Triumph Daytona 675-tråden!

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Närå jag är med! Ska tänka på det! Tack som fan! Såg du min fråga ang servicelampan? Finns det en sådan som tänds vid vissa miltal eller? Och kan man isf släcka den själv med tuneecu?

Nu är jag inte helt hundra, men ganska säker, pa min 08 fanns det ingen och jag tror inte det finns pa nagon annan arsmodell heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Finns det föresten någon servicelampa på daytonan? Kan man isf släcka den med tuneecu eller?

Nej, ingen lampa. Kolla i boken när senaste service är gjord om du inte vet själv.
Lilla 1 000 mil eller varje år och stora 2 000 mil eller vart annat år.

Vet du inte så gör en stor så är den nollad! :tummenupp

Det mesta är inte så svårt att göra själv men för ventilspelskoll kunde det varit mer plats...
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Den har rullat 1900 mil. Gjorde nyligen ventilkoll, luftfilter, tändstift.. Lämnade in för dom sakerna. Ville mest bara veta om typ motorlampan tänds för service.. Men då finns det inget sånt då!

Tackar grabbar
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ska installer nytt K&N luftfilter på hojen.
Har för mig att man ska smörja filtret med olja innan det isntalleras, skulle fungera med motorolja.
Stämmer detta?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ska installer nytt K&N luftfilter på hojen.
Har för mig att man ska smörja filtret med olja innan det isntalleras, skulle fungera med motorolja.
Stämmer detta?

Finns speciell filterolja. http://www.xlmoto.se/luftfilterolja-protect-air-1l

I ärlighetens namn sa har jag inte riktigt koll pa om det funkar med vanlig motorolja, men filteroljan hos till exempel Lelles är inte speciellt dyr. Jag skulle inte chansa.
http://www.lellesmcdelar.se/luftfilterolja-1011/kn_filter_underhall-C1011
Filterolja borde finnas pa fler ställen
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nu är bromsvätskan bytt i alla fall.
Lite skillnad på färg!
Dessutom installerat nytt K&N luftfilter istället för standardfiltret.
Även installerat skydd på svingen då mina Sidistövlar skavde på svingen.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

BOPZX6R

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Triumph Daytona 675
Snabb fråga : finns det någon bra triumphtrimmare i stockholms-området ? Har fullsystem+luftfilter+PCV och ny mapp men skulle vilja ha lite mer, portning etc.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag körde med TOR 2014 och klarade mig på alla mätningar utan DB killer. Min gick tokdåligt med DB killern i så jag testade det mesta för att få ner ljudet utan. Jag isolerade insuget "snabeln" med dämpmatta samt satte dit ett MWR luftfilter med DB killer vilket gjorde stor skillnad. Kan även nämna att jag körde utan Exup och katalysator. Utan nämna åtgärder klarade jag mig inte...

Tänkte bara nämna detta då många inte tänker på att det låter en hel del även på väg in i motorn :)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Någon som sitter på en singelkuts, alltså kåpan man har istället för passagerarsadeln?
Färg spelar ingen roll! Tänkte hitta en för en hyfsad peng, men det verkar svårt..
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Någon som sitter på en singelkuts, alltså kåpan man har istället för passagerarsadeln?
Färg spelar ingen roll! Tänkte hitta en för en hyfsad peng, men det verkar svårt..

http://www.ebay.com/itm/Triumph-Daytona-675-675R-Red-Seat-Cowl-/181623097967?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&fits=Make%3ATriumph%7CModel%3ADaytona+675&hash=item2a49948a6f&vxp=mtr

Den billigaste jag hittar som är hel.

Tycker du i så fall lika väl kan köpa en ny för 1580kr.
http://www.mcweb.se/triumph/daytona-675-08/enkelsadel-kuts
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Hello, nu får jag vara med i tråden på "riktigt" när min Street-R fått sällskap av en finfin Daytona-R (-12) :yoparty

Är det några aktiva R-11/12-ägare i tråden? :7peta
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hello, nu får jag vara med i tråden på "riktigt" när min Street-R fått sällskap av en finfin Daytona-R (-12) :yoparty

Är det några aktiva R-11/12-ägare i tråden? :7peta

Tyvärr har aktiviteten i tråden stagnerat de senaste två åren.
Men du är välkommen nu när du har en go Daytona. ;-)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Tyvärr har aktiviteten i tråden stagnerat de senaste två åren.
Men du är välkommen nu när du har en go Daytona. ;-)


Har nyligen noterat ett missljud i motorn till Exup-ventilen. Den gör ju alltid en självtest vid start av tändningen, men idag när jag satte på tändningen så lät det som vanligt fram till slutet på startsekvensen.. Då lät det nästan som det rasslade till bakom kåpan till servomotorn.. Jag har inte öppnat och kollat varken exupventilen eller kåpan framför motorn för att se om den öppnar som den ska, men om ventilen inte öppnar så kommer väl motorlampan tändas?

Kan motorn vara på gång att ge upp? Någon som haft liknande problem?
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hittade en film på tuben som pratade om att hojen lät lite högre när exupventilen hade kärvat.
Lyser motorlampan?
Kolla i så fall felkoden med tuneecu.
Han pratar om att det låter från ett servo när han slår på tändningen.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hittade en film på tuben som pratade om att hojen lät lite högre när exupventilen hade kärvat.
Lyser motorlampan?
Kolla i så fall felkoden med tuneecu.
Han pratar om att det låter från ett servo när han slår på tändningen.

Tja!

Var ute i garaget igår och plockade ner kåpor och hela skiten för att komma åt ventilen. Plockade bort metallskyddet framför för att komma åt och se om den funkade. Vet inte om det satt nån skit där som orsakade oljudet, men nu funkar den iaf!

Men om det blir problem nångång igen, så har jag läst på framförallt triumph675.net att många plockar bort motorn och vajrarna till ventilen och sedan använder tuneecu för att bocka av exup ventilen i mjukvaran. Är det en lösning om den börjar kärva? Har avgasventilen bara att göra med ljudvolymen?

Och isf kan man bara plocka bort servomotorn och vajrarna och se till att den står i öppet läge hela tiden? För tar man bort vajrarna står den väl konstant i öppet läge eftersom den är fjäderbelastad i öppet läge?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tja!

Var ute i garaget igår och plockade ner kåpor och hela skiten för att komma åt ventilen. Plockade bort metallskyddet framför för att komma åt och se om den funkade. Vet inte om det satt nån skit där som orsakade oljudet, men nu funkar den iaf!

Men om det blir problem nångång igen, så har jag läst på framförallt triumph675.net att många plockar bort motorn och vajrarna till ventilen och sedan använder tuneecu för att bocka av exup ventilen i mjukvaran. Är det en lösning om den börjar kärva? Har avgasventilen bara att göra med ljudvolymen?

Och isf kan man bara plocka bort servomotorn och vajrarna och se till att den står i öppet läge hela tiden? För tar man bort vajrarna står den väl konstant i öppet läge eftersom den är fjäderbelastad i öppet läge?

Vet tyvärr inte hur ventilen ställer sig men gissar på öppet läge.
Om den nu är fjäderbelastad som du säger.
Har faktiskt inte heller koll på vad den är till för.
Många verkar ju plocka bort den när den kärvar så den känns ju lite överflödig.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Bara att ta bort eländet. Bocka ur med TuneEcu och lås fast med typ ståltråd så att det omöjligt kan röra på sig. Har gjort det samma på MV'n. På min gamla trajja kapade jag bort både cat och spjäll.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top