Trotteln sitter fast i förgasaren

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Hej

Har börjat plocka lite med en hoj som varit avställd sen 1991 och som startades senaste gången -04 (eller var det kanske -06?). Det är en Yamaha RD 125 (tvåtakt alltså) från 1983.

Trotteln verkar ha hängt sig i förgasaren. Förgasaren är bortplockad från cylinder och luftburk, men hänger fortfarande i lite slangar och gaswiren.

Någon som har tips på hur jag kan få loss trotteln? (Utan att förstöra varken förgasare eller trottel.)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lägg fuggen i burk med bensin ett par dar, tvåtaktsoljan som har kletat fast förmodligen.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
1

Det enklaste och mest effektiva när det handlar om att rengöra förgasare heter: Ultraljudstvättning.

/KentW
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lägg den i en burk med diesel så kommer den att släppa,, alt, lägg den i ugnen på 60-70 grader sedan i diesel burken.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Tack för hjälpen. Ska bara få loss den tillräckligt mycket för att kunna få ner den i en burk med bensin/diesel. Eftersom jag inte får loss trotteln får jag inte heller loss gaswiren. Så att få in den i ugnen blir svårt :)

Så här står det om att få bort förgasaren i Haynes-boken: "The task of carburettor removal is extremely awkward and requires care and patience". Jag håller helt med :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En wire är inte dyr, klipp skiten, är förmodligen inget fräsch ändå om den stått så länge orörd.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ta loss vajern uppe vid handtaget så får du ju loss fuggen :dummer :hej
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Vajern brukar gå haka loss ur trotteln även om trotteln sitter i förgasaren. Lite extra pilligt förvisso, och t.ex. en näbbtång kan underlätta för att få grepp på rätt ställe - beroende på vilken låsning vajern har i trotteln.
 

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Kungälv
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
Gaswire kostar 9 pund på yambits om du väljer att klippa den.
Skumt att den har satt sig så. Har själv precis renoverat en RD125 LC som stått avställd sen -99, och gaswire/förgasare är en av få grejer jag inte behövt fixa med alls.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Nu ligger förgasaren i ett bensinbad! :) Hade ingen diesel hemma.
forgasare_i_bensin.jpg

BTW, någon som har nån idé om var jag kan få tag på sådana gulbruna slangar som det sitter två stycken av på förgasaren? Antar att de varit genomskinliga en gång i tiden...
 
Last edited:

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Ta loss vajern uppe vid handtaget så får du ju loss fuggen :dummer :hej
Hehe. Visst kan man det :) Men det är lite krångligare än man kan tro. Det är en Y-förgrening på gaswiren, där ena delen går till förgasaren och andra delen går in i motorn. Har ingen aning vad delen som går in i motorn har för funktion.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hehe. Visst kan man det :) Men det är lite krångligare än man kan tro. Det är en Y-förgrening på gaswiren, där ena delen går till förgasaren och andra delen går in i motorn. Har ingen aning vad delen som går in i motorn har för funktion.

Hade inte den en sån där liten port i utloppet från cylindern? YPVS, hette det har jag för mig.
 

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Kungälv
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
YPVS kom först -85 på 125:an, den drevs av wirar från en elmotor under tanken. 350:n fick YPVS -83.
 

patrikrova

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Nykvarn
Hoj
Honda VFR 800FI 99a
Nu ligger förgasaren i ett bensinbad! :) Hade ingen diesel hemma.
View attachment 378116

BTW, någon som har nån idé om var jag kan få tag på sådana gulbruna slangar som det sitter två stycken av på förgasaren? Antar att de varit genomskinliga en gång i tiden...

Slangar finns på biltema mekonomen mm :7peta
Ähh den där plast baljan tål den bensin? ser ut som något jag har smält ner med soppa förr
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Den andra delen av gaswiren går till Oljepumpen. Kan vara bra att ha koll på den, annars skär motorn inom ett par minuter. YPVS kom på DT125 -84 och RD125 -85 och styrs med ett par vajrar från en servmotor som får ström av YPVS-databoxen.
 

tlundberg

Datornörd
Gick med
4 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
zx6r -98
Yes! Jag fick bort trotteln. :banana

Tack så hemskt mycket för hjälpen :)

forgasare_ser_igenom.jpg

forgasare_uppifran_mot_cylinder.jpg

forgasare_uppifran_trottelguide_1024.jpg

Passade på att torka av förgasaren lite när den var blöt av bensin. Blir lite trevligare :)

forgasare_fore_efter_tvatt.jpg

Är det något speciellt jag ska tänka på eller göra innan jag monterar tillbaks förgasaren?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag hade iaf tagit bort flottörkoppen och kollat över munstycken och nålventilen till flottören. Munstyckerna får man skruva ut och kika i för att se om det är nån smuts fast i, och vid minsta tveksamhet göra rent med tex en nylåntråd (fiskelina). Inget stål i munstyckerna bara ;)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top