Transportera/spänna fast på släpkärra.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?

Jag tror inte att de mår annorlunda än vilka andra dämpare som helst, men det jag har märkt är att ständigt komprimerade (även lätt) fjäderben tenderar att börja läcka. På en cross med 30 cm fjädringsväg kanske 3-5cm inte spelar någon större roll men på en landsvägshoj med 10-15cm är det ju större påfrestning. Försöker numer därför spänna i ofjädrad del så långt det går.

Detta förutsatt att man inte håller på med tändning på/av eller justering av fjädring medan den är nedspänd, det kan knappast vara bra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tror inte att de mår annorlunda än vilka andra dämpare som helst, men det jag har märkt är att ständigt komprimerade (även lätt) fjäderben tenderar att börja läcka. På en cross med 30 cm fjädringsväg kanske 3-5cm inte spelar någon större roll men på en landsvägshoj med 10-15cm är det ju större påfrestning. Försöker numer därför spänna i ofjädrad del så långt det går.
Spänner du med något av stöden nere? Jag gjorde ett justerbart cykelställ (som greppar om däcket) som står längst fram på släpet så står hojen upprätt utan att använda stöd
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Spänner du med något av stöden nere? Jag gjorde ett justerbart cykelställ (som greppar om däcket) som står längst fram på släpet så står hojen upprätt utan att använda stöd

Nej absolut inte.

Tjockhojen har ju Telelever, spänner över nedre delen av gaffelben mot hörnet på släpvagnen, sedan bakhjulet lätt i sidled bara.
Använder riktiga spännband och drar fast.

Övriga hojar lättast möjligt 2-3 cm ihopdragen fjädring nedåt/framåt, sedan motsvarande bakhjulet sidled/bakåt.

56a280068adbbe4bb709da2e9f24e4e0.jpg
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funderar lite över detta att spänna fast hojen på släpkärra. Standardmetoden är att spänna så att fjädring komprimeras (mindre risk att spännremmarna slaknar), men hur mår de moderna systemen med aktiv/elektriskt styrda stötdämpare av detta?
Och - frånsett risk för slaka spännremmar - finns det någon annan nackdel att spänna "nedanför" fjädrar/stötdämpare?
Senaste hojen jag sålde och kändes lite överdrivet vad den hämtades med ?

FB_IMG_1690126069917.jpgFB_IMG_1690126077599.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har ni inget som håller framhjulet i sidled? Jag har noterat att det flyttat sig nån centimeter så jag drog fast ett par brädstumpar att rulla in mellan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har ni inget som håller framhjulet i sidled? Jag har noterat att det flyttat sig nån centimeter så jag drog fast ett par brädstumpar att rulla in mellan.

Nä det behövs inte så länge man har tryck nedåt. Eller ställ framhjulet i hörnet…
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Svetsade ihop detta framhjulsställ - justerbar öppning
View attachment 487723
Har du en sån där behöver du inget spänn nedåt.
Från styret och så vågrätt ut som möjligt och en kort liten rem fram som hindrar hojen från att backa så kommer den ingenvart.

Åk till närmsta crossbana och kolla hur de lastar, de surrar på max tio sekunder.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du en sån där behöver du inget spänn nedåt.
Från styret och så vågrätt ut dom möjligt och en kort liten rem fram som hindrar hojen från att backa så kommer den ingenvart.

Åk till närmsta crossbana och kolla hur de lastar, de surrar på max tio sekunder.
Har lastat inför morgondagen - det blev rem snett framåt/ nedåt från undre länkarmen (telelever) till hörnet på kärran och rem genom passagerarpinnarna neråt till sidan på kärran. Kanske lite överkurs, men hellre safe than sorry
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har två 45X70 reglar skruvade i släpvagns botten för framhjulet bara för att det känns säkrare och har kompletterat vagnen med öglor i mitten av vagnen för att lättare kunna spänna två hojar.

Spänner med spännband från nedre gaffelkronan framåt nedåt och brukar även spänna bak på lämpligt ställe om man skulle bli tvingad att pallnita plus att bakändan inte rör sig i sidled.

Tar inte lång stund att lasta två hojar själv då man gjort det några gånger.

20230804_221122.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har två 45X70 reglar skruvade i släpvagns botten för framhjulet bara för att det känns säkrare och har kompletterat vagnen med öglor i mitten av vagnen för att lättare kunna spänna två hojar.

Spänner med spännband från nedre gaffelkronan framåt nedåt och brukar även spänna bak på lämpligt ställe om man skulle bli tvingad att pallnita plus att bakändan inte rör sig i sidled.

Tar inte lång stund att lasta två hojar själv då man gjort det några gånger.

View attachment 487727
Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rulla på hojen på kärran är den mest spännande delen av lastning. Köra på är inte aktuellt - har två ramper och visst skulle det gå, men siktar man fel eller får stopp så går det åt pipsvängen - rullar på istället med motorhjälp gående vid sidan av på ena rampen o hojen på den andra (bumsarna är för tunga för att knuffa på).
Får se hur det går att rulla av - kan tilta flaket några grader så att hojen rullar av sig själv, borde underlätta lite. Har inte lastat/lastat av hoj på många år - senast hade jag hästtransport o den kan man köra ombord på utan bekymmer
Håller med stt köra ellet leda upp är värsta biten av lastningen. Jag har tipp på kärran, så jag brukar oftast köra upp och stanna med hojen på växel och har också ibland brukat dra ett spännrem runt handtaget till frambromsen för att låsa framhjulet.

Första hojen stannar jag med på mitten då det är lättare att veva ner tippen på flaket och rullar hojen sista biten och spänner. Sen tippar jag flaket igen (går tungt med hoj ett surrad) och lastar hoj två och då stannar jag lägre bak för att få jämvikt vid då man ska veva ner.

Är en klar fördel om man är två, en som sköter tippen på flaket för då man man balansera flaket med hojen och sin egen vikt så det går väldigt lätt att veva.

Är ett måste att vara två om det regnar då man måste sitta på hojen för att få nog med friktion mellan däcken och släpvagnnsbotten då den blir hal, i det fallet skulle nog en lastramp vara bättre och behålla flaket plant.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har ju hänt någon gång att man spunnit bort rampen med bakhjulet och blivit hängande på skyddsplåten med bakhjulet i luften… :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top