Turbobygge på en gammal gixxer.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Skönt att du är på benen igen, vilken jävla otur du måste ha haft för att bli så illa skadad. Jag ryser bara jag tänker på det. Krya på dej!
 

Nicotin

Guest
aj faan va fort det kan gå snett...

Krya på sig och som ngn tidigare sa, det kommer en sommar till...:tummenupp
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Härligt att höra att du är på benen igen. :tummenupp
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vi var nog många som höll andan efter "yates" inlägg om din krasch.. Hemska skador men ditt humör verkar bra och det gillas! :tummenupp

Welcome back!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skönt att höra att du är i livet, det var tyst så länge att jag blev riktigt orolig...

Krya på dig nu, det är en säsong nästa år också!

//Anders
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Tack mina vänner, det värmer att höra.
Håll er nu för fan på vägen i sommar så vi slipper mera historier som denna.
Tackar innerligt.
Mvh Magnus.
Ps. Yates !! Titta inom någon dag när ni är ute och smurfar. Ds.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Blev jävligt :) av att se att du är på benen igen.

Hoppas att du frisknar till fort !!!:tummenupp
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Orättvis otur, finns det sånt? Att krasha så olyckligt verkar iallafall för mig som orättvist. Skönt att du under omständigheterna verkar vara vi gott mod. Fortsätt med det! Vilja är allt!

Vi ses ute på vägarna, till slut.:tummenupp
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Orättvis otur, finns det sånt? Att krasha så olyckligt verkar iallafall för mig som orättvist. Skönt att du under omständigheterna verkar vara vi gott mod. Fortsätt med det! Vilja är allt!

Vi ses ute på vägarna, till slut.:tummenupp


:tummenupp Lita på det :yoparty
Kör nu försiktigt alla, det räcker med mej i sommar för att hålla statistiken igång :D
Mvh Magnus
 

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Olofström
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Gött att du e hemma igen Mange:tummenupp Lovar titta in så fort jag har vägarna förbi. Ska visa dig hur en riktig hoj ser ut (hukar mig undan alla turbogalningar):tungan :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Tjenare yates ock alla andra vänner här på forat !!

Som tidigare sagt så kraschade jag ganska ganska rejält på fredagen den 30 mars.
Jag rev upp hela vänster buksida ock tarmar o skit hängde utanför och tre revben som gick in och punkterade vänster lunga, jag krossade höger underarm fullständigt och har fått bygga upp den helt med titanskenor, skrruvar mm så nu är den någorlunda hel men 2cm kortare, samt en bruten tå.
Efter att ha legat på två olika sjukhus ett tag nu så är jag äntligen hemma.
jag går med en vakumpump inkopplad på vänster sida och har armbågen fixerad i minst två veckor till då även armbågen var krossad. mtp omständigheterna mår jag mycket bra och är uppe och går omkring men går på hyfsat shyssta doser med morfin :D så humöret är ju på topp.

Själva händelseförloppet i korthet, jag hade gjort de sista justeringarna på hojen och satt på en ljuddämpare, körde ut på en liten varmkörningsrunda, drog iväg hur lugnt som helst, ca 500m hemifrån så släpple jag gasen, kollade över mätarna, såg hastighetsmätaren gå ner under 70 och att det var undertryck på turbomäteren, lustigt att sådana små detaljer etsats fast, då jag märkte något fuktigt på vänster hand, jag kollade vad det var, förmodligen olja sedan vajersmörjning, torkade av mej på byxbenet och tittade upp uch var plötsligt ute i lösgruset vid vägkanten det var en sträng på ca: 40 cm lösgrus på asfalten,, jag försökte ett bromsa så gott det gick men jag bara kanade ner i diket och körde på/över en rejäl sten, voltade och duttade till en ledningsstolpe för att slutligen landa i en vindfälla. Jag var vaken hela tiden ända till ambulanspersonalen kom och han klippte upp min jacka och utbrast : Fy fan, jag undrade vad han menade men han sa att jag skulle få lite "syrgas, då jag hade lite svårt att andas" och jag fick en mask över ansiktet sedan minns jag inget mer förrän jag vaknade upp på hospitalet 4 dagar senare.
Men sedan i fredags är jag utskriven men det återstår många återbesök på hospitalet, jag gör omläggningar av sårskadan i vänster sida 2ggr i veckan och skall till malmö den 14e för sövning och ev borttag av "staketet" som fixerar min armbåga.
Men jag är på kraftigt tillfrisknande och tack alla för ert deltagande. tyvärr blir det nog inget hojande för mej denna säsongen :mad: .

