Två grabbar dricker öl o blir osams om energipolitiken!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den ena grabben har rörligt elavtal den andra läser till elingenjör inriktning kraftnät.

Grabb no1 (jag) Tycker att det är helt orimligt att eftersatt underhåll från de 3 stora aktörerna gällande kärnkraft under de 30 senaste åren ska driva upp elpriset med 1400% nu i vinter


Grabb no2 tycker -vaddå, elmarknaden är ju avreglerad, det är tillgång o efterfrågan som styr, vill du inte betala så stäng av din el!

No1 -Det är ju det som är grundfelet, om vi hade skitit i att avreglera hade staten stått för kostnaden att köpa in el från kontinenten för att täcka upp underskottet under underhållsarbetet och vi konsumenter hade inte märkt så mycket av underhållskostnaden!
Tänk om alla företag kunde agera på kartellstyrda marknader och göra upp om priser för att maximera sin vinster allt för att fista slutkund så hårt det bara går.

n02 -du e ju fan kommunist!

No1 -i betydelsen att jag inte är ultrakapitalist så är jag ju kommunist, men gråskalan har väl fler nyanser än så?
Om man ger fan i att investera i tysk kolkraft och tyska elbolag samt dränka ledningen i vidlyftiga bonussytem borde man väl ha råd med både det ena o det andra eller?

Hur mycket tjänar elbolagen på de höga priserna och är det verkligen rimliga priser.
Skulle någon svensk kunna klara sig utan el mer än några dagar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle utan problem klara mig utan el....

I fem timmar när det var som kallast.

Huset byggt på 80 talet då staten subventionerade direktverkande el för att slippa oljeberoendet.

Nu ska man inte värma hus med el....
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Bolagen går ju back på att inte kunna köra reaktorerna, det är helt klart. Självklart hade reaktorerna körts om det gick, skillnaden mellan en anläggning som står stilla och går är enorm ekonomisk, oavsett om elpriset spikar någon kort period.

Att det är eftersatt underhåll kan man nog skylla på två faktorer: Osäkerheten om man får driva dem vidare(politiker kan inte nå en blocköverskridande och långsiktigt avtal angående energipolitiken, vilket gör att företagen inte blir särskilt sugna på att investera i reaktorerna) och att det numera är privata företag som äger reaktorerna = varje ekonomiskt beslut vägs på guldfat, hela tanken är ju att ägarna ska få vinst. Gör man vinst på att inte investera i anläggningarna så väljer man den vägen.

Sen att Vattenfall skulle ha mer vidlyftiga bonusar än andra bolag känner jag inte till. Kanske den tyska delen då?

Sen att det råkar vara 3 reaktorer som står just nu har mycket att göra med ombyggnadsprojekt och uppgraderingar som inte blivit klara i tid. En viss del beror på att leverantörer inte har gjort stora projekt inom kärnkraften på lång tid och därmed måste "lära om". Men i grunden tycker jag det är rätt att inte hasta igång reaktorerna som står, bättre att ha utprovning och dokumentation färdig för att hålla säkerheten, det är ingen vedbrasa som ska tändas.

Faktum är att det bästa vore om vi fick en långsiktiv, blocköverskridande energiöverenskommelse. Tycker det är skamligt att inte politikerna har löst denna fråga. En sån här kall vinter ser man effekterna. Att 2 ganska små partier (mp och c) har tillåtits blockera denna fråga är inte annat än svagt enligt min uppfattning. En risk med rödgrön valseger kan nog vara att mp vill ha sitt vanliga köttben; stänga av en/ ett par reaktorer kanske?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag skulle utan problem klara mig utan el....

I fem timmar när det var som kallast.

Huset byggt på 80 talet då staten subventionerade direktverkande el för att slippa oljeberoendet.

Nu ska man inte värma hus med el....

Ne, direktverkande el är suxx0rZ!

Vattenburen värme och bergvärme är skitet! Jag har inte märkt av nån höjning av elen.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Vi klarar oss tills dieslen är slut, sen kan jag inte kolla tv längre:mad:

I jönköping är det inte så beroende av el jallafall :)
 

Bifogat

  • Jöntjöping.jpg
    Jöntjöping.jpg
    63.3 KB · Visningar: 299

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ne, direktverkande el är suxx0rZ!

Vattenburen värme och bergvärme är skitet! Jag har inte märkt av nån höjning av elen.

Nåja, nog har din pump dragit mer ström också?

Fast -30 i en vecka och direktverkande el suger ännu större elefantballe.

Till på köpet så togs ett generellt beslut att inte tillåta vedkaminer här, något jag hade räknar med att installera för stödvärme.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
alla är mycket mer elberoende än vad man tror. alla värmesystem är elberoende via pumpar av olika slag. utan el kan man inte ens spola på muggen mer en 2gånger, o surfa går skitbra med dongel tills laptopen måste laddas
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
alla är mycket mer elberoende än vad man tror. alla värmesystem är elberoende via pumpar av olika slag. utan el kan man inte ens spola på muggen mer en 2gånger, o surfa går skitbra med dongel tills laptopen måste laddas

Jo, fast tro det eller ej, jag har klarat en hel helg utan att surfa!!!

Spola muggen kan man gör med hinkar, snö finns att smälta och förr i världen byggde man hus så att värmen självcirkulerade.
(grova stigrör till det vattenburna systemet)

Morsan och farsan har två hus som inte är mera elberoende än så.

