Tragiskt i moto2

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Usch ja. Jag och tjejen (för ovanlighetens skull) satt och tittade på reprisen på Viasat Motor igår kväll och det såg verkligen inte bra ut. Både Redding och deAngelis kör ju in i Tomizawa när han ligger på banan och man ser hur han är medvetslös där på platsen. Säkert stora inre blödningar. Undrar hur Redding och A dA mår psykiskt. Redding är ju också bara 17. Kan de komma tillbaks till racingen ordentligt efter en sån sak även om de var chanslösa att väja? Fy fan... stackars stackars dem också :(

Som sambon sa "Så jäkla trist att sånt händer när det bara är lek."
Blev riktigt dämpad stämning i tv-soffan efter det. Inte en sak som mamman till ens barn bör se för att förbli vänligt inställd till ens hojåkande....

Ride In Peace Shoya. Tankar till alla inblandade...
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Rödflagg betyder ju att loppet är över, dvs folk slår av. En rödflagg som hänger stilla får under inga som helst omständigheter passeras, dvs förarna stannar på banan. Just för att kunna ge arbetsro och undvika följdolyckor vid såna här tillfällen. Konstigt att det inte används dock.

Race Director Paul Butler, the FIM’s Claude Danis, Safety Officer Franco Uncini, Doctor Claudio Macchiagodena of the Clinica Mobile, and Javier Alonso from Dorna were present at a press conference in which they each made statements following the tragic death of Shoya Tomizawa following a crash in the Moto2 race at Misano.

Claudio Macchiagodena: “We want to speak about the accident today, a very bad accident involving three riders who crashed and who immediately had serious problems. One of the riders, Alex de Angelis, got up. The second rider (Scott Redding) had no problem. One was very serious, and as you know this was Shoya Tomizawa. Immediately the first idea I think is if it’s possible to stop the race because it’s dangerous, but the people with the stretcher immediately arrived and when you remove the rider from the track for my medical decision I do not ask Race Direction for the red flag because this does not help my job, because we delay the intervention for the ambulance. Behind the track protection we had one ambulance with the respirator inside and we started immediately all the intensive care for him. I didn’t ask for the red flag because I didn’t need it. After the rider came to the medical centre I had some people asking me why it took a lot of time. The intensive care started behind the protection of the track. Normally when you have a broken arm the ambulance is the same as a taxi, where you put the rider inside and send him quickly. Now it was very important to have the ventilation and two doctors. When he arrived at the medical centre his condition was critical, and we continued the intensive care. We had a lot of doctors but the situation was critical, we had a process for respiration. We checked an abdominal trauma with the scanner because it was a very serious situation not just for the cranial trauma, but for the chest and abdominal.

“He suffered a heart trauma and the best option was to transfer him to hospital in Riccione because it’s very close and because we have two doctors in the ambulance who continued the respiration process, and to go by helicopter was very far and not possible for this process. When he arrived in hospital we continued for ten minutes or more... but in the end nothing could be changed for Tomizawa.”

Paul Butler: “I think the first thing we have to say is that our sympathies go out to the family and friends of Tomizawa and the team, clearly. Doctor Macchiagodena has explained the situation very clearly. My job is to decide whether to red flag or not based on the advice I receive. The medical intervention was very quick and very efficient because the point of the accident there were many medical services there: several ambulances and a lot of doctors. So the evaluation of the situation was swift. The next stage is to do with the safety of the other riders on the track and the intervention of the marshals was very swift so there was no risk to the other riders. The crashed motorcycles and the debris was removed very quickly and therefore there was no reason to red flag.”

Claude Danis: “I would just like to confirm what Paul said. We thought after consultation together that it was not necessary to stop the race because it seemed everything would be okay when the riders come round for the next lap, and that was the case. Of course today is a very sad day for all of us and on behalf of the FIM I would like to express my very deep condolences to the family of Tomizawa, to the team and to his friends. Things like that happen sometimes, hopefully not very often, and that is racing.”

Franco Uncini: “We are very close to the family, to the friends, the team and everybody close to him. We can say that what happened was nothing to do with the safety. These kinds of injuries unfortunately could happen at any time. With the technology we have at this moment it’s very difficult to solve this problem but we are trying to work on this and try and have something that in the future will help us have less damage in this kind of incident.”

