Dags för kärringen att ta bladet från munnen kanske....??
Jag vill inte moralisera, och jag förstår att skaffar man en sporthoj så är det för att man tycker om att köra fort.... MEN jag trodde ändå att den "sociala" biten var minst lika viktig.....Den riktiga "fartbiten" tycker jag man kan klara av på bana!!
Jag tillhör EN av dem som hade tyckt det hade varit trevligt att följa med på någon TT någon gång men känner att jag varken kan, vill eller vågar hålla ert tempo. Tilläggas kan att jag kör INTE sakta (om sakta < el = tillåten hastighet på vägar > 60 km/h). Av hänsyn till boende, riskfaktor och straffpåföljd försöker jag dock hålla hastigheten på 30 och 50 sträckor. Att jag sen kör "försiktigt" där underlag, trafiksituation och SIKT så kräver är en annan sak...
Jag känner som dig Micke.
Det är mycket avåkningar men få diskussioner kring dessa. De vid olyckor vunna erfarenheterna delas sällan med övriga forumläsare.
Eller är det så att avåkningar inte ger några erfarenheter?
Jodå, erfarenheter får man nog - RIKTIGT DÅLIGA sådana....
Alldeles för många i år
Nu har det gått bra för alla men med bara en aning ändrade förutsättningar så hade dom kunnat sluta med total katastrof.
Hoppas allt gick bra med dig D.
Det räcker nog med 1/10 sekunds ouppmärksamhet för att olyckan skall vara framme! Min instruktör på BKK kursen sa en bra sak - det är när du kör på ca 75% av din förmåga som du lär dig mest! Varför skall man då utmana ödet??
Ja men då tar vi och diskuterar lite då
"Fler grupper på TT körningar."
Kan nog vara bra dels för att det inte blir stora grupper med gummibandsefekt och att det finns en grupp för dom mindre snabba.
MEN nu är det så att det inte finns så många som är villiga att ta en "långsam" grupp eller ens vara backmarker över huvud taget
Nej - bevare oss väl - det är ju "mesigt" att köra/leda/vara backmarker i en "mindre snabb" grupp!!
"Lägre tempo"
Tempot tycker jag generellt är bra, men självinsikt om sina egna begränsningar kan bli bättre hos många. Egot är alltid starkare än självinsikten.
Jodå, man anar nog sina begränsningar..... Men avslag på gasen = "pungspark" ......
"Lättare vägar"
Vi kör ofta på smala oförlåtande slingervägar med nästan inga avkörningszoner öht, men det det är slingervägarna som gör våra TT så underbart roliga så att välja landsvägar går bort enligt mig.
Just det
- hade varit trevligt att se dem...
"Det är Reisleiters/Backmarkers som ansvarar för allas säkerhet"
Vi är ingen Klubb/Förening där en TT är toppstyrd och totalt genomplanerad och kan ses som en helt säker sysselsättning, däremot kan vi alla hjälpas åt för att få alla att ta sitt eget ansvar för att komma hem hela och rena.
Naturligtvis inte... men jag hade hoppats att någon var villig att dela med sig av sina erfarenheter/kunskaper till en överårig "rookie".....
Mina 5 öre.
Sen att vissa kan köra med oss gång på gång och sen gnälla över hastighet och dyligt gör mig frågande... Anser man att nått är fel så så klämmer man ur sig sin åsikt innan avfärd och inte på SH varje gång efter man kört. Eller så kör man från torget på onsdagar.
Jag brukar tyvärr alltid jobba på onsdagar (till 20.00). Men jag brukar vara ledig på TORSDAGAR och då har jag försökt få folk intresserade (TTTTT - (Tjej)TorsdagsTuriTouringTempo). Trodde kanske man skulle få lära känna fler tjejer som kör hoj och som kanske inte alltíd vill köra så fort som killarna, alt killar som någon gång kan tänka sig att köra i ett något lägre tempo. Hade hoppats att man hade kunnat bli några stycken (4-5) varje torsdag. Istället har jag fått köra en runda själv de flesta torsdagarna (utom första gången ifjol, och då får ni ursäkta mig - Sofiiiii m fl - jag var knappt inkörd varken på hojen (hade haft den några veckor) eller efter olyckan (som sagt - sitter i ett tag sånt där...)
Jag tycker definitivt att man ska dela upp tt i två grupper.
Jag tror att största anledningen till att folk åker av är för att de vill "hänga med" dvs de kanske känner att de bromsar gruppen annars.
Jag tycker att det tas lite för mycket risker i bland på tt i skymda kurvor osv.
Jag kör som en kärring rent ut sagt på allmän väg för ja har kvar "uberkills" frontalkrock på näthinnan , man kan inte alltid vara så säker på att bilen håller sin fil heller.
Har man legat 2 m bakom någon som frontalkrockat så lovar jag att de påverkar ens körning , iafall min.
Ingen vill väl vara en bromskloss, och hur knäckande är det inte för själförtroendet att aldrig "hinna ifatt" trots att 30 och 50 skyltar ignoreras....
Förstår också i allra högsta grad ångesten av att vara vittne till en olycka....
JAG tycker att har man varit ute och kört ett gäng så skall det kännas att man har träffat en massa trevliga människor, fikat gott och snackat skit och haft en kontrollerad trevlig körning med bra flyt i motsats till "- puh - jag klarade mig idag också, vilken tur..."
Sen tycker jag det är fel att de som kör "mindre snabbt" blir omkörda vid stopp osv - det tänjer bara "gummibandet" ännu mer samt att de i regel får köra mycket fortare "där de kan" för att komma någorlunda ifatt - dvs på 30 och 50 sträckor.... Vad är det för fel i att de som vill köra fort lämnar luckor (tar några djupa andetag i 50 km/h) för att sedan dra ifatt...
En "bitterf....." epilog
Bara att konstatera faktum:
- fel ålder (och börjat alldeles för sent..)
- fel hoj (skulle suttit och puttrat runt på en Virago el nåt, men jag ville faktiskt lära mig köra innan jag började åka...och vad är en "sporttourer" den hör eg inte hemma någonstans utom just på "semesterturer" vilket jag aldrig lär få tid till)
- fel kön (kör som den kärring man är...)
Dags att ta sin Mats ur skolan kanske ......