verkar mer solid än öhlins sys

Jag håller väl iofs med Boris JR om att det här systemet verkar mer benäget att gå sönder än ett hydraulsystem. Många mekaniska delar som är inblandade i jämförelse med en hydraulisk kraftöverföring.
Kan tänka mig att det här systemet kan ha en lite lägre ofjädrad vikt, men det grundar jag mest på fördomar. ;)

Tycker mest det såg lite småskoj ut.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur funkar drivningen från drevet uppe i ramen ner till framhjulet? Det syns inte så bra. Hur som haver kommer detta klatra och stjäla minst 15% effekt ,väger dessutom säkert 15kg extra.:gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur funkar drivningen från drevet uppe i ramen ner till framhjulet? Det syns inte så bra. Hur som haver kommer detta klatra och stjäla minst 15% effekt ,väger dessutom säkert 15kg extra.:gnissla

En vinkelväxel i styret till en axel som driver två små kedjor i undre styrhalvan som i sin tur driver ett par teleskopaxlar ner till ramhjulet där det sitter en koppling på varje sida om hjulet som drivs av dem...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
2WD drift på hoj med kjedjor är inget nytt. Finns (fanns ?) en "dirttrack" från 40 talet (?) på teknisa museet.

En sådan kördes av Rask (kommer inte ihåg förnamnet) som hade en cykel och mopedverkstad i Abrahamnsberg.


2WD med kedja
Berthold03.jpg

Här är ett annat sätt att få framhjulsdrift :)
http://svammelsurium.blogg.se/2011/july/killingerfreunds-annorlunda.html
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur funkar drivningen från drevet uppe i ramen ner till framhjulet? Det syns inte så bra. Hur som haver kommer detta klatra och stjäla minst 15% effekt ,väger dessutom säkert 15kg extra.:gnissla

Nu står där på hemsidan att det väger 9kg och sen dynokör de med 2wd och några mängder med effekt drar den inte åtminstone när den är ny och allt går rent och smort.

Min största invändning är allt vändande av kraften och alla skiften av kraftöverföring. Kedja-vinkelväxel-axel-vinkelväxel-kedjor-teleskopaxel-vinkelväxlar-framhjul.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Min största invändning är allt vändande av kraften och alla skiften av kraftöverföring. Kedja-vinkelväxel-axel-vinkelväxel-kedjor-teleskopaxel-vinkelväxlar-framhjul.

Ja det verkar ju underhållsfritt och bra… Kedjor som ska smörjas och sträckas...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Funderade på om Öhlins kanske har patent på någon teknisk lösning som gör att det inte är alldeles enkelt att fortsätta på samma spår?

Förövrigt kul att läsa att det är typiskt amerikaner förresten. Hade verkligen ingen susning om att det var typiskt för amerikaner. Man lär sig något nytt varje dag! Kan du berätta mer om det eller passa mig vidare till någon vederhäftig källa?

Det är väl mest personligt tyckande om amerikaner. Varje gång amerikanerna lanserar någon innovation på motorområdet så är det med orden "patented, worlds first, billet, anodized" osv... Förvånansvärt ofta så är det worlds first helt enkelt därför att alla andra redan förkastat iden som onödigt överarbetad eller dålig.

Ett utmärkt exempel är GPR Styrdämpare

Tidigt 90-tal lanserade Öhlins den roterande styrdämparen främst för cross/enduro/offroad. Den har 3 justeringsmöjligheter dämpning lågfart/högfart samt för vilken del av styrutslaget den skall dämpa (så man inte måste jobba mot den när man svänger tvärt). En kanonprodukt som säljs i mängder världen runt. Var början man tillverka liknande styrdämpare, jo i USA såklart.

I början av 2000-talet lanseras en uppsjö dämpare som kopierar teknologin men alla är sämre än originalet. GPR lanserar bla denna V3 dämparen med följande ord:

Truly the most unique design for a steering damper. Our competitors claims of adjustments "on-the-fly"...is a crock. You can barley adjust most of them while standing still. You don't even remove you hands from the bars on the this one. The remote adjuster is mounted right next to, or replaces you left grip stop. A full range of adjustments...at full speed!

We've taken the fluid control out of the body, and wrapped it around the handlebars. This unit is extremely durable and has been designed and made to be...brutalized. Dirt bikes / Supermoto bike go down, and the remote adjuster is designed to take it! Connecting the adjuster to the damper body are top quality stainless steel braided hoses. No plastic here.

Massor av eloxering och billet parts proudly made in the US. Och unique selling point är att den här har en remote adjuster på styret så du kan ändra mängden dämpning under pågående rejs. Säkert jättebra förutom att jag har aldrig hört talas om någon som vill det. Och det är bara lågfartsdämpningen man kan justera någon annan justering erbjuds inte alls.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top