Triumph Speed Triple-tråden.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag fick in vatten i mitt så det rostade ihop men det resulterade bara i att soppapumpen inte gick & inte hoj-jäveln heller då...Men det ska vara nåt specialrelä med diod i annars så drar den ur batteriet )testade det med) iallafall på de gamla.
 

banarne71

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Lerum
Hoj
Aprilia Tuono v4 1100 Factory
K&N filter "öppet"

Hej alla!
Jag kliar mig i huvudet angående öppet filter på s3. Kan man ta bort locket på min 1050 S3 eller måste locket sitta på? Som jag ser det så är konstruktionen sådan att locket ska vara på då det är kopplat ett par sladdar till locket samt att insugen till de tre cylindrarna är på "ovansidan" av filtret. Inget lock så kan en hel del luft gå ofilterat in i insprutningen. Har jag rätt eller fel? Nytt Mivv xcone slip on ska på också men jag vill lösa detta med filtret också. Det måste finnas ett gäng av tripplar ute som är med K&N filter samt slipon med tillhörande ommappning.

Kör förståndigt alla i sommar och håll er borta från hal asfalt.

/Jon i Lerum
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag fick in vatten i mitt så det rostade ihop men det resulterade bara i att soppapumpen inte gick & inte hoj-jäveln heller då...Men det ska vara nåt specialrelä med diod i annars så drar den ur batteriet )testade det med) iallafall på de gamla.

Om det är en transistor i ECUn som styr reläet så måste man ha ett relä med frihjulsdiod annars grillar man transistorn, om inte ECun har en inbyggd. Det är inte fel med frihjulsdiod även om man styr en spole med en knapp.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vänta nu jag & el fattar inte så mycket. När det hände så var jag på Norgetripp så jag satte i ett vanligt hel/halvljus relä ända som fanns på macken. Menar du att det kan ha pajat nåt i ECU:n??? Jag har nämligen inte kört med den hojen på 2 år nu men säkert minst 100mil efter incidenten. Dock så drog den ur batteriet för att det inte fanns nån diod på relät.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vänta nu jag & el fattar inte så mycket. När det hände så var jag på Norgetripp så jag satte i ett vanligt hel/halvljus relä ända som fanns på macken. Menar du att det kan ha pajat nåt i ECU:n??? Jag har nämligen inte kört med den hojen på 2 år nu men säkert minst 100mil efter incidenten. Dock så drog den ur batteriet för att det inte fanns nån diod på relät.

Jag tänkte ju mer på bensinpumpsreläet, heljuset styrs väl av en knapp.



Lite el

När man "slår av" en spole så fortsätter strömmen genom den och spänningen i den "öppna" änden stiger, jämför brytarspets och tändspole. Om det är en transistor som "öppnar/stänger" så gillar den inte detta.

För att ordna detta sätter man en diod parallellt med spolen, givetvis så att den inte leder när spolen aktiveras.

När man då "slår av" spolen kommer strömmen att "snurra genom dioden och "släckas" av spolens resistans istället för att inducera en hög spånning.


Lite överkurs

Vill man snabba upp stängningen så kan man komplettera frihjulsdioden med en zenerdiod i serie. Ju högre zenerspänning desto snabbare stängning. Styr man med en transistor får inte zenerspänningen vara högre än vad transistorn tål.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jo men jag satte dit ett heljlusrelä (har jag för mig ) när soppapumpsrelät pajade ( hade hamnat upp&ner= vatten = rost= skrot ) för att kunna köra till stugan å dricka öl.
Jag hade för mig att dioden sitter där för att de är skummt kopplat & att de drar ut batteriet bara ifall man kör utan när den står eller??? Annars så vet jag vad / hur relän funkar men tack ändå:)
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Mer effekt??

Nån som åker med en Powercommander i sin s3-04?? Jag har en mapp i min för annat avgassystem men undrar ifall det blir bättre med PCIII eller om det är stort sett samma???:va
Hur mycket effekt har ni fått ur era maskiner???
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Hej alla!
Jag kliar mig i huvudet angående öppet filter på s3. Kan man ta bort locket på min 1050 S3 eller måste locket sitta på? Som jag ser det så är konstruktionen sådan att locket ska vara på då det är kopplat ett par sladdar till locket samt att insugen till de tre cylindrarna är på "ovansidan" av filtret. Inget lock så kan en hel del luft gå ofilterat in i insprutningen. Har jag rätt eller fel? Nytt Mivv xcone slip on ska på också men jag vill lösa detta med filtret också. Det måste finnas ett gäng av tripplar ute som är med K&N filter samt slipon med tillhörande ommappning.

