Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hur reagerade ni andra 2001-det kunde vara kul att höra??

Jag tog lätt-mc hösten 2001, men jag kommer ihåg när någon mc-tidning sedan testade en Bonneville (kan det ha varit MC-Nytt? för jag har för mig att det var Robert Lavér). Jag tyckte redan då att den var en vacker motorcykel, om än lite väl retro. Men eftersom jag var 16, 17 år så var det lite mer plastraketer som gällde och jag hade precis börjat komma över Bikes sifferhysterier, så jag tänkte inte mer på det; förrän jag sprang på en Thruxton inne på Söder en varm vårdag för fyra år sedan och började att grotta runt på internet.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Välkommen Versys38 på årets Vätternrunda. Så får vi se om vi på våra gamla 865 cc kan hålla dig och ditt 900 cc vridmomentsmonster bakom oss i utgången av kurvorna! ;)

Den som åker med får se... :)

(Datumet för Vätternrundan är inte bestämt, men det börjar bli dags att göra det! Eller hur, BJN?)

Ja, det är väl lika gott att göra det. Har du möjlighet att lägga upp en kalender på Doodle med de helger du kan?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
'håller med i sak och kan inte låta bli att tänka på min egen och andras reaktion när Hinkley Bonneville presenterades 2001.
Hur reagerade ni andra 2001-det kunde vara kul att höra??
Hasse D

Jag blev inte speciellt upphetsad över Bonnevillen 2001, tyckte den var snygg, men det var först när Thruxton kom till 2004 som blodet började koka och jag köpte en. Nu när jag tittar på den nya 1200 Thruxton R går det nästan i brallan, he he!! Otrolig lyckad design! Hade jag varit 10 år yngre hade jag beställt en omedelbart. Nu väntar jag tills det blir provkörning för beslut.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Håller med. Bonneville 2001 var jättesnygg. Och när Thruxton kom 2004 blev det ännu bättre. Den var en sorts reinkarnation av den sportiga (för sin tid...) klassiska engelska hojen. Ville ha!!!

Så 2004 började mitt "förfall" på allvar...;)

Fast det tog några år till innan hela pusslet var på plats - ekonomi mm.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har ju bestämt mig för att aldrig sälja min.. men sjukt nyfiken på att provköra dom nya, eller åtminstone thruxtonen.
Fast jag får lära mig köra som folk först innan jag börjar med massiv effektökning på den jag har.. hur i helskotta kör man hoj fort?
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jag har ju bestämt mig för att aldrig sälja min.. men sjukt nyfiken på att provköra dom nya, eller åtminstone thruxtonen.
Fast jag får lära mig köra som folk först innan jag börjar med massiv effektökning på den jag har.. hur i helskotta kör man hoj fort?

det är inte så svårt David- Det är precis som när vi trimmade meriden mopparna med imaginära bromsar etc. Du skall bara få upp moppen i fart och sedan göra allt för att inte bromsa! Bromsarna den gången var ju dessutom förnuftigt låsningsfria !
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej jag har efter många års körande med massor av olika mc för första gången köpt en engelsk mc !! Triumph street Twin 2016, levererad för 2 veckor sedan. På grund av vinterväder har bara kunnat köra en tur på 8 mil,, men vilken trevlig maskin massor av vrid.Ser fram emot en sommar med massor av mil..MVH en nybliven triumphägare..:hej

Hej och välkommen!
Jättekul att ngn som verkligen köpt en av de nya är med i gänget för garanterat är alla intresserade av dina åsikter:)
Lycka till och låt oss höra om dina erfarenheter!
Hasse D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
'håller med i sak och kan inte låta bli att tänka på min egen och andras reaktion när Hinkley Bonneville presenterades 2001. Jag blev nyfiken men fattade inte varför designnissarna inte fattat att topplockets flänsar och undersidan av tanken SKALL vara parallella på en Bonny!! Men samtidigt förstod jag att dom kanske medvetet frångick vissa gamla detaljer för att visa att detta var en ny hoj. Men nu plötsligt verkar de ha åkallat Edvard Turner via medium och fått till linjerna. Och mer power å det hela...
Hur reagerade ni andra 2001-det kunde vara kul att höra??
Hasse D

Blev också lite besviken. Registerkåpan såg ju ut som de hade tagit några pint för mycket när den ritades!:D Nu har det, tillsammans med transkåpan, rättats till men den känns ändå för stor och klumpig. Och stötstångsrör ska innehålla stötstänger i min värld men den tillverkades inte för mig så jag är inte ledsen...:)

Nu ligger ju, som tur är, skönhet hos betraktaren och skönhet är bara en del av helheten.

En ny som ska se ut som en gammal vore, för mig,en STR med ekrade hjul och klassiska brevlådekåpan!:tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=20NqjmAlP9E


Men Hasse som bor på den sida där Västergötland ligger borde känna till, och gilla, denna Glenn! http://oceanbryggeriet.se/produkter/ordinarie-produkter/glenn-no-5
Om du hör av dig i tid nästa gång du kommer förbi beställer jag hem en låda. :tungan
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The Lake Vättern Triumph Thruxton Tour 2016

Hallå pojkar och flickor,

Nu har jag lagt upp en Doodle-omröstning där den som har lust att åka med kan fylla i vilken av helgerna i juli som passar bäst för årets Vätternrunda. Lägg din röst här: http://doodle.com/poll/ytcvhmpqiyf76itr

Kort sammanfattning:
Avresa hemifrån lördag morgon. Alla från väster, öster, norr och söder möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch på pizzahaket.

