TT TisdagsTur™ 29/6

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
Ändrade planer... blir inget för mig & Haze :( En hoj som inte kyler som den ska + att min hjälm är spårlöst försvunnen?! :confused: Håller på att åtgärda båda två just nu så vi kanske hinner ut en sväng senare... blir glass på sofiero istället... ha en trevlig tur dock, o ta det lugnt! Nu vill jag inte höra om fler olyckor :mattias
 

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Klippan
Hoj
VTR Fajerstårm
Tackar för en mycket trevlig tur. Fick tillslut min burgare osså :banana..
mindre trevligt i mitten av turen, men som tur är så går plast att laga om inte annat köpa nytt, hoppas allt gick bra iaf.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Håller med Per, vafan har nu hänt?
Är det bara jag som reagerar men är det inte minst en avåkning varje TT? :va

Ingen som tycker det är konstigt? Ska det va så här, va, va, va?

minst en avåkning varje TT ? vad har du nu drömt ? eller har jag legat i koma länge ?


däremot kan jag hålla med om att det blivit fler olyckor de senaste 2 säsongerna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
minst en avåkning varje TT ? vad har du nu drömt ? eller har jag legat i koma länge ?


däremot kan jag hålla med om att det blivit fler olyckor de senaste 2 säsongerna.
Okej, inte en per TT men jäkligt många känns det som. Fast det är kanske bara jag som överreagerar? Hmmmmmm...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Okej, inte en per TT men jäkligt många känns det som. Fast det är kanske bara jag som överreagerar? Hmmmmmm...

Jag känner som dig Micke.

Det är mycket avåkningar men få diskussioner kring dessa. De vid olyckor vunna erfarenheterna delas sällan med övriga forumläsare.

Eller är det så att avåkningar inte ger några erfarenheter?
 

Satanja

www.facebook.com/rockphotographersatanja
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Moneyeater (R6)
Jag tyckte jag sa att jag inte ville höra om fler olyckor?! :mad:
Jävla tur vi stannade hemma, vi kände båda på oss att det var ngt på G. Fick tydliga signaler på att stanna hemma också när min hjälm inte återfanns samt Hazes hoj inte funkade som den skulle - sådana signaler utmanar man inte :mattias
 

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Mitt ute i ingenstans....
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Jag kan faktiskt hålla med maverick lite, det har varit otroligt mycket olyckor senaste tiden.
Inte helt hundra, men där har väl varit en avåkning nästan varje TT ett par veckor tillbaka?

Frågan är vad man kan göra för att förhindra detta?
Kanske dax att dela upp i två grupper även vid få deltagare?

Även om det alltid är upp till föraren att bestämma tempo så känns det som om det är dax att börja försöka förebygga så vi slipper olyckorna.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag tycker definitivt att man ska dela upp tt i två grupper.
Jag tror att största anledningen till att folk åker av är för att de vill "hänga med" dvs de kanske känner att de bromsar gruppen annars.
Jag tycker att det tas lite för mycket risker i bland på tt i skymda kurvor osv.
Jag kör som en kärring rent ut sagt på allmän väg för ja har kvar "uberkills" frontalkrock på näthinnan , man kan inte alltid vara så säker på att bilen håller sin fil heller.

Har man legat 2 m bakom någon som frontalkrockat så lovar jag att de påverkar ens körning , iafall min.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Alldeles för många i år:gnissla

Nu har det gått bra för alla men med bara en aning ändrade förutsättningar så hade dom kunnat sluta med total katastrof.

Hoppas allt gick bra med dig D.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag känner som dig Micke.

Det är mycket avåkningar men få diskussioner kring dessa. De vid olyckor vunna erfarenheterna delas sällan med övriga forumläsare.

Eller är det så att avåkningar inte ger några erfarenheter?


Ja men då tar vi och diskuterar lite då:)

"Fler grupper på TT körningar."

Kan nog vara bra dels för att det inte blir stora grupper med gummibandsefekt och att det finns en grupp för dom mindre snabba.
MEN nu är det så att det inte finns så många som är villiga att ta en "långsam" grupp eller ens vara backmarker över huvud taget:va


"Lägre tempo"

Tempot tycker jag generellt är bra, men självinsikt om sina egna begränsningar kan bli bättre hos många. Egot är alltid starkare än självinsikten.


