Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Kul! Sitter just nu och småfilar på rutten. Ser om vi skall göra någon justering någonstans, välja bättre sträcka eller så.

Har du något du kommer på i det avseendet? Någon delsträcka som mår bra av att justeras?
Hmm, inte vad jag kan komma på just nu. Rutten har ju justerats lite på senare år och i fjol var jag ju inte med. Den sista biten på första dagen brukar väl vara si så där, men samtidigt är man för trött för att göra fler utsvävningar. 2020 så hade vi ju både felkörningar, bitvis dåligt väder och nya vägar efter att vi hade delat upp oss på andra dagen, så det var väl inte helt tipp topp, men jag antar att du justerade det i fjol. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Packad och klar inför morgondagens tur. Inklusive Airhawk-dyna och Beeline mini-gps. Originalsadeln är ju som den är (rätt så obekväm) så Airhawken kommer att göra gott. Beeline kommer förhoppningsvis att rädda oss från att bli vilse i pannkakan som vi blev 2020. (Pannkakan = Falköping i det här fallet.)

Vädret ser bra ut onsdag med c:a 20 grader och sol, medan torsdagen ser ut att bli mer varierat med risk för nederbörd på förmiddagen (fast sol på em). Så det blir ingen cool skinnpaj och uppvikta jeans, utan istället är det andra buzzwords som gäller. Rukka, Gore-tex och andra sådana glosor.

Vi ses i morgon!

025C2B39-89F0-40B8-9A29-C674B39DC2F3.jpeg
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Packad och klar inför morgondagens tur. Inklusive Airhawk-dyna och Beeline mini-gps. Originalsadeln är ju som den är (rätt så obekväm) så Airhawken kommer att göra gott. Beeline kommer förhoppningsvis att rädda oss från att bli vilse i pannkakan som vi blev 2020. (Pannkakan = Falköping i det här fallet.)

Vädret ser bra ut onsdag med c:a 20 grader och sol, medan torsdagen ser ut att bli mer varierat med risk för nederbörd på förmiddagen (fast sol på em). Så det blir ingen cool skinnpaj och uppvikta jeans, utan istället är det andra buzzwords som gäller. Rukka, Gore-tex och andra sådana glosor.

Vi ses i morgon!
Samma här. Airhawk är fusk; min sadel är ju till och med mer obekväm än originalet. ;) Jag har till och med fixat headsetet i min "nya" hjälm, så nu kan jag poppa och rocka på transportsträckor igen. ^^
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tack för den här turen. :) Min trippmätare stannade på ungefär 108 mil. Motoroljan var 110 grader när jag kom hem efter motorvägsmarschen. :p Det var massa bilar och långtradare som ägnade sig åt köbildning vid vägarbetet, men väggrenen gick alldeles utmärkt att köra på; jag har ju ändå bott i Stockholm ett gäng år. :cool: Jag misstänker att många muttrade åt mig. ^^

@ahoff, lever du?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack alla för en fin tur i går/förrgår!

Vätternrundan blir bara bättre och bättre i takt med att vi filar bort tråkigheter (=E-vägar, mitträckesvägar) i möjligaste mån. Av de 86 milen jag körde från Göteborg så var endast 3,5 mil på E-väg. Ibland krävs ju en E-väg för att komma ut ur stan men väl ute i landet så undvek vi E-vägar nästan helt.

Vi var en liten skara som körde och det finns plats för fler kommande år! I år testade vi att köra mitt i veckan och inte på en helg och sådant påverkar säkert. Som jag skrivit tidigare så var hotellpriserna på helgen 100 % högre än i veckan. Det visade sig att det är en Ironman-tävling i Jönköping nu i helgen så det är troligen därför priserna är så höga. Stor efterfrågan på hotell alltså = höga priser.

Väl mött 2023! Eller när som helst. Jag har en gpx-fil (med start och mål i Göteborg i fall) någon vill köra rundan själv.

Samling i Askersund
1657272500271.png

Lunchpaus i Forsvik
1657272609706.png

Bensträckare och fika i Åsle (utanför Falköping)
1657272701535.png

Vi hade 75 % sol men torsdag förmiddag runt Jönköping-Hökensås-Forsvik var det lite "fuktigt". :) Då blev det så här....
1657272828931.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack alla för en fin tur i går/förrgår!

