Trimning av oljekylda GSXR-tråden

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
För stort squishutrymme?

Hjälp!

Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen var från en 88/89 750, dvs med mindre förbränningsrum.

Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men det räcker inte.

Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".

Notera att jag byter till Webcams #236 med längre duration (270º, eller 246º vid 0,05" lyft) så det effektiva kompet blir lägre, men jag vet inte hur stor skillnaden blir i praktiken.

Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?

All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?

Mvh,
Niklas
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet någon om GSXR750 90-92 avgassystem kan passa på en gsxr110 -89?
Är väl olika avstånd mellan avgasportarna..?

// Linus
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Det här är iofs en trimtråd men... :va
Eftersom min Bandit dregglar lite olja vid toppackning och cylinderfot + att jag har ett par gsxr-kammar som legat och skräpat några år tänkte jag att det börjar vara dax att hojen skulle få bli lite ompysslad innan säsongen drar igång.

Hur gör man med kopparpackningar? Går sånna att återanvända efter att man värmt dom? Hur hårt bör man dra toppen?

Det verkar som hojen går hyffsat fett med tanke på allt sot som i förbrännsingsrummen. :brinnerup
Vissa av insugsventilerna är koksade på baksidan av ventiltalriken. Svårt att få någon rikigt bra bild men http://www.andersbrink.se/sv/trim/trim.htm har bättre bild en bit ner på sin sida.
Varför blir det så och vad gör man åt det? Jag antar att det beror på att ventilen inte tätar som den ska så jag provade att hälla t-röd insugskanalen men det sipprade inte igenom någonting. Räcker det att slipa in ventilerna med indianpinne och pasta eller är det läge för ett seriösare jobb med ventilsätesfräsning och större ventiler? :hihi
 

Bifogat

  • PICT0339 (L).JPG
    PICT0339 (L).JPG
    88.9 KB · Visningar: 140
  • PICT0344 (L).JPG
    PICT0344 (L).JPG
    62.8 KB · Visningar: 143
  • PICT0345 (L).JPG
    PICT0345 (L).JPG
    62.9 KB · Visningar: 135
  • PICT0348 (L).JPG
    PICT0348 (L).JPG
    101 KB · Visningar: 152
  • PICT0440 (L).JPG
    PICT0440 (L).JPG
    133.2 KB · Visningar: 135

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Topppackning

Leffe, om det är 1216 du åker skulle jag köpa en stålpackning i stället.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Vad är max cc (1371) man kan åka på gatan utan det blir problem med värme och sånt.

Har hört att APE cylinder blocket ger dålig kylning för gatan.
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Vad är max cc (1371) man kan åka på gatan utan det blir problem med värme och sånt.

Har hört att APE cylinder blocket ger dålig kylning för gatan.

Har hört detsamma om aftermarketcylindrarna.
Det bästa lär vara att fodra om en orginalcylinder till 1340 som då är max.
men då blir tyvärr vad jag förstår cylinderraden lite "vinglig" då det inte blir så mycket gods kvar. Marklund talade varmt om 1277 när jag hörde efter med honom, har dock ingen egen erfarenhet....
Kör du mycket gatkörning skulle jag nog hålla mig från de större kubiken, ett annat plus om du stannar vid 1340 är att du slipper kopparpackningen som inte är speciellt rolig.
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Någon som har ett gott recept på en gsx1100r motor här för gatbruk? letar efter något runt 160 på hjulet när ja är klar. har aldrig provat 750 topp på någon av mina motorer. är det något o ha?
 

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
tändbox GSXR

Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne

Kolla på forumet på www.gixxer.com under "oilers", där finns de flesta kopplingsscheman som jepg-filer..

Happy hunting!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej är de någon som kan hjälpa mig med ett foto på GSXR,ens tändbox så att jag kan se vilka färger på kablarna som går in i boxen. Använder den boxen till mitt GSX 1168 turbo bygge Jag använder orginal kabelstam, med lösa kabelskor in i boxen.
Mvh Danne

Du kan kolla inlägg #2781 & #2833 i katanatråden. Dom kanske kan hjälpa dig.
Jag vet inte om färgerna på kablarna är samma på alla årsmodeller dock.
Lycka Till
 

susdaniel

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Väsby
Hoj
Hqv 256 -68
Växellåda

Har du några erfarenheter av växellådor? Har en 750 -88 som det är något vaj med lådan på. Är det enkelt att fixa själv?
 

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Vad för vaj? jag renoverade min 1100 -89 låda i vintras o det var hur lätt som helst att plocka isär och ihop samt att se vad som var fel när lådan väl var exponerad.

Vad har hojjen för symptomer?
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Finns det någon effekt vinning (eller förlust) med att montera ett V&h sidewinder system på min hoj.

Sitter ett skapligt högljudt D&D system med väl tilltagena rör. Och motor är en 1216cc portadtopp och rs36 förgasare.

Blir det mycket ombestyckning av förgasarna ?

En annledning till varför jag vill byta är att kunna sänka hojen en bit till utan att det blir problem på gatan (väg gupp och lastning på kärran sätter stopp för mer sänkning nu).
 

sucke1100

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Växjö
Hoj
1990, Suzuki GSXR 1100
Injustering av FCR-39 på 1100 r -90

Vem är bäst i landet på detta egentligen? Vilken firma har mest erfarenhet?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Vem är bäst i landet på detta egentligen? Vilken firma har mest erfarenhet?

MC-Xpress

Piteå

MotoSpeed (ENDAST om du köpt brygan där, annars kostar de fläsk)

Västerås

Är de som har längst erfarenhet (iaf de som arbetat / arbetar på dessa ställena).
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hur ser man skillnad på en GSX1100F och R motor enbart från utsidan av enbart motorn? Vad skiljer det sig mellan varandra invändigt då? Antar att åtminstånde topp coh cylinder är likadana, men resten då? det skall ju vara 1127cc i båda. Tror att hästar spelar lite roll också.

Hej, jag är inte expert på dom motorerna men några detaljer kan jag.
Utvändigt så är F motorn svart. Det är inte R motorn. Motorkåpan över drevet har ev. lite olika form. Är inte säker på det.
Invändigt är det olika kamaxlar och kopplingar.
Det skiljer säkerligen fler saker men detta är iaf några.
Det som man kan kolla snabbast är färgen och kopplingen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top