"Lättare vägar"

Vi kör ofta på smala oförlåtande slingervägar med nästan inga avkörningszoner öht, men det det är slingervägarna som gör våra TT så underbart roliga så att välja landsvägar går bort enligt mig.


"Det är Reisleiters/Backmarkers som ansvarar för allas säkerhet"

Vi är ingen Klubb/Förening där en TT är toppstyrd och totalt genomplanerad och kan ses som en helt säker sysselsättning, däremot kan vi alla hjälpas åt för att få alla att ta sitt eget ansvar för att komma hem hela och rena.


Mina 5 öre.


Sen att vissa kan köra med oss gång på gång och sen gnälla över hastighet och dyligt gör mig frågande... Anser man att nått är fel så så klämmer man ur sig sin åsikt innan avfärd och inte på SH varje gång efter man kört. Eller så kör man från torget på onsdagar.
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Dags för kärringen att ta bladet från munnen kanske....??

Jag vill inte moralisera, och jag förstår att skaffar man en sporthoj så är det för att man tycker om att köra fort.... MEN jag trodde ändå att den "sociala" biten var minst lika viktig.....Den riktiga "fartbiten" tycker jag man kan klara av på bana!!

Jag tillhör EN av dem som hade tyckt det hade varit trevligt att följa med på någon TT någon gång men känner att jag varken kan, vill eller vågar hålla ert tempo. Tilläggas kan att jag kör INTE sakta (om sakta < el = tillåten hastighet på vägar > 60 km/h). Av hänsyn till boende, riskfaktor och straffpåföljd försöker jag dock hålla hastigheten på 30 och 50 sträckor. Att jag sen kör "försiktigt" där underlag, trafiksituation och SIKT så kräver är en annan sak...

Jag känner som dig Micke.

Det är mycket avåkningar men få diskussioner kring dessa. De vid olyckor vunna erfarenheterna delas sällan med övriga forumläsare.

Eller är det så att avåkningar inte ger några erfarenheter?

Jodå, erfarenheter får man nog - RIKTIGT DÅLIGA sådana....

Alldeles för många i år:gnissla

Nu har det gått bra för alla men med bara en aning ändrade förutsättningar så hade dom kunnat sluta med total katastrof.

Hoppas allt gick bra med dig D.

Det räcker nog med 1/10 sekunds ouppmärksamhet för att olyckan skall vara framme! Min instruktör på BKK kursen sa en bra sak - det är när du kör på ca 75% av din förmåga som du lär dig mest! Varför skall man då utmana ödet??

Ja men då tar vi och diskuterar lite då:)

"Fler grupper på TT körningar."

Kan nog vara bra dels för att det inte blir stora grupper med gummibandsefekt och att det finns en grupp för dom mindre snabba.
MEN nu är det så att det inte finns så många som är villiga att ta en "långsam" grupp eller ens vara backmarker över huvud taget:va

Nej - bevare oss väl - det är ju "mesigt" att köra/leda/vara backmarker i en "mindre snabb" grupp!!

"Lägre tempo"

Tempot tycker jag generellt är bra, men självinsikt om sina egna begränsningar kan bli bättre hos många. Egot är alltid starkare än självinsikten.

Jodå, man anar nog sina begränsningar..... Men avslag på gasen = "pungspark" ......

"Lättare vägar"

Vi kör ofta på smala oförlåtande slingervägar med nästan inga avkörningszoner öht, men det det är slingervägarna som gör våra TT så underbart roliga så att välja landsvägar går bort enligt mig.

Just det :) - hade varit trevligt att se dem...

"Det är Reisleiters/Backmarkers som ansvarar för allas säkerhet"

Vi är ingen Klubb/Förening där en TT är toppstyrd och totalt genomplanerad och kan ses som en helt säker sysselsättning, däremot kan vi alla hjälpas åt för att få alla att ta sitt eget ansvar för att komma hem hela och rena.

Naturligtvis inte... men jag hade hoppats att någon var villig att dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper till en överårig "rookie".....

Mina 5 öre.


Sen att vissa kan köra med oss gång på gång och sen gnälla över hastighet och dyligt gör mig frågande... Anser man att nått är fel så så klämmer man ur sig sin åsikt innan avfärd och inte på SH varje gång efter man kört. Eller så kör man från torget på onsdagar.

