Trollstigen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilka fina bilder! Jag kanske får EN hel sammanhängande vecka hojåkning denna sommar om jag sköter mina kort rätt, så jag funderar på att dåna upp dit på en snabbis.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vilka fina bilder! Jag kanske får EN hel sammanhängande vecka hojåkning denna sommar om jag sköter mina kort rätt, så jag funderar på att dåna upp dit på en snabbis.

Jag kan rekommendera Lofoten. Det är ett sån´t ställe som man kan åka till några gånger i livet. Otroligt vackert. Om man är där under högsäsong så ska man inte köra för sent på kvällen. Då kan det vara svårt att få tag på hotellrum för natten. Vi fick leta ett tag innan vi fick boende. Alternativt ha med ett tält som backup. Vädret kan växla ganska fort men det är betydligt bättre väder under sommaren på Lofoten än vad det är längre norrut i Norge. Trevligare temperaturer också.

Man tar sig upp till Narvik på två dagar om man pinnar på lite. Kan vara bra att köra kusten upp till Luleå och sen upp via Kiruna till Narvik och ut på Lofoten på ditvägen och sen ta färgan till Bodö och inlandsvägen hem. "Silvervägen" är fin. Vi körde söderut via Mo i Rana, Hemavan/Tärnaby/Storuman/Vilhelmina/Strömsund/Östersund och sen via Mora/Rättvik och hem. Tar längre tid men även denna väg fin. Lite roligt att slippa den stora kustvägen åt åtminstone ena hållet. En så´n sväng blir nog ca 320 - 340 mil lång ungefär. Om du stannar till och drar en fika på något fik ute på obygden söder om Vilhelmina på hemvägen så ta INTE och lämna hojjackan kvar ute på hojen. I dom där krokarna finns det otroligt små mygg/knott som bits och det rejält. Dom är så små att dom knappt syns för blotta ögat. Jag höll på att bli uppäten. Lämnade kvar jackan på hojen och sen när jag tog på mig den igen hade säkert ett hundratal av dom där rackarna krypit in i jackan. Fick stanna till på ett annat fik och slänga ner hojjackan i deras frysbox i en halvtimme så att dom dog. Gick inte att få ut dom ur jackan. Mycket våtmarker och småsjöar i dom där krokarna. Små flygfä´n är det värsta jag vet. Ta med jacka, handskar, hjälm och ev ryggskydd in när du stannar. Såvidare det inte är mitt i en stad. Finns det träd och våtmarker i krokarna så lämna inte prylarna kvar på hojen. Det kan straffa sig.

Ett annat trevligt resmål om man har en vecka eller mindre på sig är att ta färjan över till Tallin och sen köra söderut och ta sig ut på öarna i Rigabukten. Dagö och Ösel. Fint på många sätt.

http://www.svd.se/resor/nyheter/upptack-estlands-bortglomda-semesterparadis_101818.svd

Många pratar svenska i dom där krokarna och det är betydligt billigare än i Norge.

En annan tur som jag själv tänkt mig någon gång och som inte bör ta mer än en vecka är att köra ner via Österlen till Trelleborg och sen ta färjan till Sassnitz/Rügen och kolla in Prora, Hitlers tilltänkta semesteranläggning för det tyska folket. Hans svar på charterresor....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prora

http://www.dokumentationszentrum-prora.de/seiten_english/swedish.html

Ta en sväng på Rügen och sen ta båten till Bornholm och köra runt där i ett par dagar och sedan tillbaka till Ystad och hem igen. Bör nog också funka på en vecka tror jag om man time:ar in färjorna lite....

Två lite balla turer i ett hyffsat närområde. Inga visum och annat tjafs men ett grönt kort från försäkringsbolaget bör man nog skaffa.

Finns mycket skojjigt att titta på. Och Lofoten ska man besöka åtminstone en gång i livet. Gärna fler.

//J
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Lofoten tycker jag är väl egentligen med norska mått inte mer än nåt annat, speciellt den sydliga delen av Norge. Dessutom dyraste stället i Norge.
Dock, som nämns så måste man ju besöka den åtminstone en gång.

Längst upp från Andenes går en färja till ön Senja (om man inte kör runt och upp) som många norrmän själv tycker är vackrare/bättre. Själv håller jag med.

