Trevlig polisman

Status
Ej öppen för fler svar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Seffo_b: vad anser du om Sthlms trafikpolis tendens till brotsprovokation?
Dvs att lägga sig 1m bakom hojen?
Det har hänt mig 4ggr på liga många månader nu att de gör det.
Standard förfarandet om nån bilist lägger sig så nära är ju att vrida lite på rullen för komma ifrån puckot i bilen.
Har fan god lust att montera eldkastare på hojen för att visa alla idioter i bil oavsett polis eller inte att man lägger sig fan inte medvetet o tailgatear en hoj

Men visst finns det trevliga poliser i trafiken oxå. Tror faktiskt att de flesta är det. Och är man trevlig mot dem så är de trevliga tillbaka. Då man har blitt stoppad (ett 40tal ggr genom åren) så är det ca 50/50 om man får en trevlig polis eller en som behöver "få komma till" :p

Ligga för nära bakom är klassat som vårdslöshet i trafik.

Så om en polis gör det så skulle jag peta lite på bromsen för att tända bromsljuset och antagligen sänka farten till en irriterande låg fart en stund. Sen skulle jag antagligen gå till sidan och låta dom passera och sedan lägga mig bakom och memorera numret på bilen och tidpunkten. Sen skulle det första som händer när jag kommer hem vara att jag ringer till polisen och ber att få tala med vakthavande och säga att jag vill göra en polisanmälan för vårdslöshet i trafik. Med tidpunkt, bilnummer och allt. I sämsta fall får sig den som körde bara en utskällning för ett taskigt beteende.

Skulle dom göra det när jag kör bil skulle jag utan att tveka nypa bromsen och bromsa in dom i bakluckan på bilen om dom inte var snabba på bromsen. Visserligen är det förbjudet att utan anledning nypa bromsarna på landsväg men det kommer aldrig att gå att bevisa att jag inte hade anledning att bromsa för att jag exempelvis trodde en bil skulle köra in framför mig eller jag tyckte jag såg ett rådjur i vägkanten.
 

R5+1

Guest
Haft körkort och div fordon ett antal år. Naturligtvis blivit stoppad emellanåt. Och fram tills nån gång i våras hade jag ALDRIG träffat på trevliga poliser, inte ens då jag varit fotgängare eller hämtat pass på polisstation! :mad: Och då vill jag tillägga att jag ALLTID varit trevlig mot dom, deras beteende till trots!

Men för ett par månader sen, i bil och på väg hem från jobbet, låg jag på längs en raka där jag alltid gasar. Denna är känd för att polisen står med laser (den är en f.d. 2-filig 70-väg där man senste åren sänkt hastigheten till 50, vilket inte alla håller med om).
Jag la mig i vänsterfilen och körde om en jävla kärring i liten skitbil som agerade mäkta irriterande väglus. Jag sket i allt och bilen fick ta stryk för att jag var på kass humör.

Ett par hundra meter längre fram står en gubbe i varseljacka. Då det ligger en industri samt kommunen bredvid tänkte jag att det var en vanlig knegare så jag lättade inte ens på gasen.

När han klev ut mitt i gatan och började veva med armarna åt mig förstod jag mitt misstag. Svängde lydigt in och ställde mig på anvisad plats. När jag lämnade fram kortet slog det mig att jag kanske inte skulle få tillbaka det. Jag hade inte en susning om hur fort det gått!
Polismannen (måste fan vart en alldeles nybakad, eller rent av aspirant eller vad det heter) var väldigt respektfull i tonen :tummenupp, talade tydligt och lugnt när han upplyste mig om att jag haft tur då de "bara" uppmätte 75 (efter de obligatoriskt avdragna 3) och jag därför fick behålla kortet. Men tyvärr måste han ge mig den tillhörande böteslappen. Lättad som fan skrev jag på. Han önskade mig sen med ett vänligt leende en bättre fortsättning på dagen. :tummenupp

Innan jag åkte tackade jag honom för hans sköna uppträdande, sa hur mycket jag uppskattade det. Och faktiskt, nu håller jag hastigheten där, av motrespekt! Även på en 30-sträcka en bit längre fram. Jag vet helt säkert, för jag känner mig själv väl, att om han betett sig som alla andra skitsnutar jag träffat på hade jag framöver kört ännu fortare och definitivt svinigare, bara som nån slags hämnd!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Ligga för nära bakom är klassat som vårdslöshet i trafik.