Jag brukar tyvärr alltid jobba på onsdagar (till 20.00). Men jag brukar vara ledig på TORSDAGAR och då har jag försökt få folk intresserade (TTTTT - (Tjej)TorsdagsTuriTouringTempo). Trodde kanske man skulle få lära känna fler tjejer som kör hoj och som kanske inte alltíd vill köra så fort som killarna, alt killar som någon gång kan tänka sig att köra i ett något lägre tempo. Hade hoppats att man hade kunnat bli några stycken (4-5) varje torsdag. Istället har jag fått köra en runda själv de flesta torsdagarna (utom första gången ifjol, och då får ni ursäkta mig - Sofiiiii m fl - jag var knappt inkörd varken på hojen (hade haft den några veckor) eller efter olyckan (som sagt - sitter i ett tag sånt där...)

Jag tycker definitivt att man ska dela upp tt i två grupper.
Jag tror att största anledningen till att folk åker av är för att de vill "hänga med" dvs de kanske känner att de bromsar gruppen annars.
Jag tycker att det tas lite för mycket risker i bland på tt i skymda kurvor osv.
Jag kör som en kärring rent ut sagt på allmän väg för ja har kvar "uberkills" frontalkrock på näthinnan , man kan inte alltid vara så säker på att bilen håller sin fil heller.

Har man legat 2 m bakom någon som frontalkrockat så lovar jag att de påverkar ens körning , iafall min.

Ingen vill väl vara en bromskloss, och hur knäckande är det inte för själförtroendet att aldrig "hinna ifatt" trots att 30 och 50 skyltar ignoreras....

Förstår också i allra högsta grad ångesten av att vara vittne till en olycka....

JAG tycker att har man varit ute och kört ett gäng så skall det kännas att man har träffat en massa trevliga människor, fikat gott och snackat skit och haft en kontrollerad trevlig körning med bra flyt i motsats till "- puh - jag klarade mig idag också, vilken tur..."

Sen tycker jag det är fel att de som kör "mindre snabbt" blir omkörda vid stopp osv - det tänjer bara "gummibandet" ännu mer samt att de i regel får köra mycket fortare "där de kan" för att komma någorlunda ifatt - dvs på 30 och 50 sträckor.... Vad är det för fel i att de som vill köra fort lämnar luckor (tar några djupa andetag i 50 km/h) för att sedan dra ifatt...

En "bitterf....." epilog

Bara att konstatera faktum:

- fel ålder (och börjat alldeles för sent..)
- fel hoj (skulle suttit och puttrat runt på en Virago el nåt, men jag ville faktiskt lära mig köra innan jag började åka...och vad är en "sporttourer" den hör eg inte hemma någonstans utom just på "semesterturer" vilket jag aldrig lär få tid till)
- fel kön (kör som den kärring man är...)

Dags att ta sin Mats ur skolan kanske ......:huvet
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I går hade vi en alldeles utmärkt tur ner till Sjöbo. Lukta-på-blommorna-tempo, vissa kringelkrokvägar, en missad avtagsväg (visar dig rätt håll en annan gång ww) och ett föredömligt 30 km/h och 50 km/h hänsynstagande!
(Det var faktiskt bara jag som slarvade utanför regementet i Revinge men det var medvetet, dom har sommarlov nu och det är i stort sett tomt)

:tummenupp till ww som reisleiter. Med turer som dessa så blir det inga avkörningar.
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
"Fler grupper på TT körningar."

Kan nog vara bra dels för att det inte blir stora grupper med gummibandsefekt och att det finns en grupp för dom mindre snabba.
MEN nu är det så att det inte finns så många som är villiga att ta en "långsam" grupp eller ens vara backmarker över huvud taget:va

Jag ställer gärna upp och tar en mellan/långsam grupp dem gånger jag är med och kör :tummenupp

Jag tillhör EN av dem som hade tyckt det hade varit trevligt att följa med på någon TT någon gång men känner att jag varken kan, vill eller vågar hålla ert tempo. Tilläggas kan att jag kör INTE sakta (om sakta < el = tillåten hastighet på vägar > 60 km/h). Av hänsyn till boende, riskfaktor och straffpåföljd försöker jag dock hålla hastigheten på 30 och 50 sträckor. Att jag sen kör "försiktigt" där underlag, trafiksituation och SIKT så kräver är en annan sak...

Dem gånger jag varit med och kört så har tempot längst bak varit ungefär i det tempot jag tror du utan problem klarat köra.
Nu ställer jag ju dessutom upp och tar på mig en mellan/långsam grupp så nu finns det inga ursäkter att inte dyka upp :tummenupp
(om du inte jobbar kväll tisdagar dvs)
 
Last edited:

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Halva mc nöjet är ju gemenskapen :krama tycker jag .