Vätternrundan blir bara bättre och bättre i takt med att vi filar bort tråkigheter (=E-vägar, mitträckesvägar) i möjligaste mån. Av de 86 milen jag körde från Göteborg så var endast 3,5 mil på E-väg. Ibland krävs ju en E-väg för att komma ut ur stan men väl ute i landet så undvek vi E-vägar nästan helt...............
Lite off topic men apropå vägar så glömde jag ju listan över årets vilthändelser. På två dagar mötte vi:

- Fyra rådjur, två som sprang ut framför oss (farligt!) och två som stod på ett fält
- Fyra tranor som stod på ett fält. Ofarligt för oss.
- Två ekorrar som sprang ut framför oss. Men som raskt retirerade in i skogen när de uppmärksammade ett gäng hotfulla engelska twinnar i 90 knyck. Ofarligt för oss, farligt för dem.
- Två harar som stod på ett fält. Ofarligt för oss.
- En halv orm. Halva ormen var redan överkörd av en bil, framdelen av ormen försökte desperat rädda sig därifrån men det gick ju inte att förflytta sig eftersom bakdelen var mos. Tragiskt!
- En krockad duva. Undertecknad krockade med en duva i Östergötland, tog den med kinden och axeln. Tur att jag inte körde med öppen hjälm! :)
Det small till rätt bra i hjälmen och blev en duns i axeln för min del och enligt mina körkamrater som körde bakom så uppstod ett stort moln av duvfjädrar på säkert en halv kubikmeter innan den lilla stackaren flög vidare. Sannolikt klarade den sig inte. Duvor är mjuka, hjälmar är hårda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle verkligen vilja köra Vätternrundan men jag har ju som långt till start, dock så deltog jag på distans med att köra 763 km mellan Överkalix till Holm, Sundsvall onsdag, torsdag med övernattning i Lycksele. Imorgon styr jag hemåt igen och hoppas på att det ska vara hyfsat väder, hoppas att det slutar regna hyfsat tidigt idag så det torkar upp för jag kan kapa ca 5 mil med att istället åka ca 1,5 mil grusväg.

En recension av moddningen av sadeln med gel inlägg är väl att det blev så där. Största felet var att jag skulle haft geldynan längre fram på sadeln för då packväska är på hamnar man längre fram än om man kör utan yta packväska är den bra men jag har "bara" kört runt 40 mil i ett tidigare. Med väskan på sitter jag på gelen men precis i framkanten så ca 5 cm längre fram hade nog varit bättre. Sen skulle det nog inte skada om geldynan gick ändå ut i kanterna på dynan men jag får se om jag fortsätter i vinter med att lägga in ytterligare en bit gelinlägg längre fram i dynan.

Har lite däckfunderingar, har inte bytt däck själv på Thruxtonen utan han på däckfirman vill ha 300 kr för att byta bägge däcken men nu har han pensionerat sig. Hur jobbigt är det att gå loss däcken från fälgen, måste man få en sån där däckmaskin eller går det att få loss däcken från fälgkanten med däckjärnen som då man byter däck på offroad hojen?

Vilka däck rekomenderas idag? Har nu på Michelin Road Pilot 3 men funderar på att byta bägge däcken. Bakdäcket börjar snart vara slut och framdäcket är ju lika gammalt så det är väl kanske läge att byta bägge däcken.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skulle verkligen vilja köra Vätternrundan men jag har ju som långt till start,
Du får starta tidigt :)
Hur jobbigt är det att gå loss däcken från fälgen, måste man få en sån där däckmaskin eller går det att få loss däcken från fälgkanten med däckjärnen som då man byter däck på offroad hojen?
Mitt senaste var svårt. Se nedan.
Vilka däck rekomenderas idag? Har nu på Michelin Road Pilot 3 men funderar på att byta bägge däcken. Bakdäcket börjar snart vara slut och framdäcket är ju lika gammalt så det är väl kanske läge att byta bägge däcken.
Jag testar Michelin Road Classic i år. https://www.michelinman.com/motorcycle/tires/michelin-road-classic
De finns i Thruxtons originaldimension! Jag har bara bytt framdäcket än så länge, bakdäcket har ett tag kvar innan det är dags för byte.

Har inte "stresstestat" det i någon större utsträckning annat än vanlig landsvägskörning, men det känns helt odramatiskt. Funkar som det ska. Det fick rätt så mycket regn på sig i förrgår men jag upplevde inga tendenser till något dåligt beteende. Tvärtom så kändes det tryggt i vätan. So far so good! (y)

En sak dock. Det verkar vara väldigt styvt. Min däckverkstad (en van mc-mekaniker, tävlar i road racing) hade uppenbara problem att kränga på däcket. Trots full däckutrustning. Däcket är ju smalt (100 mm framtill) och styvt vilket gjorde att det krävdes väldigt mycket jobb att få det på plats. Fick rentav använda däckvärmare (han kör racing som sagt...) för att värma och mjuka upp det. Ett hästjobb, tog nog en trekvart totalt! :(
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska man köra Vätternrundan så får man väl räkna att det blir en lång tripp.