Så om en polis gör det så skulle jag peta lite på bromsen för att tända bromsljuset och antagligen sänka farten till en irriterande låg fart en stund. Sen skulle jag antagligen gå till sidan och låta dom passera och sedan lägga mig bakom och memorera numret på bilen och tidpunkten. Sen skulle det första som händer när jag kommer hem vara att jag ringer till polisen och ber att få tala med vakthavande och säga att jag vill göra en polisanmälan för vårdslöshet i trafik. Med tidpunkt, bilnummer och allt. I sämsta fall får sig den som körde bara en utskällning för ett taskigt beteende.

Skulle dom göra det när jag kör bil skulle jag utan att tveka nypa bromsen och bromsa in dom i bakluckan på bilen om dom inte var snabba på bromsen. Visserligen är det förbjudet att utan anledning nypa bromsarna på landsväg men det kommer aldrig att gå att bevisa att jag inte hade anledning att bromsa för att jag exempelvis trodde en bil skulle köra in framför mig eller jag tyckte jag såg ett rådjur i vägkanten.


Du gillar inte polisen i allmänhet va?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du gillar inte polisen i allmänhet va?

Jag har inget alls emot poliser. Jag har flera vänner och bekanta som är poliser och jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion.
Därmed inte sagt att jag tycker det är skitkul att få fortkörningsböter, vilket jag faktiskt fått vid några tillfällen, men det är ju något som man faktiskt får räkna med om man som jag ibland ligger med lite momsad hastighet.

Dock anser jag att även polisen ska hålla sig till dom trafikregler som gäller om dom inte är ute på utryckning. Att ligga alldeles i bakhjulet på någon är en idiotisk grej att göra oavsett om man är polis i tjänst eller privatperson. Följderna om det blir en panikbromsning blir så onödigt allvarliga. Ligger någon alldeles för nära bakom mig så nyper jag ibland till lite på bromsen eller åtminstone duttar lite för att tända bromslysena. då brukar dom flesta släppa. Ligger dom kvar så tätt bakom att det skulle kunna klassas som vårdslöshet så kan det hända att jag kollar upp vem det är. Det har inget att göra med om det är polisen eller en privatperson.
Men jag anser att det är ännu lite viktigare att polisen avhåller sig från den typen av grejor.
Dessutom får inte polisen ligga och försöka hetsa någon. Det är brottsprovokation och skall inte tillämpas i Sverige.

För att ta det enkelt. Polisen fyller en funktion och jag har själv aldrig varit med om någon otrevlig polis. Poliser är bra. Är det svar på din fråga?
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
Jag har inget alls emot poliser. Jag har flera vänner och bekanta som är poliser och jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion.
Därmed inte sagt att jag tycker det är skitkul att få fortkörningsböter, vilket jag faktiskt fått vid några tillfällen, men det är ju något som man faktiskt får räkna med om man som jag ibland ligger med lite momsad hastighet.

Dock anser jag att även polisen ska hålla sig till dom trafikregler som gäller om dom inte är ute på utryckning. Att ligga alldeles i bakhjulet på någon är en idiotisk grej att göra oavsett om man är polis i tjänst eller privatperson. Följderna om det blir en panikbromsning blir så onödigt allvarliga. Ligger någon alldeles för nära bakom mig så nyper jag ibland till lite på bromsen eller åtminstone duttar lite för att tända bromslysena. då brukar dom flesta släppa. Ligger dom kvar så tätt bakom att det skulle kunna klassas som vårdslöshet så kan det hända att jag kollar upp vem det är. Det har inget att göra med om det är polisen eller en privatperson.
Men jag anser att det är ännu lite viktigare att polisen avhåller sig från den typen av grejor.
Dessutom får inte polisen ligga och försöka hetsa någon. Det är brottsprovokation och skall inte tillämpas i Sverige.

För att ta det enkelt. Polisen fyller en funktion och jag har själv aldrig varit med om någon otrevlig polis. Poliser är bra. Är det svar på din fråga?

jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion. hahahaah det lät ju inte alls som du gillar poliser. vad menar du med faktiskt:D.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Detta vet inte många om:

Polisförordningen 1998:1558

4 kap. Skyldigheter i anställningen

Uppträdande

1 § Anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt
som inger förtroende och aktning. De skall uppträda hövligt,
hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och
undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller
småaktighet.

2 § Skadas någon till följd av ingripande av en polisman och är
skadan inte obetydlig, skall den polismannen genast se till att
den skadade får den vård som behövs och anmäla det inträffade
till sin förman.


ha ha ha... jo tjena... poliser anmäler ALLTID en för vålsamt motstånd/våld mot tjänsteman efter att de spöat upp en vare sig man gjort nåt eller ej...

uppträda hövligt... ok... ska säga det nästa vända man får en batong i ryggen av "smutsen"


mvh.T
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
ha ha ha... jo tjena... poliser anmäler ALLTID en för vålsamt motstånd/våld mot tjänsteman efter att de spöat upp en vare sig man gjort nåt eller ej...

uppträda hövligt... ok... ska säga det nästa vända man får en batong i ryggen av "smutsen"


mvh.T


Exakt samma för mig. Det räcker ju med att visa sig utomhus så kommer snuten och börjar banka en i huvudet. Samma för morsan och farfar också så det kan inte vara en tillfällighet...

