Triumph Street Triple-tråden

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Finns det elektronisk startspärr på Street triple? Och var hittar jag intyg för dessa, återförsäljaren?
Hojen har blivit stulen och IF undrar nu detta.
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Finns inget sånt på våra hojar om man inte installerat Triumphs tillbehörslarm.
 

Glennert

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Bålsta
Hoj
-11 Triumph Street Triple
Ventilknack

Tjena!

Jag har bara kört 220mil hoj själv och på min egna hoj. Tog kortet på min tripple :) Så jag har inte allt för mycket rutin hur den ska låta, jag köpte den ny. Men jag hör ett litet ventilknack eller vad man nu ska kalla det. Direkt när den är kall så låter det inte utan det är när den är varm. Typ ett litet knackande ihop med att cylindrarna snurrar. Hojen går ju lika fint som vanligt och ljudet kanske alltid har vart där. Den har ju vart på service vid 100mil och de sa ingenting.

Vad tror ni? :)
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Är det någn mer än jag som tycker den matta lacken är snygg men håller sjukt dålig kvalite ja blir galen. Helt ny hoj men redan full av repor på tanken.
Hur håller ni efter era cyklar, shampoo osv? Finns de nå lackskydd för den här typen av lack? Såg att någon tipsade om autoglym, men gör det någon skillnad?
 

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
Försäkringsklass

Passar på att fråga er som förmodligen har koll.
Vilken försäkringsklass tillhör street-triple och street-triple r?

Kunde inte utläsa detta ur IF:s broschyr för Triumphs märkesförsäkring.

Tack på förhand.
 

Str3 R

Guest
Nån fler som har problem med att elkabelstammen nöter mot godset under styret? Jag har noterat att elkabelstammen på min Str3 R nöter mot gods när jag svänger (låg fart och behöver vrida på styret). Det här kan ge elproblem i framtiden så jag har pimpat med silvertejp, tänkte be Triumph slänga på längre kablar och det är samma på fel båda sidorna. Undrar om fler har lite väl tajta elkablar vid styret?

På bilden syns höger sidas kabelstam nötas mot godset vid fullt vänster utslag, har ni också så här tajt på era Str3? :va

fullt_vanster1.png
 

Str3 R

Guest
Nån fler som har problem med att elkabelstammen nöter mot godset under styret? Jag har noterat att elkabelstammen på min Str3 R nöter mot gods när jag svänger (låg fart och behöver vrida på styret). Det här kan ge elproblem i framtiden så jag har pimpat med silvertejp, tänkte be Triumph slänga på längre kablar och det är samma på fel båda sidorna. Undrar om fler har lite väl tajta elkablar vid styret?

På bilden syns höger sidas kabelstam nötas mot godset vid fullt vänster utslag, har ni också så här tajt på era Str3? :va


Och här kommer svaret: Det sitter tajt på alla Str3. Har kollat runt på några och det är ganska tajt med kabeldragningarna på allihop. Styrkronan kommer alltså skava på höljet som skyddar kablarna, tids nog lär det gå hål och snart har man ett elfel på nacken. Tar säkert några tusen mil att få det men bra om nån får elfel och ser att det är nött och avskavt på kabelstammen vid styrkronan så är detta svaret, att Triumph helt enkelt snålat in lite väl på längden.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Skruvade på ett par nya broms och kopplingshandtag idag och när jag ska ut och provköra tittar jag ner och ser att en skruv sitter halvt utskruvad ur motorn! (se bifogad bild)
Tog ett spärrskaft och kände på de övriga och de satt även de skapligt löst. Kunde dra typ ett kvarts varv utan att ta i det minsta.

Är detta något vanligt på Street Triple ?
Min är en 2010 med ca: 830 mil på. Köpte den begagnad för en månad sen med 450mil på.

Är skitnojig nu och tycker att det låter konstigt ur motorn... tickar liksom.
Bör väl inte va problem med ventiler efter så få mil?

Kollat oljan och det finns :)
 

Bifogat

  • IMG_1075.jpg
    IMG_1075.jpg
    234.5 KB · Visningar: 123

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Den som lossnade sitter som du ser på bilden mitt på högra sidan. Den som är utskruvad typ 2 cm. Men typ alla på den sidan satt lite smålöst. Ska ta en mindre zoomad bild
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Skruvade på ett par nya broms och kopplingshandtag idag och när jag ska ut och provköra tittar jag ner och ser att en skruv sitter halvt utskruvad ur motorn! (se bifogad bild)
Tog ett spärrskaft och kände på de övriga och de satt även de skapligt löst. Kunde dra typ ett kvarts varv utan att ta i det minsta.

Är detta något vanligt på Street Triple ?
Min är en 2010 med ca: 830 mil på. Köpte den begagnad för en månad sen med 450mil på.

Är skitnojig nu och tycker att det låter konstigt ur motorn... tickar liksom.
Bör väl inte va problem med ventiler efter så få mil?

Kollat oljan och det finns :)

Standardfel att motorbultarna är dragna för löst från fabrik. Vanligt att packningarna svettas olja pga detta.

EDIT: 400 mil på en månad?! Respekt! :tummenupp
 
Last edited:

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Precis som illebror säger.
Dra alla småbultar till 8 Nm och dra dom kors och tvärs såklart.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Drog åt alla småbultarna och drog sen ut på Slingerbulten för test av nya broms och koppligshandtagen. Blev en nära rådjursupplevelse men bromsarna funkar som dom ska!
Lite mindre orolig nu. :) den spinner på fint.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Nyköpta handtagen från Ride it
 

Bifogat

  • IMG_1079.jpg
    IMG_1079.jpg
    238.4 KB · Visningar: 112

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Och här kommer svaret: Det sitter tajt på alla Str3. Har kollat runt på några och det är ganska tajt med kabeldragningarna på allihop. Styrkronan kommer alltså skava på höljet som skyddar kablarna, tids nog lär det gå hål och snart har man ett elfel på nacken. Tar säkert några tusen mil att få det men bra om nån får elfel och ser att det är nött och avskavt på kabelstammen vid styrkronan så är detta svaret, att Triumph helt enkelt snålat in lite väl på längden.

Jag har ej det problemet.
2011 R..
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top