Jettade Förgasare.
Igår Jettade jag om min förgasare och det ska bli ganska intressant att se vad ni anser om detta.
Enligt spec för Bonneville 2007 så levereras 67 HP och jag antar då att det är mätt på vevaxeln.
Jag har alltid vart intresserad av att veta hur mycket som försvinner innan det kommer till bakhjulet men svaret på den frågan kommer inte idag efter som min inte är original.
Det jag har ändrat på min hoj är:
Fimpat avgasreningen samt slängt på Raask minizoom slipon's. I förgasarna sitter det 115 munstucken och enligt Raask himself så trode han att jag skulle behöva kliva upp till 140 om jag skulle hitta mer mos efter som dessa dämpare är betydligt mer öppna än original.
Vid första körningen i bänken (dvs med 115) så visade kurvan som mest 57,5 HP. Avgaserna visade på att hojen gick för fett så efter lite labbande så landade jag på ett 108 munstycke och fick kurvan att visa 59 HP.
Spontant kände jag att det var lite. 1,5 HP för 2000kr som denna bänkning kostade, men så fick jag se en kurva från en annan Bonneville 2007 som han hade bänkat förra året. Den hade Triumphs effektrör och balla luftfilter. Den kurvan visade som mest 51 HP. Nu vet jag inte vilket munstycke han landade på i det fallet.
Hur som helst så inbillar jag mig att hojen går lite renare nu och den känns rätt kul att ha satt hojen i en bänk.
Richard var trevlig och kändes himla duktig också.
En fråga som kvarstår. Går en Bonneville alldeles för fett original efter som den levereras med 115 munstycken i ett par tröga originaldämpare eller blir det en enorm skillnad i motstånd när man fimpar avgasreningen?