TRX-tråden

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Nadeldüse o Düsennadel, nåt åt hållet borde de heta :)

Nu var ju listan på engelska, skulle man kunna gissa på Jet needle och Main jet? vad är då Needle jet-611? Nej jag blir inte klokare, det är inte så lätt för en gammal pensionär att lista ut allt, får nog mejla sprängskissen när jag kommer hem för att bli säker.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu var ju listan på engelska, skulle man kunna gissa på Jet needle och Main jet? vad är då Needle jet-611? Nej jag blir inte klokare, det är inte så lätt för en gammal pensionär att lista ut allt, får nog mejla sprängskissen när jag kommer hem för att bli säker.

Kollade lite snabbt på det tyska TRX-forumet, Nadeldüse och Düsennadel är de tyska begreppen. Det borde räcka att nämna "the standard TRX carburator problem"...
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Det är ju rätt gamla hojar, så det "vanliga", dvs styrlager, svinglager, dämpare etc. Något som kan vara dyrt är om ägarna kört med för lite olja. Lite speciellt att hålla koll på oljenivån på torrsumpsmotor. Kan ägaren beskriva "proceduren" så är du nog i hamn. Antingen veven eller kamlagren som ger sig, det första låter som knackande från bottendelen av motorn, det andra är svårare att märka. Ventilspelet ska kollas oftare än manualen föreskriver. Ligger ventilerna på så blir den svårstartad kall (och man kan elda upp luftfilter :huvet). Alla objekten såg ju ok ut, originalare, så du lär återkomma med frågor om moddningar ;)

Vilken är proceduren? :)

Moddningar tittar jag redan på :D
Förutom estetiska ombyggnationer, vad kan man (hyfsat enkelt) göra åt effekten? Jag är gammal Retta-pilot... :crash

Och tack för svar :tummenupp
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Kollade lite snabbt på det tyska TRX-forumet, Nadeldüse och Düsennadel är de tyska begreppen. Det borde räcka att nämna "the standard TRX carburator problem"...

Fått priserna från tyskarna, lite drygt 52 € för satsen, sen tillkommer väl frakt och sånt, men klart prisvärt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vilken är proceduren? :)

Moddningar tittar jag redan på :D
Förutom estetiska ombyggnationer, vad kan man (hyfsat enkelt) göra åt effekten? Jag är gammal Retta-pilot... :crash

Och tack för svar :tummenupp
Varmkörd motor som stängs av. I lugn och ro, ta av hjälm, handskar, ta en snus, sen kikar du på nivåfönstret med hojen upprätt på båda hjulen. Det är min procedur i alla fall :)

Bästa, snabbaste och enklaste, köp flatslideförgasare. Stor utgift direkt, men mest bang for the buck, dvs hk/krona. Öppna luftburk, öppnare avgassystem och ombestyckning. Billigare, men ger i slutändan inte så mycket, även om det låter som det... Sen blir det portning, kammar, borrning osv, dvs större/dyrare ingrepp

Edit: Absolut billigast o enklast, välsmord kedja => 2-3 hk i bänkkörning, sett det med egna ögon...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Byta avgas: helsystem kostar men ger mer tillbaka iom att det blir mycket bättre flöde i de grövre rören. Ett problem med motorn, tre ventiler in och två ut betyder att proppen sitter i utgången. ;)

Annars som Hasse skriver.
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Hallå Trixxers! Efter lite frånvaro, är det dags för en liten update. Bytt framdäck igen (lånade ju ett Avon AV79 i 120/70) och kör nu Michelin PR2 i 120/60. Känns ok, hyfsad feedback men upplevs (?) som något trögare. Oljebyte äntligen fixat. Hällde i Valvoline SynPower 10W-40 och tycker spontant att växlarna går i lättare. Bra! Har inte hunnit köra så mycket än och återkommer därför med mer info kring det. 300 mil har det blivit hittills i år och jag har minsann inget att klaga på.

Efterlyser all info kring byte av sving från YZF 750 R. Vad exakt behöver jag leta upp? Är det värt "besväret"? Sedan undrar jag också om man vid köp av bakre bromsskiva vågar ge sig på den billigaste Kinamodellen på Fleabay? Ha det gött där ute twinlovers.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Håll dig till 120/70 och släpp upp gaffelbenen i kronan. Bättre egenskaper rakt av än 120/60.

Åker du inte fort på bana finns ingen anledning att byta sving, annat än för bling dårå. Nog så gott skäl kanske :cool:

Om det är en stor säljare med mycket feedback, så varför inte. Jag har kört gata med Kinaskivor fram.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Som sagt, YZF svingen sätter du på för att köra 5,5" fälg...eller så gör man distanser osv. Kör man YZF svingen måste man disha bakdrevet 3mm inåt.

Kagizume eller armstrong skiva skall vara ok, jag kör med en kagizume nu....men vem använder bakbromsen?? :)

Och olja, jag upplevde att min låda gillade power one mycket bättre än den meken använt...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har just sålt min trx och det blev över en haynesmanual och ett specialanpassat bakre depåstöd. Nån som behöver kan ju pm:a. får jag en 500:ing?
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Hello readers! Jag misstänker att min moppe går aningen fett. (Väldigt, väldigt svart i slutrören.) Kan ett KN-filter "kompensera" bränsle/luft-blandningen så att det ger en positiv effekt? Var skall jag börja annars? Tycker att den går fint och drar bra, så egentligen kanske det är lite Don Quijote igen... Har inte kollat stiften ännu men det kommer. Har Sebring ovala slip-on på. Bestyckningsförhållanden är för mig totalt okända.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du behöver troligen renovera förgasarna, precis som TiaRex ifall du inte vet att det är gjort? Enbart ett K&N-filter hjälper nog inte tyvärr...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tjena!
Gjorde mitt livs impulsköp och köpte en TRX 850 -98 i Mint Condition!:yoparty
Nu undrar jag om det är någon som har ett par fina slipon till salu?
Märke spelar ingen roll! Det ska bara låta phett:rock
Bifogar en bild på pärlan:)
IMAG2422 (1).jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Grattis, skitsnygg!. Men slipon har du ju redan på den, det där är inte original... :thumbup:

Doh.. Lite långsam...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top