Triumph Thruxton-tråden.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej!
Häng mig inte nu, men jag hittar inget forum där jag passar in. Har just sålt allt vad "sportcyklar" heter och köpt mig en Triumph legend TT i nära nog nyskick. Bestyckade förgasare och öppna rör. Ska köra den org. (förutom nytt cross styre) till vintern. Sen hade jag tänkt att bygga om den till lite mer caferäser.

Ganska lika moppar så jag hoppas att jag hittat rätt.

Välkommen och häng kvar så märker du om det är fel. Troligtvis inte! Många här har liksom jag ännu en hoj så här är det högt i tak. Sen hänger vi ingen utan skjuter med magnum 44.:D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Välkommen och häng kvar så märker du om det är fel. Troligtvis inte! Många här har liksom jag ännu en hoj så här är det högt i tak. Sen hänger vi ingen utan skjuter med magnum 44.:D
Eller en Enfield-revolver, det här är ju en tråd för engelska hojar! :)
Välkommen! Inser att det är svårt att hitta en tråd om Legend med caféstuk, så det blir till att 'nöja sig' med att samsas med oss Thruxton-nördar. :)
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej igen!
Tackar för välkomnandet. Ingen här som byggt om en legend, hör gärna av er isåfall. Tanken är att försöka få dit en thruxton bakdel. Har hittat en fin från en -04:a. Finns ganska många ombyggda i utlandet men här hemma verkar modellen mest rulla som org.

...Ljudet...ojojoj säger jag bara... rad 4:a, Tsss...
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Hej igen!
Tackar för välkomnandet. Ingen här som byggt om en legend, hör gärna av er isåfall. Tanken är att försöka få dit en thruxton bakdel. Har hittat en fin från en -04:a. Finns ganska många ombyggda i utlandet men här hemma verkar modellen mest rulla som org.

...Ljudet...ojojoj säger jag bara... rad 4:a, Tsss...

Hjälpte en kille att montera ett TT-styre på en thunderbird (är ju typ samma) blev riktigt bra café-stuk på den hojen med omgjord sadel till klassisk ensits.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
MC-Live Barkarby Söndag

Tänkte bara meddela att jag ska ut till Barkarby på Mc-Live i morgon. Ngn mer Sthlm:are på Thruxton som ska dit? Tror vi kommer vara där typ kl 13.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan rekommendera en tur till Barkarby! Var på MC Live i Gbg förra helgen. En excess i provkörningar! Över 100 hojar att testa, som står på plats, startklara.... Defintitivt värt inträdet.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Monterat ny nummerplåt idag och tagit bort den förhatliga skylthållaren.
Blev en markant förbättring.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
I går blev det det första Mc glassen:tummenupp. Det blev en tur ner till Varberg med dottern bak på pallen.
Jag upplevde att det var en liten tendens till vobbel när hon satt bak men bara vid låga farter 50-70km/h, annars så försvan mitt vobbel när jag fick på ett nytt bakdäck. Så jag vet inte om det stämmer helt med det ni skrev innan med att geometrin inte är ok på hojen.Det är nog inte bara en sak som inte ok.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Jettade Förgasare.

Igår Jettade jag om min förgasare och det ska bli ganska intressant att se vad ni anser om detta.

Enligt spec för Bonneville 2007 så levereras 67 HP och jag antar då att det är mätt på vevaxeln.
Jag har alltid vart intresserad av att veta hur mycket som försvinner innan det kommer till bakhjulet men svaret på den frågan kommer inte idag efter som min inte är original.

Det jag har ändrat på min hoj är:
Fimpat avgasreningen samt slängt på Raask minizoom slipon's. I förgasarna sitter det 115 munstucken och enligt Raask himself så trode han att jag skulle behöva kliva upp till 140 om jag skulle hitta mer mos efter som dessa dämpare är betydligt mer öppna än original.

