TRX-tråden

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gbg
Hoj
Tr (aktor) x850
Visserligen inbytt på Beviks för några år sedan, men då stod mätaren på 7200 mil nånting tror jag. Utan problem... Undrar om inte Lailas hann upp i 6500 innan hon lämnade in den också... Men då med lätt portad topp och kolvringar bytta vid 4500.

Min drar inte så mycke olja så jag känner att det behövs bytas kolvringar, inte än iaf men det kanske kommer :)

Drog den väldigt mycke olja när du bytte kolvringarna eller? Har för mig att jag såg nånstans i tråden att du bytte ventiltätningar ochså?

Föresten renovera du båda motorena eller bara den ena?
 
Last edited:

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Citat:
Inskickat av demolitiondave Läs Inlägg
Tjena

behöver ett nytt batteri. nu sitter det ett biltema batteri i som är slut (och för klent egentligen 9ah istället för 10h) enligt manualen ska jag ha ett YTX12-BS och en snabb google gav måtten 151*87*131 på det, och jag antar att det stämmer?

edit: blev ett biltema gelbatteri 10Ah för 449 spänn, får se hur länge
det orkar med...


Jag köpte ett biltema 7amp gel , så nu e min trx lättad 1,5 kg :D

Får se hur länge det håller, men det var nån som körde med ett i sin vtr så det borde räcka. :gnissla



Fast däck, kedja och drev var slut och bromsivorna var ju slitna, sen var den ju inte servad på flera år, så det kan lätt räkna som 5-10k beroende på vad man kan fixa själv och var man köper grejorna.

Så det kan ju ni som ska sälja tänka på.

3800 stod den den på när jag köpte den och nu 5550. Får se hur länge den håller, för jag behåller nog min :)

Hur långt har era gått , finns det någon långmilare i tråden?

min har gått 4400 har haft min sen 1400 mil en 98..har bytt drivpaket massa servicar o däck dynojet o sånt..har ännu inte bytt orginalbatteriet..men har ett hemma som jag bytte till mig inom jobbet..men onödigt byta nu när det funkar det gamla fortf..måste snart göra ventiljustering e inte det runt 4-5 man gör det...bytte bakdäck idag bridgestone igen.men nästa gång ska jag testa metzeller tror jag..

Min drar inte så mycke olja så jag känner att det behövs bytas kolvringar, inte än iaf men det kanske kommer :)

Drog den väldigt mycke olja när du bytte kolvringarna eller? Har för mig att jag såg nånstans i tråden att du bytte ventiltätningar ochså?

Föresten renovera du båda motorena eller bara den ena?

ja dom drar ju lite olja ..men inte så farligt tycker jag..bara kolla då o då..
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Akut: Dimension på framhjulslager?

Hallå!

Lägger upp en tråd åt brorsan som står på Gelleråsen med ett glappt framhjul.

Någon som vet vad det är för dimension på framhjulslagret på en TRX 850 -98?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Min drar inte så mycke olja så jag känner att det behövs bytas kolvringar, inte än iaf men det kanske kommer :)

Drog den väldigt mycke olja när du bytte kolvringarna eller? Har för mig att jag såg nånstans i tråden att du bytte ventiltätningar ochså?

Föresten renovera du båda motorena eller bara den ena?

Renoverade den enda bara, låg nog mellan 5-8 dl på 100 mil före. 1-2 efter.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Hallå!

Lägger upp en tråd åt brorsan som står på Gelleråsen med ett glappt framhjul.

Någon som vet vad det är för dimension på framhjulslagret på en TRX 850 -98?

För sent kanske men here goes;

6203: 17 x 40 x 12mm
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Okej då. Nu är TRXen såld. Kommer väll att titta in på tråden då och då och se om man kan bidraga med lite knowhow.