Javier Alonso: “Today we lost an excellent person, of course a good rider but first of all an excellent person and we are very sorry for that. We are very sorry for the family of course and for the team, and just a small clarification because it looks like the news that unfortunately Tomizawa had passed away came out before we officially announced it. That was because we wanted to inform the family first. So the first thing we did when we received the news was to inform the family.


Svårt att se hur rödflagg skulle hjälpt? Shoya var borta från banan redan innan en rödflagg hade haft någon effekt.
Tänk på att man (till skillnad från i Sverige) kör ambulanserna utanför banan och aldrig på.

Vad skulle RD gjort? Beordrat funktionärerna att låta Shoya ligga kvar, rödflaggat och väntat på att ambulansen ska åka runt och in på banan? När det redan står en fullt utrustat ambulans och flera läkare i änden av sandfållan och väntar?


Är mer orolig för vad som hänt om detta skett i Sverige. FY FAN :/



V.I.F Shōya
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kato dog 20 April 2003...

Får ursäkta min dåliga information med att jag klev upp tidigt med för lite sömn. Visst är det så att Kato omkom 20:e april.

Oavsett rödflagg eller ej så tror jag inte att Shoya hade en chans. För det första klipps han av sin egen hoj, sen blir han påkörd över såväl bröst som buk av Redding och de Angelis som kommer efter. Att bli torpederad i sån hastighet av en motorcykel över mjukdelar i kroppen kan inte sluta med något annat än svåra inre skador. Han behövde akut läkarvård så fort som möjligt och det hade varit omöjligt ute på banan.

Däremot ställer jag mig frågande till banans utformning i partiet där Shoya gick omkull. I mitten på kurvan ser man hur han har problem med fäste / spårval och hamnar väl antagligen brett på grund av detta ut på rakan. Hur motiverar dom att man har fuskgräs i direkt anslutning till curbsen? Redding och de Angelis landade ju i jämförelse mjukt på asfalten där dom kanade av banan. :va
 
Last edited:

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Så väldigt tragiskt....han hade en fruktansvärd otur.....
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
usch va tråkigt.. den alltid leende Shoya..
Vill gärna hålla kvar minnet av honom efter hans vinst i världens första MOTO2 tävling, inte en tanke på att hålla tillbaka all den glädje över sin seger, ett leende från öra till öra..
Alltid ett leende och ivrigt vinkande framför kameran.. tror han verkligen älskade det han höll på med..
tror han kommer lämna ett stort tomrum efter sig i moto2 klassen..

#48 Shoya Tomizawa - Vila i frid
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tyckte det härligaste var när han bad om ursäkt för att hojen spillde olja efter sig och halva startfältet gick omkull. :)
 
Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Däremot ställer jag mig frågande till banans utformning i partiet där Shoya gick omkull. I mitten på kurvan ser man hur han har problem med fäste / spårval och hamnar väl antagligen brett på grund av detta ut på rakan. Hur motiverar dom att man har fuskgräs i direkt anslutning till curbsen? Redding och de Angelis landade ju i jämförelse mjukt på asfalten där dom kanade av banan. :va

Tyvärr så kan det ända var som helst på banan :(
Jag har nästan kommit över en exakt lika olycka för snart två år sedan på Samma bana när jag var där och körde på en bandag. Då bevittnade jag en 40-årig Italienare som gick omkull i vänstern ut på start/mål-rakan. Hojen hans gled av banan men inte han. Flera i klungan bakom såg honom liggandes och väjde. Men två förare var skymda och hann inte väja. En körde på huvudet och höll sig på hjulen medan den andre körde över buk/bröst. Den hojen flög 5m upp i luften och föraren kraschade rejält men klarade livet. Det gick tyvärr inte att rädda 40-åringen. Han levde 30min men de inre skadorna fanns det inget att göra något åt tyvärr.

Vila i frid båda två.

Vet inte om det var något som tillförde denna tråd något, men jag ville bara skriva av mig lite då de bilderna var en repris på det jag såg från läktaren och magen vill vända sig, -igen:(

Dock var det roligt att få köra på en MotoGP-bana som man bara sett på TV med de "stora" grabbarna. Men det blev ingen mer körning efter olyckan förutom 250 mil i en minibuss för mig och sambon direkt efter...
Gissa om den olyckan visades om och om igen i huvudet?
Inte blev det färre nu:(

Dal-Mausen
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
I mitten på kurvan ser man hur han har problem med fäste / spårval och hamnar väl antagligen brett på grund av detta ut på rakan. Hur motiverar dom att man har fuskgräs i direkt anslutning till curbsen? Redding och de Angelis landade ju i jämförelse mjukt på asfalten där dom kanade av banan. :va

Bara en liten parentes när man kollar på inspelningen och repriser så ser man tydligt att Tomi tappar hojjen på curbsen och hojjen sladdar ut i konstgräset varpå den fortsätter ut på banan igen. Som du själv påpekade har han förlorat kontrollen redan tidigare i kurvan.

