Trimma Suzuki GT125 X4

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
GT125 X4 Port Map och Port Timing Diagram

Jag har mätt portarna i cylindern för X4:an efter bästa förmåga och siffrorna kan möjligen slå på någon tiondel.
Vinklarna är dock korrekt beräknade utifrån dessa mått.
Durationen för insugsporten är relativt mild, tack vare reed ventilen som går direkt ner i vevhuset.
Det skulle vara intressant och veta durationen för insugsporten för tidiga modellen utan reed ventil.

Skissen är inte skalenlig och vinklarna i diagrammet stämmer inte men siffrorna är korrekta.

1650399783662.png
1650399820271.png

Planen för att få lite bättre fart fart på moppen ser ut så här:
1. Höja cylindern +1 mm
2. Höja avgasporten 1 mm
3. Höja boost porten 1 mm
4. "Jacka" kolven 2 mm
5. O-ringa toppen och plana 1 mm för 6.8:1 CR
6. Ev. modifiera reed ventilen för större area
7. Snygga till övergången från fodret till transferportarna i cylinderns underkant.

Måttliga förändringar som ger följande durationer och bibehållen CR på 6.8:1.
ExD 191⁰
TrD 128⁰
InD 142⁰
BD 31.5⁰

Vad tror ni om detta?
Kom gärna med synpunkter.
BT
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Det finns utrymme för att bredda avgasporten, den är idag 26 mm bred, ca 60% av cylinderdiametern.
Det blir väl nånting såhär när man börjar fila. Cylinderfodret i stål är tjockt...

Exhaust Port.JPG

Avgassystem, ja...
Jag har ingen möjlighet att bygga mina egna rör och att köpa anpassade rör blir dyrt.
Jag har 2 pipor från en RG250 men dom ser väldigt feta ut även om det går att få dom att passa. Så dom kommer jag inte att använda. Köpa?

DSC_0434.jpg

Det blir väl bli ett par universal till nån moppe, cylindrarna är ju inte större...
Vad som helst är nog bättre än original som sitter där nu.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det finns utrymme för att bredda avgasporten, den är idag 26 mm bred, ca 60% av cylinderdiametern.
Det blir väl nånting såhär när man börjar fila. Cylinderfodret i stål är tjockt...

View attachment 470958

Avgassystem, ja...
Jag har ingen möjlighet att bygga mina egna rör och att köpa anpassade rör blir dyrt.
Jag har 2 pipor från en RG250 men dom ser väldigt feta ut även om det går att få dom att passa. Så dom kommer jag inte att använda. Köpa?

View attachment 470959

Det blir väl bli ett par universal till nån moppe, cylindrarna är ju inte större...
Vad som helst är nog bättre än original som sitter där nu.
Går det möjligen att använda avgassystem till storebrodern GT250?
Tänker att konfigurationen och designen är det samma, fast med större cylindrar.
Om det sedan går att få tag på avgassystem till GT250 är en annan femma…
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det finns utrymme för att bredda avgasporten, den är idag 26 mm bred, ca 60% av cylinderdiametern.
Det blir väl nånting såhär när man börjar fila. Cylinderfodret i stål är tjockt...

View attachment 470958

Avgassystem, ja...
Jag har ingen möjlighet att bygga mina egna rör och att köpa anpassade rör blir dyrt.
Jag har 2 pipor från en RG250 men dom ser väldigt feta ut även om det går att få dom att passa. Så dom kommer jag inte att använda. Köpa?

View attachment 470959

Det blir väl bli ett par universal till nån moppe, cylindrarna är ju inte större...
Vad som helst är nog bättre än original som sitter där nu.
Trimmrör till moppe, GT125an har ju i princip två moppecylindrar ?
Har sett dom som kör med typ såna här, och då kan du korta kröken allt eftersom tills du kommer upp i önskat varv. https://www.mopedrenovering.se/allt-annat/mopeddelar/avgasdelar/jamarcool-guld-svart.html

Men bäst är ju optimerade trimpipor. Har du en plåtsax, hammare och en MAG-svets är det inga större problem att bygga själv.

Du får skaffa en GP125 istället, dom är bara hälften så dyr att trimma då en GT måste ha dubbelt av allt ?
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Kröken till expansionskammarens inlopp blir lång eftersom cylindrarna är nästan helt vertikala. Budgeten är begränsad och enklast är att använda avgasröret, ID 28 mm, och hela eller delar av "struten" på den befintliga ljuddämparen. Då är ju halva jobbet gjort... Det är inte optimalt men det behöver det inte vara heller; det behöver bara bli bättre. Det går kanske att räkna ut hur resten borde se ut om man gör så.
Originalsystemet var knappast optimerat för effekt men räckte ändå till 8 hästar på varje burk...

