Turbokolvar & Stakar

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hej alla uppslagsverk!

Nu är det vinter snart igen och spärrskaft och mekarbyxor åker fram igen.
Nu när jag har god tid på mig innan nästa säsong har jag fått mig en liten fundering.

Jag kör ju Triumph daytona med turbo, och funtar lite på hur man kan tänkas få upp hästarna en bit över 250-strecket...

Jag har en god vän som kan konstruera i stort sett vad som helst i sin mekaniska verkstad, och diskussionen kring turbokolvar och bättre stakar har kommit upp tidigare...

Mina frågor är;
1. I vilket material bör man tillverka kolvar/stakar i? Rostfritt är ju hårdast, men hur blir det med vikten? Borde ju vara mer spiktåliga oxå...
2. Hur ser en turbokolv ut i gämförelse med vanliga? Har fått för mig att de är "håliga" så man kan sänka kompet utan dubbla packningar (som jag som inte har en lös cylinderfot böhöver använda mig av).
3. Vevaxeln... Bör man förstärka den? I sånt fall hur?
4. I o m att jag har en ovanlig hoj och det inte finns en jävla eftermarknadspinal att uppgradera min moppe med undrar jag vad man kan göra i växellådan för att stärka upp lite... Behöver man ens det för 250-270bhp?

Ja... nöjer mig så tills vidare
:)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Rostfritt ska du iaf inte använda. Carrillo har stakar, tror dom heter TR953.
Kolvar blir nog lite svårare men i värsta fall kan du förmodligen specialbeställa från JE eller Wiseco eller nån annan
Visst kan du göra egna men jag tvivlar på att dom första 10 försöken blir bättre än orginal.
Förmodligen inget du kan göra med veven och vxl-lådan håller nog, kanske ett stödlager på utgående axel
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jojje1963 skrev:
Rostfritt ska du iaf inte använda. Carrillo har stakar, tror dom heter TR953.
Kolvar blir nog lite svårare men i värsta fall kan du förmodligen specialbeställa från JE eller Wiseco eller nån annan
Visst kan du göra egna men jag tvivlar på att dom första 10 försöken blir bättre än orginal.
Förmodligen inget du kan göra med veven och vxl-lådan håller nog, kanske ett stödlager på utgående axel


Låter som att det inte finns så mycket att göra???
Klarar den verkligen 250-300 hp?
Är det stakarna som går först tror du?
Har skickat en förfrågan till carillo... Tror du de har 3 milimeter kortare stakar för kompsänkning?
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ingen aning om den håller men tex vxl-lådan använder mycket delar som oxå sitter i Bonnevillen och jag har aldrig haft problem med min, kopplingskorgen på min var dock för svag, men jag kör ju dragracing med wheeliebars så det är inte som på gatan.

Om du inte spikar sönder kolvarna så är stakarna den svaga punkten, lilländan har ingen lagring så den skär lätt.

Carrillo kan göra kortare stakar, samma pris tror jag men det kan ta längre tid att få dom. Mina tar alltid 6-8 veckor. Fast innan du bäställer 3mm kortare så måste du kolla så kolvarna inte tar i veven. 2mm kortare tro jag ifs räcker, har du räknat på kompet?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
alltid bra att ha så långa stakar som möjligt, kanske låter konstigt men man får mer effekt och det skonar lagren, försök sänka komp genom kolvarna isället :tummenupp har förmig att det inte är dyrare att få måttbeställda kolvar.


Vad har du för laddtryck nu?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
PD skrev:
alltid bra att ha så långa stakar som möjligt, kanske låter konstigt men man får mer effekt och det skonar lagren, försök sänka komp genom kolvarna isället :tummenupp har förmig att det inte är dyrare att få måttbeställda kolvar.
Vad har du för laddtryck nu?

Håller inte med!
Korta stakar ger bättre bottendrag. Men långa stakar Är lite tåligare på höga varv..
Kolvar är ganska komplexa att tillverka. Dom är både koniska och ovala.
OM man har en fin fräs som kan göra kolvarna koniska och ovala, så måste man ha lite koll på hur mycket det ska vara också.
Vevstakar vill man gärna ha smidda för att få hyffsad hållfasthet i. Man kan förvisso ta i ordentligt med med material. Men då bli då tunga.
Största fienden till vevstakar är högt varvtal. Lägger du band på dig och inte varva mer än dom är gjorda för så håller det bra ändå, och att dom får den smörjning dom vill ha.
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
jojje1963 skrev:
Ingen aning om den håller men tex vxl-lådan använder mycket delar som oxå sitter i Bonnevillen och jag har aldrig haft problem med min, kopplingskorgen på min var dock för svag, men jag kör ju dragracing med wheeliebars så det är inte som på gatan.

