Triumph Daytona 955i - tråden

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok, då är det ju inte TPS:en som är problemet. Frågan är då vad det kan vara?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har kollat stegmotorn för tomgången? O2-sensorn okej? Är MAP-sensor slangen ansluten till luftburken? Vad säger en OBD2-analys? Har det blivit "meckad" med av en Tuneboy eller liknande?
Har ju inte den nya motorn med lambdasond men den borde ge felkod och tända MIL.
Samma ECU dock, MC1000, så den borde fungera på liknande sätt. Har inte haft några större problem så har inte mycket egen erfarenhet tyvärr...
Skaffa kabel och kolla om du inte redan gjort det.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kollade stegmotorn igår. den fungerar som den ska verkar det som, det klickar om den iallafall och när jag plockade isär den så kunde jag få funktion i den med tändningen på. Den var dock felkopplad så att en vaccumslang satt på en blockad port så det fixade jag så nu har jag en normal tomgång iallafall, det är bara det att den dör då. Map sensorslangen vet jag inte vilken det är, det finns två slangar som går till luftburken, den ena kommer från AIC;n och sen sitter det en till på andra sidan. Båda är inkopplade.
Jag har 2 felkoder. Kommer inte ihåg vad de var men de verkade inte relaterade till detta. Jag kan kolla och skriva in dem här.
Det satt en power commander på hojen när jag köpte den men jag har plockat av den för att lättare kunna diagnosticera. Nåt ljushuvud har ju klippt kontakten till instrumentet så jag har ingen aning om det är rätt kopplat där så det kan ju vara nåt med det men svårt att veta 100. det är uppmärkt på nästan alla kablar vad det är men vad fan är resten liksom? Jag har kollat kopplingschemat till instrumentet men ärligt talat verkar inte en enda jävla kabel stämma. Fast hojen går, jag har saker som lyser i instrumentet(som är ett Koso), varvräknaren funkar och inget har brunnit. Ännu.
Jag har två kablar vid insprutningen som inte är inkopplade. Den ena"en grå spridarkontakt" har jag luskat ur är för andra länder och används inte i Eu så den behöver man inte bry sig om men sen har jag en enpolig flatstift hona lös på vä sida om luftburken. Det är en rätt lång svart sladd på den så den kan gå lite vart som helst. Jag hittar ingen info alls om vart den ska sitta och hittar ingen lös flatstifthane nånstans.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tja!
Precis köpt en 2006 Daytona 955i, en ägare och ser fin fin ut. Höstpris. Skall mellanlagras på Johans där den vart köpt 2006! Byta puckar blir det nog. Skall själv fixa högre styre för det var dom lägsta clipon jag provat.
Hur har ni det med vibrationer??
mvh
Mattias
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tackar! Nu har man haft enstånka, rad2a, rad4a så tänkte det var dags att prova R3 :) Måste fixa dom vansinniga vibrationerna i styret. Händerna dör efter 10min.
Har köpt en liten lenovo platta och kabel till sagem ecun så nu skall rätt tuneecu fil in i den, vart ryckig som fanken (som alla säger) och det där hålet mellan 4-6k skall bort. Blir vinterlagring hos Johans så då skall dom få byta däck, ta bort SAI, filter och lite annat så den är fit for fight till våren.
Fin liten 50-års present :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tackar! Nu har man haft enstånka, rad2a, rad4a så tänkte det var dags att prova R3 :) Måste fixa dom vansinniga vibrationerna i styret. Händerna dör efter 10min.
Har köpt en liten lenovo platta och kabel till sagem ecun så nu skall rätt tuneecu fil in i den, vart ryckig som fanken (som alla säger) och det där hålet mellan 4-6k skall bort. Blir vinterlagring hos Johans så då skall dom få byta däck, ta bort SAI, filter och lite annat så den är fit for fight till våren.
Fin liten 50-års present :)
Den ska inte vibrera på det viset. Synkat trottelhusen? Kolla ventilspelet innan du synkar dem...
 

Mrhedin

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2022
Hoj
Kawasaki Gpz500s -99
Hejsan alla, kul att jag hittade denna tråden! Har bestämt mig för att jag vill ha en daytona nu till våren, mellan 97-01 eller nåt sånt. Finns ju dock tyvärr inga till salu men det kanske dyker upp efterhand.. Nåt speciellt som är bra att ha koll på om man ska köpa en? Behöver man vara orolig över att miltalet är högt?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hejsan alla, kul att jag hittade denna tråden! Har bestämt mig för att jag vill ha en daytona nu till våren, mellan 97-01 eller nåt sånt. Finns ju dock tyvärr inga till salu men det kanske dyker upp efterhand.. Nåt speciellt som är bra att ha koll på om man ska köpa en? Behöver man vara orolig över att miltalet är högt?
Välkommen till SportHoj! :tummenupp
Vi som kör SportHoj är i minoritet här på SportHoj och vi som kör Brittiska SportHojar är en minoritet av minoriteten...
Det är en över 20 år gammal motorcykel så allt som du bör kolla på en gammal SportHoj gäller även här. De brukar ha gått 4 000 eller 6 000 mil men inte haft service som kommer vid de miltalen. Men det är inte svårt att sköta det själv med hyfsad erfarenhet. Miltalet är inte så viktigt utan mer skicket. Min har gått 25 000 mil och shimsen till ettans insug är redan nere på tunnaste så det blir motorbyte. Gissar att luftburken inte tätat riktigt och sugit in ofiltrerad luft förbi steppermotorn som sköter tomgången.
Efter VIN 89737 fick den en ny dator och drar den en dl mindre milen. Nållagren till stötdämparlagringen bör smörjas minst vartannat, gärna varje, år men det görs sällan så där kan du räkna med byte. Kedjan ska inte vara så spänd som många tycker för då skadas nållagret i svingen vid utgående drev.

 

Mrhedin

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2022
Hoj
Kawasaki Gpz500s -99
Tack för ett bra svar, brukar inte heller hänga upp mig på milen utan mer läta skicket och känslan avgöra. Det är lätt att vanvårda en hoj på få mil med..
Bara att vänta tills det dyker upp nåt till salu nu då! ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för ett bra svar, brukar inte heller hänga upp mig på milen utan mer läta skicket och känslan avgöra. Det är lätt att vanvårda en hoj på få mil med..
Bara att vänta tills det dyker upp nåt till salu nu då! ?
Finns en på FB. I Östergötland.
-98 för 25000:-
Inte min. Finns i gruppen Roadracing secondhand utan gnäll.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top