Tvätta mc, bor i lägenhet

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hade min hoj tidigare i ett garage med direkt anslutning till tvättmöjligheter, men inte nu. Bor i lägenhet, hur fan ska man lösa tvättningen? Gå ner med ett tjog hinkar, eller hur gör ni som bor i lägenheter utan riktiga tvättmöjligheter?
Ett sånt där tvättställe eller på macken hade ju funkat om det inte varit för att dom alltid bara har högtryckstvättar..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vad är det för fel på högtryckstvätt? Tvättar man bara med lite sunt förnuft går det alldeles utmärkt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag tar en 10 liters hink med vatten och schampoo samt en tvättsvamp. Sedan tvättar jag hojen. In igen och hämta en 10 liters hink med rent vatten, skölja av hojen. Klart. Vad är problemet?
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Jag kör högtryckstvätt och har alltid gjort det, MC och cross (som jag kört 18 år), jag tvättar minst en gång i veckan.
Undviker man att blåsa hårt rätt mot hjullager och viss elektronik (man behöver ju inte blåsa rätt in i tändningslåset), är det hur lugnt som helst.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kört högtryck i 4 år nu, bor också som du TS. det funkar skitbra, men kan vara bra o ha en tvättsvamp med sig för o gnugga den sista skiten. Sonax fälg rengörning är GRYM! på mc fälgarna spraya, vänta, gnugga med en begagnad tvätt svamp för o få bort all skit (onödigt o ta en ny, den kommer bli svart).

Hall avstånd där du anser de vara känsligt (Kedja,drev,där hjulen fäster (lager där) andra hål där du tror att det kan finnas lager, spruta inte för hårt emot instrumentpanelen, man vet ju aldrig, dumt o chansa). Har du mer avstånd kan de ta pytte lite längre tid o få bort allt ludd o skum, men de får de vara värt för o vara på den säkra sidan :tummenupp
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Finns väl iofs så lite mer finfördelad stråle på de flesta högtryckare med...
Får väl masa mig bort till mack och göra det då. Men gillar hela grejen med att i ett par timmar i lugn och ro sitta och putsa, polera och smörja i fred ?
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Högtryckstvätt är inga problem, som tidigare sagt. Håller man avstånd från bågen med högtrycket så blir det bara en vattendimma som träffar bågen, håll dig på en halvmeters avstånd om du känner dig osäker. Annars finns ju sån där wash and wax sprayflaska, fast den skulle jag bara köra om bågen var lite lätt smutsig.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Finns väl iofs så lite mer finfördelad stråle på de flesta högtryckare med...
Får väl masa mig bort till mack och göra det då. Men gillar hela grejen med att i ett par timmar i lugn och ro sitta och putsa, polera och smörja i fred ��

Putsorgien kan du ju spara tills du kommit hem :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När jag bodde i lägenhet så körde jag med en sådan där tryckspruta som man pumpar upp tryck i.
Den jag körde med är typ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Tryckspruta-8-l-2000030844/

Jag gjorde så att jag fyllde upp den med ljummet vatten. Gick ner och spolade av damm och grus från hojen.
sedan fyllde jag på den samt en hink.
Tvättade med hinken med schampo och sedan spolade jag av med trycksprutan.

Om man inte är ekomomisk med vattnet så kan man få springa någon extra gång och fylla på sprutan.
Vill man vara säker på att vattnet räcker lite längre så kan man ju köpa en med större volym
typ.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Tryckspruta-for-rygg-15-l-2000030094/

Dom 200 kr det kostar (350 för den större) tjänar man in ganska snabbt om man slipper betala för att vara i en tvätthall.

Dock. Det går betydligt snabbare och blir bättre i en tvätthall samt att det om man är lite petig egentligen inte är tillåtet att tvätta bilen eller hojen på gatan.

Men att köra med en tryckspruta går absolut. Jag gjorde så under flera år.

Numera bor jag i hus och jag kör alltid med högtryckstvätten. ser man till att hålla lite avstånd så man inte spolar för hårt mot lager, kedja och elektronik så är det absolut inga problem.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Dock. Det går betydligt snabbare och blir bättre i en tvätthall samt att det om man är lite petig egentligen inte är tillåtet att tvätta bilen eller hojen på gatan.

Fast det är fullt tillåtet att stå på en gräsmatta o göra det :p
(reglerna säger ju att avfettning/olja etc inte ska hamna i dagvattenbrunnarna, så står du på t.ex tomtens gräsmatta så är det okej eftersom inget skit rinner ner i dagvattenbrunnen, sen att gräsmattan förmodligen kommer ta stryk är ju en annan femma.)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fast det är fullt tillåtet att stå på en gräsmatta o göra det :p
(reglerna säger ju att avfettning/olja etc inte ska hamna i dagvattenbrunnarna, så står du på t.ex tomtens gräsmatta så är det okej eftersom inget skit rinner ner i dagvattenbrunnen, sen att gräsmattan förmodligen kommer ta stryk är ju en annan femma.)

Det beror på vilken komun man bor i.
I Stockholm är det tillåtet att tvätta på gatan, men man rekommenderar att man inte gör det.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Kör min hoj till vanlig biltvätt där man tvättar själv. Kör med högtrycken där.

Aldrig några problem.... och jag har en italiensk hoj med lite iffy elektronik som vi alla vet! :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Allt känsligt skit på hojen som kan ta skada. Vill helst ha vanlig slang och smeeka av skiten

Jag är rätt säker på att iaf den på Flygstaden inte stänger helt så om du inte trycker in handtaget kommer det lite vatten med lågt tryck. Brukar använda det för att tvätta ramen runt insidan av bildörren utan att fylla hela bilen med vatten :p

Faktum är att jag ska nog fasen upp och tvätta hojen nu. Solen skiner ju här i Halmstad :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jag är rätt säker på att iaf den på Flygstaden inte stänger helt så om du inte trycker in handtaget kommer det lite vatten med lågt tryck. Brukar använda det för att tvätta ramen runt insidan av bildörren utan att fylla hela bilen med vatten
Faktum är att jag ska nog fasen upp och tvätta hojen nu. Solen skiner ju här i Halmstad :)
Stick dit och tvätta, sen avge rapport. Svänger eventuellt förbi där i morgon efter körningen isf ?
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Hade sån tur att grannfirman på jobbet sysslade med biltvätt & det var bara rulla in hojen på morgon & hämta den på eftermiddagen när man skulle hem .
Den var som ny när man hämtade ut den , har aldrig haft en så ren hoj som då .
Nu har dom svinen flyttat så jag får tvätta den själv :mad:
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hade sån tur att grannfirman på jobbet sysslade med biltvätt & det var bara rulla in hojen på morgon & hämta den på eftermiddagen när man skulle hem .
Den var som ny när man hämtade ut den , har aldrig haft en så ren hoj som då .
Nu har dom svinen flyttat så jag får tvätta den själv :mad:
Usch, hua mig. Hemska tanke. Skulle aldrig anförtro någon annan att pilla på min hoj på det viset
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top