Trafikolycka

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Trafikolycka- nu med bild

Jaha så var det min tur då.
Och jag som trodde att det skulle hända på hojen, men ikke.
Jag var på väg hem från jobbet igår. Regnade gjorde det och mörkt var det. Jag kom fram till ett vägarbetsområde, bilen framför bromsar till stopp (han sa att något sprang över vägen) Jag bromsar också till stopp. När jag ca 5 sekunder senare så ser jag en buss i backspegeln som håller en oroväckande hög hastighet (vi står fortfarande stilla). Han ser inte mig i tid och hinner inte bromsa utan han kör rakt in i röven på mig. Min bil flyger fram i bilen framför för att sedan flyga ner i "diket", gruset en ca halv meter längre ner.
Resultatet var att bilen framför har inget bagage utrymme kvar Min bil blen ca 1 meter kortare. Och jag sitter med nackkrage och har jävligt ont. Bussen blev också lite tilltryckt i fronten.

klipp och klistra
"http://www.tobbe.8m.com/bmw/1.JPG"
"http://www.tobbe.8m.com/bmw/2.JPG"
"http://www.tobbe.8m.com/bmw/3.JPG"
 
Last edited:

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Känns som om det var en sådan olycka som hade kunnat sluta ganska mycket värre. Bussar är ju rätt så tunga. Hoppas du inte har bestående skador iaf. Ta hand om dig
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
:(
Ajajaj.
Du verkade ju iaf. klarat dig rätt ok eller?
Hoppas du inte drar på dig några whiplash-skador eller dyl.

Krya på dig! :tomten
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Busschafören var blind, eller? Varför såg han inte dig?

Jag antar att han tar all skuld iaf. Bara din nacke klarar sig (men det kan ta tid)... Blev du sjukskriven länge?
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
jag är sjukskriven fram till mitt återbesök jag ska på om 10-12 dagar. Då skall jag göra en provokations röngen.
 

Johan R1

Leker me min nya R1
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
R1 -02 & Minimoto
Jävla tur att du inte satt på hojen vid de tillfället iaf!!

Tråkit.. Hoppas nacken går över
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tur att du klarade dig med livet i behåll!
Får hoppas på att din nacke är okej så att du inte åker på någon wiplashskada [eller hur det nu stavas]

Läskigt när såna saker händer att folk bakom kör för fort och inte hinner bromsa/inte ser någonting.
Jag försöker ha bra avstånd till bilen framför, ifall det kommer någon bakifrån o kör in mig vill jag undvika att köra på framförvarande bil
Och gudskelov att du inte körde motorcykel!
Då hade du kanske inte ens suttit här idag :(
Ta väl vara på dig!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Om man ser bussen närma sig i sådan fart. Hur förbereder man sig på smällen?

Jävligt tråkigt iaf :(
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Jag var nära att råka ut för samma skit för ett par år sedan.
Det var någon olycka, och billarna bromsar in,, glansis (är på väg upp till
stugan, som ligger mellan Sälen&Idre). Ser för sent att bilen framför nitar,,
jag nitar oxå,, ser att 240 bakom mig INTE kommer hinna stanna! Jag hinner precis
väja undan in mot vägkanten! (Hade bar tur att jag hann se att han var aldeles
för nära och av ren reflex vek undan, vad reflexen nu kom ifrån, hade haft
körkort i max 1år!). Sedan kom 240:n glidande med låsta ljul förbi mig!
Sedan när vi åkte vidare (han var bakom mig igen då), så var han ALDRIG närmare
150meter :hihi

,, även en bekant råkade ut för liknande! Tvärstopp, han nitar,, och ser hur en gigantisk
grill kommer men en jäkla fart (,,griller sitter på en lastbil). Han har så tur att det är en bussficka
precis där han kommer, så han hinner svänga in där,, sedan
gör lastbilen skrot av bilen som var framför honom. Då lär man tacka gudarna om
man är troende,, eller så blev han det då :Bugar
 
Last edited:

