trevligt att veta att man får hjälp...

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Många tänker nog "Någon annan kommer ju ändå stanna" :kocko
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Ännu en gång en mc olycka där dessa bil förare inte kan se sig om innan de svänger.

Skulle va kul o se en statistik på hur många mc olyckor som beror på just detta. Kanske dags att höja premien för bil förare istället så vi blir av med dessa farliga fordon
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Clifton skrev:
Ännu en gång en mc olycka där dessa bil förare inte kan se sig om innan de svänger.

Skulle va kul o se en statistik på hur många mc olyckor som beror på just detta. Kanske dags att höja premien för bil förare istället så vi blir av med dessa farliga fordon

Inte för att jag försvarar bilföraren, MEN hur mycket för fort körde han på mc:n, dubbla farten? Såg ut att gå Jävligt fort i alla fall, erfarna mc-förare, brukar slå av farten, vid korsningar inne i tätbebyggt område där korsande trafik förekommer man MÅSTE vara uppmärksam på sådant, jag litar INTE på bilar från korsande vägar ens på 90- väg(vänstersvängar, el från andra vägar ut på stora vägen)...det är ju givetsvis den korsande bilens fel, men bland det svåraste som finns är det att bedömma ett mötande fordons hastighet, och hade mc hållt lagstadgad hastighet så hade detta nog inte inträffat, antigen hade bilen hunnit över el så hade han hunnit bromsa ner helt eller i alla fall hunnit PÅBÖRJA en nedbromsning, ser inte ut som det på filmen tyvärr.. :(
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Juridiskt sett är bilen vållande.

Men jag upplever (precis som en del av er andra) att knarren håller en mycket hög fart relaterat typen av väg.
Om det är så att knarren verkligen gör det så anser jag att felet moraliskt sett är motorcyklistens.
Trafikanter räknar normalt sett med att medtrafikanter håller en hastighet (med tillhörnade "riskområde") som i alla fall ligger i närheten av hastighetsbegränsningarna. Om nu en motorcyklist håller, låt säga dubbla hastigheten, hur ska då övriga trafikanter kunna räkna med det?
Var går skillnaden mellan att vara medtrafikant och att vara mottrafikant?


Hursomhelst så är filmen i sin otäckhet en bra film, kanske sparar några olyckor.
Jag säger som jag brukar: Vi ska lattja, wheela, åka kronfort etc men vi ska välja rätt plats och tillfälle. Då minskar vi olyckorna och får kanske dessutom (på lång sikt) ett bättre anseende i samhället.


Clifton:
(du var snabb att döma här ovan men mina frågor nedan är ställda i all vänskaplighet så brusa inte upp nu! :pannkyss )
Ja, många olyckor sker pga att bilförare svänger utan att se sig för. Men vem anser du har gjort största felet i just detta fallet?
Och vilka hastigheter anser du vara lagom i tättbebyggt område? (visst verkar väl detta vara tättbebyggt?)
Jag tror att du (liksom jag ibland) dömde innan du tänkte. Lätt hänt. :)
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top