Ha det! :krama
Frank
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
min har gått 4400 har haft min sen 1400 mil en 98..har bytt drivpaket massa servicar o däck dynojet o sånt..har ännu inte bytt orginalbatteriet..men har ett hemma som jag bytte till mig inom jobbet..men onödigt byta nu när det funkar det gamla fortf..måste snart göra ventiljustering e inte det runt 4-5 man gör det...bytte bakdäck idag bridgestone igen.men nästa gång ska jag testa metzeller tror jag..



ja dom drar ju lite olja ..men inte så farligt tycker jag..bara kolla då o då..
Skulle nog misstänka att det räcker med att du kollar ventilspel.4200mil ska det kollas vid om jag inte missminner mig. Gjorde själv kollen på min ungefär vid de milen.Alla ventiler OK.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Från det ena till det andra.

Min första hela säsong med TRX och min dessutom premiär på bana någomsin.

Hur många har kört på Knutstorp? Vad kan vara en schysst tid med TRX? Jag har en bit kvar (lite mentala spärrar som ska släppa mm.) men det vore kul att se vad andra har gjort med samma material som lite inspiration.

Jag kan börja, har som bäst (hittills) klarat ett varv på 1,18,5 och jobbar på att komma ner mot 1,15.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Från det ena till det andra.

Min första hela säsong med TRX och min dessutom premiär på bana någomsin.

Hur många har kört på Knutstorp? Vad kan vara en schysst tid med TRX? Jag har en bit kvar (lite mentala spärrar som ska släppa mm.) men det vore kul att se vad andra har gjort med samma material som lite inspiration.

Jag kan börja, har som bäst (hittills) klarat ett varv på 1,18,5 och jobbar på att komma ner mot 1,15.

Jag har varit på Knutan 2 gånger. Underbar bana, som gjord för TRX:en. Inte som Mantorp, där man har en halvdag på sig på rakan att fundera på motorkonfigurationer, banklån medans bålgetingarna svischar förbi...

Kommer dessvärre inte ihåg hur snabbt(/långsamt) det gick. (Och, nej, det beror inte på att jag skäms, sånt har jag blivit för gammal för.) Jag ska ha fastnat på en film, som jag blivit utlovad, men inte fått. Där borde man kunna se något varv i alla fall. Ska se om jag kan få fatt på den killen/filmen.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Från det ena till det andra.

Min första hela säsong med TRX och min dessutom premiär på bana någomsin.

Hur många har kört på Knutstorp? Vad kan vara en schysst tid med TRX? Jag har en bit kvar (lite mentala spärrar som ska släppa mm.) men det vore kul att se vad andra har gjort med samma material som lite inspiration.

Jag kan börja, har som bäst (hittills) klarat ett varv på 1,18,5 och jobbar på att komma ner mot 1,15.

Jag har kört på knutstorp ett antal gånger, och håller med om att det är en fantastisk bana. Jag har avverkat några broms och kurv kurser i smc:s regi där jag höll mig väl framme i blå (inte röd) klass med min förra hoj, Honda GB 500, se bild 5.http://www.triumph-kbh.com/raid20040820/raid20040820.htm Det är farten i kurvorna som räknas. Jag ägde GB:n i 20 år, men sålde den slutligen till en spekulant som helt enkelt frågade om den var till salu. Var också rätt less på dom där 38 hk. Kanske dumt att sälja en sådan hoj, men jag trivs 100 ggr bättre med TRX:en.

Min TRX sommar började bra med mycket körning, men kom av sig redan i juni/juli p.g.a. långresa, och sedan det förbannade regnandet som bara pågår. Men, säsongen är absolut inte över, hoppas på fler fina dagar. Ses kanske på vägarna /D
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
[YOUTUBE-ID]wd2cJzFe5RE[/YOUTUBE-ID]
Inte jag, men en liten uppfattning får man ju. Under 1:10 med mitt gökur, en bit in i filmen i alla fall.
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
*S* Nordic BoTT vill jag inte riktigt jämföra med. Slicks och uppemot 200 hk.