Någon som är sugen på attt köpa en gixxermoter med turbo monterat, provat och klart, det verkar som om motorn klarat sej, endast ett tilltryckt tryckrör och avsaknad av wg, annars verkar allt ok med motorn men resten av hojen är skrot :näsblod

Mvh Magnus.

Det där verkade vara riktigt obehagligt, det är alltid jobbigt när saker och ting är utanför skinnet.

Krya på dig...

/JJ
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ville du sälja moppen på allvar ?
Fan, när benpusslet har läkt så måste du ju ha något att göra under rehaben.
Bygga en ny turbohoj !
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Ville du sälja moppen på allvar ?
Fan, när benpusslet har läkt så måste du ju ha något att göra under rehaben.
Bygga en ny turbohoj !

:D Njae,, min bättre äkta hälft har lagt in sin vetorätt mot dyliga rehabprojekt så jag säljer nog av när jag vet att rovan är oskadad och går igång,,,, men det blir snart vinter igen och man glömmer ju så fort så rätt va de är så står det kanske en liten gixxer i garaget igen, dock lite nyare :D
Sköt om er nu alla.
Mvh Magnus.
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Hallå igen.

Hej vänner !!

Var på sjukan förra veckan och tog av det sista gipset och kan bittert konstatera att hojandet är över för all framtid om det inte sker några mirakel.

Jag kan inte böja varken armbåge eller handled så thats it, tyvärr. :huvet

Skall skicka in lite bilder på det som finns kvar av hojen under dagen och som sagt, det som finns kvar är till salu för en symbolisk summa bara jag blir av med skroten. Motorn är hel samt har en del kåpor, VoH system, mm, mm.

Mvh magnus.
Edit: Ramen, snäckan, gaffel samt sving verkar vara intakt. de stora skadorna är styret, instrumentering, fälgar, tank, kylare samt diverse vajrar mm. Det lustiga är att det verkar inte ha läckt ut en droppe olja på marken och tom returen från turbon har klarat sej.
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    126.7 KB · Visningar: 171
  • 02.jpg
    02.jpg
    134.9 KB · Visningar: 196
  • 03.jpg
    03.jpg
    104.2 KB · Visningar: 100
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Hej!!!

Tittar man på cykeln ser det ut som om du har haft tur i oturen att klara dig vid livet......

Är armbåge och andra leder "låsta" för dig så det blir trike till nästa bygge eller?? :)

vad kan du tänka dig att släppa cykeln för då??

mvh. Jokke

jobba på har du tur kanske det blir till att åka, viljan kan övervinna det mesta!!!!
 

Miniwipp

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Olofström
Hoj
Fd GSXR 750Turbo
Hej!!!

Tittar man på cykeln ser det ut som om du har haft tur i oturen att klara dig vid livet......

Är armbåge och andra leder "låsta" för dig så det blir trike till nästa bygge eller?? :)

vad kan du tänka dig att släppa cykeln för då??

mvh. Jokke

jobba på har du tur kanske det blir till att åka, viljan kan övervinna det mesta!!!!

Har inte tänkt så mycket på priset runt 6-7 lapp kanske.
Jag kan röra armbågen ca 30% men det är värre med handleden, går varken att göra "gasa" rörelse eller rotera densamma, blir kanske bättre efter att man tränat lite och kanske fått bort mera järnskrot från armen/handen.

Skal iof erkänna att jag redan varit och kollat på ett par trikar men hittar inget som jag gillar, skall se om det inte går att knåpa ihop en byggsats :yoparty
Viljan finns,,, försökte att prutta en runda på crossen idag, men det ville sej inte det heller :mad: Förbannade arm/hand.

Mvh Magnus
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det är som jag sa innan, det är bara din vilja som kommer att sätta stopp.
Om du vill, så kommer du att lyckas!!!