Kör förståndigt alla i sommar och håll er borta från hal asfalt.

/Jon i Lerum

Självkart måste "locket" var på.... Bara att byta filtret i burken å skruva ihop igen...
 

schwenk

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2009
Ort
GÖTEBORG
Hoj
06, Triumph, Speed Triple
Hallå!
Jag kör en Speed Triple 06a.
Jag har två frågor, finns det bromsbelägg till denna på Biltema och är dom i så fall nåt att ha?

Fråga 2: Nån som vet var jag kan få tag i en Zard-slip on?
 

Trajamaja

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Skogsbygden
Hoj
Honda cbr 600 f
Hej alla!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur mycket luft det skall vara i däcken?

Bjuder på den här: Tyckte nog att pärlan var lite spårkänsligare än vanligt o att det det släppte lite ofta i kurvorna...

Men inte förrän sambon lånat henne och kom hem o tyckte att hon var läskig och olik sig, börjar jag tänka på att det kanske var väldigt länge sedan jag kollade luften...

Kan inte skylla på att jag är blond heller.

Å inte hittar jag instruktionsboken. Suck!
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Spårkänslighet beror ofta på plattslitna däck.
Jag kör med 2.4 fram och 2.6 bak för normal gatkörning, med Sportec M3 som sitter på nu.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Körde också med nåt liknande i mina pure och det blev platt slitet, nu kör ja 2,5 / 2:9 i mina nya Road 3 or. Kolla i lista som finns på hojdack.se om du nu valt mich lr dunlop

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Kan inte skylla på att jag är blond heller.

Å inte hittar jag instruktionsboken. Suck!
Just i detta fall beror det inte på at du är blond, det står inte i boken, dom hänvisar väl till däck tillvverkaren.

Men inte lätt hitta där helle. Men som sgt kolla i lista på hojdäck - Däckinfo

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=6



/D
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Hej alla!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med hur mycket luft det skall vara i däcken?

Bjuder på den här: Tyckte nog att pärlan var lite spårkänsligare än vanligt o att det det släppte lite ofta i kurvorna...

Men inte förrän sambon lånat henne och kom hem o tyckte att hon var läskig och olik sig, börjar jag tänka på att det kanske var väldigt länge sedan jag kollade luften...

Kan inte skylla på att jag är blond heller.

Å inte hittar jag instruktionsboken. Suck!

2.35 fram
2.9 bak
Enl boken.

Hallå!
Jag kör en Speed Triple 06a.


Fråga 2: Nån som vet var jag kan få tag i en Zard-slip on?

Här finns det godis..

http://www.britalianracing.se/
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Hjälp! Jag skulle bli väldigt glad om någon snäll själ kunde tala om vad det ska vara för moment när man ska dra framdrevet även storlek på hylsan. O ska det vara lite spel så drevet kan röra sig lite när man dragit dit det? tacksam för svar då jag sitter på gotland o ska köra på ringen till helgen.
 

MissTriple

Medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Gävleborg
Hoj
Triumph Speed Triple, Kawasaki VN 1600
Jag fick in vatten i mitt så det rostade ihop men det resulterade bara i att soppapumpen inte gick & inte hoj-jäveln heller då...Men det ska vara nåt specialrelä med diod i annars så drar den ur batteriet )testade det med) iallafall på de gamla.

Nu pratade jag med en "kunnig" och han sa att han tror inte att det är relät, utan det är nåt annat fel.

Hojen går dåligt vid acceleration, typ omöjligt/svårt att göra omkörning får då bara "bludrar" den och går illa... Går bra på tomgång och vid jämn fart

Om någon har tips på vad det kan vara så får ni en prick i himlen :tummenupp
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kolla tändstiften. Det kommer ofta in vatten där på Speed Triple som rostar ihop och det visar sig med bludder vid kraftiga påslag.
 

Hyltan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Älmhult
Hoj
Triumph Speed Triple
Söker en svart bellypan till Triumph Sprint RS.

Har för mig att den ska passa på Triple (955i) med mindre modifikation.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top