Sedan förstår jag inte vad som menas med landar mjukt? Den som faktiskt landar bäst i krashen är just Tomi, han lowsidar och lägger sig på asfalten, de bakomvarande kör på honom och blir då kastade rakt i backen. Hade han inte blivit påkörd tror jag att han hade varit den som mått bäst efter den krashen.

Vad man har efter curbsen spelar nog mindre roll, även om det hade varit gräs, lera, is, sand så hade förarna kört på samma sätt och precis på marginalerna som de alltid gör. Men i detta fall spelade konstgräset ingen roll.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Någon som vet vem i Moto2 som dom fick liv igen efter att den haft hjärtstopp i 1 minut på Indinapoilis? Tydligen tystar man ner den händelsen. Men någon måste ha sett en "allvarlig" misstänkt krasch och en bra skadad förare där?

Angående konstgräs så säger vissa att den kan vara rätt hal. Så kanske inte det bästa underlaget att försöka häva en sladd på.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Vad man har efter curbsen spelar nog mindre roll, även om det hade varit gräs, lera, is, sand så hade förarna kört på samma sätt och precis på marginalerna som de alltid gör. Men i detta fall spelade konstgräset ingen roll.

Men om man har asfalt då?, förarna kommer ju som du säger alltid pressa det yttersta för att få bästa möjliga racinglinje, men om man hade asfalt utanför curbsen, och tex fick en drive trough om man kom ut på den asfalten, då man nästan garanterat hade crashat om den inte fanns där.

Kanske blir krångligt och bökigt att hålla efter, men borde ju iaf vara säkrare
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Någon som vet vem i Moto2 som dom fick liv igen efter att den haft hjärtstopp i 1 minut på Indinapoilis? Tydligen tystar man ner den händelsen. Men någon måste ha sett en "allvarlig" misstänkt krasch och en bra skadad förare där?

Angående konstgräs så säger vissa att den kan vara rätt hal. Så kanske inte det bästa underlaget att försöka häva en sladd på.

Fonsi Nieto var det nog. Men han "went into respiratory arrest for forty long seconds" på sjukhus efter en operation, så det var inte på banan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Angående konstgräs så säger vissa att den kan vara rätt hal. Så kanske inte det bästa underlaget att försöka häva en sladd på.


Nu är ju inte gräs alltid heller så himla lätt att häva en sladd, eller ens för den delen att bara rulla rakt fram på utan att röra bromsar etc så kan man vurpa.

Gräs håller gärna fukt från natten kvar, så är det inte rackarns varmt och sol så är det halt.

Ska vi förbjuda gräs?


Att någon blir liggandes kvar på banan eller i ett 'S' parti glider vidare kommer vi inte ifrån tyvärr, det kan hända.
Men armcoräcken, murar etc är det möjligt att slippa.



Blir det bättre med asfalterade avåkningszoner som vissa av de nyaste banorna har? En kort sträng gräs och sedan asfalt. Vad kommer en förare som missar bromsningen att göra?

Mest troligt se till att gå rakt över gräskanten, sedan lägga en dräparsväng och ladda på JÄRNET tills han är tillbaka på banan. Vad händer om denne förare väldigt långt ifrån bankanten får en highsider och far in i räcket? Vems fel?
Förare måste också inse att när asfalten inte räcker är det dags att slå av!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fonsi Nieto var det nog. Men han "went into respiratory arrest for forty long seconds" på sjukhus efter en operation, så det var inte på banan.

Tack! Det hjälpte att hitta mer info när man hade ett namn. Andningen var det visst som sa upp sig och det pga en bieffekt av all lugnande medel man fick ge honnom på sjukhuset. Operationen som skulle tagit 2 timmar tog 6 timmar för han hade så ont.

Google-översatt intervju med Fonsi:
http://translate.googleusercontent....le.com&usg=ALkJrhhqZAJGkJdA8VaIIXCoWSuIekbBdg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett gammalt foto med Tomi och Kato.

158674484.jpg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top