Får be lite kompisar att hjälpa dig med ett eget trike bygge. Kanske inte lika avancerat som mride.se men kanske kan ge dig lite inspiration.....

Det kan helt klart vara intressant att köpa den av dig. Har du orkat att kolla på den eller är det "svårt" att möta "The Beast" när den står där med hängiga öron och ber om förlåtelse??

Bor ju inte så långt från dig, kan kolla på den i helgen eller nåt kanske??

mvh. Jokke
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Har inte tänkt så mycket på priset runt 6-7 lapp kanske.
Jag kan röra armbågen ca 30% men det är värre med handleden, går varken att göra "gasa" rörelse eller rotera densamma, blir kanske bättre efter att man tränat lite och kanske fått bort mera järnskrot från armen/handen.

Skal iof erkänna att jag redan varit och kollat på ett par trikar men hittar inget som jag gillar, skall se om det inte går att knåpa ihop en byggsats :yoparty
Viljan finns,,, försökte att prutta en runda på crossen idag, men det ville sej inte det heller :mad: Förbannade arm/hand.

Mvh Magnus


Hej krasch-kopmis :). Skönt att du klarade dig så pass bra som du gjorde!

Vad har doktorerna att säga om din rörlighet i armbåge, såväl som supination(pronation och "gasrörelsen" i handen??

Du har väl haft det där fixerat en längre tid nu? I så fall måste det ju vara ofrånkomligt att bennybildning i leden blir ett faktum.. Jag har själv en helt stel armbåge i ungefär 35 grader. Här är det tyvärr för trasigt för att kunna återfå rörlighet, men annars har jag skrapat bort bennybildning i allehanda leder i kroppen med mycket lyckat resultat. Även titanplattor och skenor, som du skriver, kan ju ha inverkan på rörlighet..

Min erfarnhet från det där är att man verkar vilja vänta till bennybildning upphör (nåt år kanske) för att sedan skrapa bort ben som växt på fel ställen.

Btw. Mellan vilka gradtal är armbågens rörlighet? (0 är utsräckt)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har inte tänkt så mycket på priset runt 6-7 lapp kanske.
Jag kan röra armbågen ca 30% men det är värre med handleden, går varken att göra "gasa" rörelse eller rotera densamma, blir kanske bättre efter att man tränat lite och kanske fått bort mera järnskrot från armen/handen.

Skal iof erkänna att jag redan varit och kollat på ett par trikar men hittar inget som jag gillar, skall se om det inte går att knåpa ihop en byggsats :yoparty
Viljan finns,,, försökte att prutta en runda på crossen idag, men det ville sej inte det heller :mad: Förbannade arm/hand.

Mvh Magnus


Shit mannen, krya på dig! Läste din spännande byggtråd från början och kom till din olycka och blev lite chockad, så hade jag inte räknat med att din byggtråd skulle "sluta" med. Det är skrämmande när olyckan är framme. Men du verkar va en person med MYCKET energi och positiv inställning, de e uppfriskande att se! Lycka till för fan, klart du ska upp bakom ett styre igen (om det är det du vill) .

:pannkyss

Förässten! Jag bröt armbågen på två ställen för drygt 2år sedan och hade enorma problem att röra den efter gipset åkt av. Den "hoppade" dock igång efter mycket sjukgymnastik och idag e den nästan normal.

Kanske inte lika allvarligt som din arm/handled. Men det jag vill få sagt är att det går att få igång stela leder igen med mycket energi och engagemang. När man har en del av kroppen fixerad under en väldig lång tid så är det naturligt för kroppen att vänja den vid att vara i just detta läge och det gör att när man sak använda den normalt igen så komemr detta inte att fungera till en början, de e lite som när vi är barn och itne vet hur benen funkar. (till viss del iaf) . Ja hursomhellst, när du är helt läkt och återställd så prata med en sjukgymnast och hör vad han har att säga, du får säkerligen en remiss via sjukhuset och det är bra får då kan han/hon även titta på röntgenplåtar och bedömma situationen bättre. Jag tror iaf inte att det är kört för dig, det krävs mycket mycket mycket för att en arm skall sluta fungera, tro på dig självo ch låt det ta tid.

Peace out!
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top