Daniel - det är riktigt bra att ligga högt upp i röd grupp med en 38 hk hoj. Well done. Runt 1.12 då?

Spooked - kul med en TRX på bana. Ser ut som han ligger runt min "måltid" på ca: 1.15. Bra gjort.

Tack för inputs - fler/mer?

:tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det var väl inte riktigt meningen heller, men jag famlade totalt i blindo angående tider. BoTT-åkaren kör ju på dryga 1:05 tider emellanåt, hade trott det skulle diffa mer. Lyssna på motorljud, på- och avslag, och jämför. Det finns en del att hämta för TRX:en där, trots 1:15 tiderna (det här får jag säkert äta upp, om jag nu får tag på filmen där jag är med...)
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
*S* Nordic BoTT vill jag inte riktigt jämföra med. Slicks och uppemot 200 hk.

Daniel - det är riktigt bra att ligga högt upp i röd grupp med en 38 hk hoj. Well done. Runt 1.12 då?

Spooked - kul med en TRX på bana. Ser ut som han ligger runt min "måltid" på ca: 1.15. Bra gjort.

Tack för inputs - fler/mer?

:tummenupp

OOps, röd grupp var ju inte sant, blå ska det vara. Faktiskt ren felskrivning, sorry. Varken jag eller GB:n skulle platsa i den snabbaste gruppen. Tidtagning omöjligt på SMC:s kurser, då det dels är strikt förbjudet (jag vet, det kan man kringgå) men också för att man på de allra flesta varven slår av på rakan för att släppa förbi nästa gubbe i ledet som då får handledning. Gissningsvis skulle jag väl landa på runt 1:20 med GB:n, och kanske något bättre med TRX:en. Tempot "spooked" håller, verkar inom räckhåll för de flesta, snyggt kört förresten.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo just det, det glömde jag kommentera... Riktigt kultigt med Hondan, har faktiskt missat den. Har annars en förkärlek för udda hojar.

Och angående effekt, jag har svurit i hjälmen många gånger då man blivit passerad av nån motard. Vet föraren vad h*n håller på med, så räcker 50 hkr längre än man kan tro...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Visserligen inbytt på Beviks för några år sedan, men då stod mätaren på 7200 mil nånting tror jag. Utan problem... Undrar om inte Lailas hann upp i 6500 innan hon lämnade in den också... Men då med lätt portad topp och kolvringar bytta vid 4500.

Den gröna? Så pass, jo den hade gått en bit när jag köpte den av polarn, som i sin tur hämtade ut den från firma i sthlm (begagnad). Fick gå ganska hårda pendlarmil, men ompysslad ändå. BTW, minns du regnumret? Jag fick idén att spåra alla mina gamla hojar och har lyckats delvis, men glömt bort en del regnr.

(En som jag köpte ny verkar ha skrotats, för idag får man upp en eu-moppe på samma nr. :) )
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Klargörande: Det är inte jag som spakar runt på Knudanfilmen. Jag la bara upp klippet som lite hänvisning om varvtider.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Precis den. Den gjorde bra ifrån sig måste jag säga, tror jag körde runt 3500 mil på den?

Reg.nr var HEB618, och här finns bilder jag tog innan jag lämnade bort den: https://picasaweb.google.com/trxcorse/TRX850Humlan?authuser=0&feat=directlink

Grymt snygg hoj :Bugar

Tack för inputs - fler/mer?
Jag harvar runt på ungefär samma tider som på TRX-tiden, mycket för att jag inte riktigt kan hitta gnista att engagera mig mer än ett par varv i taget. Men tidsmässigt ligger jag ca 10-12 sek efter per varv jämfört med Backlund och de allra snabbaste grabbarna.

På Humlan snittade jag ungefär 2 sek långsammare, så kolla listan på träningstider och lägg på, då bör du landa på en tid som bör vara ganska lätt att uppnå på TRX på gatdäck.

Detta ett snitt oavsett bana, jag är potentiellt närmare på Kullen men mer efter på Åsen...
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top