TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack snälka för pinnarna! :) En fråga, vad använder ni för slang mellan kran och pump? :)
Mjuk, oarmerad ID 8 mm bensinslang från eBay i en längre slinga så jag kan lyfta tanken utan att lossa slangen.

Går man till slangservice eller liknande har de bara armerad och den är för hård för att göra så med.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Mjuk, oarmerad ID 8 mm bensinslang från eBay i en längre slinga så jag kan lyfta tanken utan att lossa slangen.

Går man till slangservice eller liknande har de bara armerad och den är för hård för att göra så med.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Mjuk, oarmerad ID 8 mm bensinslang från eBay i en längre slinga så jag kan lyfta tanken utan att lossa slangen.

Går man till slangservice eller liknande har de bara armerad och den är för hård för att göra så med.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
8mm, då borde den sitta väldigt tight på kranenkan nog vara bra med en längre (eller kanske mindre kort) så kanske man inte behöver öva på att svära varje gång man ska lyfta tanken! :D En annan fråga, brukar folk använda extra soppafilter efter tanken?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
8mm, då borde den sitta väldigt tight på kranenkan nog vara bra med en längre (eller kanske mindre kort) så kanske man inte behöver öva på att svära varje gång man ska lyfta tanken! :D En annan fråga, brukar folk använda extra soppafilter efter tanken?
Det blir tajt men värmer man lite funkar det fint. Eller byter till en vanlig av/på-kran med vettig 8 mm anslutning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Mjuk, oarmerad ID 8 mm bensinslang från eBay i en längre slinga så jag kan lyfta tanken utan att lossa slangen.

Går man till slangservice eller liknande har de bara armerad och den är för hård för att göra så med.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hur har du dragit slangen, har du lust att ta en bild? :) För övrigt, att en hoj står i 10+ år sliter på det mesta, idag kunde jag konstatera att jag måste renovera bromscylindern till bakbromsen...:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hur har du dragit slangen, har du lust att ta en bild? :) För övrigt, att en hoj står i 10+ år sliter på det mesta, idag kunde jag konstatera att jag måste renovera bromscylindern till bakbromsen...:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:gnissla
Mjo, det gör ju det. Jag fakturerade runt 12 timmar plus delar för att sätta igång en TDM som stått i 11 år och då var jag ändå hyggligt förberedd på jobbet.

Ska försöka fixa en bild i helgen, men i princip är det bara ca 20 cm slang i en loop från pump till kran.
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Snälla, behöver hjälp.

Som jag nämnt tidigare i tråden håller jag på och justerar en TDM som
inte vill gå riktigt bra. Jag har åkt en del och konstaterar att nålarna behöver
höjas ett steg. Bra så långt.

Men, det sitter en vit plastbit med en O-ring som håller nålen på plats i trotteln
och den får jag inte tillbaka hur jag än försöker. Vad är tricket? Sväller o-ringarna
så att de är omöjliga att återmontera eller vad är grejen?

(Det är en TDM -99 med de uppdaterade förgasarna om det gör någon skillnad.)

/ Mikael
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Snälla, behöver hjälp.

Som jag nämnt tidigare i tråden håller jag på och justerar en TDM som
inte vill gå riktigt bra. Jag har åkt en del och konstaterar att nålarna behöver
höjas ett steg. Bra så långt.

Men, det sitter en vit plastbit med en O-ring som håller nålen på plats i trotteln
och den får jag inte tillbaka hur jag än försöker. Vad är tricket? Sväller o-ringarna
så att de är omöjliga att återmontera eller vad är grejen?

(Det är en TDM -99 med de uppdaterade förgasarna om det gör någon skillnad.)

/ Mikael
Jäklar, önskar jag kunde svara dig. Har ändå gått igenom och gjort rent de förgasarna några gånger men får ingen minnesbild av problemet. Är det plastbiten som är problemet eller o-ringen? Den vita plastbiten vet jag sitter jäkligt tajt och kan vara svår att pressa på. Det kan vara enklast att pressa på den från nålen smala ända så man kan trycka ner bakkant mot en bänk eller nåt tills den sätter sig mot låsbrickan.

En annan fråga, hur kom du fram till att du behövde höja nålarna, hur går den dåligt?
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79
Hej !

Det är inte plastbrickan på nålen (som vilar mot c-clipset) som bråkar med mig.
Utan det är själva låsningen som är en vit plastbit med en o-ring på, som ska tryckas
ner mellan fyra plasttungor som sitter i trotteln. Det låter ju enkelt, men det är så jäkla
tight att man riskerar att bryta sönder något (det känns inte rätt).

Det låter kanske värre än det är med bestyckningen för den går väldigt bra, förutom
att jag har kvar ett tvekande/ryckande på 1/4-1/2 gas, hög växel och 3000-4000 varv.
Det märks mest på 4:an och 5:ans växel. Tomgång och gassvar är bra. För att krångla
till det sitter det en Delkevic-dämpare på den.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jaha, nu har jag iaf. kommit så långt att jag har startat hojen och kunde konstatera att den baktänder rätt jävligt, och att varvräknaren pendlar trots att varvtalet var konstant, frågan är varför baktänder den, det gjorde den inte när jag startade upp den för några veckor sedan…?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jaha, nu har jag iaf. kommit så långt att jag har startat hojen och kunde konstatera att den baktänder rätt jävligt, och att varvräknaren pendlar trots att varvtalet var konstant, frågan är varför baktänder den, det gjorde den inte när jag startade upp den för några veckor sedan…?
Om jag kommer ihåg rätt så när varvräknaren goes swingin måste man sätt TPSen.....eller byta den då den kan vara kass....Info finns säkert här.....men helt säkert på UK forumet!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om jag kommer ihåg rätt så när varvräknaren goes swingin måste man sätt TPSen.....eller byta den då den kan vara kass....Info finns säkert här.....men helt säkert på UK forumet!!
Rätt, låter som att TPS är felinställd eller trasig. Tydligt förklarat i VHB hur man justerar och det är dessutom enkelt och snabbt gjort ifall det skulle behövas.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
En av fotpinnarna på min TRX har fått sig en smäll och blivit böjd nån gång i tiden.

Tänkte byta ut den och hittade en uppsättning som såg identisk ut. Men vid närmare granskning verkar de inte vara för TRX.

Var hittar jag passande fotpinnar? Orginal funkar fint eller om pinnar fr. någon annan modell passar kan det vara lika intressant.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
En av fotpinnarna på min TRX har fått sig en smäll och blivit böjd nån gång i tiden.

Tänkte byta ut den och hittade en uppsättning som såg identisk ut. Men vid närmare granskning verkar de inte vara för TRX.

Var hittar jag passande fotpinnar? Orginal funkar fint eller om pinnar fr. någon annan modell passar kan det vara lika intressant.
Med dessa kan du växla åt rätt håll också :)

 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top