Skulle möjligen vara så att man tog en längre tur under två, tre veckor och började med att ta sig till Sundsvall och stannade till där, sen till Stockholm och hälsade på kusinerna där, sen Vättenrundan för att avsluta i Bollebyggd hos en till kusin och sen kanske fortsätta till Öland. Nu vet jag inte riktigt hur jag skulle få ihop nåt sånt med semester och övriga familjen.


Michelin Road Classic skulle säkert duga gott åt mig, vad kan man tänka sig för ändring på egenskaperna man går tillbaka till original dimensionerna? Minns att efter bytet från original däcken till Road Pilot 3 blev det som en helt ny hoj som upplevdes som väldigt kvickstyd.

Frågan är ju då om man kan byta däck själv, är Road Classic däcken värre än Trelleborg dubbdäck för dom är ju jävligt styva? Måste tro om det är lättare att kränga på de lite bredare dimensionerna som sitter på nu då Road Pilot 3 inte fanns i original dimensionerna utan är något bredare.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ska man köra Vätternrundan så får man väl räkna att det blir en lång tripp.

Skulle möjligen vara så att man tog en längre tur under två, tre veckor och började med att ta sig till Sundsvall och stannade till där, sen till Stockholm och hälsade på kusinerna där, sen Vättenrundan för att avsluta i Bollebyggd hos en till kusin och sen kanske fortsätta till Öland. Nu vet jag inte riktigt hur jag skulle få ihop nåt sånt med semester och övriga familjen.


Michelin Road Classic skulle säkert duga gott åt mig, vad kan man tänka sig för ändring på egenskaperna man går tillbaka till original dimensionerna? Minns att efter bytet från original däcken till Road Pilot 3 blev det som en helt ny hoj som upplevdes som väldigt kvickstyd.

Frågan är ju då om man kan byta däck själv, är Road Classic däcken värre än Trelleborg dubbdäck för dom är ju jävligt styva? Måste tro om det är lättare att kränga på de lite bredare dimensionerna som sitter på nu då Road Pilot 3 inte fanns i original dimensionerna utan är något bredare.
Jag tror att det är originaldäcken som är/var skräp och inte dimensionerna som var problemet.

Jag har en mix nu. Något Michelin Pilot bak och Bridgestone Battleax fram. Känns helt okej. Kört många år med olika versioner av Dunlop Roadsmart, helt odramatiskt och jag gillade dem. Jag skulle vilja bredda fälgarna lite samt gå ner till 17" fram, någon dag kanske. :p

Jag hade för övrigt inte gett mig på att byta däck utan en krängare, men finns det inte typ på Biltema?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Biltema har inte länge kvar däckmaskinen, depåstöd och mc-lyften är väl typ vad dom har kvar nu, sen några hjälmar och lite annat små skrot.

Undra vad som händer om man bara byter bak och går tillbaka till från 150 till 130 bredd bak men behåller 110 framhjulet? Dexon hade Road Classic bak i 130 men framdäcket finns inte på lager. Hade tänkt byta bägge däcken mest för att göra men bakdäcket är mer akut då det börjar närma sig att vara slut.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skulle tro att det inte gör så stor skillnad. Alltså att du inte märker av det. Men jag kan ha fel. :)

Så fort diskussioner om andra dimensioner dyker upp här på SH så är det en del pålästa personer som ger sig in och förklarar att man inte skall mixtra med fel mått. De har kanske rätt i princip, men i praktiken upplever åtminstone jag att det finns ett visst mått av handlingsfrihet.

Jag har kört på fel dimensioner de senaste 10 åren. Och visst kan det gå fel så att man stör/förstör geometrin och köregenskaperna. Men min tro som amatör och praktiker är att det borde vara problemfritt med så lite som 10 mm extra fram. Körde själv på 110 fram och 140 bak de senaste säsongerna. Och kör just nu 100 fram och 140 bak, till dessa att bakdäcket är slitet nog att bytas ut mot det 130-däck som väntar (mörkt och svalt) i garaget.

PS. Såg att framdäcken var slut även hos mynetmoto (där jag köpte mina) och mcdackonline hade inga alls. Säljsuccé hos Michelin som gjort att allt är slutsålt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tog och köpte Michelin Pilot Road både fram och bak, bytte däcken 2018 så dom tar gått tre säsonger då 2019 inte blev några många mil efter att krossat knäet.

Tog dimensionerna som sitter på nu då verkar funka och många kört med dessa, fick bli 150/70-18 bak och 110/80-18 fram.


