Turbokonvertera Suzuki gsx750 -81?

fredwild1101

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
1981 Suzuki GSX750
Tjena!
Jag har en gammal gsx750 -81 som jag håller på att bygga om. När jag köpte den var det ett halvhjärtat och ganska dåligt försök att göra en café racer av den.
Tanken är att bygga om fem till någon typ av streetfighter/ café racer hybrid. Jag har Bandit 1200 sving och zx9r gaffel på den.
Sen var det dethär med motorn… Tänkte först sätta i en gsx1100f eller bandit 1200 motor i den. Men sen läste jag lite trådar om turbo konvertering och tänkte att det låter ju fränt! ?
Så nu några frågor till er som har mer erfarenhet än mig på detta:
Funkar det att göra detta på en luftkyld 16v motor?
Skulle Mitsubishis TD04-13C aggregat funka?

Jag är inte ute efter att rejsa på maxvarv utan att få en körbar hoj med starkt mellanregistret på säg kanske max 150hk. (81 original)

Vad tror ni?

/Fredrik
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Hej
För ett tag sedan så fick jag samma ide och har hunnit en bit på vägen. Du kan kolla in min tråd här nedan. Där kommer du att finna svar på många av dina frågor då även jag är ny på området. Som tur är så finns det många duktiga människor här som kan hjälpa dig i rätt riktning.

Med facit snart i handen så ska du veta en sak. Turbo byggen kostar mkt mer än man tänkt från början. (Det vill på att dra iväg och det är samtidigt kul:)

Om du håller dig till org motorn och inte börjar gorma som jag med motorbyte, vattenkylning osv. Så sparar du en hel del tid och pengar. Blir intressant att följa din tråd, kör hårt!
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Hej
För ett tag sedan så fick jag samma ide och har hunnit en bit på vägen. Du kan kolla in min tråd här nedan. Där kommer du att finna svar på många av dina frågor då även jag är ny på området. Som tur är så finns det många duktiga människor här som kan hjälpa dig i rätt riktning.

Med facit snart i handen så ska du veta en sak. Turbo byggen kostar mkt mer än man tänkt från början. (Det vill på att dra iväg och det är samtidigt kul:)

Om du håller dig till org motorn och inte börjar gorma som jag med motorbyte, vattenkylning osv. Så sparar du en hel del tid och pengar. Blir intressant att följa din tråd, kör hårt!
Just det, bygg för SFRO besiktning på en gång, det är inte så mkt som behöver göras för att få den godkänd med turbo. Det finns inga effektgränser på MC och det är skönt att ha sitt på det torra om det skulle hända något, bara ett tips.
 

fredwild1101

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
1981 Suzuki GSX750
Hej
För ett tag sedan så fick jag samma ide och har hunnit en bit på vägen. Du kan kolla in min tråd här nedan. Där kommer du att finna svar på många av dina frågor då även jag är ny på området. Som tur är så finns det många duktiga människor här som kan hjälpa dig i rätt riktning.

Med facit snart i handen så ska du veta en sak. Turbo byggen kostar mkt mer än man tänkt från början. (Det vill på att dra iväg och det är samtidigt kul:)

Om du håller dig till org motorn och inte börjar gorma som jag med motorbyte, vattenkylning osv. Så sparar du en hel del tid och pengar. Blir intressant att följa din tråd, kör hårt!
Jag har följt din tråd med stort intresse! ” Tyvärr” så valde du att byta motor till en vattenkyld till ditt bygge… ? men väldigt intressant! Frågan är om min luftkylda motor klarar av att överladda eller om den överhettar?
 
Gick med
6 Jan 2022
Hoj
Harley Fatbob 2018
Jag har följt din tråd med stort intresse! ” Tyvärr” så valde du att byta motor till en vattenkyld till ditt bygge… ? men väldigt intressant! Frågan är om min luftkylda motor klarar av att överladda eller om den överhettar?
Den borde klara av att leverera det du vill ha ut, speciellt om du kör på etanol. Hade jag valt vägen att behålla org hade jag sluppit många timmars huvudbry, men jag kan liksom inte låta bli:). Jag tror det blir skitbra om du kör som du tänker, bara testa och se. Man får ta det eftersom och kör man fast så är det guld värt att fråga, jag har fått mycket hjälp här vilket jag är grymt tacksam för?
 

fredwild1101

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2021
Hoj
1981 Suzuki GSX750
Ett par frågor till er som har lite mer erfarenhet inom området,
VE värdet om man ska räkna på vilken turbo som passar, kan man anta att det ligger runt 0.90 på en 16v 750 motor?
Har sett andra 750 byggen som använder TD04-13 turbon, men de flesta verkar köra med IC. Kan det vara läge att gå ner till en TD04-11 eller kanske tom 9 turbo om man ska köra utan IC? När jag plottar ungefärliga värden på en 13T/C flödeskarta så hamnar det lite väl nära eller utanför surge linjen... På en 9T så verkar det hamna bättre.
Svårt dock att veta exakta värden på beräkningarna. Hur tidigt börjar turbon ladda? 3-4000 rpm? Räknar på max tryck vid 8000 rpm. Är det rimligt?

E85 konvertering. Behöver man byta ut något för att det ska fungera? Antar att man får bestycka upp fuggarna lite?

Kan det vara läge att slänga på en oljekylare?

Mycket frågor, men man vill ju inte börja köpa på sig fel grejer...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top