Trafikverket skall åtgärda blödande vägar m.h.a. sandning

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det något du vet eller chansar du bara ....:fakta
Min teori är att att ballasten sjunker djupare ner i asfalten medans bitumenet följaktligen stiger och hamnar närmast ytan .
Det är bättre att sanda än att inte göra något:yoparty
(Det måste vara material som ger friktion när det det blir uppblandat med den svettandes bitumenet)

Vet. Samma fenomen uppträder när de blandar i polymer utan att justera bitumenhalten.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag jobbar med vägdrift och dom kommer inte "sanda" vägarna, iaf inte om har gjort det förut.
Har man på sand på en blödning alltså så kallat 0 material, alltså kornstorlek 0-4 mm så kommer det bara bli kladd av blödningen.

Det dom kommer/borde göra är att ha på "flis" alltså sånt material som man har på gångbanor på vintern, storlek 4-8 mm och det är ett mer vasst material alltså inte rullgrus.

Det dom också kommer/borde göra är att när dom flisar blödningen är att sätta ut varningsskyltar typ slirig körbana eller stenskott.

De sandar.
Här används mosand, som är den sämsta sanden att ha på vägen.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Den ojämna asfaltskvalitén kommer oftast från asfaltsverken, ruskigt ojämn kvalié även under samma dag när man beställt x antal bilar, ett lass kan ha överflöd av bitumen och ett annat ha lite, ojämna temperaturer osv.

Ett gäng som lägger asfalt kan egentligen inte göra "fel" och orsaka såna här saker som jag vet om, dra med läggaren och slå med välten .... (självklart kräver det stor erfarenhet för att få till alla höjder och bra flyt på läggningen)
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Asfalten slutar *blöda* efter första vintern den har blivit lagd. När bilar har kört med dubbdäck o *ruggat* upp den lite!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Undrar hur man gör i länder där det verkligen är VARMT? Alltså inte några fjuttiga 30 grader utan 40+.

Nån som sett grusbilar längs vägarna i Thailand, Mexico eller Afrika?
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Undrar hur man gör i länder där det verkligen är VARMT? Alltså inte några fjuttiga 30 grader utan 40+.

Nån som sett grusbilar längs vägarna i Thailand, Mexico eller Afrika?

varför ska man grusa grusvägar?

Lite mer seriöst. Har du åkt på deras vägar? Deras asfalt är snorhal. Men jag måste erkänna att jag inte kört genom hela afrika så det finns kanske undantag.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Har åkt sporthoj ett par gånger i thailand (cbr1000rr och cbr600rr) och det är som flerpen säger snorhalt, aldrig varit i mexico eller afrika så har ingen aning hur det är där.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
varför ska man grusa grusvägar?

Lite mer seriöst. Har du åkt på deras vägar? Deras asfalt är snorhal. Men jag måste erkänna att jag inte kört genom hela afrika så det finns kanske undantag.

Nope. Inte ens jag kan nog förbättra tillvaron i de där världsändarna. Mitt personliga värmerekord är dock 48 grader i skuggan i Death Valley i USA. Där var det helt perfekt, kolsvart och till synes ny asfalt. Inte tusan var den hal int´. Snarare så att däcken klibba fast...

I USA är det ju vanligt med betongvägar istället för asfaltsdito men jag tror inte att orsaken stavas bitumenproblem.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så länge det skyltas är jag nöjd.

Oavsett om halkan beror på blödning eller ett tafatt försök att avhjälpa det.
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Undrar hur man gör i länder där det verkligen är VARMT? Alltså inte några fjuttiga 30 grader utan 40+.

Nån som sett grusbilar längs vägarna i Thailand, Mexico eller Afrika?

Olika komposition på asfalt har nog en del med saken att göra. På våra breddgrader behöver vi asfalt som fixar -30 till +30 (lite grovt sådär). Redig svensk vinter med tjäle och skit skulle göra grusväg av thaivägar eller afrikavägar för den delen.

Det är en enda stor kompromiss, i länder med jämnt varmt klimat typ sydeuropa och delar av US blir det ishalka om det kommer fukt på vägbanan, men då är det olje, bensin, gummi och annat skräp-rester som ställer till det.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top