Fler funderingar, vilka stötdämpare rekommenderas bak? Har Hagon nu men problemet är atten viss viktutvecklingen ( tveksam om det är muskler? ) gjort att dom är på gränsen till mjuka. Funderar på Hagon 110-130 kg istället för 80-100 kg som jag har nu. Ensam utan på hojen är dom på gränsen till att slå genom vid kraftiga ojämnheter och med lite packning blir det nog så mjukt.

Finns det någa andra bra hyfsat billiga dämpare som är att rekommendera?

Eventuellt kan jag kunna sälja min Hagon till nån som har en matchvikt på ca 70-80 kg, ligger man på denna vikt borde dom funka betydligt bättre till än mina ca 95 kg.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
110 fram och 150 bak har många kört med. Jag med, i flera år. Både Michelin Pilot Road och Dunlop Roadsmart.

Jag är inte uppdaterad på dämpare, egentligen. Många är ju grymt nöjda med Öhlins men jag ville inte lägga så stora pengar. Det blev Ikon 7610. Men det var bra längesedan - kanske dags för uppgradering?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller däcken kändes det ut som en "säker kombination" som man vet använts av många men hade jag hittat 100 fram och 130 bak hade jag nog kört på det, hade problem att hitta Road Classic i 100 bredd fram.

Öhlins är väl förmodligen det bästa men jag känner inte heller att jag är så sugen på att lägga dom pengarna på min Thruxton. Ska kolla Ikon dämparna om dom kan tänkas vara nåt. Vad säger ni om YSS dämpare?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
La på nytt Road Classic 150 bakdäck med en Proworks däckmaskin, gick lätt attfå av däcket men var inte så bara attfå på det. Fick hjälpa till med däckjärn men det gick, dock så tvingades jag modda maskinen då pinnen för hjulet var 18 mm och hjulaxeln på Thruxtonen vad 17 mm, svarvade ner axeln till 16,5 mm så det blev ca 1,5 mm mer glapp och det tror jag gjorde att glappet gjorde att huvudet ville lyftas upp så däcket gled av.

Har nu svarvat en bussning så nu har jag nån tiondels glapp mot axeln så nu är maskinen tajtare än original. Funderar också på att göra en låsbar stoppring så att armen inte kan lyftas

Frågan är om framdäcket Road Classic 110/80-18 är värre än 150/70-17 bakdäcket? Ska besikta den 18:e så frågan är om jag ska ligga lågt till dess med att testa byta framhjulet.

Var nära att lyckas ladda upp en bild men det sket sig, 0.5 Mbit räcker inte till.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Frågan är om framdäcket Road Classic 110/80-18 är värre än 150/70-17 bakdäcket? Ska besikta den 18:e så frågan är om jag ska ligga lågt till dess med att testa byta framhjulet.
Dåliga nyheter! ;)
Det var framdäcket som gjorde min däck-mek gråhårig... :(
(en mycket erfaren race-mekaniker som bytt mååånga däck genom åren.)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Dåliga nyheter! ;)
Det var framdäcket som gjorde min däck-mek gråhårig... :(
(en mycket erfaren race-mekaniker som bytt mååånga däck genom åren.)

Men visst hade du original dimensionen med 90 bredd, undra om 110 bredd är lättare att få på, eller ännu värre? Vad har han för däckmaskin en riktig som snurrar hjulet eller en man drar manuellt liknande den jag har.

Kan ju säga att jag höll på ett bra tag innan jag hade på bakdäcket och var helt slut efter det, bakhjulet monterades nästa dag på hojen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men visst hade du original dimensionen med 90 bredd, undra om 110 bredd är lättare att få på, eller ännu värre?

Vad har han för däckmaskin en riktig som snurrar hjulet eller en man drar manuellt liknande den jag har.
- Ja, jag har nu originaldimension 100 mm. (För första gången sedan 2010 nå'n gång. (y))
110 är kanske lättare? Det är något mindre trångt.

- Däckmaskin, minns inte om maskinen snurrade eller om han snurrade. Men han hade "alla prylar". Fick till slut använda däckvärmare för att få gummit något mjukare och mer samarbetsvilligt. Men även då var det en tuff match mellan människa/maskin och däck. ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
- Ja, jag har nu originaldimension 100 mm. (För första gången sedan 2010 nå'n gång. (y))
110 är kanske lättare? Det är något mindre trångt.

- Däckmaskin, minns inte om maskinen snurrade eller om han snurrade. Men han hade "alla prylar". Fick till slut använda däckvärmare för att få gummit något mjukare och mer samarbetsvilligt. Men även då var det en tuff match mellan människa/maskin och däck. ;)

Då väntar jag med framdäcket till efter besiktningen, är i princip omöjligt att få tider
i "närområdet" 15 mils radie så man vill inte chansa då man har en tid.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top