Triumph Daytona 675-tråden!

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
surt att köra i regn. är ingen hit. brukar vilja släppa bak väldigt tidigt ut ur esset.
nu blir det anderstorp på tisdag, ska bli kul att testa en ny bana.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, till säsongens tapperhetsmedalj för regnkörning skulle jag vilja föreslå allas vår J.Porta, en av deltagarna i torsdagens ERF-race på G-åsen. Ja, i alla fall till dess dom bröt rejset p g a att lera rann in på banan:)

Vad vägde stället efter vattenleken? :nyfiken

Lycka till på Torpet, Niklas!

surt att köra i regn. är ingen hit...
 

jimlar

Långsam, men har kul ändå
Gick med
28 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -09
Fjäderförspänning bak?

Hej alla glada!

Tänkte kolla igenom fjäldringsinställningarna på min -09 och såg i instruktionsboken att det står att man inte kan justera fjäderförspänning bak, trots att det ser ut som såna där vanliga haknyckelmuttrar.

Någon som har koll på varför det står så?
Är den verkligen inte justerbar? :va
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bara skruva på Du:) Triumph vill förmodligen inte bli stämda in på bara skinnet av någon välväxt amerikan som skruvat bort all förspänning...:)

...Någon som har koll på varför det står så?
Är den verkligen inte justerbar? :va
 

jimlar

Långsam, men har kul ändå
Gick med
28 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -09
Bara skruva på Du:) Triumph vill förmodligen inte bli stämda in på bara skinnet av någon välväxt amerikan som skruvat bort all förspänning...:)

Tack för svaret Roffe.
Jag misstänkte något sånt, vår värld är vacker ibland :rolleyes:

/Jimmy
 

jochen84

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Karlshamn
Hoj
-06, Triumph Daytona 675
Motorlampan tänd o går inte som den ska..vad?

Skrev detta i Teknik- och Mekhörnan me men utökar lite med förhoppning att de ska komma en lösning på problemet :)

Har lite svårt för att förklara..men vi gör ett försök :)

Skulle ut o köra en liten vända ida..men gick inte som väntat.
Körde kanske 2km innan problemen kom (haft mcn i 1-2månader o ca 200mil..inte haft problem förut), kom ur en kurva, i me 3:an - gas 4:an gas..då funkade de inte mer..när ja la i 4:an tappade den all kraft..va precis som om man lagt i "alldelles" för hög växel..växlade ner o provade men likadant där...5sec senare tändes motorlampan så ja stängde av o väntade på att de andra skulle upptäcka att jag inte längre va kvar bakom.
Eftersom jag själv inte kan me motorer o sånt så lämnade jag fint över den te polaren som provade en liten vända...på höga varv va de inga problem men på låga så hade den ingen kraft alls. Lampan fortfarande tänd.
Bestämde mig för att köra hem o ställa den igen o på vägen hem provade jag lite...körde jämn gas på 4:an i 70-80 nånting..o då hostade den till då o då. I det stora hela kändes de som den gick bra men ibland tappade den draget..inte i närheten som den hade gjort första gången.
Nu står den i garaget o väntar på att bli lagad. Men nån som vet vad felet kan bero på? Får sätta mig inatt o läsa igenom instruktionsboken men tvivlar på att de kommer hjälpa mig något.

Summerat efter provkörningen påvägen hem.
Den tappar ibland kraften oavsett växel o varv.."hostar" även till vid jämn gas. Lät den stå 2min på tomgång i garaget o där lät den inte heller riktigt frisk.

Mkt tacksam för hjälp.
(Har inte ändrat något på hojen sen den köptes..sitter en arrowslipon på den som Johans MC i Göteborg satte på till förra ägaren och skulle vara ommappad efter det). De enda jag gjorde innan körningen ida va att kolla oljan.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jochen,

Vill Du kolla vad det kan vara så börjar Du med att läsa felkoderna, det kan Du antingen göra med en OBDII-scanner till VAG-bilar eller med en programvara typ TuneECU. Utan koderna så famlar Du lite i blindo.

Du kan iofs kolla att avgasventilen nere bakom kåpan på avgasröret fungerar, när Du slår på tändningen är det den som öppnar och stänger några gånger. Om den fastnat i stängt läge kunde det eventuellt ge de symptomen Du beskriver.

Lycka till!
 