Lite vägbeskrivningar:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070713/070713.html
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Många bra tips i denna tråden nu!:) det kommer bli jag och eventuellt en till som åker. Ifall det är fler som jag som nyligen börjat åka och inte har någon att köra med så skulle det vara kul att dra ihop ett gäng. Går ju så klart bra med nån som kört ett tag också;)

Kanske är svårt att dra ihop nåt sånt här men jag bara spånar lite..
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Kan vara bra att köra kusten upp till Luleå och sen upp via Kiruna till Narvik //J

Skall ni köra upp till Kiruna kör 45an, jag har kört den flera gånger, norr om Orsa blir det en fantastisk väg, norr om Östersund rena vildmarken med renar och allt. Det är så gott som bilfritt, många vackra vyer, fin väg.
Jag körde kustvägen i somras, den var helt kass, massor av trafik, 50-60-70-80 skyltar om vart annat, fartkameror (jag körde bil) inte mycket att se.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hur fungerar en packrulle?

Fick idag köpt en packrulle på 60l. Blev Biltemas model. Dock så kan jag inte riktigt förstå hur man stänger den. Jag förväntade mig att det skulle vara någon insida med ett spännsnöre eller liknande. Som man hade på gympapåsen t.ex.

Nu ser det ut såhär istället. En rund säck där halva varvet har en läderrem, eller vad det nu är för material, som gör den styv. Och andra halvan är bara i tyg.

Är det så som jag "stängt" den som det ska vara? Kommer inte grejor kunna trilla ut då? Inte är den då vattentätt heller på det viset ju :va
 

Bifogat

  • IMG_1752.jpg
    IMG_1752.jpg
    238.3 KB · Visningar: 104
  • IMG_1753.jpg
    IMG_1753.jpg
    219.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_1754.jpg
    IMG_1754.jpg
    230.8 KB · Visningar: 117

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Är det såhär kanske? Ahh...jag vet fan inte :D
 

Bifogat

  • IMG_1755.jpg
    IMG_1755.jpg
    256.5 KB · Visningar: 96

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Nu efter många försök har jag förstått! Lägger till foton till andra som får samma problem. :D

1. Håll ihop den mjuka delen mot den förstärkta, hårda.

2. Rulla ihop delarna tills säcken har den storlek som krävs.

3. Tryck ner mitten och sätt ihop klipsen så de bildar en båge.

Måste säga att det känns väldigt smidigt nu när man vet hur det ska vara :D
 

Bifogat

  • IMG_1762.jpg
    IMG_1762.jpg
    239.4 KB · Visningar: 93
  • IMG_1764.jpg
    IMG_1764.jpg
    239.3 KB · Visningar: 97
  • IMG_1766.jpg
    IMG_1766.jpg
    238.3 KB · Visningar: 116
  • Gilla
Reaktioner: eha

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Man behöver inte påminna en Boråsare om regnställ :D

Helt rätt!:) men ändå är man optimist o tror att man ska klara sig;)

Åkte från Dalarna förra sommaren och när jag närmade mig Mariestad på vägen hemåt regnade det kopiöst o blixtarna slog ner runt om. Bilarna stannade och jag visste inte vilket som var bäst, att stå still eller fortsätta köra så jag körde på fastän det var så mkt vatten. Sen när jag väl stannade o kände mig inte så blöt så hade både mobil o kamera som jag hade med mig gett upp. Så efter den incidenten kommer jag inte köra utan regnställ igen, iaf inte om jag ska köra något längre:)

Fick idag köpt en packrulle på 60l. Blev Biltemas model.

Fäster du den med några gummistroppar sen på hojen eller hur är det tänkt att fungera?
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Fäster du den med några gummistroppar sen på hojen eller hur är det tänkt att fungera?