DSC_0432s.JPG
RG250 pipan och en ljuddämpare "Made in China" från Wish för 135 kronor...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kröken till expansionskammarens inlopp blir lång eftersom cylindrarna är nästan helt vertikala. Budgeten är begränsad och enklast är att använda avgasröret, ID 28 mm, och hela eller delar av "struten" på den befintliga ljuddämparen. Då är ju halva jobbet gjort... Det är inte optimalt men det behöver det inte vara heller; det behöver bara bli bättre. Det går kanske att räkna ut hur resten borde se ut om man gör så.
Originalsystemet var knappast optimerat för effekt men räckte ändå till 8 hästar på varje burk...

View attachment 471034
RG250 pipan och en ljuddämpare "Made in China" från Wish för 135 kronor...

Ska du bygga 2 till 1?

Längden är det viktigaste, läs kapitlet om expansionskammare i Bells bok, den brukar alltid gå att hitta som PDF på nätet ifall man söker.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Nej, det blir inte 2:1, jag har båda piporna. OM jag nu kommer att använda dem.

Jag har boken av Bell. Jag har även "Motorcycle Tuning Two-Stroke" av John Robinson men jag kan fan inte hitta den. Jag har vänt upp-och-ner på huset och letat.
Finns det nåt medium eller siare här som kan säga mig var den ligger?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det blir inte 2:1, jag har båda piporna. OM jag nu kommer att använda dem.

Jag har boken av Bell. Jag har även "Motorcycle Tuning Two-Stroke" av John Robinson men jag kan fan inte hitta den. Jag har vänt upp-och-ner på huset och letat.
Finns det nåt medium eller siare här som kan säga mig var den ligger?

Dom är nog för grova för att bli bra på på en 125-twin, moppepipor lär fungera bättre om du bara stämmer av längden rätt.

Läs boken online då.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag skulle hellre kört på typ fuego mopperör istället. Dom finns även för 28mm krök(osäker om det är inner eller yttermått). 28mm är också det som funkar bäst på moppar med 60-65cc, finns även 32 men det blir för stort och jag har nog inte ens det på min 86cc K50.

Den här kanske kan hjälpa dig att räkna ut längden på dom.
FOS exhaust concept.png
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om ID på originalrören är 28mm så är väl rören 30mm utvändigt(?) då jag skulle hellre gå på 32mm anslutning, och stega upp diametern till 32mm på rören någonstans runt sista tredjedelen.
Kanske från svetsskarven där under statorn.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Ytterdiametern på rören är 32 mm.

Avgasportarna före och efter. 1 mm högre och en aning bredare men inte färdigt än. Det ser ut som fösta bilden är upp-och-ner men det är så den ser ut.Exhaust port.jpg

Cylindern med en 0.7 mm aluminium plåt som sandwich mellan 2 x 0.4 mm packningar. Biltemas grejer. Höjer cylindern 1 mm från standardpackningen.
Det finns lite material både här och där att ta bort för att bättra på andningen.
Tiita bara under reed ventilen. Inloppet till boostportarna och transferportarna har fått lite massage utan utan att ändra volymen i kanalerna. Ser det bra ut är det oftast bättre...
"Lite" och "överallt" är nyckelord. Då är risken liten för att fucka upp nånting.
Cylinder01.JPG
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Jag skulle hellre kört på typ fuego mopperör istället. Dom finns även för 28mm krök(osäker om det är inner eller yttermått). 28mm är också det som funkar bäst på moppar med 60-65cc, finns även 32 men det blir för stort och jag har nog inte ens det på min 86cc K50.

Den här kanske kan hjälpa dig att räkna ut längden på dom.
FOS formel för beräkning av expansionskammare verkar ju vara helt osannolik med konstanter och parametrar men om man stoppar in lite antagna värden så blir resultatet inte så tokigt.
Jag antar att han med exhaust timing menar exhaust duration.

Antaget: 10 hk från 62 cc vid 10 000 rpm.
X blir 23.9
D1=D2 = 28.7 mm för rör med konstant diameter
Lmax = 924 mm
Övriga mått på konerna ges ju av multiplar av X och Lmax

Det kanske går att bygga själv ändå, det är ju bara två koner per sida...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
FOS formel för beräkning av expansionskammare verkar ju vara helt osannolik med konstanter och parametrar men om man stoppar in lite antagna värden så blir resultatet inte så tokigt.
Jag antar att han med exhaust timing menar exhaust duration.