Fast fuskbygget jag bor i har ju ingen möjlighet till uppvärmning förutom el.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ne, direktverkande el är suxx0rZ!

Vattenburen värme och bergvärme är skitet! Jag har inte märkt av nån höjning av elen.
Kör du dator, kyl, frys, spis, ugn, tv, stereo, lyse å sånt på bergvärme? wtf:va Hur fan går det till?
Eller bor du under en sten i skogen?
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Det är först när man flyttar hemifrån som man saknar mammas hemlagade, brukar det heta.

Under dom dryga två år jag bott i (på?) Irland så kan jag sammanfatta några saker gällande energi.

Det finns enbart 1 elbolag. Statligt styrt. Sen har du ett gas-bolag (om du har gas indragen)

Irland är relativt bakåtsträvande. Det är exklusivt med centralvärme.
Nämner du 3-glas så tror dom att du kommer från planeten Mars.

Neeeh. Här är det öppen spis och elda med kol som gäller.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Irland är relativt bakåtsträvande. Det är exklusivt med centralvärme.
Nämner du 3-glas så tror dom att du kommer från planeten Mars.

Neeeh. Här är det öppen spis och elda med kol som gäller.

Haha ja, det är mysigt att vakna på morgonen med is på insidan av 1-glas fönstret! Fan vad man frös ibland.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Jo, fast tro det eller ej, jag har klarat en hel helg utan att surfa!!!

Spola muggen kan man gör med hinkar, snö finns att smälta och förr i världen byggde man hus så att värmen självcirkulerade.
(grova stigrör till det vattenburna systemet)

Morsan och farsan har två hus som inte är mera elberoende än så.

Fast fuskbygget jag bor i har ju ingen möjlighet till uppvärmning förutom el.

Jepp, vi låter ledningen från gamla brunnen sippra lite vintertid så den inte fryser (självfall) och har vedspis och öppenspis med muren mitt i kåken.

Enda kruxet är att (ved)pannan till varmvattnet står i garaget. Vi klarar oss 24h på batterier till cirkulationspumpen, sen måste vi släpa fram elverket. Till det har vi bränsle en vecka innan det behöver åka och fyllas på. Nojjig? Kanske. Men den där gången det verkligen blir ett längre elavbrott mitt i vintern så skrattar man både sist och bäst.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Kör du dator, kyl, frys, spis, ugn, tv, stereo, lyse å sånt på bergvärme? wtf:va Hur fan går det till?
Eller bor du under en sten i skogen?

Att köra det du nämner kostar i runda slängar 250 bagis i månaden. Så svaret är nej, jag märker ingen skillnad på elpriset eftersom jag förbrukar så lite el.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Frågan är ju vilka som betalar så mycket för elen? Alla sitter väl med någon form av elavtal? Jag betalar 54 öre/kWh oavsett hur mycket/lite vatten som rinner i älvarna.
Men jag är för den avreglering som visar sig fungera och jag hatar alla som är emot kärnkraft och jag anser att de bör stenas till döds, eller åtminstone få bada nakna i kylbassängen inne i reaktorn.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Marknaden är inte avreglerad. Är det något jag som marknadsförespråkare tycker ska vara statligt så är det just nätverk. El, tele, vägnät... Då får alla operatör er köpa in sig på samma villkor. DET är en ärlig marknad. Om en eller flera av operatörerna äger nätverket så lägger de ribban för priset. På en bra marknad ligger makten hos kunden men i detta fall så är det vattenfall, mfl som håller i tyglarna.

Sen använder Sossarna el och telemarknaden som exempel för att skrämma pöbeln mot marknadens förödelse. Jättebra exempel, vekligen!
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jepp, vi låter ledningen från gamla brunnen sippra lite vintertid så den inte fryser (självfall) och har vedspis och öppenspis med muren mitt i kåken.

Enda kruxet är att (ved)pannan till varmvattnet står i garaget. Vi klarar oss 24h på batterier till cirkulationspumpen, sen måste vi släpa fram elverket. Till det har vi bränsle en vecka innan det behöver åka och fyllas på. Nojjig? Kanske. Men den där gången det verkligen blir ett längre elavbrott mitt i vintern så skrattar man både sist och bäst.
Efter stormen "Gudrun" så var vi helt utan ström i två veckor.
Sedan lånade jag ett litet elaggregat.
Två enfasuttag.
Jag klarar mig bra utan el, men sejtan vad omständigt det blir.
Efter tre eckor kom strömmen tillbaka.
Slog på televisionsmottagaren.
Samma skitprogram som vanligt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Marknaden är inte avreglerad. Är det något jag som marknadsförespråkare tycker ska vara statligt så är det just nätverk. El, tele, vägnät... Då får alla operatör er köpa in sig på samma villkor. DET är en ärlig marknad. Om en eller flera av operatörerna äger nätverket så lägger de ribban för priset. På en bra marknad ligger makten hos kunden men i detta fall så är det vattenfall, mfl som håller i tyglarna.

Sen använder Sossarna el och telemarknaden som exempel för att skrämma pöbeln mot marknadens förödelse. Jättebra exempel, vekligen!


Jag håller med dig till fullo. Det liknar ju mer kartellbildning än fri marknad.

Och vad är nordpool för en märklig börs? Det är den allra dyraste lilla procenten el som sätter priset för all el som säljs och det finns ingen insyn i hur prissättningen går till.:va


Jag och mina två närmsta polare vill också ha ett monopol på nånting alla är i behov av, NU!!!:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top