Trådlöst nät hemma, hur fan gör man?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag försöker göra ett litet hemnätverk men de går inge vidare. Burkarna hittar inte varandra... :(

Nu får ni hjälpa mig. Hur tusan gör man? Vad skall man tänka på? Var brukar det gå snett? Det är inga avancerade saker jag tänker mig utan lite fildelning, dela skrivare etc. Ingen av datorerna är tänkt att vara server åt de andra utan det är ett enkelt per-to-per-nät jag vill ha.

Det handlar om 4 laptops med XP Pro och ett trådlöst ADSL-modem. Alla burkarna får kontakt med modemet men inte med varandra. Jag har kört guiden "Set up a wireless network..." fram och baklänges typ nitton gånger men det funkar bara inte.

Vad gör jag för fel? :hördu Hilfe! Hilfe!
 

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650S -06
Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Högerklicka på "anslutning till...", välj egenskaper. Finns Fil & skrivardelning (file & printer...) med i listan?
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    42.2 KB · Visningar: 43

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Högerklicka på "anslutning till...", välj egenskaper. Finns Fil & skrivardelning (file & printer...) med i listan?
Jo, den är med och förbockad. Så det beror nog inte på det.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Vad är det för ADSL-modem och vad för slags abonnemang? Om det inte är en router i modemet kan du inte köra ett lokalt nätverk för då får varje burk en extern ip-adress och är direkt uppkopplad till internet :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Se till att alla dina datorer är medlem i samma arbetsgrupp/workgroup.
Jo, de är med i samma arbetsgrupp. I alla fall vad jag vet. Jag har namngivit arbetsgruppen i alla datorerna. ÄR det något mer man måste göra än att skriva in arbetsgruppens namn?

Vad är det för ADSL-modem och vad för slags abonnemang? Om det inte är en router i modemet kan du inte köra ett lokalt nätverk för då får varje burk en extern ip-adress och är direkt uppkopplad till internet :)
Jag tror att det är en router i modemet men jag ska kolla.

Vad är det för ADSL-modem och vad för slags abonnemang? Om det inte är en router i modemet kan du inte köra ett lokalt nätverk för då får varje burk en extern ip-adress och är direkt uppkopplad till internet :)
Jag tror att det är en router i modemet men jag ska kolla.

Abonnemanget är ett, eh... Ett ADSL-abonnemang :) Jag har ingen aning faktiskt vad för abonnemangsform det är. Det kostar skjortan dock, ca 500 kr/mån för 512 Kb. Det är monopolprissättning här på landsbygden...

Edit: det står "Wireless ADSL-router" på modemet så en inbyggd router finns.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Öhh?

Kan man ha så dyrt bredband? Eller skrev du fel?

Du borde hitta alla datorerna tycker jag. Jag har en burk med Xp, en med Vista och en med 2000. Alla datorerna hittar varandra och filöverföring funkar. Detta utan att jag har gjort något speciellt.

Du har inte ett virusprogram som sätter sig på tvären?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Öhh?

Kan man ha så dyrt bredband? Eller skrev du fel?

Du borde hitta alla datorerna tycker jag. Jag har en burk med Xp, en med Vista och en med 2000. Alla datorerna hittar varandra och filöverföring funkar. Detta utan att jag har gjort något speciellt.

Du har inte ett virusprogram som sätter sig på tvären?
Jo, man tycker verkligen att de borde hitta varandra. Men det gör de som sagt inte. Det är mycket mystiskt det hela.

Det virusprogram jag kör är CA Security Center. Det har jag faktiskt inte kollat. Får se om det kan vara det som spökar :)

Jodå, på landsbygden kan det vara så dyrt. Det är bara ett företag som levererar ADSL hit, en lokal firma. Ingen av de stora erbjuder något alls. Det höga priset beror nog mest på att det är väldigt glest mellan husen men också på att konkurrensen är något begränsad.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Hah, här i norrland har vi 100mbit i var och varannan kåk för under 300:- ;) *hehe*

Har inte pillat mkt med trådlösa routrar men det kanske finns en inställning i den som förhindrar att du ser dina datorer. Låt säga att du har två datorer, en heter Sven och en heter Bertil, om du på Sven går in på KÖR och skriver \\Bertil så ska den hitta den i det fall att den går att nå, det där med windows nätverk och hitta datorer via det gav jag upp för länge sedan.