Om du inte spikar sönder kolvarna så är stakarna den svaga punkten, lilländan har ingen lagring så den skär lätt.

Carrillo kan göra kortare stakar, samma pris tror jag men det kan ta längre tid att få dom. Mina tar alltid 6-8 veckor. Fast innan du bäställer 3mm kortare så måste du kolla så kolvarna inte tar i veven. 2mm kortare tro jag ifs räcker, har du räknat på kompet?
Jag har INTE räknat på kompet, och är inte den där matematikern jag önskar jag var =(
Någon som är snitsig?
Jag får kolla det där med veven när jag river motorn.

Hmm...
Hade ingen aning att de var BÅDE koniska OCH ovala...
Trodde de var runda och cylindriska =)
Det där med varvet lär väl inte vara ett jätteproblem, då min hoj har varvstopp på typ 11000rpm.

Men den ena säger att jag bör sänka kompet med stakarna, den andra med kolvarna???
Kan man inte fräsa till originalkolvarna? Fräsa ner dem någon milimeter?

Jojje:
Om kolvarna skulle gå i veven, kan man inte fräsa dem i underkans som man gjorde med den gamla DT50 man hade på unga dar? Eller är det risk för obalans i kolven då?

Peter Andersson/Brinken...
ni lär ha ett bra svar för det här =)

PD skrev:
alltid bra att ha så långa stakar som möjligt, kanske låter konstigt men man får mer effekt och det skonar lagren, försök sänka komp genom kolvarna isället :tummenupp har förmig att det inte är dyrare att få måttbeställda kolvar.


Vad har du för laddtryck nu?
Inget för tillfället, men skulle vilja ligga runt 1,2-1,5 Bar
Turbon pallar 280 häst men rekomenderas inte för mer än 260... Så om jag får upp den till 260, har jag världens snabbaste daytona =)

Frågan är om det är en berdift eller ett bevis på dumhet... haha
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
t.otte skrev:
2. Hur ser en turbokolv ut i gämförelse med vanliga? Har fått för mig att de är "håliga" så man kan sänka kompet utan dubbla packningar (som jag som inte har en lös cylinderfot böhöver använda mig av).


Stämmer bra


20stakekolv.JPG
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Ljunghusen skrev:
Fan va fin!
Men en sån ska väl inte vara sådär oerhört omöjligt att tillverka med en fin cnc-svarv?
Problemet blir ju hålet för infästningen mot staken...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
t.otte skrev:
Men den ena säger att jag bör sänka kompet med stakarna, den andra med kolvarna???
Kan man inte fräsa till originalkolvarna? Fräsa ner dem någon milimeter?
Sänk kompet med andra kolvar, med negativ dome. Monterar du cylinderspacer eller kortare stakar så fördärvar du squishen. Då går du från ca 1 mm som du har nu, till 3 mm (om du monterar 2 mm kortare stakar). Jag kör med 2 mm spacer och har ett squish på runt 3 mm. Visst, det funkar ju på min hoj, men det sägs att det inte skulle vara så bra. Marklund har iofs byggt turbohojar med spacer hur länge som helst... Iallafall, förbränningen hålls mer centrerad om du behåller sammma squish som nu, men stoppar i andra kolvar istället. Effektivare förbränning och minskad risk för spikningar. Vet en ZZR1100 turbo som byggaren bytte från spacer och originalkolvar till ingen spacer och smidda turbokolvar, och den fick helt annan motorgång. Dessutom fick han mer effekt också vid samma laddtryck :tummenupp
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
lahi skrev:
Sänk kompet med andra kolvar, med negativ dome. Monterar du cylinderspacer eller kortare stakar så fördärvar du squishen. Då går du från ca 1 mm som du har nu, till 3 mm (om du monterar 2 mm kortare stakar). Jag kör med 2 mm spacer och har ett squish på runt 3 mm. Visst, det funkar ju på min hoj, men det sägs att det inte skulle vara så bra. Marklund har iofs byggt turbohojar med spacer hur länge som helst... Iallafall, förbränningen hålls mer centrerad om du behåller sammma squish som nu, men stoppar i andra kolvar istället. Effektivare förbränning och minskad risk för spikningar. Vet en ZZR1100 turbo som byggaren bytte från spacer och originalkolvar till ingen spacer och smidda turbokolvar, och den fick helt annan motorgång. Dessutom fick han mer effekt också vid samma laddtryck :tummenupp
Problemet är att jag har upplägget enligt nedan:

