Trasig torx-bit kvar i bult

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Många tips men många är dåliga också, har varit i samma sits ett par gånger och mitt tips är: gör ett djupt spår genom hela skallen ända ner till oket så spänningen släpper, värm upp oket (lufta om det sen), slå lös skruven med slagskruvmejsel eller en REJÄL traditionell skruvmejsel.

Det är väldigt lätt att förvandla den där skallen till en liten bröstvårta om man ska vrida med polygrip/rörtång och liknande på den - och då blir allt helt plötsligt lite svårare.

Ungefär så jag tänkt!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ett alternativ i framtiden kan vara att köpa säkerhetsbits, de har hål i mitten. Ev kan man lirka i en skruv och dra ut den kvarvarande delen.

Säkerhetsbits är betydligt svagare än vanliga bits och går gärna sönder om man drar hårt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu vet jag inte hur det där oket är monterat men att hålla på o banka på bromsok är inte alltid en bra idé. Det har hänt att hela fästet smäller av.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du MIG-svetsar dit en M8-skruv i linje med befintlig skruv, sedan drar du loss alltihop och sätter dit en ny skruv.
Inte en bult, för bultar är ogängade..

nu ska vi inte krångla till det.. visst enligt fackmannatermer så finns inga gängor på bult men normalsvennen menar nog att en bult är GROV skruv... :tummenupp

Med vänlig hälsning
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
...och dra med momentnyckel framöver...det där tvåmetersskaftet behövs inte alltid användas. :crash

stålskruv VS. alu-fäste = galvanisk korrision... pasta på grejerna saves the day next time!

klappa till skruven med en hammare så kan både spänningen och torxbiten släppa...

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Finns ju en ganska bra sats på biltema för bara nån hundring som har funkat för mig när jag tex råkade dra av ett munstycke i förgasaren. Lyckade även tvär paja en insex tror jag det var och körde en förstärk torxbits o bankade fast den men den gick o tvärpajjade i hålet så då använde den satsen igen och det släppte.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top