Antaget: 10 hk från 62 cc vid 10 000 rpm.
X blir 23.9
D1=D2 = 28.7 mm för rör med konstant diameter
Lmax = 924 mm
Övriga mått på konerna ges ju av multiplar av X och Lmax

Det kanske går att bygga själv ändå, det är ju bara två koner per sida...
Har du svets och sånt och vill prova bygga själv så gör det.

Här har du program för att ta fram utbredningar för vinklade koner.

Och det här programmet använder jag till att räkna ut avgasrören.


Så här ritar jag först upp det på papper, så jag vet vilka vinklar och mått jag ska mata in i programmet.
IMG_20210602_200840.jpg

Sen när man lyckats skriva ut dom så är det bara att klistra på plåten och klippa ut.
IMG_20210531_205600.jpg

Sen rulla, knacka och pussla ihop.
IMG_20210606_190559.jpg

På din GT blir det nog inte lika krokigt och mycket enklare än mitt bygge. Ska man bara ha några få böjar så kan man bygga en rak pipa och sen kapa den i vinklar och vrida och svetsa ihop igen. Men gör en 2D mall i papper först och klipp så du ser att vinklarna blir rätt för du ska bara kapa halva vinkeln då den dubblas när du vänder och svetsar ihop.
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
DSC_0483.JPG
Standard är 6.8:1 med 1 mm topp-packning, 0.5 mm fotpackning och 0.4 mm deckhöjd.
Decket på cylindern ska svarvas ner 1 mm med ett spår för o-ringen, som ersätter topp-packningen . Kompressionsförhållandet blir oförändrat 6.8:1 med 1.5 mm fotpackning och avgasporten höjd 1 mm. Möjligen ska toppen planas en aning för att höja kompressionen några tiondelar från standard.
DSC_0487.JPG
En första mock-up ganska nära "FOS Exhaust Concept" formel för toppeffekt vid 10 000 rpm . Sista konan kommer att vinklas upp en aning för bättre utseende.
DSC_0490.JPG0.35 mm kolfiber reeds från Polini.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
tänk aven på att ovankant avgasport inverkar på pipan , betänk rund avgasport ,smygande avgas evakuering, rak ovandel explosiv puls till pipan, om du höjer cyllen 1mm o vill jacka 2 mm så får du ta 3 mm på kolven, eller går reed korgen rätt in i vevhuset?
 
Last edited:

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Reedkorgen går rätt ner i vevhuset. Insuget är även kolvstyrt på konventionellt vis.
Avgasportarna har fått en måttlig höjning, 1.5 mm ungefär och ovandelen har fått en aning rundad form. Original så är ovandelen helt rak.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Trevligt med tvåtakts pyssel?
Det hade varit kul att ha en Aprilia RS250 eller en Yamaha RD350 igen, men priserna är ju tyvärr helt galna!

Jag har både Bells bok och John Robinson's Motorcycle Tuning Two-Stroke Timing i fysiskt format och som PDF, ska kolla om jag hittar den på datorn när jag kommer hem.

Lycka till med trimmandet?!
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Pyssel är precis vad det är; allt är ju så smått... och på en twin så är det två av allt...
Bell's bok har jag i fysiskt format. Robinson's bok är borta(!) men jag tar gärna emot den i pdf format.
En 125:a är ju bra mycket billigare än en moped idag, går så mycket bättre och är inte olaglig att trimma! Så jag köpte tre...
Det är varken lätt eller billigt att hitta delar till 40 år gamla hojar, men dom finns. Har hittat en del motordelar på Tradera och Indonesiska "Blocket"... Frun i huset är från Indonesien och det underlättar ju logistiken förstås...
 

clayton

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2022
Hoj
1978 Suzuki GT125
Kul att någon mer bygger på en gt125.
håller själv på men en fast jag har den tidigare motorn utan reedventiler.

kan vara kul att jämföra portmap och durationer kanske.

min avgasport är rektangulär med en bredd på 26mm och höjd på 24mm
avgasduration 186* och transfer 124* boost 120*

jag var också inne på om jag skulle höja cylindern precis som du men har inte bestämt om jag ska fräsa av toppen på cylindern så den blir flush med kolven och sen ta ur förbränningsrummen ist.

har myckettankar kring denna motor.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top