1. Topp
2. Fiberpackning (Skitens skit)
3. 1,5 mm rostfi spacer
4. Fiberpackning... Ja... skiit...
5. Cylinder

Jag kan ju inte dela på cylindern och blocket, för att på den vägen sänka kompet och ska jag ta ut lite fler häst kommer den skitdåliga fiberpackningen som det inte finns några alternativ till att gå.

squishen??? va e de?

Jag kommer i alla fall få byta stakar, men ni rekomenderar inte kortare??? eller?
Ska man kanske skicka en av kolvarna till någon "kolvtillverkare" och be dem göra en lika dan, men för överladdning anpassad för att få exakt 8:1?
Vilka?
Då kan man ju använda carillos standardstakar =)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
t.otte skrev:
Problemet är att jag har upplägget enligt nedan:

1. Topp
2. Fiberpackning (Skitens skit)
3. 1,5 mm rostfi spacer
4. Fiberpackning... Ja... skiit...
5. Cylinder

Jag kan ju inte dela på cylindern och blocket, för att på den vägen sänka kompet och ska jag ta ut lite fler häst kommer den skitdåliga fiberpackningen som det inte finns några alternativ till att gå.

squishen??? va e de?

Jag kommer i alla fall få byta stakar, men ni rekomenderar inte kortare??? eller?
Ska man kanske skicka en av kolvarna till någon "kolvtillverkare" och be dem göra en lika dan, men för överladdning anpassad för att få exakt 8:1?
Vilka?
Då kan man ju använda carillos standardstakar =)
Ahaaa... fiberpackningar är roliga :rolleyes:
Squishen är måttet mellan kolvtopp (när kolven är i öd) och topplocket. Mäts längst ut i kolvens periferi mot cylinderväggen. Brukar mätas genom att en bit tenn läggs på kolvtoppen parallellt med kolvbulten, på med toppen, motorn vrids runt, av med toppen igen och mät tjockleken på tennbiten.

Hur kortare stakar inverkar på motorgången vet jag inte.. men antingen blir det väl måttbeställda stakar (och kanske smidda kolvar?) och få större squish, eller måttbeställda kolvar och Carillo standardstakar och få lagom squish. Jag vet inte om det är ekonomiskt försvarbart att lägga extra kosing på specialbeställda grejor, det får någon som har provat båda alternativen svara på..
JE är ju erkänt duktiga på kolvar, möjligtvis bäst också, och från dem kan man beställa kolvar efter egna mått. Finns formulär på deras sida, men det verkar lite knepigt... www.jepistons.com tryck på "order" så finns formuläret där!
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
lahi skrev:
Ahaaa... fiberpackningar är roliga :rolleyes:
Squishen är måttet mellan kolvtopp (när kolven är i öd) och topplocket. Mäts längst ut i kolvens periferi mot cylinderväggen. Brukar mätas genom att en bit tenn läggs på kolvtoppen parallellt med kolvbulten, på med toppen, motorn vrids runt, av med toppen igen och mät tjockleken på tennbiten.

Hur kortare stakar inverkar på motorgången vet jag inte.. men antingen blir det väl måttbeställda stakar (och kanske smidda kolvar?) och få större squish, eller måttbeställda kolvar och Carillo standardstakar och få lagom squish. Jag vet inte om det är ekonomiskt försvarbart att lägga extra kosing på specialbeställda grejor, det får någon som har provat båda alternativen svara på..
JE är ju erkänt duktiga på kolvar, möjligtvis bäst också, och från dem kan man beställa kolvar efter egna mått. Finns formulär på deras sida, men det verkar lite knepigt... www.jepistons.com tryck på "order" så finns formuläret där!
Har redan skickat en förfrågan till dem =)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag skulle rekommendera att du behåller originalstakarna men köper speciella turbokolvar (med en negativ dome på ca 10cc) och skippar de extra toppackningarna för att istället o-ringa blocket och köra med kopparpackning. Iaf om du ska över 300 kusar.

