Trasigt hjullager?

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Hej,

Har precis bytt däck och när jag skruvade tillbaks bakfälgen och snurrade på den hörde jag något som jag är rädd för att är ett kasst hjullager.. :va

Det är ett knakande ljud som hörs kanske 1/10 hjulsnurr kontinuerligt på samma position. Spelade in en dålig inspelning med mobilen om någon vill lyssna och avgöra :D Ljudet på inspelningen är lite mer distinkt än det är i verkligheten, lite mjukare ljud i verkligheten..

http://www.ninjastudion.com/hjullager.wma

Är det bara att åka och köpa lager eller?

Jag som ville ut och åka idag :huvet
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
ja, det låter som kasst hjullager..
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Var och köpte två hjullager precis.. Men när jag började plocka isär grejerna insåg jag att där är två hjullager och två "final drive unit" lager... Jag tycker att alla lager både ser/hörs och känns fräscha.. Snurrar mjukt och fint utan missljud eller varierande motstånd..

Hur vet man vilka lager som är dåliga?

Hojen i fråga är en mille 03...
 

sdthala

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Ort
Sandared / Borås
Hoj
amatörbygge -snart färdigt
Var och köpte två hjullager precis.. Men när jag började plocka isär grejerna insåg jag att där är två hjullager och två "final drive unit" lager... Jag tycker att alla lager både ser/hörs och känns fräscha.. Snurrar mjukt och fint utan missljud eller varierande motstånd..

Hur vet man vilka lager som är dåliga?

Hojen i fråga är en mille 03...

På din inspelning låter det ju som något är generalfel. Men du säger också att alla lager rullar mjuk och fint. Då tror jag det lutar åt att något är felmonterat. Kan du ha missat någon distans när du monterade hjulet?

H-Å
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Nja, 100% säker är man ju aldrig.. Men jag är ganska säker på att det var rättmonterat..

Ljudet finns när jag momentdragit fast axeln med rätt moment.. Släpper man lite så försvinner ljudet.

Hmm.. Det här var lite lurigt..
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Ljudet finns när jag momentdragit fast axeln med rätt moment.. Släpper man lite så försvinner ljudet.

det var likadant när ett av mina lager var kasst.. bytte det som var längst mot drevet plus en distans som inte var så hel..:gnissla sen funkade det prima.. fast det syntes ju vilket lager som var dåligt..
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Börjar mer och mer misstänka skit bakom spakarna.. Hojen har gått 1800mil, uttagen 04 och allt ser prima ut.. Får kanske montera igen och trippelverifiera allt..
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Nja, verkar som det är dessa lager som är kassa..

Typiskt, då köpte man fel lager idag och inge körande denna helg :huvet
 

Bifogat

  • parts1.jpg
    parts1.jpg
    74.1 KB · Visningar: 170
Last edited:

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Något tips vad man ska köpa för kullager utdragare? Har aldrig dragit ut ett lager förr :D
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Den verkade bra :tummenupp

Hur knackar man i dem? hammare och skruvmejsel är kanske inte det bästa? :D
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Går det att få av gummitätningarna utan att förstöra dom? Har petat men inte lyckats förstå hur man ska gå till väga.. Eller måste man riva av dem med en tång och köpa nya?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hade du hojen på depåstöd när du drog runt hjulet? Lär du ju ha haft, iofs. Det är inget som tar i depåstödet? Jag har lyckats noja upp mig i brygga över ett liknande fenomen, och det visade sig vara drevbultarna som tog i depåstödet lite lite grann. :tomten
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ahahahaha!!!! Säker på att du inte håller på att starta en gammal aktersnurra?! :D

Rapppapppaaaa!!!
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Går det att få av gummitätningarna utan att förstöra dom? Har petat men inte lyckats förstå hur man ska gå till väga.. Eller måste man riva av dem med en tång och köpa nya?

Kör lite lungt med en mejsel så ska det gå fint.

Angående hur man stoppar i lagren så lägger du dem i kylen kvällen innan. Värm fälgen stoppa i de kalla lagren (glöm inte hjullagerfett) ta en hylsa i lämplig storlek eller det gammla lagret och lägg över det nya lagret sedan är det bara att banka.

Slå lite lätt det första gångerna tills du ser att lagret ligger rakt.

Kom ihåg att endast banka i den yttreringen av lagret
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Ja, det var ingen direkt hjärnkirurgi att få bort gummitätningen, bara att benda lite med en skruvmejsel.. Alltid lättare när man vet hur det ser ut undertill :D

Ska se om jag får tag på en avdragare på clas ohlsson imorgon, så kan jag demontera allt och köpa nya lager på måndag.. Lika bra att lära sig :tummenupp

Hur mycket ska man värma?
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Lyckas inte få ut lagrena..

Köpte en avdragare på claes ohlsson utan större framgång.. Det finns ju inget på baksidan för avdragaren att hugga tag i.. Det är ju bara som ett långt rör.. Hur gör man? :D
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top