CHRiS82

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Triumph Daytona 675
Kolla så att avgasspjället öppnar som den ska . du har en servomotor som sitter nere på höger sida som drar 2st vajrar till spjället som sitter framför katten.
plocka av dem 2 skruvarna på servomotorn (plastkåpan) sen kolla på vajrarna så att den drar rätt när du vrider om tändningen.
Kan hända att spjället sätter sig, om så är fallet så får man smörja spället lite ;)
man får oftast ett missljud (gnisslande) när spjället börjar kärva lite.

Testa detta .. har du tur så är detta som spökar för dig.
 

jochen84

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Karlshamn
Hoj
-06, Triumph Daytona 675
Kanon, ska kolla detta på tisdag då..först ringa till Johans MC bara o se vad de säger, har hört att de ska va bra när de dyker upp bekymmer med deras hojjar..hoppas det stämmer :)
O har ja inte skruvat på något kan de inte skylla på mig :p
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Fotpinnar

Funderar på att byta till justerbara fotpinnar och kanske quick shift till det.

Nån som har nått märke att rekomendera?

MVh
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjaa, jag vet att Hank verkar toknöjd med sina Arrow fotpinnar, sedan funkar Cordona Quickshifter (Grevens) perfekt för oss som monterat den. Deras nya Strain-gauge switch skulle jag i så fall satsa på, den verkar nätt och smidig.

I USA verkar Woodcraft och Gilles vara rätt populära, däremot har jag inte provsuttit några av dessa fabrikat så där kan Du nog behöva läsa på en del själv...

...Nån som har nått märke att rekomendera?...
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Japp Arrow fotpinnar är kanon!
Men det är osäkert hur det funkar med reservdelar till dem..
Jag skulle rekomendera pp-tuning och cordona från grevens.
Woodcraft verkar också bra och säljs av alienmoto.

Funderar på att byta till justerbara fotpinnar och kanske quick shift till det.

Nån som har nått märke att rekomendera?

MVh
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Drevning

Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va

Det stämmer.
Fast om du skall dreva till olika banor skulle jag nog föreslå att du drevar om bak, mycket lättare att byta.
1 kugg upp fram är ungefär som 3st färre bak.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, depåböjen eller? Tyvärr blir väl tvåan för hög för de långsammaste kurvorna med den utväxlingen, jag upplever själv ettan är i det närmaste oanvändbar på bana för 06-08 generationen.

De flesta går i stället ner en kugg fram och/eller upp ett par kuggar bak. Du måste ju i alla fall växla en gång i kurvan, jag brukar kortväxla in trean i lugn och ro innan det är dags att gå på fullt när kurvan öppnar sig. Det är i kurvor som depåböjen som quickshiftern verkligen betalar sig och förenklar tillvaron...

Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Har varit och kört på torpet nu.. En väldigt annorlunda bana mot vad jag är van vid (sviesta). Väldigt många doserade och låååånnnggga kurvor. skulle ljuga om jag sa att det gick bra, men kul var det. Förutom att polarn testade hur det känns att highsida. nu siktar vi på mantorp den 18e. Nån som kan nån bra ramsa till vädergudarna??
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Har varit och kört på torpet nu.. En väldigt annorlunda bana mot vad jag är van vid (sviesta). Väldigt många doserade och låååånnnggga kurvor. skulle ljuga om jag sa att det gick bra, men kul var det. Förutom att polarn testade hur det känns att highsida. nu siktar vi på mantorp den 18e. Nån som kan nån bra ramsa till vädergudarna??

Kan funka att lägga lite kolfiber och en knäpuck i en skål, blanda i vatten och rör om, tända rökelse och be en stilla bön för beskydd ;)
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Hjälp..Helst nyss..

Hilfe bitte...
Ja, jag erkänner att jag är en slarver, men jag har glömt att ta med manualen, sitter just nu i Sthlm och jag skall byta däck inför Mittsverige imorgon bitti...kunde gjorts tidigare, men nu blev det inte så.
:va
Någon som kan tala om vilka moment som gäller för oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hilfe bitte...
Ja, jag erkänner att jag är en slarver, men jag har glömt att ta med manualen, sitter just nu i Sthlm och jag skall byta däck inför Mittsverige imorgon bitti...kunde gjorts tidigare, men nu blev det inte så.
:va
Någon som kan tala om vilka moment som gäller för oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va


- De 2x2 bultarna till oken i gaffel: 35Nm + (sprint pinne grejjen genom backarna: 19Nm)
- Mutter bak: 110Nm
- insexskruvar längst ner på gaffeln 20Nm
- Framhjulsaxel: 65Nm

typ! :banana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen gänglåsning!

Edit: Luca, du är blixtsnabb på tangenterna...:bugar

Hellre lite lägre så slipper Du bekymmer...

Ses på Mittsverige:)

...Oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top