Vad har du för ip-adress på dina datorer, har du fixat dom själv eller är det via DHCP från routern? :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du kan ju alltid testa att pinga datorerna. Så ser du att dom kommer åt varandra på något sätt i alla fall.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hah, här i norrland har vi 100mbit i var och varannan kåk för under 300:- ;) *hehe*
Nääää? ... :mad:

Har inte pillat mkt med trådlösa routrar men det kanske finns en inställning i den som förhindrar att du ser dina datorer. Låt säga att du har två datorer, en heter Sven och en heter Bertil, om du på Sven går in på KÖR och skriver \\Bertil så ska den hitta den i det fall att den går att nå, det där med windows nätverk och hitta datorer via det gav jag upp för länge sedan.

Vad har du för ip-adress på dina datorer, har du fixat dom själv eller är det via DHCP från routern? :)
Det får jag testa imorrn.

ang ip-adress, menar du om jag har fast eller dynamisk ip-aderss? Dynamisk är svaret i så fall.

Har du mjukvarubrandvägg - utöver Windows inbyggda* - i datorerna brukar den kräva att du tillåter trafik till/från de IP-nummer du har i nätet innanför routern.

I Norton IS måste man dessutom uttryckligen tillåta Windows fildelning...

Edit: *= och Win-brandväggen ska du i så fall stänga av.
Oki, det får jag också testa imorrn. Jag tror faktiskt att det sitter just Norton i de andra burkarna.

Du kan ju alltid testa att pinga datorerna. Så ser du att dom kommer åt varandra på något sätt i alla fall.
HAr testat, funkade inte.

Tack ska ni ha för alla förslag :)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Okej. Funkar det inte att pinga så är det illa :hihi

Har för mig, som någon annan sa innan, att det kan bli så när antiviruset klabbar.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
:kulspruta NAV SUGER

www.avast.com <-- Suveränt! Gratis är det också för privata användare :)


Ska gå att göra samma sak som Sven och Bertil exemplet fast med ip-numrena. Har du 192.xxx.xxx.xxx adresser eller 82.xxx.xxx.xxx?
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
:kulspruta NAV SUGER

www.avast.com <-- Suveränt! Gratis är det också för privata användare :)


Ska gå att göra samma sak som Sven och Bertil exemplet fast med ip-numrena. Har du 192.xxx.xxx.xxx adresser eller 82.xxx.xxx.xxx?
Det var det satans Norton Internet Security. Det programmet är en sån sanslös skit att man blir heligt förbannad. Allt från Symantec är skit och ställer bara till med problem. Jag blir så förbannad när jag tänker på det. Så mycket tid jag slösat bort på grund av en så obegripligt genomusel programvara :mad: :mad: :mad:

Ruttna i rymden, Symantec :finger

@ bgix :Bugar :Bugar :Bugar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
3080503 :kulspruta NAV SUGER

www.avast.com <-- Suveränt! Gratis är det också för privata användare :)


Ska gå att göra samma sak som Sven och Bertil exemplet fast med ip-numrena. Har du 192.xxx.xxx.xxx adresser eller 82.xxx.xxx.xxx?
Själv kör man Avg, men man skulle kanske byta till avast?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
NOD32 son Antivirus och Protowall (tillsammans med Blocklist Manager) om man vill screena bort oönskad trafik. Dessa program är gjorda av riktiga hackers och är "small, effective and beautiful".
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3081027 Själv kör man Avg, men man skulle kanske byta till avast?
gratis är gott, särskillt när det gäller en programvara som riktar sig mot företag och dylikt, nya virusdefinationer dagligen och det funkar finfint med vista :)
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Det var det satans Norton Internet Security. Det programmet är en sån sanslös skit att man blir heligt förbannad. Allt från Symantec är skit och ställer bara till med problem. Jag blir så förbannad när jag tänker på det. Så mycket tid jag slösat bort på grund av en så obegripligt genomusel programvara :mad: :mad: :mad:

Ruttna i rymden, Symantec :finger

@ bgix :Bugar :Bugar :Bugar


Håller med, bästa antivirus enligt min mening är Kaspersky. Släpper in mindre och kräver mindre utrymme på hårddisken. :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top