Triumph Speed Triple-tråden.

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Drivpaket 17-45?

Jag hade tänkt byta drevning på min Daytona T595 och har fått tips om att köra på 17-45 i drevning på en fighter. Någon av er som testat? Men vart hittar man drivpaket med annan drevning är original som är 18-43 om jag inte mins fel. har sökt på ebay och s-racing. hittar inget... :confused:
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Lite sen respons kanske men jag minns att nu i höstas när vi hade nere min motor i molekyler så tyckte vi också att den inte passade in i ramen sen vid ihopsättning. Men sen kom vi på vad det berodde på. Har för mig att det rättade till sig när man drog åt bultarna i rätt sekvens o rätt moment. Men jag ska fråga the old man om han minns bättre än mig. Återkommer...
Tackar för svar. För mig så uppstod problemet när man drog i rätt ordning/moment då det blev för tight för distansen. Problemdistansen satt på vänster sida och nämndes varken i Haynes eller Triumphs mekbok, det var det som gjorde mig lite fundersam. Nu sitter dock motorn på plats.

Någon som vet om seat cowls till speed triple 955 passar alla 955'or, oberoende av årsmodell. Ex. seat cowl från en -03a på en -00-hoj?
Jag vet inte säkert då jag inte tittat närmare på -01 men troligtvis så passar inte -01 och äldre på -02 och nyare då de äldre har helsadel och de nyare har delad sits.

Jag hade tänkt byta drevning på min Daytona T595 och har fått tips om att köra på 17-45 i drevning på en fighter. Någon av er som testat? Men vart hittar man drivpaket med annan drevning är original som är 18-43 om jag inte mins fel. har sökt på ebay och s-racing. hittar inget... :confused:
Jag köpte från Lelles när jag bytte till 17-45 på min triple, kostade inte många kronor. Vill man behålla 18 fram så finns större bakdrev att beställa från bla Renthal om jag kommer ihåg rätt. Jag har dock ingen bra rekommendation på affär att beställa ifrån just nu.

Jag blev tvungen att byta kedja då original inte räckte med den nya uppsättningen. Har för mig att andra lyckats med original dock. Edit: En snabbkoll i tråden ger att 17-44 kan var det som passar med originalkedja, och 17-43 om man vill vara säker. Men är inte kedjan spretny så kan det vara värt att byta ändå för drevningens skull. :)
 
Last edited:

Smillan

Guest
Jag vet inte säkert då jag inte tittat närmare på -01 men troligtvis så passar inte -01 och äldre på -02 och nyare då de äldre har helsadel och de nyare har delad sits.


Inte før att det hjælper mig i min fråga men ville bara sæga att ovanstående inte stæmmer eftersom på min -01a så ær det delad sadel.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Inte før att det hjælper mig i min fråga men ville bara sæga att ovanstående inte stæmmer eftersom på min -01a så ær det delad sadel.
Ah ok. Det kan nog vara en missuppfattning från min sida. Tittar man på bilder på -01 och äldre så går förar och passagerarsadel mot varandra och ger intryck av "helsadel". På 02-04 så har du en plastkant mellan så att det syns tydligt att det är två sadlar.

Jag tror dock att det är olika Cowls mellan 97-01 och 02-04. Skillnaden på bakdelen är lite för stor. Tittar man dessutom på t ex Jacklilley.com så är det olika beställningsnummer mellan de två årsmodellerna.

Men som sagt, det är bara hur jag tror att det är.
 

J0EL

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Buell xb9r Firebolt
Är det någon som vet om tank och bakdel från en -05:a passar bra mot ramen på en -02:a? Ser ju ut att vara nästan exakt samma ram..
 

Smillan

Guest
Ah ok. Det kan nog vara en missuppfattning från min sida. Tittar man på bilder på -01 och äldre så går förar och passagerarsadel mot varandra och ger intryck av "helsadel". På 02-04 så har du en plastkant mellan så att det syns tydligt att det är två sadlar.

Jag tror dock att det är olika Cowls mellan 97-01 och 02-04. Skillnaden på bakdelen är lite för stor. Tittar man dessutom på t ex Jacklilley.com så är det olika beställningsnummer mellan de två årsmodellerna.

Men som sagt, det är bara hur jag tror att det är.

Aha, ok, visste inte att 02-04 såg ut så. Tackar før det...då fungerar det nog inte næ...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, då är alltså allt på luftsidan bytt. Hojen går "ibland" dåligt, dock förbättrad. Fast nu med nytt startfrihjul..
Det är fortfarande när den blivit varm och på tomgång som den tappar en burk. Det börjar lukta spridare bannemig!
...

Citerar mig själv.

Problemet löst, kass spridare. Funka bra vid körning men på tomgång gick den inte på den cylindern. Om nu någon skulle råka ut för liknande symptom på en S3:a eller annan 955i.

Synd att det är snö bara...:gnissla
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Citerar mig själv.

Problemet löst, kass spridare. Funka bra vid körning men på tomgång gick den inte på den cylindern. Om nu någon skulle råka ut för liknande symptom på en S3:a eller annan 955i.

Synd att det är snö bara...:gnissla

Härligt att du hittade felet tillslut, alltid lite trist när man "gjort allt" utom att åtgärda felet. Det positiva är ju att du nu har gjort en "full service".
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Härligt att du hittade felet tillslut, alltid lite trist när man "gjort allt" utom att åtgärda felet. Det positiva är ju att du nu har gjort en "full service".