Sedan kör vi småvägar öster om Vättern till Jönköping (övernattning). Söndag fortsätter vi väster om Vättern, bl a genom Hökensås. Vid trakten runt Tidaholm/Hjo svänger västkustborna hemåt och övriga gänget fullbordar varvet runt sjön.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram...

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då. T ex drickapaus i Borensberg. Glass i Gränna. Same procedure as last year! ;)

* Tempot är moderat. Med det menas att vi kanske inte håller skyltad fart (förutom genom byar och städer), men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill ju ha kortet kvar och vill inte se några olycksincidenter.
Alla är vi olika. Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Det skall vara kul för alla. Den som tycker tempot är för slött och vill dra på väntar in resten av gänget vid nästa korsning. Så ingen blir frånåkt.

EDIT: Sist, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, och självklart de nyare medlemmarna i Bonnevillefamiljen.

Vi har tidigare år velat ha det så, alltså en träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.

Det blir inte optimalt om man kommer med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller något annat. Det blir lite som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej...

Så just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Premiärtur 2016!

Jag har visserligen kört min trängsel-scooter några veckor redan - när väglaget tillåtit - men idag begick jag Den Officiella Premiären. Först ett oljebyte och sedan en kort tur i solen på i huvudsak torra vägar. Temperaturen varierade med +4 som högsta notering. Bildbevis bifogas.


Först ett nytt filter och 4 liter syntet från Motul:

oljebyte 2016.JPG


Sedan ett kort solbad vid Röda sten:

premiärtur 2016.jpg premiärtur 2016 II.jpg
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Tjena boys! Long time, no see! Hoppas allt är bra med er gamla rävar och nya tillskott här i tråden. Tänkte bara säga att jag är sjukt nära att beställa en ny Thruxton R... Måste bara låta priset få mogna några dagar till i skallen! Har inte läst bakåt i tråden men är det någon annan än mig som har samma tankar eller som redan slagit till?

Vem vet, det kanske blir en come back för mig på Vättern runt 2016!! För den traditionen lever vidare hoppas jag?! :tummenupp

EDIT
Läste ett par sidor bakåt nu och såg info om Vättern runt! Härligt att ni kör på! Dock så verkar årets datum dåliga för min del. Sista helgen i juli går definitivt bort för då är jag i San Fransisco och springer halvmara..bl.a. över Golden Gate -bron två ggr.. puh! Men ska bli kul.. och helgen innan är jag antagligen på Gotland. Jaja, först ska hojen beställas, betalas och levereras sen får vi se, kanske ändrar min prioritering när jag väl kommit så långt!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En kollega "sprang" den förra året, var tydligen packat som en sillburk å rätt meningslöst så skit i det och kör hoj istället?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En kollega "sprang" den förra året, var tydligen packat som en sillburk å rätt meningslöst så skit i det och kör hoj istället��

Rätt inställning men vår Vätternrunda får ju inte bli så populär att hojarna bildar kolonn med 10 meters lucka mellan Zinkgruvan och Godegård.:) Då blir det lite förfelat eller kommer mer att likna Mälaren runt som i o f s är ett stort och fint arrangemang.

Fast det är klart att Charlie C är mycket välkommen att köra den igen.:yoparty Han är ju en av pionjärerna som banade vägen första året med både grusväg och ilskna getingar som fiender. En vacker röd Thruxton hade han också men var har hs01jowe (rätt eller?) tagit vägen med sin snygga Bonneville? Han är ju också pionjär.

EDIT: Så här ser det ut just nu och jag är innerligt glad åt alla som anmält intresse och som jag träffat. Skulle också bli väldigt glad över att få träffa några nya.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-03-04 kl. 16.05.14.png
    Skärmavbild 2016-03-04 kl. 16.05.14.png
    25.8 KB · Visningar: 49
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, det tar sig! Vi har väl varit 11 som flest på Vätternrundan? Här kommer ett par foton för att locka den tvehågsne! :)

Kul om CharlieC kommer tillbaks till "livet med en twin", ridandes på en ny Thruxton 2016. Kul också om några av de nyare i tråden hänger på oss gammelfolk på lite kurviga vägar ute i obygden!


IMG_0315.jpg IMG_1414.JPG
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv hoppas jag på att frisk bohusluft i däcken och fjolårsstift ska säkra mig en plats i ledet i år.. lite nya hojar att kika på hade inte vart tråkigt heller!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nyss släppta data!! Ser ju ganska skapligt ut. Nu väntar en provkörning till våren.

Motorcycle News
29 min ·
The Thruxton R specs are looking pretty good too...
UK Price: £11,700 (£10,400 for the Thruxton)
Engine: Parallel twin, four-stroke, eight valves, SOHC, Liquid-cooled 1200cc, 97.6mm x 80mm
Claimed power: 95.6bhp @ 6750rpm
Claimed torque: 82.6lb.ft @ 4950rpm
Weight: 203kg (dry)
Fuel capacity: 14.5l
Seat height: 810mm
UK on sale date: April
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top