Det där var fanimej bland det dummaste jag har läst på länge. Man undrar ju hur sladdarna är kopplade i skallen på den åklagare som klassar en nedskrivning av två kilometer i timmen såsom urkundsförfalskning, för att inte tala om den som anmält. Horribelt.

Håller fullständigt med. Poliserna lär inte bli mer sugna på att skriva ner lite efter detta.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det där var fanimej bland det dummaste jag har läst på länge. Man undrar ju hur sladdarna är kopplade i skallen på den åklagare som klassar en nedskrivning av två kilometer i timmen såsom urkundsförfalskning, för att inte tala om den som anmält. Horribelt.

håller med, helt jävla otroligt patetiskt.... ibland undrar man hur folk är funtade... :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo, jag väntar fortfarande på att du ska tala om vilka fall du pratar om. Eller hittade du på...?

Jag har tyvärr inte några konkreta fall att hänvisa till men om du kollar vilka regler polisen ska följa så får dom endast ta till åtgärder som står i proportion till brottet eller brottsmisstanken.

Underlåtelse att stanna för polismans tecken räcker inte riktigt för att det ska vara motiverat att använda batongen. Gör en polis det och det leder till att någon kör omkull och skadar sig så är jag väldigt övertygad om att det skulle bedömas som att åtgärden var för hård i förhållande till brottet. Detta förutsatt att det inte kan anses befogat att misstänka att det förelåg något allvarligare brott.

Men jag tror faktiskt inte att det inträffat att polisen lyckats klappa till någon flyende motorcyklist så att denne kört omkull. Alltså har det troligen inte prövats.

Om polisen slår till någon och denne ändå kommer undan så är jag övertygad om att den personen sedan inte kommer att åka in till polisstationen och försöka göra en anmälan för det innebär ju att man samtidigt talar om att "det var jag som smet".

jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion. hahahaah det lät ju inte alls som du gillar poliser. vad menar du med faktiskt:D.

Jag använde faktiskt lite som förstärkande. Dvs att jag anser att polisen fyller en funktion även om du tror att jag inte tycker det.

Jag har aldrig haft problem med polisen och ingen polis har varit otrevlig mot mig. Jag har några bekanta som är poliser och jag har full respekt för det arbete dom utför.

Dom får hantera allsköns drägg dagarna i ända. Skulle jag ha det jobbet så skulle jag dels totalt tappa tron på mänskligheten.
Sen skulle jag nog inte palla många dagar innan jag tappade besinningen och gjorde processen kort med någon som inte hinner mer än bli utsläppt från polishuset innan dom försöker sno en bil på parkeringen.
 
Last edited:

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
Jag har mest fått bra intryck av polisen. Dom beter sig juste ifall man själv gör det.

En händelse kommer dock sitta kvar länge :D

Jag var påväg hem kring 01,00 på natten, halvvägs börjar jag må svinigt illa (matförgiftning?).. Iaf jag tänker "jag håller mig hela vägen hem".. Nä det gick inte så jag svängde in på en företagsparkering och börjar spy, det är kolsvart ute och jag står 30-40m ifrån den lilla vägen som leder dit... Vem kör förbi? Jo polisen, dom backar bak och kör upp bredvid mig medans jag sitter och spyr från min bil.

Polis: Hur mår du då?
Jag: Började må skitilla...
Polis: Är du nykter då?
Jag: He är ja!
Polis till polis: Visk visk
Polis: Okej, spy klart och åk sedan, trevlig helg
Jag: :va Detsamma


Förväntade mig, pissprov, alkoprov, leverprov, synprov, hjärnprov... Alla prov i princip :) Hade till och med en framblinkers borta, och det kan dom inte ha missat. :yoparty
 

Emelie35

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Solna
Hoj
Kawasaki Z750 -11
Fast nu i efterhand så var du nog inte så himla snygg!!:confused:

Vad menar du med det om jag får fråga?
Oerhört korkat inlägg och helt orelevant, tyck vad du vill om människor, men vissa saker kanske du ska hålla för dig själv, som exempelvis detta.
Varför skriver man ens ett sådant inlägg på ett forum som detta? Är du ute efter att såra henne eller är du helt enkel bara korkad?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top