Jodå, nu är allt i yttersta toppskick. ALLT har gåtts igenom. Bara hålla tummarna att det blir barmark snart så BlackWidow systemet kan få åter vrååla! :tummenupp

Intermittenta fel är ett helsike, så fort jag närma mig hojen gick den som den skulle. :mad:
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Ringde till if glad & go eftersom jag fyllt 25 nyligen och var nyfiken på vad premien hamnar på i år. För jag visste att det skulle bli ett par tusenlappar billigare när jag fyllt 25 år. Får då veta att premien gått upp med ca 100kr om året för mig istället!

Tidigare betalade en 24åring ca 16 000kr/året (trafikzon 2) för en speedie -06a.
Nu ligger premien på 22 260kr/året för alla under 25.

Blev ju ganska milt för mig som helt enkelt bara fortsätter att betala ungefär samma summa som tidigare. Trist för er som betalade runt 11-12 lökar innan och får ge ett par tusen till i år. Ännu tråkigare för alla under 25.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
En av de (få) fördelarna med att bli äldre är att hojförs. sjunker i pris. :tummenupp

Ringde till if glad & go eftersom jag fyllt 25 nyligen och var nyfiken på vad premien hamnar på i år. För jag visste att det skulle bli ett par tusenlappar billigare när jag fyllt 25 år. Får då veta att premien gått upp med ca 100kr om året för mig istället!

Tidigare betalade en 24åring ca 16 000kr/året (trafikzon 2) för en speedie -06a.
Nu ligger premien på 22 260kr/året för alla under 25.

Blev ju ganska milt för mig som helt enkelt bara fortsätter att betala ungefär samma summa som tidigare. Trist för er som betalade runt 11-12 lökar innan och får ge ett par tusen till i år. Ännu tråkigare för alla under 25.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Jo fast nu ökade den ju även för en 30åring som betalde 11 papp förra året mot 16 kommande året :p
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Jo fast nu ökade den ju även för en 30åring som betalde 11 papp förra året mot 16 kommande året :p

Varför överhuvudtaget nyttja IFs märkesförsäkring när Bilsport &Mc´s e så pass mycke billigare OCH tilllåter banköra?
Min 05a ligger 5800:- hel...
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Varför överhuvudtaget nyttja IFs märkesförsäkring när Bilsport &Mc´s e så pass mycke billigare OCH tilllåter banköra?
Min 05a ligger 5800:- hel...

Hmm. Jag provade där någon gång. Fick ett pris på 30 papp då =/
Är det BAS jag ska välja? 24+ kräver att man haft mc-kortet i fem år. Jag har haft mitt i ett år.
 
Last edited:

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Haj Haj

Ny här i denna delen av sporthojsfären. Köpte nyss en SP3 509 -97.
Fick den för 28500 på firma, hoppas det var ett ok pris, har gått 2800.

Ni som antagligen har pysslat med dessa hojar ett tag vet kanske om det är ngt speciellt att kika upp eller fixa till.

En liten fundering har jag kring effekten, den är reggad med 57kw och det är ju en bit från ordinarie effekt.. det är bara gjort via insprutet hoppas jag. Vet ej om det är fixat. Har triumphhandlarna ngt nätverk sinsemellan så man kan kolla om min är ommappad? sitter ett fult kolfiberslipon på.

Och till sista upplysningen/frågan. Jag har ju aldrig köpt en hoj utan att riva ner den i molekyler och gjort om den/lackat om den och moddat effektmässigt. Vad bör/kan jag göra inomrimliga slantar. Är det ngn som har ngt kul att sälja till min hoj så skriv bara, har några slantar över och det bränner lite i mekarfingrarna....

Mvh Henrik
 

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Blocket
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
Hej!
Har någon något bra förslag på ett par nya backspeglar inför sommaren?
Ganska trött på mussepigg öronen!
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Hej!
Har någon något bra förslag på ett par nya backspeglar inför sommaren?
Ganska trött på mussepigg öronen!

Köp mina gamla. Du kan få dem billigt. (500:)

De ser hEftiGa ut men man ser inte så jättebra i dem. Men vem tittar i backspegeln på en s3a? :yoparty

bara att PMa om intresse finns. :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0908.jpg
    IMG_0908.jpg
    239.4 KB · Visningar: 62

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Varför överhuvudtaget nyttja IFs märkesförsäkring när Bilsport &Mc´s e så pass mycke billigare OCH tilllåter banköra?
Min 05a ligger 5800:- hel...

Ringde och pratade med Bilsport & MC.
Jag kunde få en trafikförsäkring för 24.000:- !
Vad säger ni, ska jag slå till! :gnissla Nee jag tror jag håller mig till IF ca 16.000:- helförsäkrad om året.
 

Trajamaja

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Skogsbygden
Hoj
Honda cbr 600 f
Sälja eller inte sälja ?????
Nu är jag där igen....:confused:

Märks på blocket att det går mot vår, inte speciellt många S3 där nu jämfört med i höstas.

Älskar verkligen hojen och känslan att köra den. Minns hur förbaskat kul det var på Gälleråsen i fjol, men...

20 000 om året bara i lån och försäkring...vågade inte ens räkna med allt det där andra ni vet...
Å det lilla jag kör den...

Vad tror ni man kan få ut?
Vit 06:a ca 1200 mil helt original.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top