Triumph Daytona 675 Likriktare / Laddningsregulator

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Ditt värde på 32VAC vid 4000rpm var väl normalt.

Det som pekar åt att statorn är kass är att trefasen har kontakt med chassiet. Är du säker på den mätningen?
Som jag tidigare nämnt, nej jag är nu det senare inte säker alls faktiskt. Det jag trodde skulle bli enkel mätning blir för mig bara krångligare
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hahahah ok.. Jag funderar och tänker.. verkar vara svårt att utesluta saker.. Det verkar alltid komma ett men,, efter varje steg jag kollar. Det kan vara så att jag själv kanske är kass på att mäta (även om jag är bra på att skruva) då jag tycks få olika ohm voltvärde varje gång jag mäter. Skulle jag fixa en 24 voltslampa och testa skulle säkert det bli olika värden på det med på något sätt. Frustrationen över olika mätvärden gjorde att man blev en multitester fattigare då den besökte väggen.

Ni här på forumet är fantastiska! Stöttar och ger svar och råd. Tack och åter tack. Det lutar åt att jag beställer en ny kinastator, tar en begagnad regulator från skrot och då ev byter från FH012AB till FH012AA. Funkar det så gör det, annars ställer jag undan eländet till andan faller på eller man säljer.
Efter något glas rödvin och en del google hittade jag äntligen vad skillnaden mellan FH012AB och FH012AA kan vara, nämligen inte ett skit.... :huvet

Det verkar bara vara en OEM märkning
"AA" - Yamaha
"BA" - Kawasaki
"AB" - Triumph

En sökning på FH012BA verkar bekräfta det hela då jag får träff på reservdelar för Kawasaki samt att den FH012AA som jag hittade som begagnad kommer från en Yamaha

swlabr har helt rätt i inlägg #54 :Bugar
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
De billiga som den jag har (tror jag) har inget där man börjar på 1 utan 2k 20k osv med steg om 2. Den som var mer avancerad slängde jag i väggen och där är jag nu. Frustrationen märks säkert av och jag har inte orken att tillverka och greja, utan inköp av nytt blir det nog. Felsökning har jag märkt inte är min starka sida. Bättre är det när det bara lägger av. Men när något funkar (mer eller mindre) men som i mitt fall då det inte kommer ström till batteriet även om hojeländet startar blir bara, nähä.. nu byter vi allt så får det bli bra sen. Men mäta, nja, verkar inte vara min grej. Man kan inte vara bra på allt :)
Vi bor ju inte så långt i från varandra, om du vill röra till det mer kan jag svänga förbi och ge dig ytterligare ett mätresultat med min multimeter :crash
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Vi bor ju inte så långt i från varandra, om du vill röra till det mer kan jag svänga förbi och ge dig ytterligare ett mätresultat med min multimeter :crash
Skynet, har du möjlighet , tid och lust ngn dag är du välkommen ? .
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Som jag tidigare nämnt, nej jag är nu det senare inte säker alls faktiskt. Det jag trodde skulle bli enkel mätning blir för mig bara krångligare
Om det är kontakt med chassiet är det ju solklart, då är den bränd. Bara köpa ny. Tydligen är Triumph original stator av tveksam kvalitet, så att köpa en noname från kina är nog minst lika bra som original. Så jag tyckte att din plan lät bra.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Här köpte jag till min suzuki förra året, den gjorde exakt som din. den laddade inte batteriet, jag köpte både stator och laddregulator för ungefär 1200kr tillsammans från UK, när jag öppnade motorn så sågt jag att en av spolarna hade brunnit upp. min voltregulator gav en massa konstiga saker i mätvärden, trodde den var paj men den fungerade jätte bra med den nya statorn, så nu har jag 2 fungerande regulatorer.

Det som skiljer många stator och regulatorer är saker som sladd längd eller borrade hål hit o dit, i grund o botten är dom väldigt lika, oftast är det exakt samma del till många olika hojar, det är bara kruxet omkring som ser lite olika ut för att passa den ena eller den andra motorn. men delen i säg har samma specs o gör samma sak!