Vid första körningen i bänken (dvs med 115) så visade kurvan som mest 57,5 HP. Avgaserna visade på att hojen gick för fett så efter lite labbande så landade jag på ett 108 munstycke och fick kurvan att visa 59 HP.

Spontant kände jag att det var lite. 1,5 HP för 2000kr som denna bänkning kostade, men så fick jag se en kurva från en annan Bonneville 2007 som han hade bänkat förra året. Den hade Triumphs effektrör och balla luftfilter. Den kurvan visade som mest 51 HP. Nu vet jag inte vilket munstycke han landade på i det fallet.
Hur som helst så inbillar jag mig att hojen går lite renare nu och den känns rätt kul att ha satt hojen i en bänk.
Richard var trevlig och kändes himla duktig också.

En fråga som kvarstår. Går en Bonneville alldeles för fett original efter som den levereras med 115 munstycken i ett par tröga originaldämpare eller blir det en enorm skillnad i motstånd när man fimpar avgasreningen?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du behöver öppna upp luftburken för att få bästa effekt genom att plocka bort restriktorplattan inuti burken och öppna insugshålet så mycket som går. Om du är intresserad har jag både ett moddad "insughål" plus ett Kn-filter till ett billigt pris. Skicka PM i så fall.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Du behöver öppna upp luftburken för att få bästa effekt genom att plocka bort restriktorplattan inuti burken och öppna insugshålet så mycket som går. Om du är intresserad har jag både ett moddad "insughål" plus ett Kn-filter till ett billigt pris. Skicka PM i så fall.

Tack det var bussigt, men just nu så känner jag mig ganska nöjd som den är. Nästa fokus blir fetare gaffelolja samt bättre bromsar. Har dock inte kommit fram till hur jag ska göra när det kommer till bromsarna ännu... Klurar så det knakar i skallen.
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Tack det var bussigt, men just nu så känner jag mig ganska nöjd som den är. Nästa fokus blir fetare gaffelolja samt bättre bromsar. Har dock inte kommit fram till hur jag ska göra när det kommer till bromsarna ännu... Klurar så det knakar i skallen.

Nyp hårdare ;-)
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Enligt spec för Bonneville 2007 så levereras 67 HP och jag antar då att det är mätt på vevaxeln.
Jag har alltid vart intresserad av att veta hur mycket som försvinner innan det kommer till bakhjulet men svaret på den frågan kommer inte idag efter som min inte är original.

Har hört att man generellt brukar räkna bort 13% från vev till bakdäck, det skulle i så fall ge 58 hk istället för 67. men då är 67 säkerligen en perfekt motor under perfekta förhållanden.
Har även hört siffran 56hk som det en org. bonnie skulle lämna på hjulet i snitt.
Avgasreningen, eller SAI-systemet har ingen inverkan på effekt eller bestyckning.
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Nu har jag sålt hojen, något speciellt man behöver tänka på när den säljs till Åland. Export osv..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag sålt hojen, något speciellt man behöver tänka på när den säljs till Åland. Export osv..
- Så synd... att du sålt din Thruxton.
- Men så bra... att det blev affär, att ha svårsålda hojar är inte kul.

Vad blir det istället?

Kolla in Transportstyrelsens webbsida, de har ett kundtjänstnummer dit man kan ringa och bl a fråga om ägarbyten.
 

casablanca

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Thruxton - 05
Hej. Har ni några tips på snygga backspeglar till thruxton? Kör utan nu för original är ju förfärliga. Vill ha ett par/en som är så låg som möjligt och passar till det ganska slimmade utseende jag har på hojen.
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Hej. Har ni några tips på snygga backspeglar till thruxton? Kör utan nu för original är ju förfärliga. Vill ha ett par/en som är så låg som möjligt och passar till det ganska slimmade utseende jag har på hojen.

en styrändsbackspegel på v.sida, vinklad neråt.
om du nu inte kan vrida på huvet :tungan
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top