Trollstigen, tips och råd sökes

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Var hittar ni all trafik och alla Poliser? Aldrig sett en Poliskontroll och inga enorma köer heller. :)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Gamla Strynfjällsvägen
Dalsnibba
Geiranger
Ålesund
Atlanthavsvejen
Trollstigen

Googla dessa och planera in dem på turen.
Passupp för polisen.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
När man svänger in på turistvägen när man kommer från Ådalsnes så finns det 3 camper på raken. Den första har gud glömt så den kan man hoppa över.
Campingen gud glömt låter som den jag tog. Nu passade den mina behov exakt - toa, dusch, tältplats för 75nkr och rinnande vatten - så jag var mycket nöjd. För ett par på hoj är det nog lämpligt att förhållandet är mycket stadigt eller dra vidare till nästa camping. :crash
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Missa inte Tindevegen heller, jag råkade på den av misstag, rekommenderas varmt.
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Jag var uppe i Norge och åkte förra året. Det som lite störde mig var det att deras hastighetsbegränsningar är larvigt låga. Och det är absolut inte värt att köra för fort. Blir snabbt väldigt dyrt.

Vi hoppade tältet och körde på dagarna och stannade till lagom på något av de rätt så många campingställen som finns och hyrde oss en "hytt". Runt 600 - 800 nkr.

Se till att man har gott om tid på sig. Vi drog av lite för många mil per dag. Vi stressade inte så mycket. Det var mer att det fanns en hel del som man kände att "här vill jag kika lite mer". Som ett extra morot till att inte köra för fort så är det ju så jävla häftigt när man börjar komma upp i bergen eller ner vid fjordarna. Det är häpnadsväckande på riktigt. Trodde inte att man skulle bli så imponerad av landspaket som jag faktiskt blev.

Kör lugnt och fint och passa på och titta mycket omkring dig / er när du åker och håll hastigheterna så blir det nog en väldigt trevlig resa. Drar med två av de platser vi faktiskt stannade till på för att hämta andan lite.

142648942190256700_resized.jpg


142648948909716900_resized.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Var hittar ni all trafik och alla Poliser? Aldrig sett en Poliskontroll och inga enorma köer heller. :)
I söder runt Oslo är det bitvis tätt mellan byarna och en massa norska bilar som kör 58 km/t på 60 väg. Eller 69 på 70-väg. Och så är det tät trafik, dvs svårt att komma om.

Sedan säger de som kör Trollstigen och andra populära sträckor under högsäsong att det dräller av tyska husbilar överallt som sabbar körrytmen och dito tempot. Själv har jag bara kört där i "halvsäsong".
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Var hittar ni all trafik och alla Poliser? Aldrig sett en Poliskontroll och inga enorma köer heller. :)

Några gånger har man sett en polis med radarpicka på dom mest konstiga ställen, 50/60 hastighet. Sällan dock.
Annars, det där med enorma köer har jag aldrig heller fattat var folk lyckas hitta dom?
 
Last edited:

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Aldrig fattat varför man behöver oroa sig för att gå över hastigheten heller. Norge är fantastiskt vackert och man har fullt sjå att hålla den hastighet som finns då huvudet snurrar runt för att se all natur ?Fast det kanske bara är jag..
 

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
Super tack för alla svar :) tagit fram dom på googlemaps nu. ska läsa på lite extra om ställena :) ser iaf ut att bli en trevlig trip :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top