Såg inte din fråga. Som Starstriker sa så blir det spännband. Det följde faktiskt med 2st i packrullen, dock känns de lite klena så jag packar nog med ett par extra för säkerhets skull.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Nu efter många försök har jag förstått! Lägger till foton till andra som får samma problem. :D

1. Håll ihop den mjuka delen mot den förstärkta, hårda.

2. Rulla ihop delarna tills säcken har den storlek som krävs.

3. Tryck ner mitten och sätt ihop klipsen så de bildar en båge.

Måste säga att det känns väldigt smidigt nu när man vet hur det ska vara :D

Gott jobb och hjärligt välkommen ut i friluftslevernet. Med den korta lärtiden så klarar du en kanot utför en fors till midsommar :)

Skulle vilja modifiera din lista - ursäktas säkert inte - men i egenskap av examinerad naturguide och mycket blygsam med en del längre paddelaktiviteter genom åren tror jag att alla vill veta att:

1. Sträck läpparna sidledes innan du rullar så din rullning är homogen och slät.

2. Sträck med ett ryck sidledes men en knyck inför varje varv.

Varför?, Jo, om ett kanotlås på en packpåse ska hålla väta ute så måste varje lindat varv vara helt fritt från luftbubblor.

Vrid ett "övervarv" (vräng låset åt andra hållet) när du låser, så håller säcken bra tryck mot kanten av påsen och är därmed tät även om det skumpar.

Tre lagom trasiga plastsäckar/plastpåsar håller vattentätt i NTP (normala friska luften). 100+ km/h kräver i utsatt läge kanske ett halvtrasigt lager till. Allt detta p g a att "normalhålen" aldrig intill varann på två olika påsar. (Om man inte gjort skärskador rakt igenom på samma ställe. Vänd kassarna om växelvis i så fall så är det tätt igen även om det blivit hål rakt igenom.)
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Gott jobb och hjärligt välkommen ut i friluftslevernet. Med den korta lärtiden så klarar du en kanot utför en fors till midsommar :)

Skulle vilja modifiera din lista - ursäktas säkert inte - men i egenskap av examinerad naturguide och mycket blygsam med en del längre paddelaktiviteter genom åren tror jag att alla vill veta att:

1. Sträck läpparna sidledes innan du rullar så din rullning är homogen och slät.

2. Sträck med ett ryck sidledes men en knyck inför varje varv.

Varför?, Jo, om ett kanotlås på en packpåse ska hålla väta ute så måste varje lindat varv vara helt fritt från luftbubblor.

Vrid ett "övervarv" (vräng låset åt andra hållet) när du låser, så håller säcken bra tryck mot kanten av påsen och är därmed tät även om det skumpar.

Tre lagom trasiga plastsäckar/plastpåsar håller vattentätt i NTP (normala friska luften). 100+ km/h kräver i utsatt läge kanske ett halvtrasigt lager till. Allt detta p g a att "normalhålen" aldrig intill varann på två olika påsar. (Om man inte gjort skärskador rakt igenom på samma ställe. Vänd kassarna om växelvis i så fall så är det tätt igen även om det blivit hål rakt igenom.)

Kanon! Tackar :tummenupp

Vad menar du med det sista dock? "Vrid ett övervarv, vräng låset åt andra hållet"?
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Rulla hela vägen in och sedan ett halvvarv extra ska det kanske vara. Alltså i andra ordalag: lås snäbblåset åt andra hållet än naturligt så att det kommer i spänn mot påsen och inte har en utstickande ögla. Vitsen är ffa att rullningen hålls fixerad så den inte luckras upp med ökad risk för vatteninläckage.

Rätt gjord håller den för tiotals meter av vatten. (kylt öl på kajakpaddling på havsbotten på det sättet. 30 grader och solgass, men havsbotten var närmare 4 grader..)
 
Last edited:

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Norge är underbart!
Trollstigen fantastisk!

Men de finns många finfina vägar på väg till trollstigen också.

Jag rekomenderar dig att åka genom Dalsland och över i norge. följ gränsen uppåt på lämplig sida. många fina vägar finns också i sverige.

kör till trysil-Idre och sedan fortsätt norrut.
Har gjort resor med både hoj och bil.

hytterna är perfekt. sista natten på hemvägen brukar jag lyxa till det med ett riktigt hotell.

trollstigen är somsagt fantastiskt. värt att lägga en dag på. kanske två.
men där är också sjukt mycket turister, bussar, husbilar, husvagnar långsamt folk helt enkelt. så jag rekomenderar dig att njuta av andra vägar också som inte har lika mycket trafik.

Själv saknar jag norge..
//Droopfy
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
åk tidigt på säsongen eller åtminstone tidigt på morgonen så slipper du all annan trafik. Sova kan man göra på lunchen.. ;)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top