Lycka till! :D det finns en svensk mc verkstads sida som jag inte hittar, hittar inte min gamla tråd från förra året när jag hade problem. någon här vet säkert vilken det är, det är en guide för hur man testar alla komponenter med batteri o laddning för att härleda var som kan vara fel, jag använde den och den ledde mig fram till statorn, och mycket riktigt så var det så. hittar du laddregulatorn så kopplar du bara ur kabeln u den, o så mäter du alla stiften i den från motorn. Alla ska leverera samma volt, om ja inte minns fel runt 30 volt eller något, när du varvar lätt ska alla öka typ lika mkt, skiljer det sig är statorn paj, någon spole som kan ha brunnit osv, för mig var det en av de 3 faserna som tok-rusade iväg i volt. hur som ska alla 3 bete sig likadant oavsätt om du står på tomgång eller varvar, dom skall vara i fas med varandra
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Nu så... Skynet,, än en gång stort tack för mäthjälp. Jag fick snabb expertmätning vilken visade att det är kontakt mellan stator och jord. Men statorn såg visuellt ut som ny. Beställer en ny, monterar och sen kommer en uppdatering.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Hoppsan!
Gick en liten kall kår genom kroppen när jag tog bort drevkåpan då jag ändå har statorkåpan borta.. Förra ägaren har glömt en väsentlig del. mutter o bricka till drevet. Kanske inte flyttar sig så mycket i sidled, men man tänker ju på vad som kunde ha hänt. Får söka efter mutter och bricka med då :cool:
 

Bifogat

  • drev.jpg
    drev.jpg
    1.9 MB · Visningar: 16

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jaha... delarna kom.. mätte såg finfint ut. startade gick kanon, laddade 14,4-14,7 jippi så långt. Varmkörde och stängde av. När jag sedan startade, eller rättare sagt försökte gick den som en påse nötter. Pulserar på tomgång tre gånger sen dör skiten. Startar man och varvar en del (4-8000 varv) funkar det men släpper du gasen pulserar tomgången sedan dör den. Är det pulsgivaren på den nya som gett upp nu? Testa och flytta över den gamla?
Har försökt få diagnosen att fungera med Obd2 och programmet Tune ECU, men det vill inte heller fungera.
 
Last edited:

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Vad har du för OBD2-adapter och telefon?
Var det anslutningen till adaptern eller läsningen av hojen som inte fungerade?
blev ingen kontakt mellan Obd2 och datorn. Rev ner igår och tog gamla sensorn.. startade kanon gick fint sedan när jag stängde av och skulle starta som en påse nötter igen. Den puffar en stund på tomgång varvtalet ökar efter 30 sekunder från 6-700 rpm i tomgång till 2000 rpm, står där i 30 sekunder ochsedan går den som den ska igen
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
blev ingen kontakt mellan Obd2 och datorn. Rev ner igår och tog gamla sensorn.. startade kanon gick fint sedan när jag stängde av och skulle starta som en påse nötter igen. Den puffar en stund på tomgång varvtalet ökar efter 30 sekunder från 6-700 rpm i tomgång till 2000 rpm, står där i 30 sekunder ochsedan går den som den ska igen
Det är kanske lite långsökt men har du testat att spraya med stargas när hojen är igång på tomgång för att säkerställa att den inte tar tjuvluft någonstans?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Det är kanske lite långsökt men har du testat att spraya med stargas när hojen är igång på tomgång för att säkerställa att den inte tar tjuvluft någonstans?
Testade det igår.. ingen skillnad, och när den väl efter 1 minut gåt först upp i varv och sedan ner till normal tomgång går den hur fint som helst. Bra drag och mjuk och fin att köra
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det inte daytonan som har någon självjustering/reboot-funktion? Ta bort batteriet en viss tid, och sen när det monterats tillbaka, starta och låt gå på tomgång en viss tid. Menar att du skulle kanske låtit den gå längre på tomgång första gången du startade, utan att röra gasen?

Sen vet jag att när tempgivaren lägger av, vilket inte är helt ovanligt, så kan den bete sig jävligt mysko.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Är det inte daytonan som har någon självjustering/reboot-funktion? Ta bort batteriet en viss tid, och sen när det monterats tillbaka, starta och låt gå på tomgång en viss tid. Menar att du skulle kanske låtit den gå längre på tomgång första gången du startade, utan att röra gasen?

Sen vet jag att när tempgivaren lägger av, vilket inte är helt ovanligt, så kan den bete sig jävligt mysko.
Jo de ska typ "reboota" sig själva, och även göra det efter 5 startcykler där motorn gått varm, men här vet i sjutton. det har inte funkat.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top