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Tobbe_N skrev:
Jaha så var det min tur då.
Och jag som trodde att det skulle hända på hojen, men ikke.
Jag var på väg hem från jobbet igår. Regnade gjorde det och mörkt var det. Jag kom fram till ett vägarbetsområde, bilen framför bromsar till stopp (han sa att något sprang över vägen) Jag bromsar också till stopp. När jag ca 5 sekunder senare så ser jag en buss i backspegeln som håller en oroväckande hög hastighet (vi står fortfarande stilla). Han ser inte mig i tid och hinner inte bromsa utan han kör rakt in i röven på mig. Min bil flyger fram i bilen framför för att sedan flyga ner i "diket", gruset en ca halv meter längre ner.
Resultatet var att bilen framför har inget bagage utrymme kvar Min bil blen ca 1 meter kortare. Och jag sitter med nackkrage och har jävligt ont. Bussen blev också lite tilltryckt i fronten.
Jag såg bussen och bärgaren,en bil som låg i dikeskanten,en som stog på bärgaren(Volvo 740).Det blev en enorm kö,tur att det gick så bra ändå :) Såg ut att va mkt värre..
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Mavve skrev:
Om man ser bussen närma sig i sådan fart. Hur förbereder man sig på smällen?

Jävligt tråkigt iaf :(
Vet man att det kommer smälla så ska man trycka huvet bakåt, mot nackstödet!
Man kan ju också signalera till bakomvarande genom att sätta på varningsblinkers eller likn. när det blir ett "omotiverat" stopp. Så gör dom tex på autobahn, fungerar utmärkt!

Krya på dig!!
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
Nisse Järnet skrev:
Vet man att det kommer smälla så ska man trycka huvet bakåt, mot nackstödet!
Man kan ju också signalera till bakomvarande genom att sätta på varningsblinkers eller likn. när det blir ett "omotiverat" stopp. Så gör dom tex på autobahn, fungerar utmärkt!

Krya på dig!!

Här är det även lika viktigt att ha ställt in nackstödet rätt annars gör det ingen nytta, men let face it hur många (för utom jag) ställer alltid in nackstödet när man åker iväg?Ok om man har bilen själv behöver man bara ställa in en gång men annars så bör man ta för vana att ställa in nackstödet om det behövs!
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
young_rider skrev:
Här är det även lika viktigt att ha ställt in nackstödet rätt annars gör det ingen nytta, men let face it hur många (för utom jag) ställer alltid in nackstödet när man åker iväg?Ok om man har bilen själv behöver man bara ställa in en gång men annars så bör man ta för vana att ställa in nackstödet om det behövs!
Japp, jag brukar också rycka lite i det när jag kör en annan bil. Tänker inte ens på det längre :) Kasta också ett öga i backspegeln när du stannar vid ett rödlyse tex.
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Hur provosera man fram en röntken ?

Hoppas att allt löser sig.

Höll på att bli påkörd i sommras av en kille i kristianstad.

stannad vid ett rödlyse och stod still, kollar i backspegeln och ser en svart ford focus komma närmare, och närmare men han saktar inte ner.
Ser inget huvud i bilen heller, när han är 10-15m ifrån mig så dyker huvet upp (har förmodligen fixat med radion) och panikbromsar och slänger över bilen på motsatt vägbana och smäller med en mötande bil.

Kul att förklar det för polisen.
 
Last edited:

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Exup skrev:
Jag såg bussen och bärgaren,en bil som låg i dikeskanten,en som stog på bärgaren(Volvo 740).Det blev en enorm kö,tur att det gick så bra ändå :) Såg ut att va mkt värre..

Det var min bil som låg i diket. Hade haft den i 2,5 vecka.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Drkosmos skrev:
Hur provosera man fram en röntken ?
QUOTE]

en provokations röntken innebär att man böjer och bönder och vrider på nacken så man rönkar den när den inte är rak som den normalt är när den röntkas.

Har precis vart och tittat på bilen. Den såg värre ut än jag ville minnas. Tog även några foton, ska se om jag kan få upp dem här sen.
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Nackskadorna uppkommer när huvudet kastas framåt, och inte bakåt som man skulle kunna tro.
vid smällen så åker huvet bak, men efter det så kastas det snabbt framåt åxå, varvid muskler och senor och hela midevitten som huvet sitter fast i , sträcks ut ... bristningar uppstår då i alla dessa delar.

Men som nån sa tidigare, ser man att de kommer ... så tryck skallen mot nackstödet...
en del bilar bla Saab har i dag ett system som gör att hela stolen viker sig, och fångar upp kraften från bakifrånpåkörningen , så att hela ryggstödet viker sig mjukt bakåt...och att man inte får det skadliga framåtkastet sen utan när energin från krocken har förts över i ryggstödet så stannar det där.. och man klarar sig utan dessa nackskador. Som kostar samhället oerhört mkt pengar i form av vård och förtidspensioner.
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Usch! Läskigt. Och ännu läskigare är det när det är en stor och tung buss som mosar. Tur att det inte blev värre! Krya på dig.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top