TT,n brukar funka bra för mig annars fast jag är "nybörjare".
Jag brukar bara placera mig långt bak så brukar de inte vara några bekymmer alls :)
Sen gillar jag om någon mer erfaren ligger bakom en för då kan man få lite tips och feedback som kan hjälpa en förbättra sin körning :tummenupp

Onedreamer , Jag kan också vara med i din mellan/långsamma grupp (kanske kan ligga längst bak? )
Detta kan vi ju prova nästa tt? :)
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Håller med Per, vafan har nu hänt?
...Ingen som tycker det är konstigt? Ska det va så här, va, va, va?

Näe de ska det inte, o jo... Det är jääkligt konstigt i mitt tycke. :va
Jag har lett, eller varit med på ett par av dessa tillfällen och jag ser ärligt talat ingen röd tråd i vad som varit påverkande i dessa fall. :confused::confused:
Inget som jag anser kan härledas till "Typisk TT med ROH". Ett hastigt filbyte i skymning över sandsträng, ett ögonblicks ouppmärksamhet o nu senast felaktigt spårval/sneddande i kurva. (Rätta mig om jag tolkar fel Danne!)

Kan det härledas till större självsäkerhet efter en BKK? Ja kanske...
Korta avstånd? Kan var bidragande i nått enstaka tillfälle.
Högt tempo? Njae, det har nog varit lägre än tidigare TT.
Övermod? Nja.. ja, kanske...
Grupptryck? Naaee....?! Känner vi inte varandra så bra nu att vi mätt varandras pille tillräckligt? :rolleyes:

...Det är mycket avåkningar men få diskussioner kring dessa. De vid olyckor vunna erfarenheterna delas sällan med övriga forumläsare....

SH. Din egen biktningssida på nätet för begångna mc-synder :D

-Skämt o sido. Kanske en del, framför allt de nyare ansiktena, inte är så pigga på att kliva ut o "Fan, jag tabba mig o körde i gropen..."

Men jag håller med dig om att, en om så skriftligt delgiven erfarenhet, är nog så väl värd att dela med sig till andra. Bättre att lära sig av andras misstag än egna, heter det ju.

Vi som känner varandra kan ju dela med oss och samtidigt visa de nya att vi begår misstag och vill undvika att fler gör om samma sak.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ja men då tar vi och diskuterar lite då:)
...MEN nu är det så att det inte finns så många som är villiga att ta en "långsam" grupp eller ens vara backmarker över huvud taget:va
...

Problemet här, ligger väl snarare i att vi, nu senast o på din lilla resa... inte har varit så många som kunnat rundorna vi kört. Eller:va

"Lägre tempo"
...självinsikt om sina egna begränsningar kan bli bättre hos många. Egot är alltid starkare än självinsikten.

Något som jag oas tycker har förbättrats över tid, iaf i kärnan av folk man ser på TT.

"Lättare vägar"

Går fetbort i mitt tycke.
Det är till syvene sist en själv som drar på rullen...
Regel uno... Kör inte så fort att du skrämmer dig själv. :fakta.
Snedda fan inte i skymda kurvor... Är man osäker på om kurvan är snäv, sänk farten innan.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
*kloka ord i övrigt*...
...men känner att jag varken kan, vill eller vågar hålla ert tempo.

Kan kan du, det vet jag. Att du sedan inte vill är helt ok, men att säga att du inte vågar, det tycker jag mer tyder på en förutfattad mening om att vi skulle ha nått emot att vänta in dig.

Nej - bevare oss väl - det är ju "mesigt" att köra/leda/vara backmarker i en "mindre snabb" grupp!!

Tack för den... :D
:krama


... Men avslag på gasen = "pungspark" ......
Har du en sådan :va

Naturligtvis inte... men jag hade hoppats att någon var villig att dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper till en överårig "rookie".....

Det är bara att komma med ut o köra o studera spårva...

..hur knäckande är det inte för själförtroendet att aldrig "hinna ifatt".

Bristande självkännedom :va
Lägg kraven åt sidan.. där är inga...


Dags att ta sin Mats ur skolan kanske ......:huvet

Öhhh... :va


Sluta klanka ner på dig själv. Vi blir ju glada av o se dig. Kom nu ut o kör!
:krama
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top