Vad har din originalmotor för tekniska data, dvs borrning och slag samt kompression så kan jag räkna lite på det?

t.otte skrev:
Jag kommer i alla fall få byta stakar, men ni rekomenderar inte kortare??? eller?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
lahi skrev:
Hur kortare stakar inverkar på motorgången vet jag inte..


OM, vevstaken är oändligt lång så kommer kolven att röra sig i en harmonisk sinusvåg upp och ner i cylinderloppet. Men av praktiska skäl är vevstaken begränsat lång. Ju kortare den är ju större vinkel blir det på staken när vevaxeln är 90 grader. Och ju större vevstaksvinkel är ju längre ner är kolven i cylinderloppet än om man haft den oändliga vevstaken.
Kolven har på så vis accellererat mer än den tänkte sinusvågen. Det gör att cylindern fyller bättre, speciellt på låga varv.

Det lite felaktiga läget på kolven när vevaxeln är 90 grader, och 270, gör att man får en tyngdpunktsförskjutning 2 ggr per varv. Vibration.
Inte hjälper det att man har kolvar som går åt andra hållet heller (rad4a)
Kolvarna möts alltid ca 4-5 mm under halvvägs.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Köp Carrillos orginal stakar och specialbeställ kolvar, lovar du ångrar dej om du kör orginal kolvar eller stakar på en 955a
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inte helt enkelt detta med turbokolvar å squish
Inte alla motorer har utrymme för tight klämspallt ( squish) och urholkade
( negativ dome) på kolvarna

Om kolvbulten sitter för högt upp på kolvarna så uppstår detta problem

Att låta tillverka special längd på vevstakar tror jag inte blir ekonomiskt försvarbart

Att försöka tillverka kolvar å stakar själv går bort helt helt enkelt för att
det krävs " smidda ämnen"

Man "hamrar" till en klump upphettad metall tills den ser ut ungefär som färdig detalj sedan maskinbearbetas dessa detaljer samt kulbombas
och eventuellt värmebehandlas

Det är mycket svårt att veta vilka tolleranser som skall användas samt vilken konisitet en färdig kolv skall hålla för att inte nypa kall / varm

Överlåt detta till dom som har den kunskapen

KOPPARPACKNING BLÄÄÄ å fyy inte på en vattenkyld mc motor det blir BARA bekymmer

Absolut bäst är flerskickts rostfri topp packning typ cometic ( om dom går att uppbringa)



Kan tilläggas i klämspallts debatten att väldigt bra resultat har uppnåtts genom att helt slopa alla squish ytor och bearbeta om förbränningsrummet
och med ökat flöde runt ventilerna som extra bonus

Helt klart det sämsta är att ha squishytor och för mycke avstånd mellan kolv å topp
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Men det känns alltså som att carillos smidda stakar i originallängd är ultimat i mitt fall...
De vill ha 7419:- för att göra tre speciallängdare =( Som hittat... haha

Skickade en förfrågan till Omega Pistons också.
Förhoppningsvis har de grejerna =)

Andersson
Man skall alltså försöka ha samma klämspalt som inan, men istället en negativ kolv. Det måste ju innebära att med packningar blir det långt mellan kolv och topp, vilket INTE är bra!?

Innebär detta att jag kan dra tillbaks kamdreven till original, då jag tagit bort spacern?

andersbrink skrev:
Jag skulle rekommendera att du behåller originalstakarna men köper speciella turbokolvar (med en negativ dome på ca 10cc) och skippar de extra toppackningarna för att istället o-ringa blocket och köra med kopparpackning. Iaf om du ska över 300 kusar.

Vad har din originalmotor för tekniska data, dvs borrning och slag samt kompression så kan jag räkna lite på det?
Bore x stroke: 79 x 65 mm
Displacement: 955cc
Compression Ratio: 11.2:1

Observera att jag bara har tre cylindrar om det nu gör någon skillnad :3freak

andersson turbo skrev:
Absolut bäst är flerskickts rostfri topp packning typ cometic ( om dom går att uppbringa)

Hur rekomenderas att dessa "uppbringas" :tungan
Kan man vattenskära nån typ av "standardpackning"?
Kanske räcker med 4 st 0,000001 mm (typ, hehe) rostfria vattenskurna plåtar, precis som en flerlagerspackning eller måste de vara stansade??

Vattenskäraren har ju redan gjort en spacer åt mig, så det ska säkert bli billigare än original (som kostar 650:)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag körde först urgrävda toppar med squishen kvar men det bara spikade, nu gräver jag ur topparna så squishen försvinner och då funkar det. Samma komp alltså
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top