Tråkig effektkurva! CBR1100XX

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Tjena gott folk!

Jag har en CBR1100XX med yoshimura 4-1, Kn filter och dynojet kit.

Problemet är att vid ca 4800-6000rpm finns en ganska stor dipp i vrid moment kurvan.
Detta känns inte som en "flatspot" utan som om det inte händer något alls, motorn nästan "håller" tillbaks.

Maskinen blev dyno jetad för att enligt verkstaden råda bot på problemet men jag tycker att det inte blev någon skillnad alls på detta problemet.

Effekten har ökat och även vridet. motorn drar fint från botten och går fint på tomgång, över säg 6500 drar den mycket bra upp till rödmarkeringen!
Har prövat med ett org. filter och då blev det värre:confused:

Någon som har någon ide om vad jag kan göra?:confused:

bifogar dyno utskrift

//Breiz
 

Bifogat

  • dyno.jpg
    dyno.jpg
    43 KB · Visningar: 369

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du fick ingen lambdakurva vid bänkningen?
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Nej det fick jag inte.
Infon jag fick var att af låg bra vad jag såg på monitorn var bränslet högt i början för att sen gå ner till 12-14.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det där såg inget vidare ut
men som sagt helt värdelöst utan lambdautskrift

Som att gå till läkaren utan att få diagnos
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag har hört att med 4-1 system får man ofta en stor dip, och med ett4-2-1 system två lite mindre. Du har kanske en "gammal" Blackbird med förgasare vilket kanske gör det lite knepigt att "mappa" in vid en viss punkt som du skulle önska ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En seriös dynojettare skulle inte ha släppt iväg den hojen som "färdig"...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är mer dipp än vad som är vettigt. Den gode Sölle får order gör om gör rätt.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Egentligen ska jag hålla tyst då jag är så oteknisk. Men på R1:eek:rna (2006) så satte vi dit andra (högre) insugstrattar i luftburken vilket gav en positivare kurva just runt 5-7000...
(R1:an hade original också en dipp just vid det intervallet, dock inte lika risig som din)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Egentligen ska jag hålla tyst då jag är så oteknisk. Men på R1:eek:rna (2006) så satte vi dit andra (högre) insugstrattar i luftburken vilket gav en positivare kurva just runt 5-7000...
(R1:an hade original också en dipp just vid det intervallet, dock inte lika risig som din)

Trattlängd är exempel på en av de saker man varierar för att förbättra cylinderfyllnad i en viss del av registret. Kortare trattar brukar användas i SBK/SS för mer toppeffekt medan längre ger mer i mellanregistret.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Var hos Sölle igår.
Kunde inte få en utskrift efter som programmet inte kunde skriva ut lamda kurvan??:va

Jag fick hjälpa dom att göra en skärm dump. Så här är resultatet.
(Igen bra skrivare häller)
 

Bifogat

  • lamda1.jpg
    lamda1.jpg
    216.5 KB · Visningar: 197

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Var hos Sölle igår.
Kunde inte få en utskrift efter som programmet inte kunde skriva ut lamda kurvan??:va

Jag fick hjälpa dom att göra en skärm dump. Så här är resultatet.
(Igen bra skrivare häller)

Minns du hur skalan på Y-axeln (den vertikala axeln) är vänd? Dvs är det som brukligt, fetare nedåt och magrare uppåt?
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är tyvärr helt normalt att BB med förgasare har en kraftig dipp vid ca 5500 rpm. Lägger upp en bild på hur min såg ut som gav 153 whp. Det är de båda tunna övre kurvorna för hp och tq jag menar. Det har sett likandant ut på flera BB som jag har kikat på kurvor från, både STD och sådana som har gett 165 whp som jag också har en kurva på.
 

Bifogat

  • dyno blackbird 2.jpg
    dyno blackbird 2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 157
  • 1195.1.jpg
    1195.1.jpg
    171.9 KB · Visningar: 134

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Minns du hur skalan på Y-axeln (den vertikala axeln) är vänd? Dvs är det som brukligt, fetare nedåt och magrare uppåt?

Man måste tänka om jörgen

A/F Betecknar ju mängden luft på en viktenhet bränsle

Skalan är helt korrekt det vill säga magrare uppåt ju högre siffra

Hemsk layout föresten, mycket bättre med ljus bakgrund

Lambdan måste sen filtreras MYCKET mer för att den ska bli användbar


Edit får rätta mig själv , Klart att Danskjävlarna ska till att vända på tumstocken SUCK

Såg det nu på andra bilden
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja då är ju skalan helt enligt praxis, och som även jag är van vid. Men iom detta kan vi ju "tyvärr" utesluta backpuls (double carburation) som orsak till dippen. Det verkar ju då som att den tänkbara förklaring helt enkelt är att motorn har en så god fyllnadsgrad vid området för dippen att förgasarens bestyckning bottnar.

Men om kurvan (Y-axeln) hade varit vänd, så hade det ju sett mer normalt ut: dvs först en rejäl uppfetning från accpumpspåslaget, sedan bra blandning ett tag, sedan en backpulsuppfetning i samma område som vridmomentsdippen. Backpulsen hade då kunnat fixas med ändring av avgaseri och/eller insugslängd.

Men om Y-axeln är enligt praxis, ja då är ju detta inte lika "lätt" att fixa. :va


Man måste tänka om jörgen

A/F Betecknar ju mängden luft på en viktenhet bränsle

Skalan är helt korrekt det vill säga magrare uppåt ju högre siffra

Hemsk layout föresten, mycket bättre med ljus bakgrund

Lambdan måste sen filtreras MYCKET mer för att den ska bli användbar


Edit får rätta mig själv , Klart att Danskjävlarna ska till att vända på tumstocken SUCK

Såg det nu på andra bilden
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här kommer en bättre bild!

Ok, då har de vänt på Y-axeln som jag misstänkte. Då är det inte osannolikt att det är en backpuls som är orsak till dippen.

Du kan ju prova att öka motståndet i avgasröret, endera i ljuddämparen eller tillverka provisoriska D-formade avgaspackningar i koppar, som väller in lite i botten(golvet), så att du skapar en "fattigmans"D-portning i avgasportarna. Även längre insugsrör kan funka, eller sätta dit H-rör mellan lämpliga headers. Lämpligt att först prova med med lösningar som du kan återställa.
 
Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Men om kurvan (Y-axeln) hade varit vänd, så hade det ju sett mer normalt ut: dvs först en rejäl uppfetning från accpumpspåslaget, sedan bra blandning ett tag, sedan en backpulsuppfetning i samma område som vridmomentsdippen. Backpulsen hade då kunnat fixas med ändring av avgaseri och/eller insugslängd.

-Det är precis det som är fallet i denna grafen, Air-to-Fuel-Ratio 10.0 = Fett ; 13.2 = Börvärde ; 20.0 = Magert.

-Är detta kört i en dynobänk på 6:ans växel, med korrekt trycksatt airbox som IRL?
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
-Det är precis det som är fallet i denna grafen, Air-to-Fuel-Ratio 10.0 = Fett ; 13.2 = Börvärde ; 20.0 = Magert.

-Är detta kört i en dynobänk på 6:ans växel, med korrekt trycksatt airbox som IRL?

Jag tror den är körd på tvåans växel och inte trycksatt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top