Hej alla uppslagsverk!
Nu är det vinter snart igen och spärrskaft och mekarbyxor åker fram igen.
Nu när jag har god tid på mig innan nästa säsong har jag fått mig en liten fundering.
Jag kör ju Triumph daytona med turbo, och funtar lite på hur man kan tänkas få upp hästarna en bit över 250-strecket...
Jag har en god vän som kan konstruera i stort sett vad som helst i sin mekaniska verkstad, och diskussionen kring turbokolvar och bättre stakar har kommit upp tidigare...
Mina frågor är;
1. I vilket material bör man tillverka kolvar/stakar i? Rostfritt är ju hårdast, men hur blir det med vikten? Borde ju vara mer spiktåliga oxå...
2. Hur ser en turbokolv ut i gämförelse med vanliga? Har fått för mig att de är "håliga" så man kan sänka kompet utan dubbla packningar (som jag som inte har en lös cylinderfot böhöver använda mig av).
3. Vevaxeln... Bör man förstärka den? I sånt fall hur?
4. I o m att jag har en ovanlig hoj och det inte finns en jävla eftermarknadspinal att uppgradera min moppe med undrar jag vad man kan göra i växellådan för att stärka upp lite... Behöver man ens det för 250-270bhp?
Ja... nöjer mig så tills vidare
Nu är det vinter snart igen och spärrskaft och mekarbyxor åker fram igen.
Nu när jag har god tid på mig innan nästa säsong har jag fått mig en liten fundering.
Jag kör ju Triumph daytona med turbo, och funtar lite på hur man kan tänkas få upp hästarna en bit över 250-strecket...
Jag har en god vän som kan konstruera i stort sett vad som helst i sin mekaniska verkstad, och diskussionen kring turbokolvar och bättre stakar har kommit upp tidigare...
Mina frågor är;
1. I vilket material bör man tillverka kolvar/stakar i? Rostfritt är ju hårdast, men hur blir det med vikten? Borde ju vara mer spiktåliga oxå...
2. Hur ser en turbokolv ut i gämförelse med vanliga? Har fått för mig att de är "håliga" så man kan sänka kompet utan dubbla packningar (som jag som inte har en lös cylinderfot böhöver använda mig av).
3. Vevaxeln... Bör man förstärka den? I sånt fall hur?
4. I o m att jag har en ovanlig hoj och det inte finns en jävla eftermarknadspinal att uppgradera min moppe med undrar jag vad man kan göra i växellådan för att stärka upp lite... Behöver man ens det för 250-270bhp?
Ja... nöjer mig så tills vidare